اخبار داغ

یک پزشک عمومی:

زنان از ابتدای بار داری تا ماه چهارم حجامت نکنند/حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی

زنان از ابتدای بار داری تا ماه چهارم حجامت نکنند/حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی
یک پزشک عمومی با بیان اینکه حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است، گفت:افراد دچار غلبه شدید بلغم ، کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی، زنان باردارتا ماه چهارم بارداری، زنان درمدت ایام عادت ماهیانه، افراد دارای کمبود پلاکت خون نباید حجامت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قومس،رمضان حیدریان در گفت و گو با خبرنگار قومس  با بیان اینکه  حجامت اصطلاحاً به روشی از خون گیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماریها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله می باشد، گفت: حجامت به  عنوان یک سنت الهی در روایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار(ع) مطرح شده و جزء احکام امضائی اسلام است و در طب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس, قومس,

وی افزود: پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای حجامت تعیین شده است؛ ضدعفونی  شده سپس با لیوان حجامت که به صورت یکبار مصرف ساخته شده به مدت چنددقیقه بادکش می شود، بعد از ایجاد انبساط چندخراش سطحی ایجاد می گردد؛ آنگاه به تناسب وضعیت جسمی؛ بالینی و عروقی بیمار در سه الی پنج مرحله از وی خون گرفته می شود.

,

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه  در حجامت خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود، بیان کرد: این عملیات مجموعا در مدت حدود20دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به 50تا70سی سی است.

,

حجامت در طب اسلام و طب سنتی یکی از ارکان مهم درمان است

, حجامت در طب اسلام و طب سنتی یکی از ارکان مهم درمان است,

حیدریان با تااکید بر اینکه در منابع طب اسلام و طب سنتی حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر شده است، تصریح کرد: حجامت  بیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده است و در مورد بیماریهای خاص درمان تمامی بیماریهای ناشی از غلبه خون گفته شده است، بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق حجامت قابل دفع است.

, .,

یک پزشک عمومی گفت: اطلاعات پیرامون حجامت در جامعه پزشکی محدود است؛ به طور کلی در دانشکده های پزشکی ایران این موضوع تدریس نمی شود؛ فقط در بعضی از دانشگاه های آمریکا؛ انگلیس ؛ آلمان و چین این موضوع به شکل کلاسیک تدریس می شود.

,

حیدریان اظهار داشت: حجامت در مورد بیمارهای های پرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛ دیابت غیروابسته به انسولین؛ دردهای عضلانی؛ سردردهای عصبی و میگرنی ؛ بیماریهای پوستی شامل آکنه ؛ پسوریازیس ؛ آلرژی های دارویی ؛ غذایی؛ فصلی ؛ اعتیاد به مواد مخدر؛ بیماریهای انسدادی عروق کرونر؛ عوارض بعد از یائسگی (منوپوز) دردهای قاعدگی در زنان و دوشیزگان (دیسمونوره) و برخی بیماریهای عفونی، هورمونی و غدد کاربرد دارد.

,

این پزشک عمومی بیشترین کاربرد انواع حجامت  را در بعد از بیماریها دانست و گفت: حجامت  بامکانیسم مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی موجب پیشگیری از بیماریها می گردد و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که کاربرد حجامت فقط برای درمان بیماریها نیست.

,

حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است

, حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است,

حیدریان با اشاره به اینکه  به طور کلی حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد،تصریح کرد: مزیتهای درمان با حجامت از جمله اینکه حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است، حجامت برای تمامی سنین (به جزچهارماه اول زندگی )کاربرد دارد و  با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می تواند بیماریهای سخت و مزمن را درمان کند.

,

این پزشک گفت:حجامت هیچگونه وابستگی فنی، علمی و ابزاری به خارج از کشور ندارد، یک رفتار درمانی سرپایی است و نیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد، در حجامت فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد و یک رفتار کامل موجب درمان می شود.

,

حجامت یک دستور دینی است

, حجامت یک دستور دینی است,

حیدریان بیان کرد: حجامت یک دستور دینی است توان جلب تأثیرات روانی در آن بالاست و از این طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود.

,

وی افزود: حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و به منظور پیشگیری از بیماریها می توان هرسال حداقل در فصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای حجامت از یک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روزیک بار؛ پنجاه ساله و پنجاه روز یکبار و... ولی حجامت درمانی اگر توسط افراد غیر مطلع انجام شودممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.

,

به گفته حیدریان افراد دچار غلبه شدید بلغم ، کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی، زنان باردارتا ماه چهارم بارداری، زنان درمدت ایام عادت ماهیانه، افراد دارای کمبود پلاکت خون نباید  حجامت کنند.

,

وی افزود: افرادی که دچارفشار خون مقطعی بالا هستند نیز باید ابتدا باید با استفاده از حجامت گرم و خشک به طریق مخصوص فشار خون را کاهش داده و سپس اقدام به حجامت کرد.

,

این پزشک عمومی  انجام 1الی 3مرحله حجامت را  برای طبایع بلغی و صفراوی در سال مفید و بی خطر دانست و گفت:برای طبایع سوداوی به همراه یک سلسله تمهیدات درمانی دیگر تعداد را می توان افزایش داد.

,

این پزشک عمومی گفت:   سقف حجامت  مورد نیاز طبایع دموی سن روز فاصله است؛ یعنی فردسی ساله سی روز یکبار؛ چهل ساله چهل روزیکبار؛ و 000و البته کمتر از سی روز یکبار نباید تجویز شود.

,

قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد

, قدمت حجامت در ایران به قبل از اسلام می رسد,

حیدریان گفت: افراد بالای 40 سال معمولا با این روش آشنایی دارند و برخی نیز از کارآیی آن اطلاعات سطحی و بسیار کم اهمیت است؛ ولی می توان ایده های درمانی مناسبی را از آن میان استنباط کرد و به عرصه توجیه عملی برد در حال حاضر مجموعه اطلاعاتی در این زمینه جمع آوری شده و در شرف انتشار است.

,

وی قدمت حجامت در ایران را  به قبل از اسلام عنوان کرد و گفت: بهرام گوریکی از پادشاهان ساسانی چون درمان بیماری خود را منحصر به حجامت یافت دستور داد تا این روش در ایران رایج گردد براساس استنادات تاریخی این روش درمانی در دانشگاه جندی شاپور تدریس می شده است و رد پای فرهنگی آن در ادبیات کشور مشاهده می گردد.

,

این پزشک عمومی  با بیان اینکه سالانه در فصل بهار مردم ؛ کودکان و میان سالان خود را حجامت می کردند ، افزود: مردم  اصطلاحا این مراسم را عید خون می نامیده اند و معتقد بودند با دفع فضولات و سموم از بدن موجبات سلامتی فرد را فراهم می کند، ابزار حجامت سنتی در موزه ها و در مراکز آثار باستانی تا زمان هزار سال قبل به چشم می خورد.

,

حجامت یک رکن مهم درمانی از دیدگاه بزرگان طب سنتی ایران

, حجامت یک رکن مهم درمانی از دیدگاه بزرگان طب سنتی ایران,

حیدریان با بیان اینکه تمامی بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی ذکر کرده اند؛ خاطر نشان کرد: محمدذکریای راضی در کتاب الحاوی، شیخ الروئس ابوعلی سینا در کتاب قانون، در طب سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی عقیلی خراسانی در کتاب خلاصه الحکمه فی مجمع الجوامع به شیوه گسترده ای پیرامون حجامت و کاربردآن دردرمان صحبت کرده اند و از حجامت برای درمان بیماریهای فراگیر و مهمی مانند سکته قلبی ؛مالیخولیا ؛سردردهای میگرنی و بخشی از بیمایهای پوستی بهره می گرفته اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه