اخبار داغ

کارشناس روابط بین الملل:

ناکارآمدی قوانین بین المللی ضد تروریستی برای کشورهای اسلامی/فعال تر شدن ایران در دیپلماسی رسانه ای ضروری است

ناکارآمدی قوانین بین المللی ضد تروریستی برای کشورهای اسلامی/فعال تر شدن ایران در دیپلماسی رسانه ای ضروری است
یک کارشناس روابط بین الملل گفت:بیشتر قوانین بین المللی برای حل معضلات تروریستی غربی شکل گرفته و در ارتباط با فعالیتهای تروریستی در کشورهای اسلامی به خصوص در خاورمیانه و ایران کارآمد نبوده و دچار خلاء است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اراک امروز، ابراهیم آقامحمدی استاد روابط بین الملل گفت: تروریسم در گذر زمان و شکل گیری دانش، تکنولوژی و فناوری های جدید و پیشرفتی که در تجهیزات انجام شده دچار تحولات پیچیده ای  شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز, ابراهیم آقامحمدی استاد روابط بین الملل گفت: تروریسم در گذر زمان و شکل گیری دانش، تکنولوژی و فناوری های جدید و پیشرفتی که در تجهیزات انجام شده دچار تحولات پیچیده ای  شده است.,

, ,

آقا محمدی اظهار کرد:هر چند این پیشرفت نکته مثبتی است اما گروه های تروریستی  هم از آنها بی بهره نبوده اند و راههای جدیدی برای اقدامات تروریستی خود ایجاد کرده اند.

,


وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات جدید که توسط نهادهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم شکل گرفته بر مبنای ارزشهای غربی است و قاعدتا به دفاع از ماهیت کشورهای خودشان و رفع دغدغه های امنیتی شان منجر میشود افزود: نهادهای بین المللی کنوانسیون ها قطعنامه ها و معاهدات بین المللی در مبارزه با تروریسم نمی تواند پاسخگوی شرایط جدید باشد .

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیشتر قوانین بین المللی هم برای حل معضلات تروریستی غربی شکل گرفته و در ارتباط با فعالیتهای تروریستی در خاورمیانه و ایران کارآمد نیست و دچار خلاء است.

,
,
,
,


ایران قربانی همه نوع ترور بوده است
آقا محمدی با تاکید بر اینکه انواع مختلفی از تروریسم مانند ترور شخصیت، تروریسم دولتی، تروریسم بین المللی، تروریسم هسته ای، سایبر تروریسم و … وجود دارد گفت: ایران قربانی همه این نوع عملیات تروریستی بوده است.

وی اظهار کرد:در تروریسم دولتی دخالت یک یا چند دولت در در امور داخلی و خارجی یک کشور دیگر مدنظر است. کمکهای مستقیم و غیرمستقیم اسرائیل درعملیات نظامی علیه گروههای مقاومت لبنان و حتی اقدامات و حملات تروریستی به تاسیسات هسته ای ایران نیز نوعی از ترورسیم دولتی است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود:فراتر از تروریسم دولتی تروریسم بین المللی است که دنبال تأمین مقاصد سیاسی در سطح بین الملل است؛ اعمال ترور، خشونت فردی و جمعی در مورد شهروندان یک دولت یا اقداماتی که علیه هواپیماهای غیرنظامی یا نیروهای دولتی یک کشور  مانند دیپلمات ها در کشوری دیگر انجام می شود از این دست هستند.

آقا محمدی با اشاره به اینکه پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی شیوه های ترور را دگرگون کرده و اقداماتی که به پیشرفت های امکانات در فضای مجازی پیوند می خورد، نوعی جدید از تروریسم به نام تروریسم سایبری پدید می آورد گفت:جدیدترین نوع ترورها اکنون در حوزه سایبری و تروریسم هسته ای است که حمله به تاسیسات و مراکز هسته ای، خرابکاری در آنها،سرقت از آنها توسط افراد نارضی و جاسوسان و …از این جمله است.

وی در مورد اینکه آیا عملکرد و اقدامات سازمان ملل و قوانین بین المللی کارآمدی لازم برای مقابله انواع مختلف تروریسم را دارند اظهار کرد:برای مثال طبق قوانین بین المللی خبرنگاران و دیپلماتها مصونیت دارند اما آیا این قوانین شامل خبرنگاران ایرانی هم می شود؟ این سوال روشن ترین پاسخ به پرسش شماست.

این استاد دانشگاه افزود:ایران توانسته در مقابل حملات تروریستی ایستادگی کند و حتی در خارج از ایران هم در سفارتخانه ها وکنسولگری ها اقدامات تروریستی برضد ایران و دیپلمات های آن انجام شده است اما در نهایت با مشاهده وضعیت منطقه و ثبات امنیت ملی در کشور می بینیم در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده اند.

آقا محمدی ادامه داد:علل تغییرات رویکردی تروریسم همان تغییرات تکنولوژی وتجهیزاتی و تحولات تاریخی و در مورد ایران نیز به دلیل نوع عملکرد و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران است.

وی در رابطه بت تغییر رویکرد ترور در ایران ادامه داد:اقدامات متعدد با انواع مختلف ترور در ایران نافرجام ماند و نیروهای تروریستی به روشهای دیگری روی آورند و عامل دیگر در تغییر روش تروریست ها تحولات جهانی و منطقه ای و قدرتمند شدن ایران و پیشرفت های جدید خصوصا در عرصه فناوری هسته ای است که درایران رخ داده است.

این کارشناس  روابط بین الملل گفت:تروریست ها از ترور شخصیت های سیاسی  به سراغ شخصیت های علمی و متخصصان روی آوردند تا از این طریق پایه های پیشرفت،تکنولوژی وفناوری را دچار اختلال کنند.

آقا محمدی اظهار کرد:هرچند تروریسم تغییر کرده اما ترور شخصیت ها با ترور دانشمندان هسته ای در ایران ادامه داشته و دارد؛وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید منافع کشورهای زیادی در ایران به خطر افتاد ایران یک نوع تفکر،ایدئولوژی و حکومت را شکل داد و الگویی برای کشورهای منطقه و دنیا ایجاد شد؛این امر به مذاق نظام جهانی خوش نیامد و ابر قدرتها از روشهای مختلف از جنگ عراق علیه ایران گرفته تا اقدامات تروریستی را برای جلو گیری از گسترش و پیشرفت این تفکر پیش گرفتند.

,
, ایران قربانی همه نوع ترور بوده است, ایران قربانی همه نوع ترور بوده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

کنوانسیونهای ضد تروریستی مبنای حقوقی کافی ندارند

, کنوانسیونهای ضد تروریستی مبنای حقوقی کافی ندارند, کنوانسیونهای ضد تروریستی مبنای حقوقی کافی ندارند,

وی با اشاره به وجود دوگانگی در مبارزه با تروریسم در حقوق بین الملل افزود:کنوانسیونهای ضد تروریستی که تحت نظارت سازمان ملل شکل گرفته،علی رغم وجود یکسری اسناد منطقه ای برای اقدام علیه تروریسم اما مبنای حقوقی کافی را برای مبارزه با تروریسم بین المللی ندارند،همچنین باید تحولات تکنولوژی،فناوری و اشکال جدید تروریسم نیز مد نظر قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه ایران بزرگترین قربانی تروریسم و مشتاق ترین کشور برای مبارزه با آن است گفت: ایران در سالهای اخیر، جهان علیه خشونت و افراط را مطرح کرد، سازمان ملل هم باید دولتها را به اجرای موثر اسنادحقوقی ترغیب کرده، یک نوع ضمانت اجرایی را ایجاد و مرجعی به عنوان پایه گذاری اسناد حقوقی مشترک برای مبارزه با تروریسم فراهم کند.

وی تاکید کرد:قطعنامه های سازمان ملل شفاف نیست؛ توسل به زور علیه شورشیان یا تروریستها در برخی موارد ممنوع شده،گاهی هم مبارزانی که دنبال استقلال و حق تعیین سرنوشت خود هستند را به عنوان جریانهای تروریستی مطرح می کنند.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به سیاستهای تبعیض آمیز سازمان ملل در مبارزه با تروریسم ادامه داد:با توجه به اینکه در جامعه جهانی جدیتی برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد به طوری که محاکمه برخی افراد و گروههای تروریستی هنوز انجام نشده،بنابر این نسبت به اینکه نهاد های بین المللی بتوانند شرایط را برای جلوگیری از بروز اقدامات تروریستی در ایران فراهم کرده یا با آن مبارزه کنند امیدواری نداریم.

آقا محمدی در رابطه با مبارزه با تروریسم در ایران گفت:ایران راهکارها و سازوکارهای مختلفی را دارد اقدامات دیپلماتیکی که ایران می تواند انجام دهد خیلی مهم است. همان پیشنهاد ایران مبنی بر تلاش برای داشتن جهان علیه خشونت ابتکار مناسبی بود و نشان می داد که ایران به دنبال کاهش خشونت و افراطی گری در منطقه است یا طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای که وزیر امور خارجه آن را مطرح کرد در راستا بود.

وی تصریح کرد:باید در سیاستهای جهانی یکپارچگی وجود داشته باشد چه طور می شود که مثلا دراسرائیل بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای باشد اما در مقابل ایران هسته ای مقاومت می شود.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

این استاد دانشگاه با تاکید بر نقش پیشرو ایران در مباحث دیپلماتیک،مبارزه با ترور و تروریسم افزود:در جهان امروز که قدرت رسانه ای هر روز بیشتر می شود ایران باید دیپلماسی رسانه ای را جدی تر بگیرد.

,

ضرورت فعال شدن ایران در دیپلماسی رسانه ای

, ضرورت فعال شدن ایران در دیپلماسی رسانه ای, ضرورت فعال شدن ایران در دیپلماسی رسانه ای,

, ,

آقا محمدی گفت:یکسری رسانه های خاص در جهان افکار عمومی را هدایت می کنند و شبکه هایی مانند BBC،CNN،FOXNEWS و… به عنوان مرجع اخبار و اطلاعات با حمایت و منابع مالی صهیونیسم بین الملل در حال ترویج ایران هراسی و اسلامی هراسی هستند ایران باید در عرصه رسانه ای فعال تر شده،این جریان رسانه ای را شکسته و روایت و بیان خود را به جهان منتقل کند.

,

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی در مطالعات وادبیات تروریستی خیلی مهم است اظهار کرد:افرادی که وارد اقدامات تروریستی می شوند پول وتجهیزات زیادی می گیرند، ایران باید منابع مالی گروههای تروریستی را شناسایی کند؛منابعی که سبب زایش تروریست در منطقه می شود باید قطع شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:ایران باید نیروها و گروههای ضد تروریستی را تجهیز و به روز کند،نیروها و گروههای مبارز باید علم پیشگام داشته باشند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه