اخبار داغ

مدیرعامل منطقه گردشگری نور سبلان مشگین شهر:

پل معلق مشگین شهر مقصد گردشگران داخلی و خارجی/تمام محاسبات استحکام پل 8 برابر در نظر گرفته شده است

پل معلق مشگین شهر مقصد گردشگران داخلی و خارجی/تمام محاسبات استحکام پل 8 برابر در نظر گرفته شده است
تیمی از گردشگران کشور آلمان در جریان بازدید از پل معلق مشگین شهر اقرار کردند که پل معلق از نظر ضریب استحکام، نوع مهندسی سازه با پل های مشابه در اروپا برابری می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  آذرسلام، پل معلق مشگین شهر اردبیل چون نقاشی زیبایی می ماند که تصور ایجادش شاید برای مردم این شهرستان و استان سخت بود اما به دست متخصصان داخلی و اساتید دانشگاهی ایرانی ساخته شد و رسانه ها بنا به اقرار فرماندار و رئیس سازمان میراث فرهنگی این شهرستان در معرفی سازه مهندسی این پل سنگ تمام گذاشته و شهرت آن  را جهانی کردند بطوری که هم اکنون مشگین شهر مقصد سفر خیل عظیم گردشگران و مسافران از اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای خارجی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

پای حرف های سرمایه گذار مگا پروژه منطقه نمونه گردشگری نورسبلان مشگین شهر نشسته و از فراز و نشیب ساخت و راه اندازی آن سوال کردیم.

,

گفتگوی ذیر با حسین عباسی نیا مدیر عامل شرکت مکان شهر ابرار است:

,

 

,

* آنچه هنگام گذر از این پل طولانی و ساخته شده در ارتفاع هشتاد متری به ذهن عابرین و گردشگران خطور می کند استحکام و مقاومت و یا به عبارتی امینت دوام آن است. استحکام و مقاوت سازه پل معلق به چه میزان است؟

,

 

,

, ,

 

,

در زمینه ساخت سایر پلها تجربه و دانشی در دست متخصصان هست و تجربه آن نیز وجود دارد اما به دلیل اینکه قبلاً پل معلق در کشور ساخته نشده و این اولین تجربه در کشور بود، از حساسیت بالایی برخوردار بود. به جهت اینکه استحکام و مقاومت پل را بالا ببریم. تمام احتمالات پیش رو جهت امنیت و سلامت مسافرین هنگام عبور از پل 8 برابر لحاظ شده است به این معنی که ضریب امنیت آن 8 برابر است و در بازه زمانی 9 صبح تا 9 شب در ایام تعطیل بیش از 6 هزار نفر مسافر از روی پل عبور می کنند که ظرفیت بالاتر از این را هم دارد.

,

تیم گردشگران از کشورالمان در جریان بازدید از پل اقرار کردند که پل معلق از نظر ضریب استحکام، نوع مهندسی سازه با پل های مشابه در اروپا برابری می کند و همچنین این گروه به عنوان پیشنهاد اعلام کردند که این پل را همانند کوه سبلان به ثبت جهانی برسانند تا اکثر توریست های خارجی از وجود این پل باخبر شده و بازدید کنند.

,

در بحث محاسبات صورت گرفته در این پروژه فنی و مهندسی  از افراد متخصص در  بحث سازه از جمله، دکتر مجتهد زاده بوده که نزدیک 80 سال سن دارد و از اساتید بنام دانشگاه علم و صنعت شریف و خواجه نصیر تهران بوده که به پدر علم سازه ها شهرت دارد. از اساتید دیگر طراح این پل «دکترای بادشناسی» همین دانشگاه بوده که محاسابات را کنترل کرده اند.این پروژه در مرحله تحقیقات 600 میلیون تومان برای ما هزینه در برداشته تا مدل ساخته شده و ماکت ان بازسازی و تست شود که درنهایت مدل ساخته شده در تونل باد آزامایش شد و در برابر شدت وزش باد با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت مقاومت نشان داد. ولی باز هم به این بسنده نکرده و به فکر دریافت گواهی معتبر استاندارد بین المللی افتادیم.

,

 

,

, ,

 

,

چندین شرکت در سطح جهان گواهی ایمنی و کیفیت استاندارد سازه های فلزی را صادر می کند که از جمله آن « دیوید جونز تحت لیسانس فرانسه DAVID JONES» بوده و با آن قرارداد بستیم تا محاسبات لازم را انجام داده و  گواهی  نامه ایمنی بین المللی پل را صادر کند.

, DAVID JONES,

پلی که ساخته شده باید گفت؛ طراحی آن توسط مهندسی بود که در زمان جنگ پل های کابلی برای گذر از رودخانه ساخته بود، ما بعد از اینکه این شرکت عکس های پل ساخته شده در زمان جنگ را نشان داد کارنامه کاری وی را استعلام کردیم و مورد تایید واقع شد، البته در این مقطع با قبول طرح کشورهای خارجی هزینه هنگفتی برای طراحی پل معلق باید می پرداختیم پس مصمم شدیم  کار را به متخصصین ومشاورین بوی واگذاریم. محاسبات، تایید، نظارت و طراحی و ساخت پل معلق با مهندسین بومی بود و اکنون گروه فرانسوی برای صدور گواهی استاندار بین المللی ایمنی اعلام آمادگی کرده و حاضر خواهند شد.

,

 

,

*مدت زمان طراحی و ساخت پل چه مدت بوده و آیا از تسهیلات اعطائی بخش گردشگری بهره مند شده اید؟

,

زمان خود اجرای پل معلق، یعنی مجوز زمینه سازی، تملک اراضی، توافق های ایجاد شده در بحث محاسباتی یک سال طول کشیده و خود اجرای ساخت تا تکیمل آن کمتر از یک سال زمان برده است.البته این پروژه از سال 86 استارت خورد اما با موانع و مشکلاتی روبرو بود. اکنون به تکنولوژی ساخت پل معلق دست یافته ایم و مسئولان برخی استان ها نیز به این نوع پل رغبت نشان داده و در اینجا حضور پیدا کردند تا راه ساخت و مشاوره لازم را دریافت کنند.

,

 

,

*چه مقدار تسهیلات دولتی دریافت کردید؟

,

- حتی یک ریال هم نگرفتیم.

,

 

,

*نخواستید، نیاز نداشتید یا نتونستید بگیرید؟

,

- 1600 بار خواستیم! یک ریال هم نداند.

,

 

,

*چرا؟

,

دوره اقای ....! بود که خیلی ادعای کمک به گردشگری و اوج حمایت از این حوزه را داشت و نامه هم زد ولی اقدام عملی نشد این درحالی بود که در اوج حمایت از گردشگری بود بعد از این هم تعریفی نداشته است.

,

 

,

, ,

 

,

*پس کلاً انچه هست آورده خود سرمایه گذار است نه تسهیلات. درسته؟

,

بله همه هزینه های گذاشته شده شخصی است.

,

 

,

*با این وضعیت و میزان حمایت ها قصد توسعه دارید؟

,

- حتما به فکر توسعه منطقه نمونه گردشگری نور سبلان هستیم و امیدواریم دولت و مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی مارا در این مسیر یاری کنند چراکه قصد داریم بزرگترین آبدرمانی را در این منطقه گردشگری احداث کنیم و برای رفاه حال شهروندان و توریست ها در فکر احداث پارک آبی و تله کابین نیز هستیم.

,

 

,

* انتظارات شما از دولت چیست؟

,

- من شرایط دولت را هم درک می کنم واقعاً منابع ندارند که کمک کنند.ولی حمایت های معنوی استاندار فعلی اردبیل انصافًا قابل توجه بوده است.حداقل شخصاً در تماس بوده و مشکلات و وضعیت را جویا شده و پیگیری می کند. در این شرایط تنها کمکی که دولت می تواند داشته باشد و مورد انتظار است، استاندار فعلی تغییر نکند. زیرا در دوره قبلی چند استاندار در فاصله های کوتاه پشت سر هم تغییر یافتند که در تسریع ساخت این طرح وقفه چند ساله ایجاد شد. به هر کدام یک از استانداران جدید برنامه ها، مشکلات، موانع و درخواست ها را توضیح می دادیم و در بهترین شرایط برای شروع کار، مسئولان عالی استانی عوض می شدند و تا یک استاندار جدید بخواهد با این مگا پروژه اشنا شده و مساعدت ها لازم انجام شود زمان طولانی سپری می شود.در هر حال تنها کمکی دولت می تواند در این استان از سرمایه گذاران بویژه بخش توریسم و اکوتوریسم داشته باشد عدم تغییر مسئولان بلند پایه استانی است.

,

حمایت دیگری که دولت می تواند داشته باشد این است که وزارت دارایی مناطقی را که محروم است، مالیات هنگفت برای سرمایه گذار آن منطقه تعیین نکند و وقتی می پرسیم اینجا منطقه محروم بوده می گویند تا 35 کیلومتری محدوده مشگین شهر منطقه محروم بوده و داخل از این محدوده  منطقه محروم محسوب نمی شود.در حالی که ما بر این باور و اطلاعات سرمایه گذاری کرده ایم. علاوه براینکه گفته می شود بعد از ده سال از سرمایه گذاری شامل امتیاز منطقه محروم نمی شوید! در حالی که حمایت از سرمایه گذاران می تواند در عمران، اقتصاد و رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال جوانان  منطقه مفید باشد.

,

تسهیلات ندارند که بدهند ولی انتظار حمایت های جانبی مانند، کیفیت بخشی به زیرساخت هایی مانند روشنایی، حمل و نقل و راه سازی را داریم.

,

حمایت عملی می تواند این باشد که سازمان تامین اجتماعی برای 70 نفری که در این پروژه اشتغال زایی شده است، در پرداخت حق بیمه آنها 50 درصد تخفیف بدهد.

,

مراجع رسمی دولتی معتقد است برای ایجاد یک شغل در جامعه 150 میلیون تومان هزینه برروی دست دولت می گذارد با این حساب در پروژه نور سبلان مشگین شهر بالای 9 میلیارد تومان در زمینه اشتغالزایی برای دولت کمک کرده ایم، درعوض چه اشکالی دارد که دولت همکاریهای  لازم را در بیمه افراد شاغل در این پروژه را داشته باشد تا سرمایه گذار هم برای توسعه مجموعه پل معلق گام های اساسی بردارد تا برای افراد بیشتری شغل ایجاد شود و به تبع آن از آسیب های اجتماعی کم شود.

,

وی تصریح کرد: اتوبان جدید مشگین شهر- اردبیل که در دست احداث است و 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته  کمک بزرگی در تسهیل تردد مسافرین به اشهرستان مشگین شهر و پل معلق خواهد داشت.

,

 

,

*خدمات فعلی گردشگری ظرفیت پاسخگویی به نیاز مردم و گردشگران را دارد؟

,

- با رضایت مردم فاصله زیادی باقی هست.در شهر به اندازه کافی مراکز اقامتی نداریم. در همین پروژه «هتل نور سبلان» احداث و افتتاح شده و 24 سوئیت دارد، اما واقعاً پاسخگوی گردشگران ورودی نیست و در حال حاضرزیر ساخت های مناسبی برای این بحث در نظر گرفته شده و مسئولان شهرستان برای رفع این نیاز جدی باید تدابیر ویژه ای بیندیشند.

,

 

,

* طرح هایی که در آینده قصد دارید در این مجموعه ایجاد کنید چه خواهد بود؟

,

بالاخره باید از یک جایی و نقطه ای شروع کرد و ما هم کلید زده ایم و ان طرف انتهای پل  قرار است یک هتل ساخته شود که به لطف خدا کم کم پازل گردشگری این مجموعه را تکمیل خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه