اخبار داغ

شاهدان حادثه منا؛

اکثر حجاج به خاطر جرعه ای آب تلف شدند/ نیرو های آل سعود حجاج ایرانی را با لفظ مشرک صدا می زدند/ آنها با پوتین از روی حادثه دیدگان عبور می کردند

روز پنج‌شنبه (2مهرماه) بود که خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و حکایت از حادثه تلخی داشت، حادثه‌ای که هر لحظه بر تعداد آمار قربانیان آن افزوده می‌شود، حال هفت روز از وقوع این حادثه غم‌بار می‌گذرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دلفان امروز، مِنا، محلی در پنج کیلومتری شرق شهر مکه مکرمه در عربستان سعودی است که بیشترین اعمال حج در آن جا انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دلفان امروز,

"رمی جمرات" در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و حجاج باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکند، از دیگر وظایف حاجی در منا ذبح قربانی است، در همان مکانی که ابراهیم خلیل‌الله اسماعیل خویش را به قربانگاه برد تا به فرمان ایزدی امتحان سختی را پس دهد.

, اما این‌بار منا قربانگاه قربانیان حجاج نبود، بلکه این حجاج بودند که خود قربانی شدند.,

از این رو پایگاه خبری دلفان برای روشن شدن زوایای دیگر این حادثه غم بار به سراغ حجاج دلفانی رفته است که روز گذشته از این بیت الله الحرام  بازگشته اند.

, ,

, "جهانشا غلامی" جانبازی از اهالی نورآباد است که امسال به همراه کاروان حجاج برای انجام مناسک حج راهی مکه مکرمه می‌شود، وی در مورد حوادث پیش آمده در مناء می گوید:,

من و همسرم از همان ابتدا که وارد فرودگان مدینه شدیم شاهد رفتار توهین آمیز مامورین فرودگاه بودیم.

برای مثال: مامورین پس از مشاهده دو کتاب نفیس نهج البلاغه و مفاتیح الجناتی که برای استفاده در اعمال حج به همراه آورده بودیم به طور توهین آمیزی آنها را از ما گرفتند و آن ها را دیگر به برنگرداندند.

در جریان به جا آوردن اعمال حج  هم همواره شاهد توهین های مامورین آل سعود به حجاج ایرانی بودیم که آنان ر ا  با لفظ مشرک صدا می کردند.

وی به حادثه فاجعه بار مناء اشاره می کند و می گوید: ما در آن روز پس از حرکت از صحرای محشر به سمت منا حرکت کردیم و پس از بجای آوردن اعمال به سمت جمرات رهسپار شدیم .در آنجا ناگهان متوجه حضور تعداد زیادی از خودرو های امدادی و مردمی که سراسیمه در جنب و جوش بودند شدیم.

وب ادامه داد: ما پس از بجای آوردن اعمال رمی جمرات و در مسیر بازگشت با انبوه جنازه های مواجه شدیم که تا ارتفاع 1 متر بروی هم افتاده بودند.

ما در آناجا شاهد بودیم که چگونه ماموران آل سعود با پوتین و به حالتی توهین آمیز از روی جنازه ها و بدون هیچ گونه کمکی به آنها از رویشان رد می شدند.

باور کنید علت تلف شدن این همه زائر را می توان تشنگی و گرمای بیش از حد دانست به طوری که بسیاری از افرادی که در میان جنازه ها افتاده بودند به خاطر جرعه ای آب جان به جان آفرین تسلیم کردند.

یکی از دوستانمان که به زبان عربی تسلط داشت می گفت: سربازان آل سعود به جای کمک کردن می گویند که ما نهار نخورده ایم!!! و نمی توانیم به آنان کمک کنیم.

در زمان بازگشت هم ساعت پروازمان ساعت 7 شب اعلام شده بود اما بدون آنکه دلیلی را بیان کنند ما را تا ساعت 1 بامداد در یک هواپیما که درش را بسته بودند نگه داشتند.

ما پس از بازگشت از مناء با کاروان خودرو هایی که تعدادشان بی شمار بود مواجه شدیم. که بعدها مشخص شد که آن کاروان مربوط به ولیعهد آل سعود بوده است.

در همان لحظه و پس از ورود کاروان،  ماموران آل سعود اقدام به مصدود کردم مسیر اصلی عبور حجاج برا ورد به مناء کردند.که همین عاملی شد که حجاج از کوچه ها و مسیر های فرعی عبور کنند.در یکی از همین مسیر ها فشار جمعیت به حدی رسیده بود که موانع این کوچه ها  بر روی حجاج سقوط کرده و باعث کشته شدن تعداد زیادی از آن ها شده بود .

صحنه وحشتناکی در آن جا حاکم بود به طوری که در زیر این موانع شاهد انباشته شدن جنازه های تا ارتفاع 3 متر بر روی یکدگیر بودیم.

پس از این فاجعه خودرو های امدادی فروانی به این منطقه اعزام شده بودند ولی متاسفانه ما شاهد عدم همکاری این گروه های امداد برای نجات حجاج حادثه دیده بودیم .

حجاجی را شاهد بودیم که به خاط یک جرعه آب جان دادند.

یکی از حجاج ایرانی که در بین انبوهی از جنازه ها گیر کرده بود با فریاد داد می زد که من"زنده ام" اما ماموران بدون هیچ گونه  توجه از روی آنها عبور می کردند. آنان ها حتی با بستن مسیر مانع همکاری دیگر زائرین به نجروحان شدند.

در مسیر بازگشت هم خود من به دلیل تشنگی زیاد داشتم جان می دادم. اما نمی توانستم حتی یک لیوان آب را پیدا کنم که خدا را شکر سرانجام توانستم به همراه هم کاروانیانم به اقامتگاه بازگردم.

من هر روز برای خواندن نماز صبح به همراه یکی از دوستانم به مکانی که در پشت مقام حضرت ابراهیم قرار داشت می رفتیم.

روز حادثه مسئول کاروان اصرار کرد که نماز صبح رو در اقامتگاه اقامه کنیم تا بتوانیم به موقع در جلسه ای که کاروان برای حجاج تعریف کرده بود حضور داشته باشیم.

همین باعث شد که ما با چند ساعت تاخیر  از اقامتگاه خارج شویم.

در مسیرمان ما با طوفان سنگی مواجه شده و پس از شنیدن صدای مهیبی متوجه سقوط جرثقیلی در نزدیکی مسجد الحرام شدیم.

پس از مراجعه ما به آن مکان تعدادی از حجاج را دیدم که خون آلود بر روی زمین افتاده بودند. علت این حادثه بی شک عدم مهار شدن این جرثقیل بود.

یک روز پس از این حادثه و زمانی که  مسئول کاروانمان که به زبان عربی مسلط بود خواسته بود علت  حادثه را جویا شود که به او گفته بودند: مفتیمان گفته است که علت این حادثه خواست خدا بود و این چرثقیل قصد تعظیم در برابر شکوه و عظمت الهی را داشته!!! پس کشته شدن این حجاج ربطی به عربستان ندارد!!!

وی در باره حادثخ مناء گفت: در مسیر بازگشت به منا من از کاروان جدا شدم.تشنگی تمام وجودم را گرفته بود.

وقتی متوجه ازدحام جمعیت در یکی از مسیر ها شدم خودم را از انجا دور کردم . در مسیر هم چند باری روی زمین افتادم. در لین لحظه بود که متوجه آن حادثه وحشتنکاک شدم.

وی درمورد وضعیت زائران دلفانی حاضر در این حادثه گفت: خدا رو شکر تا جایی که اطلاع دارم هیچ یک از همشهری هایمان در این حادثه دچار مشکل نشدند اما تنها یک مورد از حجاج دلفانی با فامیلی اسماعیلی که ساکن شهرک امام خمینی(ره) نورآباد است در مسیر بازگشت در میان انبوه جمعیت دچار شکستگی یکی از دنده های قفسه سینه اش می شود که توسط یکی از اتباع آفریقایی حاضر در صحنه نجات پیدا می کند.

, ,

, یکی دیگر از حجاج دلفانی به نام"علی حسن علیپور" که ساکن شهرک امام خمینی(ره) و از این سفر بازگشته است می گوید:, یکی دیگر از حجاج دلفانی به نام"علی حسن علیپور" که ساکن شهرک امام خمینی(ره) و از این سفر بازگشته است می گوید:,

, ,

حجاجی را شاهد بودیم که به خاط یک جرعه آب جان دادند.

, ,

, حاج"حسن علیپور" و از ساکنین شهر نورآباد درباره حوادث پیش  آمده در مراسم حج امسال می گوید:, حاج"حسن علیپور" و از ساکنین شهر نورآباد درباره حوادث پیش  آمده در مراسم حج امسال می گوید:,

, انتهای پیام/ ,

]

به اشتراک گذاری این مطلب!