اخبار داغ

رقصی که علمی-ورزشی تعریف می‌شود!

رقصی که علمی-ورزشی تعریف می‌شود!
حضور زنان در باشگاه‌های بدنسازی در این روزها به خصوص در فصل تابستان به اوج خود رسیده است. باشگاه‌ها در رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند تا ورزش‌های جدید و فعالیت‌های نویی را برای جلب نظر مشتریان خود ایجاد کنند که زومبا یکی از اینها است که با عنوان "رقص" در باشگاه‌هایی که بعضا هم دولتی هستند، تایمی را در اختیار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم ، حضور زنان در باشگاه‌های بدنسازی در این روزها به خصوص در فصل تابستان به اوج خود رسیده است. باشگاه‌ها در رقابت با یکدیگر تلاش می‌کنند تا ورزش‌های جدید و فعالیت‌های نویی را برای جلب نظر مشتریان خود ایجاد کنند که زومبا یکی از اینها است که با عنوان "رقص" در باشگاه‌هایی که بعضا هم دولتی هستند، تایمی را در اختیار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این نوع رقص به اسم ورزش زومبا و با طرح ادعاهایی مانند کاهش وزن، بهبود ضربان قلب، سوختن چربی‌های اضافه بدن و ... خانواده‌ها را به خود جلب کرده و جای بسیاری از ورزش‌های پایه را در میان زنان گرفته است. امروزه در هر نقطه‌ای از شهر که باشید، به راحتی می‌توانید در کلاس‌های مروبط به این رقص شرکت کنید.

,

ورود این فعالیت با تبلیغات گسترده‌ای نیز همراه است. تبلیغاتی که بیش از پیش ثابت می‌کند که این ورزش بیگانه با فرهنگ دینی و اسلامی ایرانی است. پخش سی‌دی‌ها، تصاویر و ... همه نشان می‌دهد که زومبا اساسا نه تنها رقص نیست؛ بلکه یک فرهنگ غربی است که تلاش دارد تا یکسان سازی رفتاری و سبک زندگی را براب جهان ترسیم کند.

,

رقصی که علمی تعریف می‌شود!
در تعریف و شناخت این به اصطلاح ورزش در سایت‌ها با این مطالب رو به خواهیم شد: "زومبا یک برنامه ورزشی (؟!) الهام گرفته شده از رقص لاتین است که با حرکات تند و سریع و موسیقی همراه است." در حقیقت، مروجین زومبا نیز می‌دانند که هیچ سنخیتی میان آن و یک رشته ورزشی وجود ندارد. این اصرار نیز برای آن است تا از سوی نهادهای ذیربط دچار فشار یا منع فعالیت نشوند. در واقع، آنها به دور زدن قانون و فریب تصمیم سازان این عرصه پرداخته اند که متاسفانه، تاکنون توانسته‌اند با موفقیت این مسیر را طی کنند.

,
,

اما این همه ماجرا نیست. تفسیری که از زومبا می‌شود، قابل تامل و شگفت آور است. تحلیل علمی ارائه دادن از یک پدیده غربی جهت مشروعیت بخشیدن به آن است. جملاتی که در ادامه می آید، مصداقی قابل توجه در این زمینه است: "در زومبا شما حرکاتی را بر پایه رقص سالسا، کومبیا و سامبا یاد می‌گیرید که انجام آنها برای کم کردن وزن و داشتن بدنی موزون بسیار مفید است. در حقیقت زومبا ترکیبی از رقص و ورزش است که ورزشکاران با کمک آن به دلیل تحرک بالا، هم میزان چربی بسیار زیادی را می‌سوزانند و لاغر می‌شوند و هم از طرف دیگر به دلیل داشتن موسیقی و حرکات موزون و شرکت در کلاس‌های گروهی این ورزش تاثیر بسزایی در روحیه افراد می‌گذارد."

,

در بخش دیگری از تبلیغات زومبا با این اعتراف صریح بانیان ترویج این نوع رقص مواجه می‌شویم که «کلاس‌های زومبا ... به علت فضاهای شادی که در آن ها حکمفرماست و در عین حال به دلیل دربرگرفتن حرکات متنوع و متعدد رقص همانند یک خوش گذرانی در یک مهمانی دسته جمعی است ... کلاس‌های زومبا شامل ۸ نوع متفاوت از جمله زومبا پارتی فیتنس، زومبا گلد، زومبا تونینگ، زومبا کیدز، زومبا تونینگ-گلد، زومبا آکوا، زومبا سنتاو، زومبا سیرکویت است.»

,

باشگاه بانوان یا کلاس رقص؟
متاسفانه باشگاه‌های ورزشی بانوان در سطح شهر بیشتر به کلاس رقص شباهت پیدا کرده‌اند تا ورزش؛ چرا که افراد با استفاده از موزیک بسیار تند، مهیج و غیر مجاز به ایجاد حرکاتی موزون می‌پردازند. آنها این را عامل شادی و دور شدن از افسردگی می‌دانند در حالیکه این شادی‌های موقتی به اذعان بسیاری از روانشناسان خود یکی از عوامل افسردگی است‌.

,
,

اینکه ورزش عاملی بر ایجاد شادابی و نشاط در جامعه است، کاملا مشخص است و اتفاقا از مهم ترین برنامه ها در حوزه همگانی نیز ایجاد همین نشاط در جامعه است اما مطمئنا شادی ایجاد شده از طریق ورزش و نرمش با شادی های کاذب حاصل از قرص و حرکات موزون کاملا متفاوت است و روانشاسان نیز این موضوع را تائید می کنند.

,

این شرایط باعث شده تا کسانی که اعتقادات دینی دارند برای حضور در باشگاه‌های ورزشی چه دولتی و چه غیردولتی با مشکل جدی رو به رو باشند و نتوانند از این فضاهای ورزشی استفاده کنند و برای استفاده از سالن‌های ورزشی با مشکلات زیادی رو به رو باشند.

,

اینگونه به اصطلاح ورزش‌ها که بیشتر به رقص و حرکات موزون شبیه است و هر روز نیز با نامی جدید وارد کشور ما می‌شوند، ‌هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند و متاسفانه جایگزین ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی می‌شوند.  آنچه بیش از پیش جای تامل دارد این است که این ورزش‌ها دامنه نفوذ خود را بیشتر کرده اند و امروز در فدراسیون ورزش های همگانی هم شاهد ایجاد کمیته هایی با عنوان ایروبیک حرفه ای (هیپ‌هاپ آمریکایی) و کمیته‌های آزمایشی با عنوان استون فیتنس بادی ریتم (زومبا) هستیم. اینکه این ورزش ها چگونه و از چه طریقی وارد فدراسیون همگانی که رسالت آن تأمین سلامت جسمی و روانی است، شده بماند و در جای خود قابل بررسی است.

,

ورزش همگانی پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در زمانی کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است و در این میان وظیفه اصلی وزارت ورزش و نهادهای زیربط دعوت از مردم برای ورزش‌های همگانی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهپیمایی، دوهای عمومی و ورزش های بومی و محلی است. آیا بادی بالانس، ایروبیک استپ، اسپینینگ سوزان، ایزی لاین و کرانکینگ، جیمستیک، فیوژن فیتنس، بادی بیوتی بلی یروبیک، بادی شیپینگ که حتی هیچ اطلاعات اولیه ای از آن در اینترنت هم وجود ندارد می توانند این اهداف را برآورده کنند؟

,

انتهای پیام/بخ

 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه