اخبار داغ

کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گو با دانا:

دلیل حمله آمریکایی ها به بیمارستان قندوز معلوم نیست/این حمله با هیچ نوجیهی پذیرفتنی نیست/احتمال برنامه‌ریزی قبلی "ناتو" برای حمله به بیمارستان وجود دارد

دلیل حمله آمریکایی ها به بیمارستان قندوز معلوم نیست/این حمله با هیچ نوجیهی پذیرفتنی نیست/احتمال برنامه‌ریزی قبلی "ناتو" برای حمله به بیمارستان وجود دارد
یک کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخورد سیاستمداران افغانستان با چنین اتفاقاتی چگونه است، گفت: سیاستمداران افغانستان در برابر حوادث این چنینی اندکی محتاطانه برخورد می کنند که دلیل اصلی آن این است که حاکمیت فعلی افغانستان به شدت به ادامه حضور آمریکا و نیروهای آن در افغانستان نیاز دارد.
[

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان در گفت و گو با خبرنگار بین‌الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص حملات هوایی اخیر نیروهای آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در افغانستان و کشته و زخمی شدن دهها تن از مردم عادی اظهار داشت: این حادثه کاملاً به ضرر خود آمریکا تمام شد و اعتبار آمریکا را در سطح جهانی زیر سوال برد، به ویژه که این بیمارستان یک بیمارستان بی طرف بوده و کار آن بین المللی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی با تأکید بر این موضوع که این اقدام آمریکایی ها کاملاً به ضرر آنها تمام شد اظهار داشت: بعد از این حادثه دردناک و بازتاب آن در دنیا، اوباما و همسرش تازه بیانیه دادند و اظهار تأسف کردند.

,

 

,

کارشناس مسائل افغانستان در ادامه افزود: پرستاران و پزشکانی که زنده مانده اند، اعلام کردند که هیچ نیروی مسلحی در بیمارستان نبوده و دلیل حمله آمریکایی ها معلوم نیست.

,

 

,

ملازهی تصریح کرد: خود نیروهای آمریکایی معتقدند که از این منطقه به آنها تیراندازی شده است و طالبان در آنجا مستقر بودند و آنها برای کشتن طالبان به این بیمارستان حمله کرده‌اند اما این توجیه مناسبی از سوی آمریکا نیست؛ چرا که بنا نیست هرجا که نیروهای طالبان از مردم به عنوان سپر دفاعی استفاده کردند، مردم عادی هم با آنها کشته شوند.

,

 

,

وی ضمن محکوم کردن حملات این چنینی از سوی آمریکا یادآور شد: حمله به یک بیمارستان که در آن بیماران زیادی وجود دارد و کشتن مردم با هیچ توجیهی پذیرفته شده نیست ولی به هرحال با توجه به دقتی که هواپیماهای آمریکایی داشته و سلاح های پیشرفته که در اختیار آنها است، موضوع حمله کورکورانه و تصادفی رد می شود.

,

 

,

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه حمله به بیمارستان کار اشتباهی بوده و هر انسان آگاهی این موضوع را متوجه می شود گفت: تردید هایی وجود دارد مبنی بر اینکه خود خلبان و یا سیاستگذاران در ناتو پشت پرده این جریان بوده و به صورت عمدی این بیمارستان مورد حمله قرار گرفته است.

,

 

,

ملازهی در ادامه گفت: تکرار چنین اشتباهاتی از سوی آمریکا در افغانستان به نیروهای انسانی مستقر در افغانستان از سوی آمریکا باز می گردد که تحت فشارهایی که بر آنها وارد می شود از حالت عادی خارج شده و اقداماتی از این دست انجام می‌دهند.

,

 

,

وی همچنین افزود: طالبان هم اگر بتوانند در جایی مستقر شوند که در آنجا بتوانند در کنار مردم عادی فعالیت های خود را انجام دهند، قطعاً این کار را انجام می دهند ولی در حمله اخیر آمریکا به بیمارستان تنها مردم عادی کشته شدند و هیچ یک از کشته شدگان از طالبان نبودند.

,

 

,

این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخورد سیاستمداران افغانستان با چنین اتفاقاتی چگونه است، گفت: سیاستمداران افغانستان در برابر حوادث این چنینی اندکی محتاطانه برخورد می کنند که دلیل اصلی آن این است که حاکمیت فعلی افغانستان به شدت به ادامه حضور آمریکا و نیروهای آن در افغانستان نیاز دارد.

,

 

,

ملازهی افزود: اگر امریکا و ناتو بنا بر فرض محال از افغانستان خارج شوند، حکومت افغانستان نمی تواند با توجه به اینکه در حال حاضر مسئله داعش هم مطرح شده است، از خود در برابر تروریست‌ها محافظت کند.

,

 

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز حاکمیت به ناتو و حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان سبب شده است که این سیاستمداران افغانستان در قبال چنین رفتارهایی از آمریکا محتاطانه تر عمل کنند و جوری برخورد نمی کنند که باعث رنجش حامیان آنها بشود.

,

 

,

خاطرنشان می شود حمله هوایی روز شنبه به بیمارستانی در شهر قندوز افغانستان به مرگ دستکم 22 نفر از جمله چندین پزشک و سه کودک، منجر شد. این بیمارستان توسط سازمان «مدسینز سانس فرانتیرز» اداره می‌شد و محل استقرار پزشکان بدون مرز بود.

, خاطرنشان می شود حمله هوایی روز شنبه به بیمارستانی در شهر قندوز افغانستان به مرگ دستکم 22 نفر از جمله چندین پزشک و سه کودک، منجر شد. این بیمارستان توسط سازمان «مدسینز سانس فرانتیرز» اداره می‌شد و محل استقرار پزشکان بدون مرز بود.,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه