اخبار داغ

افزایش مراکز فست فود فروشی در اهواز

افزایش مراکز فست فود فروشی در اهواز
امروزه بیماری های مختلف از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان به دلیل استفاده از غذا های نامناسب با کالری بالا و کم بودن سرانه ورزشی در استان و تحرک نداشتن افزایش یافته اند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تابناک، در سالهای اخیر تعداد تعداد فست فود فروشی ها در اهواز به نحو چشمگیری افزایش یافته است و در حال حاضر مناطقی مانند کیانپارس، زیتون کارمندی، گلستان و... مملو از مراکز فروش فست فود است. این موضوع نگرانی کارشناسان بهداشت و تغذیه را به دنبال داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مصرف فست فودها باعث افزایش 3 برابری سرطان روده در کشور شده است. ضمن آنکه نقش فست فودها در افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده نیز مورد تاکید کارشناسان است.

 افزایش تعداد فست فود فروشی ها در اهواز باعث شده است تا این موضوع اثر خود را در تغییر ذائقه مردم کلانشهر بر جای بگذارد و روزانه شاهد مراجعه و افزایش مصرف فست فود در اهواز هستیم. افزایش مراکز فست فود فروش در هواز آنقدر زیاد بوده است که رئیس اتحادیه اغذیه فروشان استان، نگران کساد شدن بازار آنهاست! 

کیانپارس و زیتون عملا میدان مانور و رقابت فست فودی ها شده و معلوم نیست چرا در صدور مجوز برای اینگونه مراکز، اثرات منفی افزایش این مغازه ها بر سلامت مردم مورد توجه قرار نمی گیرد.

رئیس اتحادیه اغذیه استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان گفت: تعدد فست فودها در مناطقی مانند کیانپارس و زیتون کارمندی از سال پیش که سازمان صنعت ومعدن حدود صنفی را برداشت آغاز شد که این امر معضلی برای مردم وفروشندگان فست فود شده است.

وی تشریح کرد: پیش از آنکه حدود صنفی به وجود آید در صورت ایجاد فست فود در یک مکان تا چند صدمتر بعد از آن مجوز برای فست فود دیگر داده نمی شد.

وی افزود: بعد از حذف حدود صنفی توسط سازمان صنعت و معدن تعداد زیادی فست فود و رستوران در فواصل کم در کنار هم قرار گرفتند که ما به عنوان اتحادیه صنف اغذیه به سازمان نامه نوشته ومعتعرض شدیم که دلیل اعتراض هم کسادی بازار آنها بدلیل افزایش تعداد است!

بگفته جعفری، مشکل صدور مجوز بدون شرط حدود نه تنها در فست فود ها بلکه در تمام رسته ها وسراسر کشور وجود دارد.

وی پیشنهاد کرد وزارت صنعت ومعدن حدود صنفی را برگرداند و تعداد فست فود ها کنترل شود تا بگفته وی بتوان بازار را کنترل کرد.

افزایش بیماری های مختلف
مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت اهواز هم در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: یکی از وظایف حوزه سلامت بحث نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی است و شعاری که امسال سازمان بهداشت جهانی با عنوان «از مزرعه تا سفره» انتخاب کرده بحث امنیت غذایی بوده است که ما نیز برنامه هایمان را در راستای این اولویت پیش خواهیم گرفت.

وی افزود: غذاهای سنتی که قبلا استفاده می کردیم ارزش غذایی بالایی داشتند که امروزه سفره های صنعتی جایگزین سفره های قبلی شده است.

شریفی ادامه داد: در غذاهای صنعتی مانند فست فود ها، کیفیت و کمیت ها قابل قبول نیست و مواد غذایی ارزش غذایی مورد نیاز را ندارند یعنی 4گروه مواد غذایی مورد نیاز شامل لبنیات، سبزیجات، میو ها و گوشت وغلات در آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این غذاها از ادویه جات و چربی های زیادی استفاده می شود که برای سلامتی ضرر دارد و قطعا در شورای سلامت اهواز با ریاست فرماندار اهواز و به دبیری اینجانب مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: رشد فست فود ها به صورت قارچی که بدون حساب و کتاب به آنها مجوز داده می شود مسئله ای نگران کننده است زیرا با توجه به سیمای مرگی که در استان وجود دارد اولین علت مرگ ومیر بیماری های قلبی عروقی هستند که زنگ خطری برای آیندگان ما هستند.

وی ادامه داد: امروزه بیماری های مختلف از قبیل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان به دلیل استفاده از غذا های نامناسب با کالری بالا و کم بودن سرانه ورزشی در استان و تحرک نداشتن افزایش یافته اند که این امر موجب افزایشBMI در بدن است.

شریفی گفت:BMI به معنای نمای توده بدنی است که باافزایش وزن افزایش می یابد و موجب انواع بیماری ها می شود.

رئیس بهداشت شرق اهواز گفت: 75درصد سلامتی در قالب همکاری بین بخشی و ارتباط مستقیم اتحادیه ها و اتاق اصناف با مراکز بهداشت است.

شریفی در رابطه با بازرسی های بهداشتی گفت: تمام مراکز زیر نظر بهداشت از جمله فست فود ها توسط کارشناسات بهداشت محیط که باتجربه و تحصیل کرده در این زمینه هستند هر30الی45روز 1 بار مورد بازدید قرار می گیرند و نقطه ضعف آنها گوشزد می شود.

وی افزود: این مراکز دوره های بهداشت عمومی را به مدّت 40ساعت در4آموزشگاه مربوطه در سطح اهواز فرا می گیرند که در کنار این آموزش ها در بازدید اول صنف یاواحد مواد غذایی مشکلی دیده شود 1ماه فرصت برای رفع مشکل به آنها داده می شود و در بازدید دوم در صورت تخلف به استناد ماده13آیین نامه مواد خوراکی و آشامیدنی از طریق مجامع قضایی آنها را تعطیل می کنیم.

وی با اشاره به شعار هر شهروند یک کارشناس گفت: ریشه حل بسیاری از مشکلات بهداشتی در گرو خرد، همت ومشارکت عموم مردم است.

شریفی رئیس بهداشت غرب اهواز گفت: از شهروندان تقاضا دارم در صورت مشاهده هر مشکل بهداشتی با سامانه 1490و یا شماره تماس32227369 تماس بگیرند. 

فست فودها برای انسان ایجاد مخاطره می کنند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم فروردین ماه امسال با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت "ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" گفته است: در جهت ارتقای سلامت مردم، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست غذاهایی که برای انسان مخاطره ایجاد میکنند را اعلام کرده است. در میان این غذاها میتوان به انواع فست فودها، برخی آب‌میوههایی که زیر 20 درصد مواد اصلی و میوه طبیعی دارند، سوسیس و کالباس و همبرگر، کلهپاچه و پفکها اشاره کرد.

به نظر می رسد در کنار آموزش و آگاه سازی مردم از پیامدهای مصرف فست فودها در آسیب رسانی به سلامت شان، می بایست در صدور مجوز راه اندازی چنین مراکزی در اهواز نظارت و کنترل لازم صورت بگیرد و از اقزایش قارچ گونه اینگونه مراکز فروش جلوگیری شود و لازم است شورای سلامت شهرستان اهواز و استان، تدابیر جدی در این زمینه بیندیشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه