اخبار داغ

نامه‌های افشا شده کلینتون درباره ایران

نامه‌های افشا شده کلینتون درباره ایران
بر اساس نامه‌های افشا شده هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آلمان در تبادل نظری با وی گفته است که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان با سرمایه‌گذاری در تسلیحات هسته‌ای پاکستان برای خود بمب اتم ذخیره می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا «ووکیتیو»، بخش‌های جدیدی از نامه‌های الکترونیکی افشا شده «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا نشان می‌دهند که وی در مکاتبه با همتای آلمانی‌ خود در سال 2010 میلادی، گفته است که عربستان با سرمایه‌گذاری در برنامه اتمی-تسلیحاتی پاکستان، برای خود بمب اتم ذخیره می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش دنیای اقتصاد  در یکی از نامه‌ها که از سوی یکی از دوستان «هیلاری کلینتون» به نام «سیدنی بلومنتال» خطاب به وی نوشته شده، به یکی از گفت‌وگوهای وزیر خارجه وقت آمریکا با «یوشکا فیشر» همتای آلمانی خود  اشاره شده است.

,

در این مکالمه، فیشر به رئیس دیپلماسی وقت آمریکا گفت: «اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد، عربستان سعودی هم (آنگاه) سلاح هسته ای خود را خواهد داشت.»

,

فیشر افزوده است: «عربستان با در نظر گرفتن همین احتمال، در تسلیحات اتمی پاکستان سرمایه‌گذاری کرده و این در حقیقت، بمب رزرو شده آنهاست.»

,

همچنین در گزارش جدیدی که چند روز پیش توسط دو اتاق فکر آمریکایی منتشر شده بود، آمده که پاکستان احتمالا سالانه 20 کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و با در نظر گرفتن این پیشرفت در تولید کلاهک هسته‌ای در طول یک دهه تبدیل به سومین زرادخانه بزرگ جهان خواهد شد.

,

تحلیلگران ارزیابی می‌کنند که پاکستان حدود 120 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

,

علاوه بر آن، یک مقام سابق دفاعی آمریکایی نیز گفته بود در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، عربستان سعودی با اتخاذ یک «تصمیم راهبردی» به دنبال خرید سلاح هسته‌ای از پاکستان است.

,

این مقام دفاعی سابق آمریکایی گفته که «یک توافق تاریخی با پاکستانی‌ها وجود دارد و خاندان سعودی هم‌اکنون یک تصمیم راهبردی برای اقدام در این راستا اتخاذ کرده است». در شرایطی که این مقام سعودی باور ندارد که «تاکنون هیچ سلاح واقعی منتقل نشده » اما واضح است که پس از اعلام چارچوب توافق هسته‌ای در ماه گذشته «سعودی می‌داند که چه گفته و آنچه را که گفته‌اند عملی خواهند کرد».

,

«اعزاز احمد چوهدری» قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان گفته بود سلاح هسته‌ای پاکستان تنها برای دفاع و امنیت و مقابله با تهدیدهای احتمالی به این کشور است.

,

قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان هرگونه گفت‌وگوی این کشور با عربستان در مورد سلاح هسته‌ای را نیز بشدت رد کرده است.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه