اخبار داغ

مدیریت بحران دریاچه ارومیه در مدار انتقال آب

مدیریت بحران دریاچه ارومیه در مدار انتقال آب
امروزه اگرچه مدیریت بحران دریاچه در مدار انتقال آب قرار می گیرد همه در یک باور است که دریاچه را باید احیا کرد، اما این احیا نیازمند خردمندی و تدبیر است که مانع از انجام اشتباه و ایجاد بحران دیگر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازاروم نیوز، در ابتدای امر، وقتی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه مطرح شد نگاه عموم مردم و برخی از کارشناسان به این موضوع، پیچیده و گاه سخت و حتی غیرممکن به نظر می‌آمد اما به مرور زمان و با گفتگو‌ها و چالش‌هایی که در این زمینه شکل گرفتند طرح‌های انتقال آب دریاچه خزر به ارومیه، انتقال آب از جنوب کشور به دریاچه و درنهایت انتقال آب رودخانه‌های منطقه در اذهان عمومی شکل گرفتند و مدیریت بحران دریاچه را به این سمت، سوق دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

رودخانه زاب

,

برای مدیریت بحران دریاچه ارومیه، قرعه به نام رودخانه زاب رسیده است چنان‌که بنا شد تا آب مازاد این رودخانه، در راستای حفظ شرایط اکوسیستم منطقه و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه، با توجه به خارج شدن سالانه دو میلیارد مترمکعب آب با کیفیت از طریق این رودخانه از کشور مورد انتقال قرار گیرد.

,

در شناخت این رودخانه بهتر است بدانیم که زاب از به هم پیوستن رودخانه های «آواجرچای» و «لاوین چای» شکل گرفته است که آب مازاد آن به حوضه آبریز رودخانه «گدار» و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود. این رودخانه به دلیل واقع شدن در بخش میانی به واسطه کوه های بلند جنگلی، دره ای ژرف به وجود آورده که تا قسمت فعلی (قسمت جنوبی سردشت) امتداد یافته است.

,

این رود در دشت «کلوی» در ۶ کیلومتری سردشت و در پیچ و خم کوهستان جریان دارد و با پیوستن شعبه های دیگری به آن مانند چم، شلماش و زرگه، مرز بین ایران و عراق را در منطقه «آلان» پدید آورده است. زاب از طریق «چم تیت» وارد خاک عراق شده و با رودهای دیگر به دریاچه «دُوکان» عراق می رسد و بعد به دجله می‌پیوندد.

,

البته طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه مانند طرح‌هایی هم‌چون پایش وضعیت دریاچه ارومیه، اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری، لایروبی مسیرهای آبی و احداث کانال‌های سدهای منتهی به دریاچه ارومیه، پرهزینه به نظر می‌رسد و به گفته‌ی جوادجهانگیرزاده، نماینده شهرستان ارومیه در مجلس، بالغ بر 6 میلیارد دلار اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه موردنیاز است. چنان‌که بنا بر اعلام مسئولین این پروژه‌ها، طرح‌های لایروبی رودخانه‌های متصل به دریاچه ارومیه به طول 45 کیلومتر و اختصاص اعتبار 15 میلیارد تومان به همراه پروژه انتقال آب رودخانه زرین‌رود از جنوب دریاچه با 26 میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های اجرایی است که به تصویب دولت رسیده است.

,

بدین منظور، با تامین شدن اعتبار طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه از محل بودجه آب‌های مرزی، این طرح تا سال 1398 اجرایی خواهد شد و در کنار سایر طرح‌ها نتیجه خواهد داد.

,

سد کانی سیب

,

از دیگر طرح‌های مطرح و البته اجرایی، انتقال آب «سد کانی سیب» به دریاچه هست. این سد از جمله حلقه‌های اصلی انتقال آب به دریاچه ارومیه از حوزه های آبریز مجاور به شمار می‌آید. در این راستا، بنا به اعلام مدیران شرکت آب منطقه آذربایجان غربی، با بهره برداری از سد «کانی سیب» شهرستان پیرانشهر، سالانه 600 میلیون متر مکعب از آب این سد به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد و این در حالی است که برای احیای این دریاچه بین 15 تا 20 میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

,

در مردادماه سال جاری، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد که اولین دستگاه حفرتونل انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه، منتقل شده و در حال مونتاژ است و تا دوماه آینده نصب این دستگاه تمام و حفر تونل انتقال 650 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه آغاز می شود. البته ناگفته نماند که حجم آب تعیین شده از سد کانی سیب درغرب کشور با حفر تونلی بیش از 30 کیلومتر به دریاچه ارومیه در سال 97 و یا ابتدای سال 98 امکان‌پذیر خواهد شد.

,

سایر طرح‌ها

,

خط لوله انتقال آب از رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه با هدف تامین آب مورد نیاز حیات وحش این جزیره به همراه سه دستگاه هلی کم برای تصویربرداری هوایی از دریاچه ارومیه نیز در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور به آذربایجان غربی به بهره برداری رسید. بنا به اظهار مسولان مربوطه، مطالعات زیست محیطی طرح انتقال آب دریاچه خزر به دریاچه ارومیه در حال انجام است و هدف از آن دریافتن این نکته است که آیا اساساً انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه امکان پذیر است یا خیر؟ چرا که اختلاف شوری آب دریای خزر و دریاچه ارومیه، از مواردی است که به همراه سایر شاخص های زیست محیطی دیگر، در طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه قابل مطالعه است.

,

بدین منظور باید منتظر ماند تا طرح‌های در نظر گرفته به ثمر بنشینند و بارقه‌هایی از امید را در دل هزاران هم‌وطن آذربایجانی روشن کنند. اگر امروز، مدیریت بحران دریاچه در مدار انتقال آب می‌گردد همه در یک باور است که دریاچه را باید احیا کرد. اما این احیا نیازمند خردمندی و تدبیر است که مانع از انجام اشتباه و ایجاد بحران دیگر شود.

,

فاطمه پورمعصوم

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه