اخبار داغ

در نشست مطبوعاتی موسسه نابینایان بصیر مطرح شد:

عدم حمایت سازمان بهزیستی از نابینایان آذربایجان‌ شرقی/ طرح پرش با مانع شهرداری برای نابینایان!/ دخترانی که نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند

عدم حمایت سازمان بهزیستی از نابینایان آذربایجان‌ شرقی/ طرح پرش با مانع شهرداری برای نابینایان!/ دخترانی که نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند
نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر گفت: مناسب‌سازی محیط در تبریز علی‌رغم پیگیری های متعدد از شهرداری و شورا اجرایی نمی‌شود، کف‌پوش های حسی خیابان‌ها از زیر کانکس و یا موانع رد می‌شود و نابینایان برای عبور و مرور باید از موانع پرش کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، مهدی رفعتی مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی موسسه، اظهار داشت: تامین نیازهای آموزشی، شناسایی و پرورش استعدادها، کارآفرینی و تجهیز نابینایان به وسایل توانبخشی از جمله اقدامات موسسه نابینایان بصیر می‌باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: در طول 6 سال اخیر موسسه در راستای ارتقاء سطح آموزشی نابینایان قدم‌های موثری برداشته و توانسته حافظان قرآن و هنرمندان زیادی را پرورش دهد.

,

وی خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی مثل حقوق برای حل مشکلات خانوادگی و حقوقی نابینایان تشکیل شده است و در کنار آن کارگروه دپارتمان فناوری دستاوردهای مهمی را در طول سال‌های گذشته داشته است.

,

رفعتی با بیان اینکه قانون 3 درصد جذب معلولین در سازمان‌های دولتی اجرا نمی‌شود، اذعان داشت: اصلی‌ترین معظل نابینایان بحث اشتغال است، موسسه با حمایت خرین و مشارکت‌های مردمی تاکنون توانسته 25 خانم و 12 نفر آقای نابینا را به صورت پاره وقت در نهادها استخدام کند.

,

وی افزود: در حوزه صنایع دستی و کارهای هنری، موسسه طرح‌های زیادی دارد اما به خاطر عدم حمایت مسئولین و پشتیبانی ضعیف آنان اجرایی نمی‌شود.

,

وی با انتقاد از عدم مناسب‌سازی مترو تبریز برای معلولین و نابینایان، تصریح کرد: علی‌رغم پیگیری های فراوان در فاز اول خط یک مترو نکات لازم برای تردد و راهنمایی نابینایان رعایت نشده است.

,

روح الله ساعی نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر توجه سازمان بهزیستی به امور نابینایان را لازم دانست و گفت: موسسه خانواده‌ها و افرادی را که سازمان بهزیستی ترد کرده است تحت پوشش خود قرار داده و به نوعی وظایف بهزیستی را انجام می‌دهد، موسسه کلاس‌های بریل آموزی، فناوری نوین و جهت یابی را برگزار می‌کند.

,

وی اضافه کرد: بهزیستی حمایت معنوی و مادی چشمگیری از نابینایان ندارد و با حمایت خیرین مشکلات این قشر جامعه حل می‌شود، بهزیستی در عمل هیچ‌کاری نمی‌کند و تنها اقدامات موسسه را در گزارش سالیانه به نام خود ثبت می‌کند.

,

وی با بیان اینکه 18 هزار و پانصد نفر نابینا و کم بینا در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، اعلام کرد: این افراد به خاطر عدم مناسب‌سازی محیط در خیابان‌ها حضور نمی‌یابند و خانه نشین شده‌اند. 600 نفر نابینا تحت پوشش موسسه قرار گرفته است و ما به علت کمبود فضا و امکانات نمی‌توانیم نفرات بیشتری را مورد حمایت قرار دهیم.

,

ساعی با اعلام نارضایتی از عدم اجرایی شدن ماده 7 قانون جامع حمایت از معلولین، خاطرنشان کرد: طبق بند "و" این قانون باید 60 درصد اپراتورهای سازمان دولتی افراد نابینا باشند اما در عمل این مقررات رعایت نمی‌شود، شاید اگر این قانون عملی می‌شد مشکل اشتغال بسیاری از افراد نابینا و کم بینا حل می‌شد.

,

وی ادامه داد: مناسب‌سازی محیط در تبریز علی‌رغم پیگیری های متعدد از شهرداری و شورا اجرایی نمی‌شود، کف‌پوش های حسی خیابان‌ها از زیر کانکس و یا موانع رد می‌شود، در بعضی مناطق از جمله چهارراه لاله نیز این مسیرها 10 متر قطع می‌شوند. ایستگاه‌های بی آرتی وضعیت نامناسبی دارد و نابینایان نمی‌تواننمد از آن استفاده کنند.

,

وی عنوان کرد: طبق ماده 3  قانون جامع حمایت از معلولین باید تحصیل نابینایان کاملا رایگان باشد و بهزیستی با همکاری وزارت علوم هزینه تحصیلی دانشجویان نابینا را پرداخت کند اما در حال حاضر تنها 30 درصد شهریه نابینایان پرداخت می‌شود، این افراد در ایاب و ذهاب خود نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

,

عضو هیئت مدیره موسسه بصیر موضوع ازدواج نابینایان را یکی از مشکلات اساسی جامعه دانست و اظهار کرد: در موسسه بصیر دختران و پسران نابینا یا کم بینا طی شرکت در کلاس‌ها تحت مدیریت موسسه با یکدیگر آشنا می‌شوند و در طول سال‌های اخیر تعدادی از نابینایان از طریق موسسه ازدواج کرده‌اند.

,

وی افزود: پسران نابینا حق انتخاب دارند و بعضا با افراد بینا هم ازدواج می‌کنند، اما ازدواج دختران نابینا کمی مشکل است، برخی افراد نیز به علت مشکلات مالی نمی‌توانند ازدواج کنند.

,

در این نشست تعدادی از افراد نابینا با اعلام نارضایتی از عدم حمایت بهزیستی، ابراز کردند: بهزیستی عصای ساده را هم در اختیار نابینایان قرار نمی‌دهد، در انگلیس سگ 190 میلیون تومانی را به عنوان راهنما در اختیار افراد نابینا قرار می‌دهند اما در اینجا ما از ساده‌ترین امکانات محرومیم. 

,

انتهای خبر/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه