اخبار داغ

در نامه‌ اعتراضی رئیس انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز تأکیدشد؛

صلیب سرخ جهانی در فاجعه حمله آمریکا به بیمارستان قندوز به وظایف خود عمل کند

صلیب سرخ جهانی در فاجعه حمله آمریکا به بیمارستان قندوز به وظایف خود عمل کند
رئیس انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز در پی حمله جنگنده‌های آمریکا به بیمارستان شهر قندوز در شمال افغانستان، طی نامه‌ای از ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی خواست به مسئولیت‌های ذاتی خویش عملکرده تا مانند سایر نهادهای به خواب رفته بین‌المللی، کمیته صلیب سرخ بین الملل نیز یک جایگاه تشریفاتی فاقد اثر تلقی نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی، دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز در نامه‌ای خطاب به پیرمائوره، ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، درباره بمباران بیمارستان شهر قندوز توسط جنگنده‌های آمریکا در شمال افغانستان، تألم فراوان جامعه پزشکی را از این حادثه ابراز داشت.

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای پیر مائوره
ریاست محترم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی

بمباران بیمارستان شهر قندوز توسط جنگنده‌های آمریکا در شمال افغانستان طی دو روز گذشته که منجر به کشته و مجروح شدن بیش از دویست نفر کادر درمانی و بیماران بستری شد، موجب تألم فراوان شد.

دراین بین از دست رفتن جان بیش از ۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان و دست‌کم هفت نفر از بیماران، از جمله سه کودک، نقض صریح قوانین بشردوستانه بین‌المللی است؛ اینکه عده‌ای مظنون نیز در بیمارستان باشند موجب نمی‌شود که بیمارستان یک هدف مشروع و قانونی برای حملات هوایی باشد؛ بر اساس اصول اقدامات بشر دوستانه در کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو و همچنین ‏پروتکل‌های الحاقی ۱۹۹۷‏‎ از جمله اصل اقدام متناسب، نباید این بیمارستان هدف حمله قرار می‌گرفت.

اقدامات ‏نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا در بمباران بیمارستان قندوز علی رغم ادعاهای آنان در کاربرد جنگ افزار‌ها و بمبهای دقیق‌زن بر خلاف این حقیقت که موقعیت مکانی این بیمارستان به ائتلاف و نیروهای ارتش افغانستان و مقامات محلی در روز سه شنبه ۲۹ سپتامبر (هفتم مهر ماه) اعلام شده بود تا به این بیمارستان حمله‌ای صورت نگیرد، از جمله نمادهای به تمسخر گرفتن حقوق بشر و کرامت‌ انسانی است؛ در چنین شرایطی ضروری است کمیته ‏بین‌المللی صلیب سرخ با روشن ساختن افکار عمومی مردم جهان مکانیزم‌های مؤثرتری را برای امنیت نیروهای امدادی فراهم آورد. ‏

‎بنابراین از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی و ‏آن مقام، مصرانه‌خواهان توضیحات شفاف و کامل نیروهای ائتلاف و آمریکا در خصوص بمباران‌های صبح شنبه در قندوز هستیم.

انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز جمهوری اسلامی ایران آماده است تا پشتیبانی و همکاری کامل خود را در ‏خصوص هرگونه ابتکار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در این خصوص ارائه کند و نمی‌توانیم بپذیریم که از دست رفتن وحشتناک جان افراد اقدامی ناخواسته قلمداد شود و به آن توجه نشود. از جنابعالی مصرانه خواستارم درمقام خود به مسئولیتهای ذاتی خویش عملکرده تا مانند سایر نهادهای به خواب رفته بین‌المللی، کمیته صلیب سرخ بین‌الملل نیز یک جایگاه تشریفاتی فاقد اثر تلقی نشود.

دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
, متن نامه به شرح ذیل است:,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه