اخبار داغ

وزارت ارشاد:صهیونیست‌ها در ایران جایی ندارند

وزارت ارشاد:صهیونیست‌ها در ایران جایی ندارند
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر ارکستر ملی آلمان به ایران را منوط به تغییر رهبر این ارکستر که تابعیتی صهیونیستی دارد، عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه هشتم شهریور در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ساختمان وزارت ارشاد در تهران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش مهر، نوش آبادی در پاسخ به کار یکی از خبرنگاران که معتقد بود توضیحات نوش آبادی در یک هفته اخیر درخصوص مخالفت با سفر ارکستر ملی آلمان به ایران و اجرای برنامه این گروه موسیقی در تالارهای شهر همسو با سیاست های اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی بوده و بیشتر نظرات آنها را تامین کرده است، گفت: ما از بازی های پشت پرده صهیونیست ها چندان مطلع نیستیم که انگیزه برخی مسئولان این رژیم در طرح این مسائل به این شکل چه بوده است اما آنچه برای ما مشخص و مهم است، سیاست های رسمی جمهوری اسلامی ایران و مواضع اصولی و منسجم آن است که جزو باورهای ما و سیاست های کلی نظام است.

,

وی با بیان اینکه هراسی از تعامل فرهنگی و هنری با دنیا نداریم و این حوزه در ایران اسلامی ممتاز و باعث افتخار ماست، گفت: مزیت نسبی ما در حوزه فرهنگ و هنر بر هیچکس پوشیده نیست. این مسأله که ما بنا را بر ارتباط فرهنگی کشور با کشورهای دیگر گذاشته ایم و این جزو سیاست های ماست. در عین حال ما هرجایی که برایمان مشخص شود که درخصوص حضور افراد هنری، رسانه ای و ورزشی شائبه وابستگی آن‌ها به رژیم صهیونیستی وجود دارد، قطعا جلوی آن را می گیریم و با آن برخورد می کنیم.

,

وی در توضیح بیشتر موضوع مورد اشاره گفت: درخواستی از طرف ارکستر سمفونی آلمان آمد مبنی بر اجرای ارکستر در تالارهای تهران. این درخواست و ابعاد انگیزه های این سفر و همچنین هویت اشخاص که قرار است در این سفر حضور داشته باشد بررسی و در نهایت مشخص شد. رهبر این ارکستر منتسب و وابسته ملیتی و نیز هویتی به رژیم صهیونیستی و کسی است که در این کشور بزرگ شده و پدر و مادرش هم در این کشور که البته ما آن را نامشروع می دانیم بزرگ شده اند.

,

نوش‌آبادی تاکید کرد: ما برای مصون‌سازی خودمان، با این سفر مخالفت کردیم و این مخالفت هم یک تصمیم جمعی و با نظارت کامل صورت گرفته است. ما به هیچ وجه حاضر نیستیم با افرادی که کمترین وابستگی به رژیم صهیونیستی دارند؛ با رژیمی که دشمن جهان اسلام و مردم و نظام جمهوری اسلامی است مماشات کنیم. این مسأله هم که برخی می گویند این فرد خودش مخالف سیاست های رژیم صهیونیستی است، تاکنون بر کسی اثبات نشده و ما هم اساسا به دنبال اثبات این مسأله برای خودمان نیستیم چراکه بحث انتساب این فرد به رژیم صهیونیستی مطرح است که این مسأله محرز شده است.

,

وی سپس گفت: ما با اصل سفر ارکستر سمفونیک آلمان به کشورمان مخالف نیستیم بلکه با سفر این فرد به کشورمان مخالف هستیم. این فرد تابعیت آلمانی، لهستانی، آرژانتینی و صهیونیستی را با هم دارد. به هر حال ارکستر سمفونیک آلمان می تواند در تغییر مدیریت و چینش جدید مدیریتی مجددا درخواست این سفر را بدهد که مجددا بررسی خواهد شد.

,

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شائبه های به وجود آمده بر سر مسأله تغییر نام جشنواره بین المللی فیلم فجر پس از تفکیک بخش بین الملل آن از بخش فیلم های داخلی، گفت: همه ما مدیون فجر و انقلاب اسلامی هستیم و همه ارزش های ما برخواسته از فجر است اما اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به جدا شدن بخش بین الملل از بخش داخلی جشنواره فیلم فرج گرفته، به هیچ وجه به معنای بی توجهی به آن شعار و آن اهداف نیست.

,

به گفته وی از سال ها پیش همواره این سوال مطرح بوده که آیا با برگزاری ترکیبی بخش بین الملل و بخش داخلی جشنواره فیلم فجر، کیفیت این جشنواره آسیب می خورد یا نه مطرح بوده و منتقدین می گفتند که این شکل برگزاری جشنواره حضور فیلم سازان خارجی را تشریفاتی کرده است. به همین خاطر تصمیم بر این شد که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر با چند ماه تاخیر نسبت به جشنواره فیلم فجر برگزار شود اما این تاخیر به معنای حذف شعار فجر نیست. این عنوان همچنان هست و خواهد بود و بخش بین الملل هم با همین نام برگزار خواهد شد.

,

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین برگزاری مستقل بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را مغایر با دستور کار اصلی دولت درخصوص اقتصاد مقاومتی ندانست و گفت: اتفاقا در دوران پساتحریم باید بودجه ها بیشتر به سمت حوزه فرهنگ سوق پیدا کند و به تعبیر مقام معظم رهبری ما هر میزان برای فرهنگ هزینه کنیم، کم است.

,

نوش آبادی در ادامه در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درخصوص نبود نظارت کافی در بخش هنرهای تجسمی به طوری که گالری های هنرهای تجسمی را به بنگاه های اقتصادی سودده صرفا برای مالکین آنها تبدیل کرده است، گفت: توجه به بخش هنرهای تجسمی همانند سایر حوزه های هنری انجام می شود و برگزاری دوسالانه بزرگ تجسمی در تهران و ۳۱ استان کشور نشان دهنده اهمیتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این حوزه قائل است.

,

وی در مورد نظارت بر فیلم ها و آنچه خبرنگار سوال کننده نبود کفایت لازم را در وزارت ارشاد در این حوزه خواند، گفت: ما دو شورای صدور مجوز درخصوص فیلم داریم، یکی شورای صدور پروانه ساخت و دیگری شورای صدور پروانه نمایش یا اکران. البته چنانچه کارگردان یک فیلم در فیلمنامه ای که در شورای پروانه ساخت مجوز گرفته، تخطی کند و فیلمش منطبق با فیلمنامه نباشد با اکران آن موافقت نخواهد شد اما ممکن است فیلمی در هر دو شورا، مجوز گرفته باشد اما میان برخی از بزرگان در جامعه نظراتی درخصوص اکران آن وجود داشته باشد، مثل فیلم «رستاخیز». در این قبیل موارد از کارگردان خواسته می شود که رعایت این نظرات را هم بکند.

,

نوش آبادی گفت: ما نسبت به فیلم هایی که مجوز اکران‌شان را داده ایم متعهد هستیم و اکران خواهند شد و وقتی مجوزی برای نمایش یک فیلم داده می شود ما تا آخر پای آن می ایستیم، اصلاحات را هم می پذیریم اما عدم اکران را خیر. هیچ فیلمی را هم که تا الان مجوز ساخت نمایش گرفته، از نوبت اکران خارج نکرده ایم و آن را توقیف نکرده ایم بلکه اکران آن فقط به حالت تعلیق درآمده است.

,

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص حمایت این دستگاه فرهنگی از فیلم های مذهبی فاخر هم گفت: ما از فیلم های فاخر دینی و تاریخی که بتوانند به تقویت هویت مذهبی و ملی ایران کمک کند، حمایت می کنیم اما این بدان معنا نیست که هر فیلمی که در این زمینه ساخته می شود، فاقد اشکال است. ما به دوستان کارگردان این فیلم ها گفته ایم که حتما باید از مشاوران زبده مذهبی و کارشناس این حوزه بهره بگیرند و در ساخت فیلم هایشان از ارائه موارد شبه برانگیز پرهیز کنند. باید فیلمنامه ها قوی تر باشند تا سرمایه گذاری ها به مشکل تعلیق برنخورد.

,

وی درخصوص اعتراض علی ملاقلی پور فیلمساز به خارج شدن فیلمش از نوبت اکران با ورود فیلم «محمد رسول الله (ص)» به سینماها با اشاره به اینکه فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» از فیلم های فاخر بعد از انقلاب است و همه باید از این فیلم حمایت کنند تاکید کرد: ما به همین خاطر یک برنامه ریزی دقیق و گسترده برای اکران این فیلم انجام دادیم و بیش از صد سینما در سراسر کشور هم به امکانات لازم برای نمایش این فیلم تجهیز شدند و اصلا علت تاخیر یک روزه در اکران آن همین مسأله تجهیز سینماها به سیستم های دیجیتال بود.

,

نوش آبادی افزود: باید امکان دیدن فیلم «محمد رسول الله (ص)» برای همه مردم در سراسر کشور فراهم شود و اینکه بخشی از ظرفیت سینمای کشور در حال حاضر توسط این فیلم اشغال شده است، یک مسأله طبیعی است چون فیلمی است که مورد حمایت نظام، حکومت و همه مردم است و این مسأله نه تنها عیب نیست بلکه امتیازی است که ما به این فیلم می دهیم.

,

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص بالا بودن بهای بلیت فیلم مذکور گفت: تایم فیلم «محمد رسول الله (ص)» به اندازه سه فیلم بلند سینمایی است و طبیعی است که به همین خاطر بهای بلیت آن بیشتر است.

,

وی درباره نماینده ایران در اسکار امسال هم گفت: این گونه نیست که ما از فیلم هایی که برای اسکار پذیرفته می شوند، حمایت کنیم. هرکس فیلمی را تولید می کند، این اجازه را دارد که آن در جشنواره خارجی هم شرکت دهد. شرکت های پخش فیلم در داخل و خارج از کشور هستند که امتیاز پخش فیلم ها را به دست می گیرند.

,

خبرنگاری از نوش آبادی در مورد علت عدم پیگیری وضعیت سلامت محمدرضا شجریان از سوی مسئولان وزارت ارشاد پرسش کرد که نوش آبادی پاسخ داد: در مورد این خواننده، ما آرزو می کنیم به زودی سلامت‌اش را کسب کند و نتایج پیگیری های درمانی‌اش هم مثبت باشد. ما همیشه خواهان این بوده ایم که هنرمندان کشورمان در شرایط خوبی به سر ببرند و برای ایشان هم آرزوی سلامتی می کنیم.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه