اخبار داغ

گزارش دانا از سرنوشت نامعلوم گوشی های مسروقه/

"خیال راحت" سارقین تلفن همراه و "بلاتکلیفی" مالباختگان

"خیال راحت" سارقین تلفن همراه و "بلاتکلیفی" مالباختگان
همان طور که اکثر مردم میدانند اکثر گوشی­ها تلفن همراه از طریق قاچاق وارد کشورمان می­شود و مخابرات کشور امکان ثبت اولیه را در سیستم خود ندارد تا در صورت سرقت گوشی مخابرات بلافاصله سریال گوشی را ردیابی کند لذا ایجاد یک سامانه برای ثبت سریال گوشی­ها میتواند ردیابی گوشی­های سرقتی را آسان نماید.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا صدای موتور آمد ویک دست دراز شد داخل ماشین و گوشی موبایلم را از دستم قاپید من و دوستم که  داخل ماشین در حال دیدن کلیپ بودیم برای چند لحظه  شوکه شدیم تا بخودمان آمدیم موتورسوار از ما دور شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بسادگی گوشی دو میلیون تومانی دوستم را قاپیدند چند لحظه فکر کردیم یکی از دوستان شوخی میکند بعد هم که ماشین را روشن کردیم و راه افتادیم اثری از دزدها  پیدا نکردیم .متاسفانه از این نوع اتفاقات خیلی زیاد شده است سابقا در مترو،اتوبوس های تندروو اماکن شلوغ سرقت انجام میشد،اما این روزها شاهد گوشی قاپی درهرمکانی هستیم.

,

معاون مبارزه با سرقت پایگاه ششم آگاهی می گویدعلت سرقت گوشی های همراه آن است که پیچیدگی خاصی ندارد وسارقان معمولی وغیر حرفه ای این گونه سرقت ها را انجام میدهند.آمار نشان میدهد عمده سرقت ها مربوط به کیف قاپی و سرقت موبایل است وسارقین با داشتن یک موتور سیکلت و چاقو مبادرت به سرقت میکنند.

,

دشواری های ردیابی وشناسایی سارقان

, دشواری های ردیابی وشناسایی سارقان,

مال باخته ها باید با 110 تماس بگیرند و شرح واقعه بدهند تا بعد از حداقل نیم ساعت یا بیشتر مامور کلانتری به محل حادثه برسد و در صورت تایید سرقت، گزارشی تهیه  و شما را مالباخته معرفی نماید تا با تشکیل پرونده از فرادی همان روز به دادسرا ارجاع داده شده و شکایت تنظیم شود.نهایتا دادگاه بعد از چند جلسه با در نظر داشتن ادله کافی ، مال باخته را به تمام اپراتور های موبایل معرفی میکند تا شماره سریال گوشی مسروقه  در لیست سیاه تک تک اپراتورها جهت ردیابی گوشی و دستگیری سارق ثبت شود.

,

مسیر پیگیری گوشی وشناسایی سارقان به گونه ای طولانی و وقت گیر است که بیشترمال باخته ها از مال خود گذشته و ترجیح می دهند درگیر این روند طولانی نشوند در بیشتر مواردی که سارق دستگیر میشود براحتی با گذاشتن وثیقه و یا پرداخت قسمتی از پول گوشی رضایت شاکی را جلب و آزاد میشوند شاید به همین دلایل است که سارقان بدون هیچ ترس و استرسی بعضا در معابر شلوغ مرتکب این سرقتها میشوند.

,

سرنوشت گوشی های مسروقه

, سرنوشت گوشی های مسروقه,

یکی از مجرمین سابقه دار که تنها بیست و پنچ سال سن دارد می گوید چندین بار به جرم گوشی و کیف قاپی دستگیر شده است؛آخرین بار سه سال زندان بوده که سه ماه پیش آزاد شده وبعد از زندان ازطریق یکی از دوستانش با امیرآشنا می شود همه گوشی قاپ­ها امیر را میشناسند بعد از چند بار سرقت با هم بیشتر کار میکنند.او  گوشی های لمسی و برند را سرقت میکند و بسته به برند و مدل گوشی آنرا در حدود دویست تا سیصد هزار تومان به امیر میفروشد و از این طریق خرج خانه ومواد مخدر خود را تهیه میکند .وقتی از او پرسیدم امیر با این گوشی ها چه میکند گفت: اکثرا گوشی ها تا چند ماه خاموش هستند چون مخابرات حداکثرتا یکماه بعد از حکم دادگاه پیگیر سریال گوشی ها هست و بعداز چند ماه هم امیر گوشی ها رو میفرسد به شهرستانها ی مختلف برای دوستانش تا آنجا بفروش برسند بعضی گوشی ها را هم اوراق میکند و به قطعه فروشها میفروشد بدین ترتیب رد و نشانی از گوشی ها پیدا نمیشود.

,

 

,

بی اعتمادی مردم از پلیس و مخابرات

, بی اعتمادی مردم از پلیس و مخابرات,

یک منبع آگاه می گوید که اپراتورهای تلفن همراه ، شماره سریال گوشی­های سرقتی را حداکثر تا مدت  زمان یک هفته پس از اعلام به مخابرات پی گیری میکنند زیرا اگر قرار باشد تمام شکایات  سرقت گوشی های تلفن همراه را هرروز پیگیری کنند نیاز به یک اداره مستقل به همراه چندین متصدی است از آنجا که چنین امکانی وجود ندارد و شرکت مخابرات پرسنل زیادی را برای این کار اختصاص نداده است سارقین با خیال راحت از گوشی سرقتی استفاده می کنند و یا قطعات آن را اوراق میکنند.

,

وی در پاسخ به چگونگی ردیابی سارقین گفت:این مسله بستگی به سارق دارد.چرا که بسیاری ازسارقین مبادرت به تغییر شماره سریال گوشی ها میکنند وبه سرعت بفروش میرسانند که در این صورت امکان ردیابی سریال گوشی سرقتی غیرممکن میشود.

,

متاسفانه برخی از فعالان بازار موبایل معتقدند در پاساژ علاء الدین مراکزی وجود دارد که به طور علنی اقدام به تغییر شماره سریال گوشی می کنند. آیا مخابرات و پلیس و مراجع ذی ربط نباید اقدامی برای جلوگیری از تعویض شماره سریال گوشی ها کنند؟آیا این اقدامات جرم نیست؟آیا این اقدامات باعث نمیشود سارقان گوشی های همراه با آزادی عمل بیشتری به کارهای خود ادامه بدهند؟

,

انتظارات حداقلی ازمسولین

, انتظارات حداقلی ازمسولین,

همان طور که اکثر مردم میدانند اکثر گوشی­ها تلفن همراه از طریق قاچاق وارد کشورمان می­شود و مخابرات کشور امکان ثبت اولیه را در سیستم خود ندارد تا در صورت سرقت گوشی مخابرات بلافاصله سریال گوشی را ردیابی کند لذا ایجاد یک سامانه برای ثبت سریال گوشی­ها میتواند ردیابی گوشی­های سرقتی را آسان نماید.

,

ایجاد یک سامانه اینترنتی برای ثبت سرقت گوشی­های همراه تا مالباخته­ها بلافاصله بعد از سرقت در سامانه ثبت کنند و روند پیگیری شکایت خود را از طریق همین سامانه اینترنتی پی­گیری کنند و برای سرقت گوشی همراهشان دو روز دوندگی نکنند و به راحتی به مراجع قانونی اطلاع رسانی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه