اخبار داغ

انتخابات آینده الکترونیکی برگزار می‌شود

انتخابات آینده الکترونیکی برگزار می‌شود
امیری برگزاری انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: در انتخابات آینده دو مجلس کلیدواژه ما باید قانون باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر، حسینعلی امیری صبح امروز در همایش توجیهی‌ ـ‌ آموزشی‌ ـ منطقه‌ای ستاد انتخابات استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداران استان‌های گیلان، مازندران و زنجان در دهکده ساحلی انزلی اظهار کرد: موضوع انتخابات با ایجاد امکانات به‌ویژه اینکه در این دوره انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود، نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


وی به موضوع انتخابات در نظام سیاسی و حقوقی اشاره کرد و افزود: تفکیک قوا از موضوع‌های مهم در انتخابات است.

,
,


قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس با اشاره به مطرح شدن قانون در مشروطیت، گفت: برخی قانون را منجی کشور می‌دانستند و پیامدهای آن را پس از 100 سال می‌بینیم.

,
,


وی ادامه داد: «علامه نائینی» موضوع تفکیک قوا را بیان کرد و این منجر شد که مظفرالدین شاه قانون مشروطیت را صادر کرد و قانون اساسی سال 1295 و متمم آن تا پیروزی انقلاب اسلامی پابرجا بود اما بسیاری از مفاد آن عملی نشد.

,
,


به گفته امیری، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظام تفکیک قوا به رسمیت شناخته شد و این امر نقشه راه کشورها در ابعاد مختلف است.

,
,


وی قانون اساسی را معتبرترین سند حقوقی برای تعریف ساختار و نحوه حکومت دانست و تصریح کرد: قانون اساسی براساس نگرش اعتقاد کشورها است.

,
,


این مقام مسئول با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی در دوره مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی نوشته شد، خاطرنشان کرد: قانون اساسی توسط بسیاری افراد مجتهد و خبره به رأی عمومی مردم گذاشته شد.

,
,


وی وجود تفکیک قوا را یکی از مولفه‌های قانون جمهوری اسلامی دانست و گفت: اسلام دارای دموکراسی است و این موضوع فقهی بوده و در کشور به رسمیت شناخته شده و از مبانی نظام محسوب می‌شود.

,
,


امیری با بیان اینکه در دنیا مدل‌های نظام هیئت مدیر‌ه‌ای و نظام ریاستی، نظام نیمه پارلمانی و نظام پارلمانی وجود دارد، افزود: مدل حقوقی دولت در جمهوری اسلامی گرایش به مدل پارلمانی است و در قانون اساسی به هیچ‌کس حق انحلال مجلس را ندادند.

,
,


وی با تصریح بر اینکه مجلس حق استیضاح، حق سئوال و حق تحقیق و تفحص را دارد، اظهار کرد: مجلس در شرایطی حق رأی به بی‌کفایتی رئیس جمهور را دارد.

,
,


قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس، اضافه کرد: مجلس حق نظارت بر دولت و حق نظارت مالی و حقوقی را دارد بنابراین مدل حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی گرایش دارد.

,
,


وی مجلس شورای اسلامی را نهاد قانونی و فرابخشی خواند و خاطرنشان کرد: مجلس از آرای مردم تشکیل می‌شود.

,
,


*قانون؛ کلیدواژه انتخابات آینده است

,
,


امیری برگزاری انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: در انتخابات آینده دو مجلس کلیدواژه ما باید قانون باشد

,
,


وی با اشاره به اینکه روحانی قانون‌مداری را به عنوان اصل اعلام کرده است، افزود: در قالب حقوقی و قانونی و با احساس مشترک انتخابات برگزار می‌شود و مجریان انتخابات باید شرایط حضور تمام جریان‌ها در قالب قانون در انتخابات را فراهم کنند.

,
,


این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید شرایط مساوی قانونی برای تمام جریان‌ها در انتخابات فراهم شود، متذکر شد: ایجاد بستر حقوقی و قانونی برای تمام کاندیداها و سلیقه‌ها در انتخابات باید فراهم شود و حق‌الناس بودن آرای مردم از موضوع‌های مهم است که مقام معظم رهبری تأکید دارند و باید در جامعه نهادینه شود.

,
,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه