اخبار داغ

اخبار کوتاه و خواندنی دانا از گوشه و کنار ایران و جهان

روایت خواهر از جشن تولد مهدی بابا در اوین/ ادعای جاسوسی ایران از شبکه اجتماعی لینکدین/ انتشار فیلم پرتاب موشک کروز روسیه با استفاده از خاک ایران/ شیعیان را از خلیج[فارس] بیرون بیندازید/ شر‌ط‌‌‌بندی آمریکا روی اصلاح‌طلبان برای توافق هسته‌ای/ مطمئن باشید آیت الله خامنه ای آل سعود را رها نمی‌کند

روایت خواهر از جشن تولد مهدی بابا در اوین/ ادعای جاسوسی ایران از شبکه اجتماعی لینکدین/ انتشار فیلم پرتاب موشک کروز روسیه با استفاده از خاک ایران/ شیعیان را از خلیج[فارس] بیرون بیندازید/ شر‌ط‌‌‌بندی آمریکا روی اصلاح‌طلبان برای توافق هسته‌ای/ مطمئن باشید آیت الله خامنه ای آل سعود را رها نمی‌کند
اخبار کوتاه شبکه اطلاع رسانی دانا را می توانید از اینجا بخوانید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در گشت و گذار فضای رسانه ای امروز 16 مهرماه شبکه اطلاع رسانی دانا به اخبار کوتاهی برخوردیم که خواندن آن را به شما مخاطبان عزیز پیشنهاد می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

- 'لیندسی گراهام' کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه با تلویزیون 'دبیلو ای بی سی' مدعی شد: رژیم ایران یک نازیسم مذهبی است/ حتی اگر رژیم ایران شروط توافق اتمی را نقض نکند سیل پول ناشی از برداشن تحریم‌ها بدتر از هر کابوسی است.

,

- خبرنگار 'نیویورک تایمز' در ایران با اشاره به 'کشف حجاب زنان و دختران در یک کنسرت موسیقی در تهران' و هچنین 'کشف حجاب زنان در خودروها'، آن را نتیجه کار مسئولان انتخاب شده توسط دولت روحانی در رده‌های بالای وزارت کشور و ارشاد خواند.

,

- 'کریس کریستی' نامزد انتخابات انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، گفت: در صورتی که به کاخ سفید برسد، موضع شدیدی نسبت به ایران اتخاذ می‌کند.

,

- پس از رویترز، خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' نیز به نقل از منابع عراقی مدعی شده است: ایران و به ویژه 'قاسم سلیمانی' نقش مؤثری در آغاز حملات هوایی روسیه علیه اهدافی در سوریه داشته است.

,

- 'رویترز' در تحلیلی درخصوص بیانات دیروز رهبری در جمع فرماندهان نیروی دریایی نوشت: این اظهارات [آیت الله] خامنه‌ای ممکن است به نمایندگان تندرو که خواستار استیضاح 'محمدجواد ظریف' بخاطر دست دادن با اوباما هستند، نیرو ببخشد.

,

- 'جیل داگلاس' دبیر سرویس اخبار خارجی روزنامه 'واشنگتن پست' در مصاحبه با 'صدای آمریکا' مدعی شد: واضح است دولت ایران از 'جیسون رضائیان' بعنوان وجه المصالحه و نوعی گروکشی استفاده می‌کند.

,

- 'رادیو فردا': اظهارات اخیر سردار جزایری "برای بعد برجام برنامه داریم، بزودی غرش موشک‌ها به صدا در میآید" را؛نشانه ادامه مقاومت نظامیان و اصولگرایان مقابل دگردیسی محتمل ایران آینده و تلاش برای پیشگیری از تبدیل حکومتی معترض وانقلابی، به ماهیت متعارف و همسو با همسایگان دانست.

, ,

- نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با بی شرمی در گفتگو با روزنامه 'الریاض' مدعی شد: پرونده ایران به گونه‌ای است که تهران را شایسته ارائه پند واندرز و درس دادن به دیگران در این زمینه نمی‌داند/ عربستان به ایران اجازه نمی‌دهد از حادثه منا برای تحقق اهداف سیاسی سوء استفاده کند.

,

- سایت آفتاب در گزارشی با عنوان" بازخوانی تلاش احمدی‌نژاد برای مذاکره با امریکا در زمان بوش و اوباما" نوشت: ایالات متحده در دوره جورج بوش هیچ‌گاه به درخواست‌های مکرر احمدی‌نژاد برای گشودن باب مذاکره مستقیم پاسخ مثبت نداد/ آفتاب نوشت: آنچه بیش از همه از خاطرات جمعی ما ایرانی‌ها از رئیس دولت سابق برجای مانده، رفتارهای پوپولیستی، وعده و وعیدها، لفاظی‌های تند داخلی و خارجی و رویکردهای متناقض است که همگی منجر به انواع بی‌ثباتی‌ها می‌شد.

,

- سازمان ملل از دولت لبنان خواست طبق قطعنامه 1559 مانع رسیدن سلاح به حزب‌الله شود.

,

- مخالفت با برجام به مراسم ختم سفیر سابق ایران در اسلوونی رسید و دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، 'محمدجواد ظریف' را با شعار مرگ بر آمریکا بدرقه کردند.

,

- 'رادیو زمانه' تحریم نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت از سوی وزارت ارشاد را بدلیل فشار مخالفان دولت دانست و نوشت : افزایش فشار رسانه‌های منتقد دولت روحانی در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش‌تر وزارت ارشاد از قصد خود برای شرکت فعال در این نمایشگاه سخن گفته بود.

,

- 'مهدی پرپانچی' مجری BBC فارسی در صفحه فیسبوک خود با اشاره به بیانات رهبری و مواضع یکسال گذشته حسن روحانی و حسین شریعتمداری درباره مذاکره، این سوال را پرسیده که 'نظر آیت‌الله خامنه‌ای به نظر چه کسی نزدیک‌تر است؛ روحانی یا شریعتمداری؟'.

, BBC,

- 'نیویورک تایمز': رهبر ایران که بعنوان معمار و میانجی‌گر توافق هسته‌ای شناخته می‌شود، تلویحا از هیئت مذاکره کننده ایرانی انتقاد کرد و گفت که با وجود هشیاری آن‌ها طرف‌های مقابل فرصت حرکت‌های مخرب علیه منافع ملی ایران را پیدا کرده‌اند.

,

- 'BBC فارسی' مدعی شد: از نظر آیت‌الله خامنه‌ای ماموریت دولت روحانی پایان یافته؛ ماموریت وی، توافق اتمی برای رفع تحریم‌ها بود که با پایان یافتن این ماموریت، هر گونه اقدام دیگری، مغایر منافع ملی محسوب می‌شود.

, BBC,

- 'رجب طیب اردوغان' رئیس‌جمهور ترکیه، در جریان یک کنفرانس خبری در بروکسل، مدعی شد: رژیم ایران و روسیه برای حفظ حکومت تروریست بشار اسد تلاش می‌کنند.

,

- 'رادیو زمانه' در تحلیل بیانات اخیر رهبر انقلاب نوشته است: به نظر می رسد اشاره [آیت الله] خامنه‌ای به نفوذ دشمن و حرکات مضر، مواجهه ظریف و اوباما در سازمان ملل و دست دادن این دو با یکدیگر باشد.

,

- 'BBC فارسی': این سوال باقی است که چرا آیت‌الله خامنه‌ای از برجام بعنوان محصول فرآیندی که او خود دستور آغازش را داده بود، به تمامی دفاع و آن را بطور نهایی تایید نمی‌کند و یا اگر این محصول را 'مضر برای منافع ملی' می‌داند، آن را رد نمی‌کند؟

, BBC,

- 'جان مک‌کین' رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی، توافق اتمی را زیرسوال برد و گفت: این توافق به دشمن اصلی آمریکا 100میلیارد دلار برای خرابکاری و تروریسم در خاورمیانه می‌دهد.

,

- 'BBC فارسی': در صورتیکه ایران و آمریکا بدنبال گام‌های بیشتر بسوی روابط حسنه باشند، دست دادن یک اصلاح‌طلب مانند روحانی و یک دموکرات مانند کلینتون در نشست عمومی سازمان ملل در سال 2017 می‌تواند فرصتی مناسب برای این موضوع باشد.

, BBC,

- 'سی ان ان' گزارش داد: هزاران کاربر سعودی هشتگ #اطردو الشیعه من الخلیج (شیعیان را از خلیج[فارس] بیرون بیندازید) را در توئیتر داغ کرده‌اند.

,

- نوه 'ملک فیصل' پادشاه اسبق و برادرزاده وزیر خارجه سابق سعودی‌ها در نشستی در کنگره آمریکا گفت: عربستان سعودی آماده رهبری خاورمیانه در برابر تجاوزها و دخالت‌های ایران در امور دیگر کشورها است.

, ,

- فارین پالیسی در مقاله ای با عنوان "شر‌ط‌‌‌بندی آمریکا روی اصلاح‌طلبان برای توافق هسته‌ای" مدعی شد:" تا زمانی که جمهوری اسلامی مانند یک نهضت و جنبش عمل کند ( نه مانند یک کشور) خطر وجود خواهد داشت. شانس اصلاحات محسوس و آینده مورد علاقه اصلاح طلبان در ایران چندان روشن نیست. زیرا در ایران رهبری در راس قدرت قرار دارد نه رئیس جمهور."

,

- رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه هفتمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین خبر داد: مطمئن باشید آیت الله خامنه ای آل سعود را رها نمی‌کند.

,

- گروه تروریستی داعش کلیپی را منتشر کرد که در آن سه تروریست سوار بر قایقی راهی دریای سیاه شده اند تا از این طریق وارد آمریکا شوند. در این کلیپ اوباما به دادن جزیه یا بریده شدن سرش توسط داعش تهدید می شود.

,

- شورای عالی استان ها از وزیر راه و شهرسازی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. رئیس شورای عالی استان ها گفت: ممانعت از عضویت شورائیان در هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان وجاهت قانونی ندارد.

,

- سیروس ناصری (سخنگوی تیم هسته ای دولت اصلاحات)مدعی شد: تاخیر کمیسیون برجام در مورد توافق تاکنون 3 میلیارد دلار به ایران ضربه زده است.

,

- احمدی نژاد: بیکارید که برای خودتان و ما دردسر درست می‌کنید؟ من یک ایرانی‌ام و قطعا در انتخابات شرکت می‌کنم و رأی می‌دهم./ من نه فعالیت حزبی خواهم کرد و نه مطلقا کاندیدایی را معرفی می‌کنم./ وی در پاسخ به سوالی درباره برخی نقد‌ها به دولت‌های نهم و دهم گفته «به وقتش جواب همه نقد‌ها را می‌دهم.»

,

- پس از فشار افکار عمومی جهان به رئیس جمهور آمریکا، اوباما ناچار شد در تماس تلفنی با ژوان لو، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز از حمله هواپیماهای آمریکایی به بیمارستان قندوز عذرخواهی کند.

,

- 'هیثم مالح' رئیس کمیته ائتلاف ملی سوریه در مصاحبه با 'سیمای آزادی'، ضمن محکوم کردن آنچه 'دخالت‌های روسیه و ایران در سوریه و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور'، بر مقابله معارضین سوری با این 'اشغالگری' تأکید کرد.

,

- روزنامه گاردین در آستانه انتخاب برنده نوبل 2015 در تحلیلی از جواد ظریف و جان کری به عنوان نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل نام برد و توافق وین را حاصل مذاکرات فشرده وزرای خارجه ایران و آمریکا و آن را پیروزی دیپلماسی لقب داد/ گاردین نوشت: کری و ظریف در جریان مذاکرات فشرده بیش از صحبت با دیگر مسئولان اروپایی، بیشترین زمان را صرف مذاکره با هم کردند تا بر پیچیدگی های فنی مسئله فائق آیند و در عین حال نگرانی‌های تندروهای کشورشان را نیز توجیه کنند.

,

- کمیته اخلاقی فیفا، سپ بلاتر، رئیس، ژروم والک دبیر کل فدراسیون بین المللی فوتبال و میشل پلاتینی، رئیس یوفا را به مدت سه ماه از هرگونه فعالیت در زمینه فوتبال منع کرد/ چونگ مونگ جون، نایب رئیس سابق فیفا نیز به مدت شش سال از فعالیت منع شده و متحمل به پرداخت صد هزار فرانک سوئیس جریمه شده است.

,

- روپرت مرداک، غول رسانه‌ای در توییتی به طور ضمنی گفته است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا "واقعا یک رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست" نیست/ مرداک در توییتی از بن کارسن، یکی از نامزدهای جمهورخواهان برای انتخابات سال ۲۰۱۶ ستایش کرده بود/ بن کارسن ماه پیش، پس از آن که گفت یک مسلمان نباید رئیس‌جمهوری آمریکا شود، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفت. او گفته بود که اسلام با قانون اساسی آمریکا تطابق نمی‌کند.

,

- فاطمه هاشمی ضمن ادعای شیوع سارس در زندان در خصوص آخرین ملاقات با مهدی هاشمی در گفتگو با سایت منسب به یکی از سران فتنه گفت: با توجه به تماسی که آقا مهدی با ما دارد مطلع شدیم که 14 مهر در روز تولدشان عده ای از زندانیان برای مهدی جشن تولد گرفتند/ مهدی ارتباط بسیار خوبی با دیگر هم بندی های خود گرفته است.

,

- شبکه خبری سی ان ان با اشاره به اینکه ایران در کنار چین، روسیه و کره شمالی، بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده آمریکا در حوزه سایبری است مدعی شد که یک گروه از هکرهای «احتمالا ایرانی» از شبکه پیچیده‌ای از پروفایل‌ کاربران شبکه اجتماعی لینکدین برای جاسوسی از اهدافی در سراسر جهان از جمله در آمریکا استفاده کرده‌اند/ اکثر اهداف این هکرها در عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و پاکستان و ۱۲ هدف نیز در آمریکا بوده‌است.

,

- روزنامه گاردین در تحلیلی در مورد حزب اتحاد ملی ایران و با اشاره به سخنان علی شکوری راد، دبیرکل این حزب تازه تاسیس نوشت: حزب اتحاد ملی باید از لیست احتمالی حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی و رییس دولت اصلاحات حمایت کند؛ تندروها می‌خواهند از طریق بحران سیاسی و اجتماعی موقعیت خود را مستحکم کنند./ در کمیته مرکزی حزب تازه تاسیس، چند عضو جبهه مشارکت ایران نیز حضور دارند، از جمله علی تاجرنیا، علی شکوری راد و آذر منصوری که هر سه در جریان فتنه 88 دستگیر شده اند.

,

- سایت صدای آمریکا با انتشار فیلمی که ادعا شده از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شده نوشته است :موشک‌های کروز روسیه از خاک ایران، که به همراه سوریه و روسیه ائتلافی اطلاعاتی امنیتی علیه داعش تشکیل داده‌اند، عبور می‌کند/ موشک‌های روسی از آسمان استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و سپس شمال عراق عبور کرده و مناطقی در خاک سوریه را هدف قرار دادند / هنوز مقامات ایران به این حملات که در آن از خاک ایران استفاده شده واکنش نشان نداده‌اند.

,

, , ,

- نیویورک تایمز مدعی شد: با وجود تصرفات اخیر شورشیان سنی و داعش، و تضعیف ارتش سوریه ، نشانه هایی وجود دارد که ایران منابع خود را برای دفاع از سنگرگاه دولت شامل دمشق، پایتخت، منطقه مرزی با لبنان، و ساحل مدیترانه حفظ کرده است.

,

- واشنگتن تایمز نوشت: رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در نامه ای به مقامات دولت، محافظت از سازمان مجاهدین به عنوان «جاسوسان هسته ای مفید» را خواستار شد/ مک کین نوشت: ما برای اجرای این توافق از سوی ایران به گروه مجاهدین خلق نیاز داریم.

,

- دوئیچه وله آلمان با اشاره به سخنان سردار جعفری در کنگره ملی سرداران و شهیدان استان چهارمحال و بختیاری و جنجال گزارش کمیسیون ویژه برجام نوشت: فرمانده کل سپاه پاسداران توافق هسته‌ای را "فتنه‌ای" هم‌ردیف جنگ ایران و عراق، پیروزی خاتمی در سال ۷۶ و حوادث سال ۸۸ خواند. همزمان، منتقدان گزارش کمیسیون ویژه برجام می‌گویند این گزارش توسط تیم سعید جلیلی تهیه شده است.

,

- دوئیچه وله نوشت: دو جت جنگی آمریکایی برای عدم برخورد به جت‌های روسی مجبور به تغییر مسیر خود در حریم هوایی سوریه شده‌اند.

,

- در ادعایی آسوشیتدپرس از فعالیت‌های باند قاچاق مواد رادیواکتیو در مولداوی مرتبط با روسیه پرده برداشت که دست‌کم ۵ سال است به مشتریانی از کشورهای اسلامی و از جمله گروه تروریستی "داعش" مواد خطرناک رادیواکتیو و نقشه ساخت سلاح‌اتمی می‌فروشند.

,

- بی بی سی فارسی طی مقاله‌ای مدعی شد: سه موضوع مهمی که آقای خامنه‌ای با رئیس‌جمهور دیدگاه‌های کاملا متضادی داشته و درباره آنها پاسخ‌های صریح و تندی به وی داده عبارتند از؛ مذاکره با آمریکا بر سر هر موضوعی از جمله سوریه، جایگاه و نقش سپاه پاسداران و شورای نگهبان.

,

- محمد غرضی: مجلس آینده مجلسی متعادل است، چرا که تندروهای طیف چپ و راست توسط مردم پس زده می‌شوند، بنده نیز کاندیدا هستم و هر کسی این جانب را در لیست خود گذاشت باریک‌الله و هر کسی در لیست خود نگذاشت نیز باریک‌الله.

,

- 'روزآنلاین' نوشت: 'مذاکره با آمریکا ممنوع است'؛ فرمان قاطعانه آیتالله خامنه‌ای برای دولت روحانی و تیم دیپلماسی وی در وزارت خارجه است، وی با این فرمان، پایان استراتژی 'نرمش قهرمانانه' در مقابل آمریکا را اعلام کرد.

, ,

- روزنامه سعودی 'عکاظ' مدعی شد که ایران به سبب ترس از ایجاد مناطق خودمختار در عراق، ائتلاف چهار جانبه را تشکیل داده است.

,

- سایت 'مجاهدین' مدعی شد: 'ریاض الاسعد' مؤسس ارتش آزادی سوریه، در پیامی به مردم این کشور، به بسیج عمومی در تمامی جبهه‌های نبرد برای مقابله با اشغالگری رژیم‌های روسیه و ایران فراخوان داد.

,

- 'مرتضی کاظمیان' عضو فراری گروهک ملی مذهبی در BBC فارسی مدعی شد: رهبر ایران نگران حضور افرادی در دولت است که به مذاکره با آمریکا چشم دوختهاند و تلاش دارند نظر مردم را نسبت به آمریکا تغییر دهند/ سخنان آقای خامنه‌ای هشداری جدی به دولت در عرصه سیاست عمومی بود.

, BBC, ,

- روزنامه 'کریستین ساینس مانیتور' نوشت: به شرکت‌های اروپایی که خواهان معامله اقتصادی با ایران هستند، هشدار داده شده که تحریم‌های این کشور تا سال 2023 لغو نخواهد شد/ دریافت نقدی از ایران آسان نیست و همراه با ریسک خواهد بود.

,

- رادیو آمریکا مدعی شد: ولادیمیر پوتین به نقل از رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد داده برای حل بحران سوریه، نیروهای اسد و نیروهای ارتش آزاد سوریه با هم علیه داعش متحد شوند.

,

- العالم نوشت: مقامات امنیتی فرانسه روز چهارشنبه از تخلیه ساکنان شهرکی در منطقه بادوکالی به دلیل کشف یک کارتن محتوی صابون ساخت سوریه خبر دادند!/ صابون محلی تولید شده در شهر تاریخی حلب سوریه موسوم به صابون "غار"، از شهرت بسیاری برخوردار است و بسیاری از سوری ها حتی آن را با خود به خارج از این کشور می برند این در حالی است که عبارت "ساخت سوریه" در سال های اخیر، همواره موجب نگرانی و وحشت نیروهای امنیتی فرانسه بوده است.

,

- یک مقام محلی در نینوا از گریختن سرکرده داعش از این استان به منطقه مرزی بین عراق و سوریه خبر داد.

,

انتهای پیام/ع

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه