اخبار داغ

گزارش اختصاصی/

سالمندان گنج های از تجربه و اندو خته های گرانبها

سالمندان گنج های از تجربه و اندو خته های گرانبها
سالمندان گنج های گران بهایی هستند که تمام عمر خود را در راه خانه و خانواده گذراندند و امروز این سپید مویان آسمانی نیاز به محبت بیشتر فرزندان دارند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بیجار بام ایران، سالمندی، مصیبتی جانکاه نیست که به آن با دیدی منفی بنگریم و برایش متأسف باشیم. این دیدگاه که آدمی، پیری و سالمندی را تنها از دید ضعف قوا و انحطاط بدن یا ضعف دید و گوش و دیگر حواس مورد توجه قرار دهد، اشتباهی بس بزرگ است. ارزش سالمندی تا بدان جاست که رسول اکرم صلی الله علیه و آله ، سالمندان را مایه برکت، و وجود آنان را در میان خانواده و جمع، همانند پیامبر در میان امت به شمار آورده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,
 
,
 
,
 سالمندی، مرحله ای از مراحل عمر، همراه با زیبایی هایی است که بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، با نگرانی و تأسف با آن برخورد می کنند و به آن حساسیت نشان می دهند. سالمندی، دوران برداشت محصول زندگی است که آدمی حاصل تلاش و فعالیت سال های عمر دراز و طولانی خود را در پیش رو می یابد.
,
 
,
 
,
روزگار می گذرد و آنچه که از این ایام و خاطرات جوانی به یادگار می ماند خاطرات خوب و بدی است که در ذهن هرکس نقش بسته است طبق آیات و روایات والدین دارای جایگاه ویژه ای هستند و این جایگاه باید توسط همان جوانانی که سالمندان فردا هستند حفظ شود.
,
 
,
 
,
در دین مبین اسلام نیز توصیه فراوانی به احترام و توجه به سالمندان شده است، تا جایی که پیامبر گرامی اسلام (ص) در احادیث متعددی ضرورت احترام به افراد سالمند را به امت خود متذکر شدند و فرمودند: تکریم والدین امری واجب است و این احترام باید همیشه ادامه داشته باشد.
,
 
,
 
,
در احادیث فراوانی نیز که از سوی پیشوایان بزرگ اسلام وارد شده، تکریم و احترام سالمندان، از وظایف اخلاقی و حقوقی مردمان شمرده شده است. ادای این مسئولیت، علاوه بر این که منافع و مزایای تربیتی و دنیایی دارد، برای خدمت‌گزاران نیز اجر و پاداش معنوی و اخروی همراه خواهد داشت.
,
 
,
 
,
سالمندان، گنجینه‌هایی گران‌بها از تجربه‌های بسیار و اندوخته‌های گران‌بارند. این تجربه و اندوخته سالمندان، می‌تواند راهنما و راه‌گشای جوانان و کسانی باشد که هنوز در سراشیبی مشکلات زندگی، تجربه‌ای نیندوخته و اندوخته‌ای ندارند. چه بسا با مشورت و راهنمایی یک سالمند توانا و مهربان، می‌توان از بسیاری از ضررها در خانواده و حتی جامعه جلوگیری کرد. از این رو، قشر سالمند جامعه، برای جوانان و حتی میان‌سالان، بهترین هادی و راهنما هستند و شایسته است بر توانمندی‌هایشان ارج نهاد و از تجربیاتشان، چراغی فرا روی راه آینده برگزید.
,
 
,
 
,
 
,
بیش از 12 هزار نفر از جمعیت بیجار سالمند هستند
,
 
,
 
,
نبی الله مهدویان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در گفت و گو با خبرنگار بام ایران،از وجود 12 هزار و 610 نفر سالمند در این شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان بیجار به لحاظ بافت جمعیتی جز پیرترین شهرهای استان کردستان محسوب می شود.
,
 
,
 
,
وی افزود: میزان شاخص سالمندی در این شهرستان 2/67 درصد است.
,
 
,
 
,
مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار خاطر نشان کرد: جمعیت سالمندان در مراکز بهداشت شهری این شهرستان شش هزار و 465نفر و مراکز روستایی شش هزار و 145 نفر است.
,
 
,
 
,
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حفظ ارزش و جایگاه سالمندان اشاره کرد و گفت: سالمندان و حفظ حرمت آنها وظیفه تمامی افراد جامعه است و مسئولان نیز باید در این زمینه پیش قدم باشند.
,
 
,
 
,
مهدویان سالمندان را سرمایه های انسانی برشمرد و گفت: برای حفظ این سرمایه ها تلاش می کنیم و اطرافیان نیز باید با رفتار مطابق شرع و قانون، آنها را از خود آزرده خاطر نکنند.
,
 
,
 
,
وی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به حفظ کرامت در سالمندان گفت: دین اسلام توجه ویژه ای به کرامت سالمندان داشته و خداوند و ائمه معصومان نیز به کرات بندگان را به تکریم والدین و رسیدگی و محبت به آنان سفارش کرده است که همین تععد سفارشات در قرآن کریم نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
,
 
,
 
,
وی اضافه کرد: سالمندان چراغ روشن و برکت هر خانه و خانواده هستند کسانی که بدون هیچ چشم داشتی تمام هستی خود که همان عمر گران بها است را به پای خانواده خود گذاشتند.
,
 
,
 
,
مدیر شبکه بهداشت و درمان بیجار در پایان سخنان خود با تاکید بر اهمیت مراقبت های بهداشتی و پزشکی این قشر از افراد جامعه تاکید کرد و بیان داشت: پیران جمعیت ما این را بدانند ، سالمندی درد یا بیماری نیست و می توان از همان دوران جوانی و میانسالی برای این دوره از زندگی برنامه ریزی کرد.
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه