اخبار داغ

جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی:

دو ساختی شدن جامعه عامل اصلی طلاق است/ 10 میلیون جوان در آستانه ازدواج

دو ساختی شدن جامعه عامل اصلی طلاق است/ 10 میلیون جوان در آستانه ازدواج
جامعه شناس و آسیب شناس ایران با بیان اینکه گذر از سنت و حرکت به سمت مدرنیته جامعه را با آسیب هایی روبرو کرده است، اظهار داشت: دو ساختی شدن جامعه عامل اصلی طلاق است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اصفهان بیدار، با بیان این مطلب افزود: امروزه تفکرات زن و مرد با یکدیگر متفاوت است و این باعث می شود که گذشته و آینده را با یکدیگر تلفیق کنند و بحث و مشاجره بالا بگیرد.

وی زمان با اعتقاد بر اینکه زمان مانند پاندولی در حرکت است که نوسان دارد گاهی به جلو و گاهی به عقب بر می گردد، خاطر نشان کرد: بخش میانی همیشه ثابت است و زمان در ایران مانند پاندول ساعتی است که بین گذشته و حال در نوسان است این ساعت قرارداد اجتماعی است و حرکت کند یا تند جامعه را نشان می دهد سرعت ساعت اجتماعی در کلان شهرها بیشتر از خرده شهرهاست.

قرایی مقدم تصریح کرد: در شهرهایی که ساعت پاندولی اجتماعی وجود دارد و حرکت تند است، افزایش طلاق مشاهده می شود جامعه ای که شتابزده است سرعت طلاق در آن بالاست.

این آسیب شناس اجتماعی شغل،‌ درآمد و سطح فرهنگ را از عوامل موثر بر روی طلاق دانست و ادامه داد: دخالت والدین، بالا بودن سن دختر از پسر و سطح تحصیلات می تواند بر میزان افزایش و کاهش طلاق موثر باشد.

وی گفت: کاهش ازدواج سبب افزایش آمارهای تجاوز و دزدی می شود. ذهنیت مادی گرایی سبب شده است که اولویت های ما برای ازدواج سکه، خانه و مهریه های سنگین باشد. در جامعه ای که پول حرف اول را می زند مسلما گرانی طلا و سکه زندگی ها را نا بسامان می کند. بر خلاف تصور برخی که گرانی سکه آمار طلاق را افزایش می¬دهد. این تصور باعث ایجاد حس ناامنی در میان مردان شده و ناسازگاری را در زنان همسردار افزایش می دهد.

قرایی مقدم خاطر نشان کرد: براساس تحقیقاتی که با همکاری دکتر آقاجانی صورت گرفته است از سال ۱۳۵۶ تاکنون در تهران، اصفهان، شیراز موضوع اعتیاد عامل اصلی طلاق نبوده است. طلاق در طبقه متوسط جامعه بیشتر است چون زن و مرد هر دو ادعای منیت می کنند و می خواهند برتری خود را به رخ یکدیگر بکشند. متاسفانه در سالهای اخیر این نوع طلاق در جامعه در طبقه متوسط افزایش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: کمترین میزان طلاق بین زنان معلم ۵ تا ۶ درصد، ازدواج-های خویشاوندی ۵ درصد، کارمندان و پرستاران ۱۰-۱۲ درصد و در بین زنان خانه دار ۴۰-۴۵ درصد میزان طلاق وجود دارد و این نشان می دهد که هر چقدر زنان خانه دار سطح فرهنگ پایین تری داشته باشند برای طلاق آمادگی بیشتری دارند. میزان طلاق در طبقه پایین جامعه کم است زیرا زنان طبقه پایین پذیرفته اند که همسرشان اگر شغل نداشته باشد یا از پایگاه اجتماعی پایین تری برخوردار باشد باید با او سازگاری داشته باشند. امکانات زندگی برای اینگونه زنان در سطح دوم و سوم قرار دارد.

قرایی مقدم با بیان اینکه از هر ۴ ازدواج در کشور یکی به طلاق منجر می شود، بیان کرد: طلاق مانند بمب کوچک اتمی است که در خانواده منفجر می شود و از لحاظ اقتصادی، سیاسی، ‌فرهنگی و مذهبی به جامعه ضرر می زند.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت: ایمان، احساس امنیت را در زنان افزایش می دهد. رابطه های نامشروع و کم شدن اعتقادات دینی باعث بروز طلاق می شود. حتی فصول گرم و سرد سال در بروز طلاق موثر است. طلاق پدیده ای چند ملیتی است که در تهران بالاترین میزان آن وجود دارد اما نمی توان عامل اقتصادی را که نقش بسیار مهمی در بروز طلاق دارد، نادیده گرفت.

وی با اشاره به موج سوم تجرد گرایی در جامعه گفت: متاسفانه تجرد در کشور افزایش پیدا کرده است. ۱۰ میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و ۵ میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار هستند.

قرایی مقدم تصریح کرد: آموزش همسرداری و خانه داری باید جزء دروس مدرسه و دانشگاه تدریس شود. مانند گذشته هر کودکی باید زیر نظر نوجوان، نوجوان زیر نظر جوان و هر جوان زیر نظر بزرگسال و هر بزرگسال زیر نظر سالمندان در خانواده تربیت شود شبیه آنچه در برخی از روستاها دیده می شود و تربیت¬ها سالم و صحیح است.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار پول ایران برای انجام ارتباطات نامشروع و مسائل غیر اخلاقی به کشورهای ترکیه، ارمنستان و تایلند رفته است. اگر مسوولان رده بالای ایران، استودیوم آزادی را از موسیقیدان ها و خواننده های ایرانی لبریز کنند هرگز جوان ایرانی برای رفتن به دیسکو و تالارهای مجلل به این کشورها سفر نمی کند. چرا باید سرمایه های کشور به خارج از مرزها برود در حالی که ایران پتانسیل این را دارد که منبع گردشگری غنی و قوی باشد. متاسفانه برخی از جوانان ایرانی برای انجام مسائل غیر اخلاقی وارد کشورهای دیگر شوند و پول کشور را صرف اینگونه کارها می¬کنند.

قرایی مقدم افزود: آمارها نشان می¬دهد در سال گذشته ۸ میلیون نفر برای ارتباطات نامشروع به اروپا سفر کرده اند و این موضوع زمانی اتفاق افتاد که سفر به تایلند برای مدتها ممنوع شد. متاسفانه مسوولان این قضایا را می بینند و چشم بر هم می گذارند و مانند کبکی سرشان را در برف فرو کرده اند و شاهدند که میزان طلاق لحظه به لحظه افزایش پیدا می کند. نمایندگان و مسوولان دولتی و حکومتی چشم بر این قضایا بسته اند و تنها نشسته اند و برای انتخابات مجلس شورش می کنند در حالی که آمار طلاق و تجرد در جامعه بیداد می کند و جامعه را به قهقرا می کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان بیدار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه