اخبار داغ

گزارش دادمردان از بیش از 1000کودک بازمانده از تحصیل؛

آغاز سال تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل در سکوت

آغاز سال تحصیلی کودکان بازمانده از تحصیل در سکوت
بازماندگی از تحصیلی برای کودکان و نوجوانان درسیستان و بلوچستان آمار نگران کننده و ضد و نقیضی را به وجود آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازدادمردان، دسترسی به آموزش با کیفیت در محیطی امن، مفرح و مشوق، حق همه کودکان است. در طول سال های گذشته ایران گام های بزرگی در جهت ایجاد فرصت های آموزش برای همه کودکان برداشته است. اما در این میان هستن کودکانی که از حق تحصیل محرومند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دادمردان،,

سال تحصیلی۹۴-۹۵ با سرکلاس رفتن بیش از ۶۰۰هزار نفر دانش اموز در سیستان وبلوچستان همراه بود این۶۰۰هزار نفر دانش آموز در حالی پای درس معلمان می نشینند که عده ای از این قافله بزرگ جا مانده اند.

,

عده ای که رقم کمی هم نیستند و تعدادشان بیش از۱۵۰هزار نفر در سیستان و بلوچستان می رسد.

,

اگر نگاهی به خبرهای پایانی شهریور ماه داشته باشیم، می بینیم که بسیاری از خبرها رنگ و بوی اول مهر و دانش آموزان را دارد.

,

از خرید کیف و کفش و لوازم التحریر برای دانش آموزان گرفته تا مشکلات ثبت نام و شهریه مدارس دولتی و یا غیر انتفاعی. این روزها کمتر خبری از بازگشت کودکان خارج از چرخه تحصیل می شنویم.

,

کودکانی که شانه هاشان زیر بار مسئولیت خانواده خم شده، کودکانی که درس و مدرسه را به هزار دلیل رها کردند و در کوچه ها و خیابان های این شهر بساط پهن کرده اند.

,

بازماندگی از تحصیلی برای کودکان و نوجوانان درسیستان و بلوچستان آمار نگران کننده و ضد و نقیضی را به وجود آورده است.

,

کودکان بازمانده از تحصیل یا آنها که درس و مدرسه را به هزار دلیل رها کرده‌اند، بسادگی می‌شود در کوچه‌ها و خیابان‌ها دید، اما مسئولانی که آمار می‌دهند این گروه از کودکان را در لابه‌لای اعداد و ارقام متناقض خود گم می‌کنند.

,

نرخ بالای بی‌سوادی در سیستان و بلوچستان یک معضل است

, نرخ بالای بی‌سوادی در سیستان و بلوچستان یک معضل است,

در این رابطه استاندار سیستان وبلوچستان در همایش نیمروزیان در شهرستان نیمروز اظهار کرد: سال گذشته، ۳۹ هزار و ۱۳۷ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس بازگردانده شدند.

,

علی‌اوسط هاشمی با بیان این‌که برای برطرف کردن معضل بیسوادی در استان برنامه داریم، گفت: آنچه می‎تواند ما را به مقصد مناسب برساند دید و چشم باز است و در سایه این برآورد برنامه‎ریزی زمینه‌ساز موفقیت در امور است.

,

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: نرخ بالای بی‌سوادی در این استان یک معضل است، یک پنجم استان از نعمت سواد برخوردار نیستند و یا ترک تحصیل کرده‎اند که لازم است همه برای جذب بازماندگان از تحصیل و آشتی دادن آنها با کلاس درس بکوشیم.

,

وی خاطر نشان کرد: در گذشته برنامه‎ای که بر موضع دانش باشد و از حق دانش‌آموز صیانت کند و دانش‌آموز را سر کلاس درس نگه دارد را جدی نگرفته‏‎ایم و این استان پیچیدگی‎های خاص خود را دارد، می‎شود از سازوکارهای مختلف برای حفظ نوجوان و جوان و نونهالان برای بودن بر موضع کسب دانش استفاده کرد.

,

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: عنصر سواد در کسب موقعیت تأثیر زیاد دارد و انسان را به‌عنوان یک سرمایه‌ی ارزشمند در جامعه مطرح می‌کند، باید زمینه برای برخورداری از دانش در نقاط محروم بیش از پیش فراهم شود.

,

وی تصریح کرد: تلاش برای باسواد کردن افراد بیسواد در همه‌ی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

,

هاشمی خاطرنشان کرد: آشتی دادن نوجوانان با کلاس درس و جلوگیری از بودن بر تاریکی وظیفه همه آحاد باسواد جامعه است. باید خانه به خانه به سراغ بیسوادان برویم آنها را شناسایی کنیم، نداری و مشکلات اقتصادی نباید عاملی برای بودن بر بی‌سوادی باشد، و خیرین باید در این زمینه بیشتر فعال شوند.

,

وی با اشاره به این‌که معلم مقطع ابتدایی در میزان گرایش دانش‌آموز به مدرسه و کلاس درس نقش بسزایی دارد، گفت: دانش‌آموز باید در فضای آموزشی به گونه‌ای قرار بگیرد که مدرسه و کلاس برای او جذاب باشد.

,

درسیستان و بلوچستان بازماندگان از تحصیل زیادی هستند که به علل مختلف از جمله فقر اقتصادی خانواده ها، فقر فرهنگی، اعتیاد والدین و بد سرپرستی از مدرسه بازمانده اند که نیازمند توجه مسوولان و نیکوکاران هستند اما این بازماندگان در جنوب استان آمار نگران کننده دارند به گونه ای که تنها شهرستان نیکشهر بیش از ۱۳هزار بازمانده از تحصیل را در جود جای داده و یا کودکان در حال تحصیل این شهرستان با مشکلات و سختی های زیادی رو به رو هستند و تعداد زیادی از آنها در مدارس کپری و کانکس مشغول به فرا گیری علم و دانش هستند.

,

در این راستا معاون فرماندار نیکشهر اظهار داشت: ۷۹۶ نفر از مجموع بازماندگان از تحصیل در بخش مرکزی، دو هزار و ۱۸ نفر در بخش بنت و سه هزار و ۳۶۵ نفر در بخش های لاشار و آهوران این شهرستان سکونت دارند.

,

وی آمار بازماندگان از تحصیل این شهرستان را نسبت به جمعیت ۱۳۴ هزاری نفری آن نگران کننده دانست. سلیم کدخدا افزود: ادارات آموزش و پرورش نیکشهر، بنت و لاشار باید اقدامات لازم برای شناسایی، ثبت نام و تحصیل بازماندگان از تحصیل را انجام دهند.

,

وی بیان کرد: برخی از بازماندگان از تحصیل به دلیل فقر مالی خانواده ها قادر به ادامه تحصیل نیستند.

,

۲۰۰مدرسه کپری و کانکس در نیکشهر
وی از وجود بیش از ۲۰۰ مدرسه کپری، کانکس (کلاس پیش ساخته آهنی)، خشتی گلی و فرسوده در شهرستان نیکشهر انتقاد کرد و افزود: اینگونه مدارس از استانداردهای لازم آموزشی برخوردار نیستند.

, ۲۰۰مدرسه کپری و کانکس در نیکشهر,
,

معاون عمرانی فرماندار نیکشهر با بیان اینکه هنوز صدها دانش آموز دختر و پسر به وسیله خودروهای وانت بار از سطح روستاها به مراکز بخشها و دهستانها جابجا می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه حذف وانت بار علیرغم پیگیری های مکرر امکانپذیر نیست.

,

کدخدا حذف مدارس غیراستاندارد، ارتقای شاخص های آموزش و پرورش، استفاده از مینی بوس برای جابجایی دانش آموزان، جذب و باسوادکردن بازماندگان از تحصیل و اختصاص سرانه دانش آموزی را خواستار شد.

,

وی گفت: مدارس فاقد برق، آب و حصارکشی مشکلات زیادی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

,

یونس اربابی مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز گفت: مشکلات حوزه آموزش و پرورش نیکشهر جمع بندی و برای پیگیری بیشتر به مسوولان ذیربط انتقال داده شده است.

,

بخشداران بنت، لاشار و مرکزی نیکشهر که مشکلاتشان را یکسان می دانند، نیز خواستار ارتقای شاخص های آموزش و پرورش شدند و بیان کردند: وجود مدارس غیر استاندارد در مناطق روستایی مشکلات زیادی برای دانش آموزان ایجاد کرده است و از هوشمندسازی مدارس نیز خبری نیست.

,

در شهرستان نیکشهر بیش از ۳۱ هزار دانش آموز در بیش از ۵۰۰ مدرسه سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

,

۴۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل به سرکلاس برگشتند

, ۴۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل به سرکلاس برگشتند,

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درمراسم جشن شکوفه ها ازشناسایی ۴۵ هزار کودک بازمانده از تحصیل و حضور دوباره آنان برسر کلاس درس خبر داد و گفت:ثبت نام و شناسایی دیگر بازماندگان از تحصیل در سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد.مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی آموزش و پرورش برای بازماندگان از تحصیل در مدت دو سال در این استان اجرا می شود.

,

سخن پایانی
هرچند در طول این سال‌ها آموزش و پرورش و دیگر نهادهای استانی نقش عمده‌ای در مبارزه با بازماندگی تحصیلی کودکان داشته‌اند، اما رسیدن به شرایط مطلوب اجتماعی برنامه گسترده‌ و هدفمندی را از جانب ارگان‌های حکومتی می‌طلبد.

, سخن پایانی,
,

به گفته یک از کارشناس مسایل آموزش و پرورش، هر دانش‌آموزی که ترک تحصیل می‌کند، مانند یک بمب ساعتی است که در آینده نه چندان دور منفجر خواهد شد. هرچه تحصیلات شهروندان بالاتر باشد، احتمال وقوع جرم از سوی آنها کمتر است؛ بنابراین هزینه‌ای که امروز برای ادامه تحصیل کودکان ترک‌تحصیل‌کرده پرداخت نمی‌شود، در آینده چند برابر آن را باید هزینه زندان و کانون‌های اصلاح و تربیت و دادگاه و پلیس کنیم.
گزارش:حمیده پیران

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه