اخبار داغ

دفن احتمالی اجساد ایرانی در مکه

دفن احتمالی اجساد ایرانی در مکه
رییس سازمان حج و زیارت درباره احتمال دفن شدن اجساد ایرانی در بین اجسادی که عربستان تاکنون به خاک سپرده است، توضیحاتی داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید اوحدی که برای پیگیری امور حادثه‌دیدگان فاجعه تلخ منا همچنان در عربستان حضور دارد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال دفن پیکرهای مطهر جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا در عربستان گفت: دقیقا دو روز بعد از فاجعه تلخ منا به دلیل آشفتگی مدیریتی و با توجه به تعداد بسیار بالای جان‌باختگان - که سعودی‌ها نهایتاً مجبور به اعلام 4173 قربانی در این حادثه شدند که قطعاً آمار بالاتر از این رقم است - آنها اقدام به دفن تعدادی از اجساد در کنار همان سردخانه معیصم مکه کردند که به روایتی یک هزار نفر و به روایتی دیگر 1200 جسد را در این مرحله دفن کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بعد از اینکه هیئت ایرانی به ریاست وزیر محترم بهداشت به عربستان آمد، این موضوع نیز در جلسه با سعودی‌ها مطرح شد که طرف سعودی اعلام کرد قول می‌دهیم هیچ‌یک از جان‌باختگان ایرانی حادثه را دفن نکنیم که البته این جلسه بعد از خاک‌سپاری اولیه برگزار شده بود.

,

اوحدی ادامه داد: هفته گذشته نیز سعودی‌ها با عنوان اینکه شرایط نگهداری اجساد به شکلی است که در واقع بار میکروبی قوی را منتشر می‌کند، طی صورت جلسه‌ای به دفن 400 جسد جان‌باختگان حادثه در مکه اقدام کردند که البته اطلاعات آن را در اختیار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قرار دادند که البته امیدواریم همانطور که طرف سعودی اعلام کرده هیچ عزیز ایرانی از جان‌باختگان حادثه در این دو مرحله خاکسپاری دفن نشده باشد.

,

او تاکید کرد: قطعاً کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده پیگیر این موضوع خواهد بود. البته در جلسه‌ای نیز که اخیراً در کنسولگری داشتیم یکی از مباحث مطرح شده همین موضوع بود که سرکنسول ایران نیز بر آن تأکید داشته و بصورت جدی پیگیر هستند.

,

رییس سازمان حج همچنین گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تحویل پیکرهای جان‌باختگان ملاک تعیین آمار قطعی مفقودین خواهد بود.

,

اوحدی در این گفت‌وگو که با یکی از شبکه‌های سیما انجام شد، درباره ارائه آخرین آمار از انتقال جان‌باختگان این حادثه گفت: تا این لحظه پیکر مطهر 397 جان‌باخته ایرانی را به ما تحویل داده‌اند که از این تعداد، 308 پیکر مطهر به کشور انتقال یافته است. همچنین امیدواریم با انجام تشریفات قانونی 87 پیکر دیگر جانباختگان را بامداد فردا به فرودگاه مهرآباد تهران انتقال دهیم.

,

رییس سازمان حج افزود: دو پیکر جان‌باخته ایرانی که روز گذشته تحویل ما شد امروز کار تعیین هویتش را انجام می‌دهیم. همچنین تیم‌های تفحص و جستجوی ما در سردخانه‌های عربستان و سردخانه‌های بیمارستان‌های این کشور در حال جستجو هستند. البته با توجه به اینکه دو هفته از حادثه گذشته است کار شناسایی اجساد سخت‌تر شده است، اما امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم این نگرانی و تشویش خاطر خانواده‌های جان‌باختگان را کاهش دهیم.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه