اخبار داغ

ضرب شست جریان مقاومت به آل سعود

ضرب شست جریان مقاومت به آل سعود
عمق هشدار رهبری را باید در عملیات‌های موفقیت‌آمیز اخیر ارتش عراق، سوریه و انصارالله جستجو کرد،غرب براندازی آل سعود را تسریع می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خویش در دیدار فرماندهان ارتش در نوشهر با اشاره به فاجعه خون بار منا و با خطاب قرار دادن شدید الحن سعودی ها، فضای رفتاری رژیم عربستان را در قبال جمهوری اسلامی ایران در کیفیت عمل به وظائف خود در قبال حجاج ایرانی دچار دگرگونی قابل ملاحظه ای کرد؛ این تهدید رهبری بازخوردها و بازتاب های فراوانی در حوزه فضای روانی و سیاسی در منطقه به جا گذاشت که خبرنگار «نسیم» در گفتگویی تفصیلی با سیدزین العابدین حیدری کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی ابعاد آن پرداخت. متن این گفتگو بدین شرح است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*«نسیم»: با سلام، شما دلیل خطابه تندی رهبر معظم انقلاب علیه سعودی ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

,

حیدری: این نوع بیانات حضرت آقا که به نوعی تهدید مستقیم سعودی هاست، از چند زاویه قابل بررسی است.  اولا نگاه سطحی این است که یک کوتاهی از طرف عربستان که میزبان حجاج است صورت گرفته و منجر به قربانی شدن هزاران نفر از مسلمانان و صدها نفر از حجاج ایرانی شده است؛ که البته باید گفت حتی اگر کشور عربستان وقوع این حادثه را گردن دیگران بیندازد مثلا بگوید حجاج بی نظمی کردند و مسئولیت را به گردن نگیرد، از بعد وقوع حادثه مرحله مسئولیت امداد رسانی کاملا بعهده خود عربستان هست که ما دیدیم در این زمینه عربستان کاری نکرد و همین اتلاف وقت چندین ساعته باعث شدکه تعداد قربانیان بیشتر شودکه این یک طرف ماجراست.

,

طرف دیگر ماجرا هم بحث تحویل اجساد مطهر و پیکر پاک این قربانیان به کشورهای خودشان هست که تاکنون عربستان توجیهی نه بصورت رسمی و نه غیررسمی ارائه نکرده است؛همچنین دیگران را و مخصوصا مسئولین جمهوری اسلامی که پیگیر بازگشت ین پیکرها هستند را قانع کند که چرا اجازه خروج این پیکرها را تاکنون صادر نکرده اند.

,

در راستای همین نگاه سطحی که منجر به این نوع بیانات حضرت آقا در سخنرانی اخیرشان شد میتوانیم بگوییم که ایشان گوشزدیبه عربستانی ها درخصوص امنیت ده ها هزار زائر ایرانی که کماکان در عربستان هستند کردند و به کشور عربستان این پیام بسیار شفاف را رساندند که این چند ده هزار نفر زائر ایرانی نمی توانند گزینه مناسبی برای تسویه حساب سیاسی میان ایران و عربستان باشند؛ این یک خط قرمز ایرانی است و امنیت و سلامت جان حجاج غیرقابل گفتگو هست و گزینه ای نیست که بتوان آن را روی میز گفتگو قرار داد و بر آن مذاکره کرد.

,

 این نگاه اولیه به قضیه است اما از شروع جنگ یمن و از شروع حملات متجاوزکارانه سعودی، عربستانی ها به چه عنوان در واقع این حمله را شروع کردند؟ تیتر این حملات، یکی دفاع از مشروعیت دولت یمن هست و در ادامه سوتیتر این حملات این بود که ما انصارالله را یک تهدید علیه امنیت خود می دانیم و باید توان موشکی انصار الله به رهبری حوثی را از بین ببریم تا این خطر که در لب مرز ماست از بین رود.

,

پس مشخص می شود که آل سعود همیشه نگران توان تسلیحاتی انصار الله بودند که دست به چنین حماقتی در بحث یمن زدند؛ با توجه به اتفاقات اخیر در یمن که متاسفانه باید از رسانه های جمهوری اسلامی و رسانه های وابسته به جبهه مقاومت گله کرد که آنطور که باید این عملیات ها را پوشش ندادند؛عربستان بیشترین هزینه های تاریخ خود را در این ماه های اخیر داده است؛ یعنی دقیقا همزمان با ایام حج این ماهی که در آن اعمال حج صورت گرفته یکی از پرهزینه ترین ماه های جنگ با یمنش هم بوده است.

,

در واقع با نگاهی عمیق تر می توانیم به این نتیجه برسیم که در پشت پرده منطقه، عربستان به دنبال رویکرد جدیدی برای تسویه حساب خود با جبهه مقاومت است.

,

جنبه بارزسخنرانی رهبری نه فقط پیغام دادن درمسایل حفظ حیات حجاج ایرانی درعربستان هست، بلکه ایشان ازاین طریق پیام خود را به عربستان دادند که جمهوری اسلامی عکس العمل خشنی را در قبال هرآنچه که اسمش سیاست عربستانی هست نشان خواهد داد.

,

*«نسیم»: مفهوم عبارت «سیاست عربستانی» را که بیان کردید تشریح می کنید؟

,

حیدری: هر نوع سیاست عربستانی که منجر به ضربه زدن به جبهه مقاومت باشد را می توانیم در دایره هشدار مقام معظم رهبری بگنجانیم و این هشدار خیلی دایره اش بازتر از بحث حج امسال بود.

,

از نگاه من بحث حج امسال عاملی بود که مقام معظم رهبری باعربستان اتمام حجت کنند از این لحاظ که هر نوع سیاستی را قبال مسلمانان منطقه انجام دهند، منجر به ضربات بزرگتری بیش از آنچه که تاکنون وارد کرده اند شده و از این به بعد با مداخله مستقیم جمهوری اسلامی روبرو خواهند شد.

,

اصلا تصادفی نبود که مقام معظم رهبری این پیام تهدید آمیز را از یک منبر نظامی صادر بکنند؛ ایشان در دو مناسبت گذشته راجع به وقایع حج سخنرانی فرموده، هشدار هایی داده ومطالباتی را داشتند که باید مقامات سعودی مسئولیت خود را بپذیرند؛ اما ازمنبر و جایگاهی نظامی درمقابل نیروهای نظامی ایستاده و تهدیدی نظامی به عربستان دادند که پاسخ جمهوری اسلامی در قبال هر نوع سیاستی که منجر به شیطنت و ضربه به مسلمان را داشته باشد با پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی مواجه خواهد بود؛ این به معنای این است که عربستان در پشت پرده بدنبال تسویه حساب می گردد.

,

این را باید در پس پیشرفت عملیات دو ارتش عراق و سوریه ،حضور روسیه در سوریه، انجام عملیات موفقیت امیز انصار الله و ارتش یمن علیه عربستان، پیشرفت نیروهای مردمی عراق علیه داعش، پیروزی دیپلماسی جمهوری اسلامی جستجو کرد که نقشه ارزان کردن نفت عربستان که به عنوان یک باجی برای کشورهای غربی بود به توافق نرسید جستجو کرد.

,

تمام این پازل را باید کنار هم قرار داد تا به این تصمیمات منفعلانه عربستان که برای این منطقه اتخاذ می کردند برسیم و به این واکنش تند و شدیدالهجه حضرت آقا که این دوتا کجا به هم میرسند؟ یعنی آیا صرفا بحث حجاج و انتقال آنها و جنازه های حجاج منجر به این واکنش رهبری شد یا اینکه حضرت آقا نگاهشان دورتر از این قضیه بود که این طور وارد قضیه شدند.

,

تمام سخنرانی های حضرت آقا مکمل یکدیگر است؛ آخرین سخنرانی خودشان در جایگاه نظامی، پارسال و در حین مذاکرات هسته ای یا شاید اوایل امسال در حین مذاکرات در دانشگاه امام حسین بود؛ ایشان آنجا فرمودند اطلاعاتی داریم که بعضی از مرتجعین سفیه و احمق همسایه در کشورهای منطقه به دنبال شیطنت هایی هستند؛ من فکر می کنم تهدید اخیرشان که از همان منبر نظامی صادر شد ادامه همان گوشزدی بود که از یک منبر نظامی دیگر صادر شده بود و این را باید کنار هم بگذاریم تا ببینیم به چه نتایجی می رسید.

,

 

,

*«نسیم»: رهبری در این بیاناتشان صرفا اشاره به فاجعه منا داشتند؛ دلیلتان بر ذکر فراگیر بودن فرمایشات ایشان نسبت به سایر مسائل منطقه ای چیست و آیا مصداقی دارید؟

,

حیدری: اولا فضای موجود من را به این نگاه می رساند؛ دوما خود حضرت آقا هم در سخنرانیشان به نحوی به آن اشاره کردند و آن در بحث اینکه در برخورد باعربستان ما بسیار واکنش خشن وتندی خواهیم داشت اما در ادامه فرمودند که ما و جمهوری اسلامی ایران اهل ظلم نیستیم و مصداق ظلم نیروهای مسلح را که جمهوری اسلامی را از آن طیف ندانستند، این بود که نیروهای عربستانی به یک جشن عروسی در یمن حمله کردند؛ این خود یک مصداق است که اگر ما وارد حرکت تندی هم شویم واکنش ما مثل شما ظالمانه نبوده و هرچند خشن اما در زمان و مکان مناسب خواهد بود؛ ایشان از رفتار نیروهای نظامی عربستان مصدق آوردند و فکر می کنم اگراین را به عنوان مصداقی تلقی کنیم، نتیجه می گیریم که هشدار رهبری دایره بزرگتری از بحث حجاج دارد.

,

نگاه من اینست که رهبری به این دلیل تهدید کردند که چون عربستانی ها در تمام سیاست های خصمانه خود در منطقه شکست خورده اند، حال به دنبال اجرای سیاست انتقام جویانه ای برای جبران این شکست ها هستند؛ در بحث سیاست انتقام جویانه، ایران بصورت مستقیم واردعمل خواهد شد وگرنه تمام بازوان جمهوری اسلامی درمحور مقاومت در مقابل بازوان عربستان در محورهای تکفیری حضور دارند؛ اما جمهوری اسلامی زمانی وارد عمل خواهد شد که عربستان دنبال انتقام ازپیروزی های طرف مقابل باشد؛ این انتقام اگر دایره اش مستقیما دامن خود ایرانی ها را بگیرد و این دایره انتقام اگر مستقیما بخواهد در بحث حجاج حاضر درعربستان باشد و اگر این دایره انتقام بخواهد از حجاج ایرانی موجود در عربستان به عنوان یک گزینه ای استفاده شود، آنگاه جمهوری اسلامی مستقیما وارد عمل خواهد شد؛ لذا دایره بحث فراتر از بحث حجاج است یعنی اینکه حضرت آقا هشدار دادند که مراقب باشید که کوتاهی های عربستان را در دایره سیاست خارجی خودتان نیاورید.

,

*« نسیم»: به نظر شما عربستان درسش را گرفته یا هنوز احتمال انجام تعرضی دیگر وجود دارد؟ 

,

حیدری: پیغام بصورت واضح و شفاف رسیده است؛ بدلیل اینکه اگر یادتان باشد در آن سخنرانی معروف رهبری که حمله عربستان به یمن را مقایسه کردند با حمله اسرائیل به غزه اقدامات عربستان در یمن را محکوم کردند، دقیقا کمتر از 24 ساعت بعد وزیر خارجه وقت عربستان واکنش نشان داده و به اسم، از رهبری نام بردند؛ لذا همین یک مصداق کافیست که به این نتیجه برسیم که بیانات رهبری در منطقه و حتی فرامنطقه ای دقیقابررسی می شود وموشکافانه برخورد می شود؛ برخورد به این معنا که موشکافانه مورد تحلیل ورصداطلاعاتی منطقه ای وفرامنطقه ای قرارمی گیرد؛فلذا این پیام بصورت دقیق و کامل رسیده.اما واکنش عربستان به این پیام خواهد بود دو مطلب وجود دراد.

,

اولا هرکشوری من جمله عربستان که ما معتقدیم سردمداران آن، تعدادی آدم احمق وغیرعالم به علوم سیاست مداری هستند،حتی اینها هم وقتی بخواهند کنش یا واکنشی در سیاست داخل یا خارج خود انجام دهند،اولین مسئله مورد بررسی شان مسئله بهای این کنش یا واکنش هست؛ بعد از این سخنرانی قطعا تمام اقدامات عربستان از خود عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت که ما چقدر قرار است بها دهیم.

,

دوما همه اطلاع دارند که کشورعربستان در بحث سیاست خارجی خودش تنهاتصمیم گیرنده نیست؛ کشور عربستان تمام سیاست های خود را نه من باب مشورت بلکه ملزم است با مستشاران سیاسی و نظامی سفارت آمریکا بررسی کند؛ این الزام وجود دارد که تمام سیاست های عربستانی باسفارت آمریکا هماهنگ باشد.

,

لذا در اقدامات بعدی عربستان شاهد دو دوتا چهار تای آمریکایی ها هم خواهیم بود؛ به همین دلیل فکر می کنم که کمی دست و پا بسته ترعمل خواهد کرد و همین احتیاطشان باعث پیشرفتی اساسی درمیدان سوریه خواهد بود.

,

به این دلیل که اولا زمین بازی سوریه برای جهان خیلی پرهزینه شده است؛ از این طرف بحث آوارگان،مسلح کردن نیروهای معارض، شکست سیاسی در مقابل افکارعمومی جهانیان و اگرهمه اینها را کنارهم بگذاریم، عربستان در گوشه رینگ این بازی محصورخواهد ماند و خیلی از هم پیمانان غربی به دلایل مختلف ازاین به بعدعربستان را تنها خواهند گذاشت.

,

لذا فکر می کنم که همه این اتفاقات را می توانیم تحت یک عنوان قرار دهیم.اینکه غرب پروژه براندازی آل سعود را کلید زده است.

,

 

,

* «نسیم»: بنظرتان این پروژه شروع شده یا در برنامه آینده آمریکایی هاست؟    

,

حیدری: من مدت هاست که این نظر را دارم و حتی در مصاحبه با یکی از سایت های عربی در بدو شروع جنگ یمن این را مطرح کردم که پروژه براندازی آل سعود رقم خورده و دقیقا تاریخ تکرارمی شود وهمانطور که آمریکایی ها صدام را در گودال جنگ ایران هل دادند امروزهم قصد دارند که آل سعود را در گودال جنگ یمن هل دهند.

,

 

,

*« نسیم»: باتوجه به آنکه فرمودید غربی ها پروژه تمام شدن آل سعود را کلید می زنند امکان دارد عربستان را به سمت رویارویی با ایران هل دهند؟

,

 حیدری:این که به سمت رویارویی مستقیم با ایران هل دهد خیر.

,

اولا این رویارویی مستقیم باعث می شود که خود غربی ها متضرر شوند؛ جنگ ایران و عراق با جنگ ایران وعربستان خیلی متفاوتاست.

,

به این دلیل که در جنگ ایران و عراق خیلی بحث تامین انرژی و سوخت جهان در محک نبود؛ اما در جنگ ایران و عربستان بحث تامین سوخت و انرژی جهان دریک محک واقعی قرارخواهد گرفت چراکه این دو همسایه درصورت جنگ مطمئنابه عنوان برگه های برنده دردکترین دفاعی خودشان، دراولین اقدام به سمت تنگه هرمزحرکت خواهند کرد واین جنگ بیش ترازیک جنگ رودررو یا موشکی یا هوایی، جنگی دریایی خواهد بود.

,

به این دلیل غربی ها خیلی حاضر نیستند حالا که چند وقت است نفت عربستان را مفت می خرند با رشد چشم گیر و ناگهانی و چندبراری قیمت نفت روبرو شود؛ غربی حاضرنیستند در این جنگ خودشان هم بها دهند.

,

دوما دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران این است که جنگ ها را فراتراز مرز خود ببرد؛ لذا در صورت متعرض شدن جمهوری اسلامی به هر جنگی، تمام نیروهای مقاومت درمنطقه هم مناطق استراتژی خود رافعال وآتش باران خواهد کرد که باز هم غرب حاضر به بها دادن دراین جنگ نیست چراکه یمن مطمئنا به سمت عربستان پیشروی خواهد کرده و حزب الله حتما جنگ خود را با اسرائیل اغاز خواهد کرد.

,

همچنین نیروهای عراقی و کشورسوریه آتش خود را تشدید کرده و این جنگ به یک جنگ منطقه ای و فرامنطقه ای می شود و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در صورت تعرض به هرجنگی معادلات فرامنطقه ای بهم می خورد، هم روسیه وهم چین وارد عمل خواهد شد؛ دلیل حضور نیروهای تروریستی از سوی آمریکا و صهیونیست این است که این نیروها وجنگ های نیابتی را انجام دهند تا آمریکا و صهیونیست ها بهای زیادی ندهند.

,

درحالی که درصورت وقوع جنگ مستقیم ایران وعربستان آمریکایی ها و صهیونیست ها بهای مستقیم خواهند داد؛ در صورتی که اینها آمادگی پرداخت بهای مستقیم داشتند پای میز مذاکره نمی آمدند ومستقیما ایران را بمباران می کردند؛ چون درشرایط حاضر امکان پرداخت بها ندارند، پای میز مذاکره نشسته اند وقطعا می دانند که اگر بخواهند عربستانی را یا هراحمق دیگری را بصورت مستقیم به جان ایران بیندازند، دایره جنگ به همان جا ختم نخواهد شد و بسیارفراگیرخواهد بود.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه