اخبار داغ

سرکنسول ایران در بصره:

استان خوزستان دروازه توسعه روابط با عراق است / از فرصت طلایی توسعه روابط با عراق استفاده شود

استان خوزستان دروازه توسعه روابط با عراق است / از فرصت طلایی توسعه روابط با عراق استفاده شود
محمد مختص آبادی سرکنسول ایران در بصره گفت: استان خوزستان دروازه و در خط مقدم توسعه روابط با عراق میباشد و بایست از فرصت طلایی توسعه روابط با عراق استفاده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از رهیاب نیوز، محمد مختص آبادی سرکنسول ایران در بصره ، در نشست ستاد اربعین که با حضور استاندار خوزستان و معاونین استاندار و جمعی از مدیران دستگاه ها در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد گفت: استان خوزستان دروازه و در خط مقدم توسعه روابط با عراق میباشد و بایست از فرصت طلایی توسعه روابط با عراق استفاده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب نیوز,
 
,
 وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق در زمینه های مبادلات اقتصادی و گردشگری به نسبت سایر کشورها بینظیر است گفت: حدود یک چهارم از 48 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی که داریم به کشور عراق انجام میشود همچنین حدود نیمی از گردشگرانی که از کشور دیدن میکنند از عراق هستند و هیچ کشوری در سطح بین المللی جای عراق را برای ما نمی گیرد.
,
 
,
سرکنسول ایران در بصره اظهار داشت: استان خوزستان در خط مقدم مراودات با کشور عراق میباشد و در مجاورت با دو یا سه استان عراق با جمعیت حدود شش میلیونی قرار دارد که یک فرصت بی نظیر برای این استان به شمار میرود.
,
 
,
مختص آبادی با اشاره به اینکه حمله داعش یک فرصت تاریخی برای ما به وجود آورد طوری که اکنون نفوذ ایران در عراق در قیاس با گذشته بسیار افزایش داشته است خاطرنشان کرد: در اثر حمله داعش و جنایتهای ضد بشری این گروه تروریستی علیه مردم مظلوم عراق اکنون نفوذ ایران به عمق لایه های مردم عراق رسیده و اکنون علاوه بر نفوذی که در خواص و نخبگان عراقی که از قبل داشتیم اکنون بین عموم مردم و توده های عراقی جمهوری اسلامی نفوذ چشمگیری دارد.
,
 
,
وی یادآور شد: تردیدی نیست که تحولات عراق سریعترین اثر را بر استان خوزستان میگذارد و می توان با تدبیر این تاثیر را مثبت و تبدیل به فرصت نمود و اگر مدیریت و تدبیر نداشته باشیم این تاثیر تبدیل به تهدید میشود.
,
 
,
سرکنسول ایران در بصره تصریح کرد: بخشی از فرصت طلایی که در اختیارمان بود را با توجه به کاهش قیمت نفت از دست دادیم و تاثیرات مخرب این کاهش قیمت نفت در یکسال گذشته در عراق دارد نمایان میشود.
,
 
,
مختص آبادی تاکید کرد: استانی که بهترین موقعیت را برای ارتقای روابط با عراق دارد استان خوزستان است.
,
 
,
وی گفت:گاهی اوقات برخوردهای موردی از سوی برخی از نیروهای کم تجربه نیروی انتظامی روی میدهد که جا دارد مورد رسیدگی قرار گیرد و برخورد با زوار عراقی با دقت بیشتری انجام شود.
,
 
,
سرکنسول ایران در عراق اظهار داشت: یکی از پیشنهادات ما جهت ساماندهی روابط با عراق اعمال مدیریت واحد در مرز شلمچه می باشد و در این خصوص مکاتبه نمودیم و در حال پیگیری هستیم. به عبارت دیگر باید یک مسئول در مرز شلمچه مستقر باشد که حرف نهایی را بزند و جلوی ناهماهنگی را بگیرد.
,
 
,
مختص آبادی خاطرنشان کرد: از سال 90 به این سو شاهد رشد چشمگیر صدور ویزا برای زوار عراقی بوده ایم به نحوی که آمار به رقم حدود چهارصد هزار نفر در سال رسیده است و اکثر این افراد از مرز خوزستان وارد کشور میشوند که این امر فرصت بزرگی محسوب میشود و متاسفانه برنامه منسجمی برای بهره گیری از این فرصت بزرگ را نداشته ایم.
,
 
,
وی افزود: با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی زیادی که بین خوزستان و جنوب عراق وجود دارد میتوان اقدامات خوبی انجام داد
,
 
,
سرکنسول ایران در بصره گفت: از پیشنهادات ما جهت ساماندهی و ارتقای روابط با عراق تهیه یک بروشور در مورد میراث فرهنگی استان جهت توزیع بین زوار عراقی، برگزاری تورهای دو روزه در خوزستان، کمک به شرکتهای موجود و ایجاد شرکتهای دیگر جهت استفاده از خدمات درمانی و بیمارستانی استان، افزایش روابط دانشگاه های مطرح استان با دانشگاه بصره، برپایی نمایشگاه عرضه کالا و توانمندی های خوزستان در عراق، ایجاد رستوران های ویژه عرضه غذای ایرانی در عراق، راه اندازی فروشگاه های بزرگ ویژه عرضه کالای ایرانی در عراق، برگزاری برنامه های ورزشی و برگزاری همایش های مختلف تجار و بازرگانان ایرانی در بصره و در خوزستان می باشد
,
 
,
مختص آبادی ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات ما دادن مجوز تردد کامیون ها و خودروهای شخصی عراقیها به کشور است که در صورت تحقق موجب رونق تجارت و گردشگری در خوزستان میشود و به نظر میرسد در این خصوص دغدغه ها و حساسیتهای امنیتی که وجود دارد موضوعیت ندارد.
,
 
,
وی در پایان تاکید کرد: این فرصت طلایی که در عراق پیش آمده دائمی نیست و بایست یک نگاه ویژه برای توسعه روابط با عراق داشته باشیم و قول میدهم در کنسولگری هر مساله و مشکلی مسئولان خوزستانی داشته باشند با تمام توان پیگیری خواهیم کرد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه