اخبار داغ

گزارش ویژه

وقتی کارناوالهای عروسی، اعصاب برای شهروندان باقی نمی گذارد

وقتی کارناوالهای عروسی، اعصاب برای شهروندان باقی نمی گذارد
در بسیاری از محلات افرادی به بهانه جشن و شادی اقدام به بستن خیابان ها نموده و بدون اینکه مزاحمتی از سوی نهاد های قضایی و انتظامی برای آنان ایجاد شود، اقدام به ایجاد سر وصدا تا نیمه های شب می کنند و همین امر باعث نا رضایتی مردم شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از طنین پاسارگاد، جشن عروسی که تمام می‌شود انبوه خودروها پشت به پشت هم به راه می‌افتند، هر که به خودروی عروس و داماد نزدیک‌تر شود انگار برنده ماراتن این کارناوال است. هلهله می‌کشند و شادی می‌کنند غافل از این‌که خطر می‌تواند در کمین‌شان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین پاسارگاد,


به راه انداختن کاروان‎های عروسی با بوق زدن‌های ممتد، کِل کشیدن‌های همراهان، ویراژهای موتورسواران، تِکاف کشیدن ماشین‌ها نمونه بارزی از یک هنجارشکنی است. در زمان قدیم وقتی که می‌خواستند عروس را به خانه بخت بفرستند، او را سوار بر اسبی می‌کردند و داماد هم افسار اسب را گرفته و به همراه میهمانان پایکوبان به سمت خانه مشترک‌شان راهی می‌شدند.

,
,

در واقع علت برپایی این مراسم، بدرقه عروس و داماد با نظمی خاص در آغاز زندگی زناشویی بود. حالا اما ورق برگشته است، خودرو و موتورسیکلت حالا جایگزین اسب و درشکه شده و علاوه بر راهبندان و ترافیک، مزاحمت‌های فراوانی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

,

ورود کاروان‌های عروسی با این شکل و شمایل به خیابان‌ها نه‌تنها معضلی برای مردم در ساعات پایانی شب است بلکه امنیت فردی و اجتماعی را به خطر انداخته است.صدای بلند موسیقی، تک چرخ زدن موتورسیکلت‌ها و صدای ناهنجار آنها، ترکیدن ترقه، رقص کودکان شاد که تا نیمه بدن خود را از خودروهای درحال حرکت بیرون آورده‌اند چند سالی است که پیش‌زمینه حوادث کاروان‌های عروسی شده‌اند که در این میان آمار تصادفات و نزاع و درگیری در این مراسم چشمگیر است.

,

اما همه ساله با نزدیک شدن به ماه های محرم و صفر، شاهد افزایش برگزاری جشن های عروسی می باشیم و به دنبال آن تعدد کارناوال های عروسی که مشکلات فراوانی را به وجود می آورند.

,

بنابر اخبار رسیده در بسیاری از محلات شهرستان پاسارگاد از جمله شهر سعادت شهر، افرادی به بهانه جشن و شادی اقدام به بستن خیابان ها نموده و بدون اینکه مزاحمتی از سوی نهاد های قضایی و انتظامی برای آنان ایجاد شود، اقدام به ایجاد سر وصدا تا نیمه های شب می کنند.

,

در سال 1386 نیروی انتظامی اعلام کرد که با توجه به گزارشاتی از سراسر کشور مبنی بر اینکه کارناوال های شادی که به بهانه جشن عروسی در خیابان های شهرها همراه با ایجاد مزاحمت برای عموم شهروندان و همچنین در برخی موارد موجب حرمت شکنی می شود، نیروی انتظامی تمامی استان ها، موظف به برخورد با کاروان های عروسی می باشند، با اینکه مدتی برخورد هایی در قالب توقیف ماشین و جریمه انجام پذیرفت اما این طرح نیز در میانه راه متوقف شد.

,

یک شهروند پاسارگادی که در منزل همسایه اش چند شب پیش جشن عروسی بر پا بوده، گفت: برخی از مهمانان شرکت کننده در جشن عروسی در پایان مراسم و بیرون از خانه ای که عروسی در آن برقرار بوده، اقدام به ایجاد سر و صدا در نیمه های شب می کردند.

 محمد ارغوانی با اشاره به این که برخی نوجوانان و جوانان نیز با پرتاب ترقه باعث ایجاد آلودگی صوتی می شوند، افزود: برخورد جدی با این افراد از سوی نیروی انتظامی ضروری است.

وی اظهارداشت: شادی تعدادی از مردم نباید موجب سلب آسایش دیگران شود و کارناوال های جشن عروسی نباید با بوق های ممتد و اعمال خلاف شئونات دینی و اجتماعی برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند.

 منصوری، یکی دیگر از شهروندان پاسارگادی می گوید: چندی قبل  در یکی از محلات این شهر یک جشن عروسی برپا بود.

وی می گوید: ˈاین جشن عروسی تا نیمه های شب ادامه داشت و باعث برهم زدن آسایش عمومی و اهالی محل شد.
این شهروند ادامه می دهد: برخی از مهمانان این مراسم نیز با راه انداختن کاروان عروسی در اطراف این خانه ضمن نادیده گرفتن حقوق شهروندی به شادی مشغول بودند،بدون اینکه مراعات حال همسایگان را داشته باشند.

وی خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه به این امر شد و بیان داشت: احترام و رعایت حقوق شهروندی ضروری است و در این خصوص باید فرهنگ سازی شود.

عواطفی نژاد دادستان پاسارگاد نیز در این باره گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس با ایجاد هیاهو، جنجال، تعرض به افراد و ... در نظم و امنیت عمومی اخلال ایجاد کند با شکایت شاکی مجازات خواهد شد.

عواطفی افزود: این افراد بنا به احراز جرم از سه ماه تا یک سال به حبس و 74ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

دادستان پاسارگاد گفت: مزاحمت هایی که در قالب ایجاد ترافیک و آلودگی صوتی به بهانه جشن عروسی در سطح شهر ایجاد می‌شود براساس مصوبه ستاد پیشگیری، جرم است و با متخلفان برخورد می ‌‌شود.

رییس اماکن عمومی نیروی انتظامی پاسارگاد نیز گفت: صاحب عروسی برای برگزاری جشن در تالارهای این شهر موظف به دریافت مجوز از این اداره است.

رضایی نیک افزود: ˈاین مهم به منظور آگاهی بخشی به صاحبان عروسی در خصوص رعایت قانون در زمان برگزاری جشن عروسی در تالار صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین مدیران تالارها هم باید قانون را رعایت کنند تا آسایش و آرامش دیگران سلب نشود.

رضایی نیک گفت: استفاده از ترقه نیز در خارج از محوطه تالار و از سوی صاحبان و کاروان های عروسی ممنوع است.

وی افزود: کاهش استفاده از انواع ترقه ها در محافل شادی نیازمند فرهنگ سازی است تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی صوتی باعث برهم زدن نظم و آسایش عمومی نشود.

وی گفت: با صاحبان مجالسی که با استفاده از آلات و ادوات موسیقی و پایکوبی در سطح کوچه و معابر عمومی در شهر موجب تشدید بار ترافیکی و ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای ساکنین و همسایگان می شوند و نیز کسانی که با ایجاد کاروان های عروسی همراه با حرکات خطرآفرین از سوی راکبان موتورسیکلت و خودروهای شخصی  باعث نقض حقوق شهروندی و مزاحمت می شوند، برخورد قانونی می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه