اخبار داغ

آشنایی با بیماری‌های مربوط به تیروئید و درمان آن‌ها

آشنایی با بیماری‌های مربوط به تیروئید و درمان آن‌ها
بیماری‌‌های غدد تیروئید دارای علائمی می‌باشد که با شناخت آن‌ها روند درمان تسریع می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمد پژوهی، متخصص غدد اظهار کرد: غده‌ تیروئید، توده‌ای به وزن 15 الی 20 گرم در جلوی گردن و در زیر غضروف حنجره قرار دارد و کار آن سوخت‌و‌ساز و تنظیم کلسیم بدن می‌باشد.بیماری‌های غدد تیروئید عبارتند از: کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، گره‌های تیروئیدی، التهاب تیروئید و یا غده‌های آن می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی در ادامه گفت: کم‌کاری تیروئید بصورت افزایش وزن، کاهش اشتها، ورم دور پلک و یبوست شدید ظاهر می‌گردد و اگر فرد چنین علائمی را در خود مشاهده کرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.پرکاری تیروئید بصورت افزایش اشتها، کاهش وزن بصورت لاغری، اسهال، تپش قلب، لرزش، تغییرات ناخن و مو، دیده می‌شود، اگر فرد چنین علائمی را مشاهده کرد باید به پزشک مراجعه کند.
,
 
,
دکتر پژوهی گفت: گره‌های تیروئیدی معمولاً علامتی ندارند و بصورت غده‌های برجسته در جلوی‌گردن ظاهر می‌گردد و فرد باید به پزشک مراجعه و سپس با انجام آزمایشات مختلف خوش‌خیم و یا بدخیم‌بودن این غده‌ها مشخص می‌شود.اگر غده‌ها خوش‌خیم باشند، نیازی به انجام عمل جراحی برای بیمار وجود ندارد، اما اگر این غده‌ها بدخیم باشند باید بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.التهاب تیروئید نیز به صورت، عفونت‌های تیروئید است، علت آن نیز ویروس و یا باکتری می‌باشد. این التهاب بصورت درد در ناحیه‌ی گردن شروع و به اطراف انتشار می‌یابد و امکان آن وجود دارد تا با پرکاری و یا کم کاری تیروئید همراه باشد. بیمار در این شرایط باید به پزشک مراجعه کند و با تشخیص قطعی تحت درمان قرار گیرد، معمولاً این بیماران خوب می‌شوند.
,
 
,
وی در پایان گفت: بیماری‌های تیروئید معمولاً پیشگیری ندارند و پیشگیری آن فقط مربوط به زمان کمبود ید است و اکنون با توجه به وجود نمک‌های یددار، پیشگیری خاصی وجود ندارد. البته نکته‌ی ضروری در این خصوص  بدین شرح می‌باشد که: کم‌کاری تیروئید بصورت مادرزادی است و خانم‌های باردار باید مراقب بوده و به پزشک مراجعه کنند و در صورتی که به وجود این بیماری مشکوک شدند باید داروی تیروئید مصرف کنند تا از ایجاد این بیماری در جنین جلوگیری شود. علت دیگر این بیماری نیز جنبه‌ی ژنتیک دارد و اگر فردی سابقه ارثی داشته باشد، به این بیماری مبتلا خواهد شد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ن
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه