اخبار داغ

دبیر کمیته مردم نهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه:

فعالین زیست محیطی کشور وقتی دریاچه را دیدند به گریه افتادند/ هیچ وقت وارد بحث های سیاسی موضوع احیای دریاچه ارومیه نمی شویم

فعالین زیست محیطی کشور وقتی دریاچه را دیدند به گریه افتادند/ هیچ وقت وارد بحث های سیاسی موضوع احیای دریاچه ارومیه نمی شویم
خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین بحران های زیست محیطی کشور نه تنها تهدیدی برای حیات ساحل نشینان آن است بلکه تبدیل این دریاچه به شوره زار تا شعاع صدها کیلومتر، اکو سیستم های منطقه را از اثرات مخرب خود بی نصیب نخواهد گذاشت، بنابراین نیاز است که برای نجات این دریاچه علاوه بر ارگان های دولتی، نیروهای مردمی نیز بسیج شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین بحران های زیست محیطی کشور نه تنها تهدیدی برای حیات ساحل نشینان آن است بلکه تبدیل این دریاچه به شوره زار تا شعاع صدها کیلومتر، اکو سیستم های منطقه را از اثرات مخرب خود بی نصیب نخواهد گذاشت، بنابراین نیاز است که برای نجات این دریاچه علاوه بر ارگان های دولتی، نیروهای مردمی نیز بسیج شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

کمیته تشکل ‌های مردم ‌نهاد مهم‌ ترین نقش را در راستای احیای دریاچه ارومیه دارد و باید از فکر و ایده مردم و مشارکت و همکاری آنها به بهترین شکل استفاده شود.

,

گفتگویی  با مجید رحمانی، دبیر کمیته مردم نهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تببین و نقش کمیته انجام دادیم، وی در گفتگو با آناج اظهار کرد: وضعیت دریاچه ارومیه به گونه ای است که برای ما هم تهدید به حساب می آید و هم فرصت؛ اگر فاجعه ی دریاچه ارومیه زیرزمینی بود، مردم آن را باور نمی کردند؛ پس اینکه دریاچه ارومیه فاجعه ای مقابل دیدگان مردم است، خود یک فرصت به شمار می آید. باید برای احیای دریاچه از سرمایه های اجتماعی غافل نباشیم.

,

 

,

, ,

سفر فعالین زیست محیطی 31 استان کشور به دریاچه ارومیه

,

وی افزود: در ماه گذشته قبل از خواهر خواندگی دریاچه ارومیه و خلیج فارس نشست ان جی او ها را برگزار کردیم؛ از 31 استان و از هر استان پنج نفر میهمان داشتیم که همه چکیده ی نفرات برتر استان ها بودند که اینجا دور هم جمع شده و چالش های مختلف زیست محیطی را بررسی و بیانیه ای صادر کردیم، با توجه به اینکه بزرگترین معضل شمالغرب کشور و کشورهای همسایه، بحران دریاچه ی ارومیه است، بازدیدی از دریاچه ی ارومیه را ترتیب دادیم و وضعیت دریاچه به قدری افراد را متاثر کرد که گفتند باید در بند اول بیانیه درمورد دریاچه ی ارومیه بنویسیم. می گفتند واقعا دریاچه ای که می گفتند خشک شده، اینجاست؟! همه با دیدن وضعیت دریاچه بغض کردند.

,

وی تاکید کرد: نهادهای مربوطه باید وضعیت دریاچه ارومیه را خود درک کنند نه اینکه از بقیه بشنوند. دیدن با شنیدن خیلی فرق دارد. مطمئن باشید این گونه فعالیت ها تاثیر دارد و نمایندگانی از استان های مختلف می آید نفرات تاثیر گذار هستند و تشکیل کمپین آنان نیز در احیای دریاچه تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال اگر طرحی در مورد دریاچه ارومیه به مجلس برود و تصویب نشود، این نفرات می توانند در تصویب آن تاثیر بگذارند.

,

رحمانی خاطرنشان کرد: در روز جهانی تالاب (13 بهمن) برنامه ای با عنوان دریاچه ی ارومیه تا هامون برگزار کردیم و ان جی او های کشور در هامون گردآمدند. وقتی ما از هامون دفاع می کنیم آن می فهمند که با دردشان را درک می کنیم و در مقابل آنها نیز درد ما را درک خواهند کرد. درواقع اگر نقطه ای از کشور دچار مشکلی زیست محیطی شود باید همه ی ما در حل آن بکوشیم چون آن مشکل به همه ی ما ربط دارد و بحران دریاچه ی ارومیه نیز به همه ی مردمان استان ها و شهرهای دیگر ربط دارد.

,

 

,

, ,

قبری برای دریاچه ارومیه/ وقتی 90 درصد از نمایندگان مجلس از مشکلات زیست محیطی بی خبر بودند

,

مدیرعامل سازمان غیر دولتی همیاران زیست سبز با بیان اینکه یکی از مباحث و مشکلات بزرگ در زمینه بحران دریاچه ارومیه این بود که بدون مطالعات کارشناسی و بدون زیرسازی لایحه ای به مجلس ارائه کردند؛ گفت: متاسفانه طبق طرحی دریاچه را از حیطه ی زیست محیطی خارج کرده و به یک مساله امنیتی تبدیل کردند و این نیز موجب شد چهار سال طول بکشد تا ما عملا برای نجات دریاچه اقدام کنیم. در سال 86 نمایشگاه "آسیب های تالابی" را برپا کردیم که در آن قبری برای دریاچه ارومیه ساختیم و به مردم گفتیم با شیوه های غلط مدیریتی دریاچه ی ارومیه خواهد مرد اما عده ای ما را مسخره کردند ولی ما امروز به نقطه ی بسیار تاسف باری در مورد دریاچه رسیده ایم. ما می خواستیم این نمایشگاه را سال 88 به مجلس انتقال بدهیم اما به دلیل امنیتی کردن مساله چهار سال به تاخیر افتاد و سال 92 این کار را انجام دادیم. البته این موضوع برای ما جزء تجربیات تلخ بود چرا که ما دیدیم متاسفانه حدود 90 درصد از نمایندگان از مشکلات زیست محیطی بی خبرند.

,

 دبیر کمیته مردمی ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در راستای حمایت از احیای دریاچه ی ارومیه تور دوچرخه سواری از تبریز تا شرفخانه ی ارومیه راه انداختیم و همچنین آنجا یک حلقه ی بزرگ انسانی نیز تشکیل دادیم و قرار بود این برنامه ها را در قالب های دیگر ادامه بدهیم اما متاسفانه مقدور نشد، قرار بود در سال 93 بودجه ای برای نجات دریاچه تصویب شود و حمایت های خوبی نیز صورت گرفت زیرا نمایندگان هم به خوبی بحران را لمس کرده بودند.

,

, ,

وی با بیان اینکه همه ی اقداماتی که ما انجام می دهیم در راستای کمک به دریاچه ی ارومیه و پی گیری و رصد موضوع است، گفت: بیشترین مصرف آب توسط بخش کشاورزی صورت می گیرد؛ لذا در اوایل سال 94 نشست توجیهی برای کاربران کشاورزی برگزار کردیم و آسیب های دریاچه ارومیه را برای همه ی آنها توضیح دادیم؛ مشکلاتشان و راه حل هایی که خودشان ارائه کردند را جمع آوری نموده و به ستاد تحویل دادیم. در کل مدیریتی از پایین به بالا در جریان است و ما مشکلات و راه حل های پیشنهادی مردم را جمع آوری کرده و به مسئولان بالادستی تحویل می دهیم.

,

رحمانی با بیان اینکه مهمترین چالشی که ما با آن روبرو هستیم، برداشت غیر قانونی آب است که باید از آن جلوگیری کنیم، متذکر شد: ایجاد چاه های غیرمجاز و متعدد، برداشت آب از رودخانه ها به وسیله پمپ، آبیاری غرق آبی و غیره از جمله شیوه های برداشت آب به میزان بسیار زیاد است که باید به اصلاح بپردازیم. ما نیز در قالب کارگاه های مشارکتی به این موضوع می پردازیم که آب صرفه جویی شده نباید برای کشت زمین های کشاورزی دیگر به کار برود بلکه اینها سهمیه ی دریاچه ارومیه است، ما سعی داریم کارگاه هایی نیز برای ان جی اوهای تخصصی در حوزه دریاچه ارومیه برگزار کنیم و آن ها را به تدریج به بطن جامعه توسعه بدهیم.

,

مدیرعامل سازمان غیر دولتی همیاران زیست سبز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت دریاچه را چگونه ارزیابی می کنید، به نظر شما امیدی وجود دارد؟، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک تشکل غیردولتی نه جیره خوار و نه مداح کسی هستیم و سعی بر این داریم که مانع از سوء استفاده ی دیگران از این تشکل شویم. ما هرگز حیثیت چندین ساله ی خود را زیر بار طرح های غلط از بین نمی بریم و اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی بیافتد. ما هرگز وارد بحث های سیاسی نمی شویم همان گونه که در تجمعاتی که بدین منظور شکل گرفت، شرکت نکردیم.

,

وی گفت: 600 دانشمند در ستاد احیای دریاچه ارومیه، در تلاش شش ماهه، نقشه ی راهی طراحی کرده اند که با مطالعه ی آن فهمیدیم این قضیه قابلیت عملی شدن را دارد. کسی که ادعا می کند من در مدت یک سال دریاچه را احیاء می کنم، دارد شعار می دهد ما هرگز از او حمایت نمی کنیم.

,

وی افزود: طبق یکی از طرح ها که دارای مراحل و اقدامات مشخصی است، اعلام شده است دریاچه ی ارومیه تا سال 1401 احیاء می شود؛ این یک طرح معقولی است و ما از آن حمایت می کنیم.

,

اگر دریاچه ارومیه در آلمان بود در مدت شش سال احیا می شد

,

دبیر کمیته مردم نهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه   در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح های ارائه شده در مقام اجرا چقدر پیشرفت کرده اند؟، اعلام کرد: اگر آلمانی به موضوع نگاه کنیم پیشرفت کمی اتفاق افتاده است اما اگر نگاه ایرانی داشته باشیم پیشرفت زیاد بوده است؛ چرا که اگر این اتفاق در آلمان می افتاد در کمتر از شش سال به انجام می رسید اما همین طرح نسبت به کارهای دیگری که در کشور ما صورت می گیرد، پیشرفت خوبی کرده است.

,

وی با بیان اینکه دولت در راستای اصلاح شیوه ی آبیاری اقدام خوبی کرده، اظهار کرد: دولت 90 درصد هزینه ی تغییر سیستم آبیاری را تقبل کرده و هم اکنون نیز پیگیر این موضوع است و شاید تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد ناهماهنگی هاست.

,

وی افزود: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد موضوع رودخانه هاست که مسیر خوبی ندارند در حالی که مثلا مقدار زیادی آب از رودخانه آجی چای به دریاچه قابل انتقال بود اما متاسفانه این اتفاق نمی افتاد اما پس از لایروبی رودخانه و انجام اقدامات لازم این امر میسر است و در آذربایجان غربی نیز تعدادی از رودخانه ها لایروبی شده تا آبشان به دریاچه برسد. اینها اقدامات مهمی هستند در حالی که تا سال گذشته حق آبه دریاچه از سد ها رها نمی شد و امسال این اتفاق افتاد، به هرحال ما به احیای دریاچه امیدواریم.

,

دبیر کمیته مردم نهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه  گفت: متاسفانه در رابطه با اقدامات در زمینه دریاچه ارومیه، هماهنگی وجود نداشت؛ وقتی سدی احداث می شود باید همه ی جوانب در نظر گرفته شود؛ مثلا باید به کشاورزی توجه شود که خاک آن خیلی مهمتر از آب است. سد هایی که احداث شده است، خاک زمین های کشاورزی را از بین برده است. وقتی ما سد احداث می کنیم، مانع از انتقال املاح توسط رودخانه ها به زمین های اطراف و رسیدن آب رودخانه به زمین های پایین تر می شویم و همچنین کیفیت آب را نیز در پشت سد از بین می بریم.البته در کشورهای دیگر وضعیت گل و بلبل وجود ندارد و در همایش های مختلفی که برگزار می شود به عینه می بینیم کشورهای دیگر نیز مشکل دارند.

,

, ,

عضو هیات مدیره گروه هم اندیشی تالابی کشور متذکر شد: هرکس از دید خود به موضوع نگاه می کند، هر نماینده ای که می آید قول احداث سد می دهد، سد ایجاد می کند و از مردم آن منطقه رأی می گیرد و اتفاق این کار را اقدامی خوب می پندارد اما غافل است از آنچه در اثر این کار بر سر محیط زیست می آید. برای اینکه بفهمید مدیریت محیط زیست در یک منطقه در چه سطحی است، باید به وضعیت تالاب های آن بنگرید، اگر تالاب ها از بین رفته باشند بدانید که مدیریت در آن منطقه ضعیف است. در واقع تالاب آیینه ی تمام نمای مدیریت جامع یک منطقه است.

,

راه حل نجات دریاچه ارومیه صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب است

,

وی در پاسخ به  این سوال که کدام یک از طرح های اجرایی دولت در رابطه با احیای دریاچه ارومیه، تاثیر مثبت و کدام یک تاثیر منفی داشته است؟، خاطرنشان کرد"البته ستاد احیای دریاچه ی ارومیه، مجری احیا نیست بلکه آب را باید نهاد آب منطقه ای و وزارت نیرو به دریاچه می رساند، نهاد جهاد کشاورزی به صرفه جویی در مصرف آب و انتقال آب صرفه جویی شده به دریاچه کمک می کند، برای احیای دریاچه ارومیه باید تمام زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی آماده شود، کشاورز باید توجیه شود، ارگان ها و ان جی او ها باید همت کنند تا کشاورزان در مصرف آب صرفه جویی کنند چون راه حل نجات دریاچه ارومیه صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب است، بنابراین نباید ستاد احیای دریاچه ی ارومیه را با مجری احیای دریاچه اشتباه بگیریم. ستاد احیای دریاچه ارومیه هماهنگ کننده و ناظر بر سازمان هاست تا کار خود را در راستای نجات دریاچه خوب انجام بدهند. ستاد احیا یک چشم ناظر است و این ما مردم و حاکمیت است که باید دریاچه را احیا کند، ستاد احیا، کمیته ای به نام کمیته پایش دارد که بر کارها نظارت می کند و از سازمان ها عملکرد می خواهد و اگر وظیفه ی خود را انجام نداده باشد به چون و چند آن رسیدگی می کند.

,

رحمانی در پایان گفت: نقش کلیدی مردم خصوصا حوضه دریاچه ارومیه و همراهی آنان با مصوبات دولت و جلوگیری از برداشتهای غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی می تواند در تامین حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه و کند شدن روند خشکی این دریاچه و تبعات ناشی ازآن بسیار مهم و تعیین کننده باشد و قطعا با همدلی مردم و دولت دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه