اخبار داغ

به مناسبت سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر"؛

ناپدید شدن اسرارآمیز "امام موسی صدر" در لیبی!

ناپدید شدن اسرارآمیز "امام موسی صدر" در لیبی!
امام موسی صدر با دعوت رسمیِ رهبر لیبی در آن کشور حضور یافت، هنگام خروج از کشور برای آخرین بار جلوی هتل محل اقامت دیده می‌شود و دیگر چشمی به دیدار او روشن نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت کریمه، ... تنها بیست‌وپنج سال از دوران زندگی‌اش گذشته بود؛ جوان عالم و پارسایی که بزرگان او را ذخیره فقهی و دینی حوزه می‌دانستند و عموم مردم وی را نور امیدی در مقابل ستم‌کاران رژیم شاهنشاهی می‌پنداشتند؛ آماده خدمت بود تا سهم خود را در ظلم‌ستیزی و مظلوم نوازی ادا کند، اما دست تقدیر، او را به میدان مبارزه در آن سوی مرزها کشاند...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کریمه،, کریمه،, کریمه،,

امام موسی صدر در سال 1307 ش 1343 ق در شهر مقدس قم، دیده به جهان گشود؛ دوران کودکی وی در سرزمین مقدس قم سپری شد. هنگامی که به هفت‌سالگی رسید، پدر فاضل و دانشمندش او را در دبستان حیات واقع در کوچه عشقعلی ثبت‌نام کرد و همواره پی گیر رشد و تلاش فرزند خود بود تا زمانی که در آستانه جوانی قرار گرفت و وارد دبیرستان سنایی شد. او در مدت کوتاهی تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و با موفقیت مدرک دیپلم را دریافت کرد.

,

, ,

امام موسی و شهید چمران در سفر به روسیه

, امام موسی و شهید چمران در سفر به روسیه ,

ناگفته نماند که ایشان، تحصیلات حوزوی را همزمان با تحصیل در دبیرستان آغاز کرد، اما در پایان مقطع متوسطه به طور تمام‌وقت به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت.

,

از این رو امام موسی، در کنار تحصیل و تدریس حوزوی در قم که بیش از ده سال طول کشید، داوطلب ورود به دانشگاه شد و پس از موفقیت در کنکور سراسری به تحصیل در رشته حقوق دانشکده تهران پرداخت تا سرانجام موفق به دریافت مدرک لیسانس حقوق اقتصادی از دانشگاه تهران شد.

,

, ,

بازدید امام موسی از مناطق بمباران شده جنوب لبنان

, بازدید امام موسی از مناطق بمباران شده جنوب لبنان ,

تا اینکه وی پس از درگذشت پدرش به نجف هجرت کرده بود، بعد از گذشت دو سال تصمیم گرفت به سرزمین اجدادش سفر کند و دیداری با دوستان و بستگانش در لبنان داشته باشد؛ آشنایی او با سرزمین پدری‌اش و دیدن چهره‌ها و شخصیت‌هایی که خاطره پدر را در او زنده می‌کردند، سرانجام به دیدار او با رهبر شیعیان لبنان انجامید.

,

از سویی دیگر «سید عبدالحسین شرف‌الدین» رهبر شیعیان لبنان نیز که خود را در پایان راه می‌دید و از سال‌ها پیش دنبال جانشینی می‌گشت تا بتواند خدمات مذهبی و فرهنگی او را در کنار مبارزات سیاسی‌اش با استعمارگران فرانسه ادامه دهد و به سرانجام رساند.

,

اکنون دستی که سرنوشت صدر را می‌نوشت، او را در برابر مرجع بزرگی قرار داده بود که در اولین دیدار، قدرت بی‌نظیر فکری، روحی و جسمی او را دریافت. او پس از سال‌ها جست‌وجو در میدان علم و سیاست توانست موسای زمان خویش را بیابد و تکمیل این راه ناتمام را آسوده‌خاطر به او وانهد.

,

, ,

امام موسی در بازدید از مدرسه بیت الاطفال در "صیدا"

, امام موسی در بازدید از مدرسه بیت الاطفال در "صیدا" ,

دو سال از رحلت آیت اللّه شرف‌الدین می‌گذشت و مردم داغدار لبنان در پی سید موسی صدر بودند تا به وصیت مرجع خویش مبنی بر انتخاب جانشین او عمل کنند.

,

تا اینکه سرانجام، از سوی مدیریت حوزه علمیه قم، حضرت آیت اللّه بروجردی، نامه‌ای به دست سید موسی رسید که او را برای پذیرش این مسئولیت بزرگ و رهبری شیعیان لبنان مکلّف ساخت؛ بدین ترتیب، صدر به ناچار از بسیاری از برنامه‌های موردنظرش چشم پوشید و مسیر لبنان را پیش گرفت تا راه نو را در قلب شیعیان لبنان بازسازی کند.

,

یکی از خدمات مهم و ماندگار امام موسی صدر، پایه‌گذاری مدرسه صنعتی جبل عامل بود؛ این مدرسه پناهگاه و آموزشگاه جوانانی بود که زیر بمباران‌های اسرائیل آواره شده بودند؛ آنان حرفه‌های صنعتی را به مدت چهار سال فرا می‌گرفتند و پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار می‌شدند تا افزون بر تأمین مخارج خود اداره امور اطرافیان را نیز به عهده گیرند.

,

, ,

امام موسی در کنار فرزندان

, امام موسی در کنار فرزندان ,

از دیگر کارهای بزرگ و بی‌نظیر امام موسی صدر، تأسیس مجلس شیعیان لبنان بود. او که وجود تشکیلاتی مادر و قانونی را جهت حمایت از حقوق شیعیان در مقابل پایگاه دیگر ادیان و فرقه‌ها ضروری می‌دید، با تمام توان در برابر مخالفت‌های سلیقه‌ای و قانونی ایستادگی کرد تا سرانجام در سال 1346 طرح خود را به تصویب مجلس و امضای رییس‌جمهور وقت رساند.

,

پس از تأسیس و سپری کردن مراحل قانونی کار، علمای بزرگ شیعه و دیگر اعضای مجلس، امام موسی صدر را تا سن 65 سالگی به ریاست و رهبری مجلس اعلای شیعیان برگزیدند. این تنها نمونه‌ای از جایگاه الهی امام موسی صدر در قلب مردم و مسئولان لبنان بود که به سبب اخلاص، خدمت و تلاش شبانه‌روزی به پیشوایی فراخواندند و به تدریج لقب گران‌قدر «امام» را برای وی برگزیده، رهبر افتخارآفرین خویش را با عنوان «امام موسی صدر» به جهانیان عرضه کردند.

,

, ,

امام موسی در کنار پدر خود آیت الله صدرالدین صدر 

, امام موسی در کنار پدر خود آیت الله صدرالدین صدر  ,

... مرداد 1357 بود، امام موسی صدر با دعوت رسمیِ رهبر لیبی در آن کشور حضور یافت. در غیاب او چشم‌ها به راه دوخته‌شده بود تا روزها بگذرند و پیشوای شیعیان دوباره وارد لبنان شود، اما پس از یک هفته دیدار و گفت‌وگو با رهبر آن کشور، هنگام خروج از کشور برای آخرین بار جلوی هتل محل اقامت دیده می‌شود و دیگر چشمی به دیدار او روشن نمی‌شود؛ دیده‌های منتظر، هنوز بر سر راه سید دوخته‌شده و هیچ‌گاه بسته نخواهد شد.

,

با گذشت 27 سال از تاریخ ربوده شدنِ رهبر شیعیان لبنان، همچنان سرنوشت این مرجع بزرگ و آزاده در هاله‌ای از ابهام است. اعتراضات، اعتصاب‌ها و تظاهرات مردمی در تمام مناطق اسلامی از جمله کشورهای لبنان، سوریه و... تاکنون، صفحه پایانی این پرونده را نگشوده است...

,

, ,

امام موسی در کنار فرزندان

, امام موسی در کنار فرزندان ,

تلاش مسئولان و دولت‌مردان کشورهای مسلمان، اقدام مراجع بزرگوار تقلید و عالمان حوزه‌های دینی و مذهبی، نتیجه مستقیمی در برنداشت. دولت لیبی اصلِ ناپدید شدن امام موسی صدر را در خاک خود انکار می‌کند و ادعا دارد که سید موسی عازم ایتالیا بود و در خاک آن کشور مفقود شده است.

,

در حالی که به دنبال تحقیقات کارشناسی صورت گرفته، از همان آغاز مشخص شد که امام موسی صدر و دو تن از همراهان مفقودالاثرش، یعنی شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین هرگز عازم ایتالیا نبودند!

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه