اخبار داغ

نظرات یک کار‌شناس پزشکی فیفا درباره سونامی ایست قلبی در ورزشکاران حرفه‌ای

هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای در جهان به علت ایست قلبی فوت می‌کند/"دستگاه شوک" در زمین فوتبال الزامی است

هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای در جهان به علت ایست قلبی فوت می‌کند/"دستگاه شوک" در زمین فوتبال الزامی است
به گفته یک کار‌شناس پزشکی فیفا، ورزشکاری که دچار V.F و ایست قلبی شده اگر زیر دو دقیقه به آن شوک وارد کنند، حدود ۶۰ درصد احتمال زنده ماندن وی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری سینا، متاسفانه در چند سال اخیر اخبار دردناکی مبنی بر فوت ورزشکاران حرفه‌ای به خصوص در درون مستطیل سبز در اثر ایست قلبی یا مکان غیرورزشی شاهد هستیم که این اواخر مرگ یکی از بازیکنان محبوب پایتخت به نام کاپیتان هادی نوروزی بازیکن بی‌حاشیه و خوش اخلاق تیم پرطرفدار پرسپولیس، جامعه فوتبالی را عزادار کرد؛ مرگ این بازیکن محبوب پایتخت بهانه‌ای شد تا موضوع ایست قلبی را در ورزشکاران بررسی و به علل شیوع و راه‌های پیشگیری از این بیماری بپردازیم.

شوک به فوتبال ایتالیا و مشهور‌ترین چهره‌های قربانی شده
دو سال پیش سری B ایتالیا با یک اتفاق تلخ در بهت و حیرت فرو رفت، پسکارا و لیورنو در سری B ایتالیا به مصاف هم رفتند؛ این بازی در دقیقه ۳۱ یک تراژدی تلخ دیگر را درفوتبال دنیا رقم زد، پیرماریو موروزینی، هافبک بیست‌وشش ساله لیورنو به دلیل ایست قلبی روی زمین افتاد و پس از دوبار تلاش برای بلندشدن از جایش بی‌حرکت روی چمن ورزشگاه پسکارا ماند.

تیم پزشکی حاضر در زمین تلاش کرد با ماساژ قلبی و استفاده از تمام تجهیزات لازم، قلب از کار افتاده موروزینی را دوباره به تپش دربیاورد؛ در حالی که هم تیمی‌هایش در حال گریه و زاری بودند و در شوک مطلق وارد رختکن ورزشگاه می‌شدند، با آمبولانس به بیمارستان سنتو اسپیریتو شهر پسکارا منتقل شد، متاسفانه این بازیکن باوجود همه تلاش‌ها به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

سونامی به نام ایست قلبی در ورزشکاران حرفه‌ای
ایست قلبی به دفعات در دنیای فوتبال قربانی گرفته است، مارک ویون فوئه در جریان دیدار جام کنفدراسیون‌های جهان در مرحله نیمه‌نهایی به دلیل سکته قلبی در دیدار برابر کلمبیا با اینکه یکی از ستاره‌های بر‌تر این بازی‌ها بود، به طور غم‌انگیزی در دقیقه ۷۲ نقش زمین شد و در تاریخ بیست‌وششم ژوئن ۲۰۰۳ یکی از غم‌انگیز‌ترین لحظات تاریخ فوتبال ثبت شد.

میلوس فه، هافبک بنفیکای پرتغال در جریان دیدار لیگ پرتغال برابر ویتوریو ستوبال به دلیل سکته قلبی در بیست‌وپنجم ژانویه ۲۰۰۴ از دنیا رفت. اما باز هم سلسله مرگ‌های فوتبالی به اینجا ختم نمی‌شود، آنتونیو پوئترا ستاره جوان سویا در جریان بازی برابر ختافه به زمین افتاد پس از چند سکته در بیمارستان در بیست‌وهشتم آگوست ۲۰۰۷ درگذشت.

این‌ها برخی از مشهور‌ترین فوتبالیست‌هایی بودند که در ۱۴ سال اخیر جان خود را به دلیل ایست قلبی از دست داده‌اند، روی هم رفته نزدیک به صد بازیکن در تاریخ فوتبال جهان بودند که در زمان بازی فوتبال به دلایل مختلفی از این جهان رفتند و این موضوع بیانگر خشن بودن و میزان فشار بر بازیکنان است؛ فوتبال تا امروز قربانیان زیادی داشته است، قربانیانی که با حذف خشونت از فوتبال یا پیشگیری‌های بیماری‌های مختلف بخصوص مشکلات قلبی می‌توانسته‌اند تا مدت زیادی فوتبال را ادامه دهند و مهم‌تر از آن زندگی کنند.

در کشور خودمان در هفته گذشته شاهد ماجرای تلخی بودیم و به گفته پزشک هادی نوروزی کاپیتان محبوب پرسپولیس، در اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد، اما این بار در وسط مستطیل سبز نبود و این بازیکن در خواب به خاطر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

دکتر زهره هراتیان، متخصص پزشکی ورزشی و نماینده پزشکی فیفا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا، به بیماری شایع ایست قلبی در ورزشکاران اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین علت ایست قلبی در ورزشکاران حرفه‌ای در زمین بازی زیر ۳۵ سال بیماری‌های مادرزادی قلبی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک است که اصطلاحاً در بین دانشجویان ایرانی به حکم یا H.C.M معروف شده است.

وی ادامه داد: ورزشکاران بالای ۳۵ سال با جمعیت عادی تفاوتی ندارند و‌‌ همان علت‌هایی که باعث ایست قلبی در بیماری‌های ساختاری قلب می‌شود مثل آرترواسکلروز یا تنگی عروق است.

وی به ایست قلبی بازیکنان در جلوی دوربین در زمین فوتبال اشاره کرد و افزود: اگر به مرگ‌های ناگهانی در زمین توجه کرده باشید همه جلوی دوربین بوده است، به طور مثال یک بازیکن خارجی در بازی فوتبال در سال ۲۰۱۲ جلوی دوربین دچار ایست قلبی شد، به همین خاطر این بیماری زمانی باعث ایست قلبی می‌شود که ورزشکار در شدت فعالیت بالا باشد که این یک انسدادس ایجاد می‌کند و یک ریتمی در قلب بوجود می‌آید که ما به آن V.F می‌گوییم که متاسفانه در اکثر مواقع باعث فوت ورزشکار می‌شود.

هراتیان، ایست قلبی در مستطیل سبز را با خارج از زمین ورزش متفاوت دانست و اظهار کرد: این اتفاق که در زمین ورزش باعث ایست‌های ناگهانی می‌شود دلایلش کاملاً با کسی که خارج از زمین بدون انجام فعالیت دچار ایست قلبی می‌شود متفاوت است، چیزی که باید جامعه پزشکی و رسانه‌ها به آن توجه داشته باشند این موضوع است وجود چنین حالتی در افراد به دلیل بیماری مادرزادی قلبی نیست.

در ۱۰ سال اخیر هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای به علت ایست قلبی فوت می‌شود
این عضو کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال آسیا به گزارشات اخیر فیفا در زمینه ایست قلبی ورزشکاران اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشات فیفا متاسفانه در ۱۰ سال اخیر هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای در جهان به علت ایست قلبی فوت می‌شود که این نشانگر اهمیت این موضوع است.

این متخصص پزشکی ورزشی، به راهکار‌های پیشگیری از ایست قلبی در ورزشکاران اشاره کرد و گفت: هر بازیکنی که به سن ۱۷ سالگی رسید باید معاینات پیش از فصل برایش انجام شود، طبق پروتکل فیفا معاینات قلب و عروق پیش از فصل شامل یک معاینه دقیق، شرح حال دقیق، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی است.

هراتیان تصریح کرد: در حال حاضر در ایالات متحده فقط ورزشکار را معاینه می‌کنند و نوار قلب نمی‌گیرند یا اینکه پروتکلی که در یوفا اجرا می‌شود فقط نوار قلب است و اکو انجام نمی‌شود چون این موارد هزینه بر است؛ خوشبختانه در ایران ۳سه سال است که طبق پروتکل فیفا این اقدامات به خوبی انجام می‌گیرد، که تا ۹۰ درصد می‌تواند مشکلات بدنی ورزشکار را به نشان دهد.

وجود دستگاه شوک در کنار زمین الزامی است
این نماینده پزشکی فیفا، وجود دستگاه شوک را در زمین فوتبال برای تمامی باشگاه‌ها الزامی و قانونمندانه دانست و اظهار کرد: همه باشگاه‌ها باید دستگاه شوک را در کنار زمین داشته باشند تا خدای ناکرده زمانیکه بازیکنی دچار ایست قلبی می‌شود بتوانند به او کمک کنند.

وی ادامه داد: ورزشکاری که دچار V.F و ایست قلبی شده اگر زیر دو دقیقه به آن شوک وارد کنند، حدود ۶۰ درصد احتمال زنده ماندن وی وجود دارد؛ هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود احتمال زنده بودن کاهش می‌یابد و به همین خاطر از سال ۲۰۱۳ قانون فیفا می‌گوید که هیچ مسابقه‌ای بدون وجود دستگاه شوک نباید برگزار شود و این در حالی است که سازمان لیگ این دستگاه را از دو سال پیش برای تمامی باشگاه‌های لیگ بر‌تر خریداری کرده است.

این پزشک، به نگرانی برخی ورزشکاران در مورد ایست قلبی اشاره کرد و چکاپ و معاینات دوره‌ای را راه حل اساسی دانست و افزود: برخی از ورزشکاران به خاطر ایست قلبی دیگر همکارانشان نگرانی از بابت حمله ایست قلبی در آنها رخ داده است که توصیه ما این است برای رفع این نگرانی باید ورزشکاران معاینات دوره‌ای را فراموش نکنند و در صورت وجود علائمی برای معاینه به پزشک مراجعه کنند، و در این صورت است که بدون هیچ نگرانی می‌تواند به ورزش حرفه‌ای خود ادامه دهند؛ توجه نکردن به علامت‌ها و مشکلات زمینه‌ای خود نیز می‌تواند خطری برای ورزشکاران باشد.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری سینا, هادی نوروزی,
,
, شوک به فوتبال ایتالیا و مشهور‌ترین چهره‌های قربانی شده,
,
,
,
,
, سونامی به نام ایست قلبی در ورزشکاران حرفه‌ای,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در ۱۰ سال اخیر هر ماه یک بازیکن حرفه‌ای به علت ایست قلبی فوت می‌شود,
,
,
,
,
,
,
, وجود دستگاه شوک در کنار زمین الزامی است,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه