اخبار داغ

نفوذ فرهنگ غربی در رسوم ایرانی؛

رسمی که از مراسم ازدواج ها رخت بر بست

رسمی که از مراسم ازدواج ها رخت بر بست
نفوذ این فرهنگ ناشناخته در تار و پود سنت ها و آیین های اسلامی که ، این روزها جشن های عروسی هم دستخوش تغییرات زیادی شده است، تغییراتی که رنگ و لعاب فرنگی به خود گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح رابر، یادش بخیر زمان گذشته مراسم ازدواج در عین سادگی ؛ از فرهنگ اصیل ایرانی برخوردار بود. ازدواج یک امر مقدس است، اما فرهنگ غربی آنقدر در برخی از مراسمات فرهنگی ما ریشه دار شده است که دیگر حال و اوضاع فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی کمرنگ شده، این روزها فرهنگ غربی مانند خوره، جان و روح فرهنگ ایرانی – اسلامی را می خورد، و با سرعت در حال از بین بردن ریشه های اصیل ایرانی – اسلامی است.
نفوذ این فرهنگ ناشناخته در تار و پود سنت ها و آیین های اسلامی که ، این روزها جشن های عروسی هم دستخوش تغییرات زیادی شده است، تغییراتی که رنگ و لعاب فرنگی به خود گرفته است.
طبق هنجارهای شرعی و عرف خانواده در ایران ازدواج برای زوجین آرامش می‌آورد و فرآیند آن از آشنایی، خواستگاری، نامزدی و… همه باید با آرامش همراه باشد، اما درهیاهوی زندگی شهری و زندگی های امروزی ، مراسم های سنتی «جشن ازدواج» هم متفاوت شده است. این روزها علاوه بر تشریفات عروسی؛ تجمل گرایی و چشم و هم چشمی که از جهیزیه عروس گرفته تا برگزاری مراسم مجلل عروسی، حال بماند صدای آزار دهنده که تا پاسی از شب گلایه های شهروندان را به دنبال دارد.
مراسم عروس کشان با مزاحمت و سرو صدای دلخراش چیست؟ آیا می‌خواهیم خوشی و شادی خود را به دیگران منتقل کنیم یا موجب ناراحتی آنها شویم؟ حرکت خطرناک خودروهای کاروان های عروسی که اخیراً در شهرستان شاهد بودیم؛ از داخل پنجره خودرو با تیر اندازی در هوا برای شادی عروس و داماد حکایت از چه نوع فرهنگی است. همراهان عروس و داماد تلاش می‌کنند تا با سرو صدای بیشتر سایر افراد را متوجه این ازدواج کنند، هدف از کارناوال عروسی انتقال شادی عروس و داماد و همراهان آنها به سایر مردم و تقاضای دعای خیر برای زندگی آنهاست اما هم اکنون این قضیه به جولانگاه آلودگی صوتی، ترافیک و اتلاف وقت تبدیل شده است و در برخی از صحنه‌ها مشاهده می‌شود که همراهان عروس و داماد خیابان را بسته و با ایجاد ترافیک سنگین مشغول سر و صدا و بوق زدن هستند که موجب اعتراض سایر افراد و در برخی از موارد درگیری می‌شود. حال بماند اگر اتفاقی برای یک بیماربیفتد؛ چگونه از این ترافیک برای رسیدن به بیمارستان عبورکند. اتفاقی که به نظر می رسد باید چاره ای برای آن اندیشید تا شب رویایی عروس و دامادها تبدیل به شبی کابوس وار نشود.
مراسم عروس‌کشان باید با آرامش، نظم و رسمیت ویژه خود برگزار شود اما مانند تمام آئین‌ها و مراسمی که در آداب و رسوم ما وجود دارد این مراسم نیز دچار دگرگونی و تغییرات بسیاری شده است و به اقدامات خطرناک، حرکات مارپیچ و مسابقه سرعت در خیابان‌ها تبدیل شده است .
هیچ یک از این حرکات در بردارنده فلسفه و ریشه این آئین نیست چرا که این رسم دیرین تلاش می‌‌کند تا قرارداد اجتماعی ازدواج بین دو زوج را برای دیگران بازگو کرده و آنها را نیز در شادی این زوج همراه کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح رابر, صبح رابر,
,
,
,
,
,

امروزه مراسم عروس کشان به کارناوال بسیار عظیم با ماشین‌های زیاد تبدیل شده است و سرو صدای ایجاد شده توسط همراهان عروس و داماد در این کارناوال موجب ایجاد مزاحمت برای سایر افراد شده و همراهی کردن عروس و داماد در این کارناوال به یک امر متضاد با سنت دیرینه عروس کشان تبدیل شده است؛ در گذشته این مراسم با نظم و آرامش برگزار می‌شد و موجب شادی دیگران از عروسی زوج می‌شد اما هم‌اکنون با تغییر این سنت صداهای گوشخراش، ‌سرعت بالا و تهدید جانی سایر ماشین‌های موجود در خیابان باعث ناراحتی مردم از این عروسی می‌شود .گویا فرهنگ مردم و احترام به حقوق دیگران در برگزاری آرام این مراسم رو به فراموشی است .
به راستی چه اتفاقی درفرهنگ ما افتاده است که اینگونه در معرض آسیب اجتماعی قرار می گیرد.
در ادامه به گوشه ای از آداب و رسوم دینی ازدواج اشاره شده است:

,
,
,


آداب دینی برگزاری مراسم جشن عروسی

,
, آداب دینی برگزاری مراسم جشن عروسی,


از آنجا که اسلام به ازدواج به عنوان امری مبارک می نگرد وبدان تشویق می کند برای برگزاری جشن عروسی نیز آدابی را بیان نموده است:
۱- اعلام عروسی و دادن ولیمه
کلینی در کتاب الکافی در ” باب الولائم ” روایاتی دراین زمینه آورده است: مردی به امام صادق عرض کرد: ما درغذای عروسی رایحه ای می یابیم که در سایر غذاها نیست. امام فرمودند: هیچ عروسی نیست که درآن شتر، گاو یا گوسفندی ذبح کنند؛ مگر آنکه خداوند فرشته ای را برمی انگیزد که با او قیراطی از مشک بهشتی است واو مامور است غذای عروسی را معطرسازد، این همان رایحه ای است که تو استشمام کردی.
امام صادق (ع) در روایتی دیگری تاکید می کند که چون غذای عروسی غذایی برای امر حلال است، رایحه ای از بهشت بر آن می وزد.
در برخی از روایات آمده ا ست که سور دادن عروسی، یک یا دو روز مستحب است. از سوی دیگر در روایات سفارش شده است که مراسم عروسی را به مردم اعلام کنید وآن رامخفی برگزار نکنید. از مومنان نیز خواسته شده دعوت برای شرکت در مراسم عروسی را بپذیرند.
برگزاری مراسم عروسی درشب

,
,
,
,
,
,
, برگزاری مراسم عروسی درشب,


امام باقر(ع) خطاب به میسربن عبدالعزیز فرمود: ای میسر در شب ازدواج کن که خداوند شب را مایه سکون و آرامش قرار داده است.
امام رضا(ع) فرمود: ازدواج در شب از سنت است.
رسول اکرم(ص) فرمود: شب بیداری روا نیست، مگر در سه کار: تهجد و عبادت شب به همراه تلاوت قرآن، برای علم آموزی یا برای عروسی که به خانه شوهر فرستاده می شود.

,
,
,
,


شادی و پایکوبی در مراسم عروسی با رعایت موازین شرعی

,
, شادی و پایکوبی در مراسم عروسی با رعایت موازین شرعی,


شماری از فقها- در برابر کسانی که موسیقی رابه غنای حلال و حرام تقسیم کرده اند- غنا را به صورت مطلق حرام دانسته اند ، اما همین دست از فقها به استناد روایتی که در مراسم عروسی دیده و یا روایاتی که چگونگی برگزاری مراسم عروسی حضرت فاطمه(ع) را تصویر کرده اند، پذیرفته اند که در مراسم عروسی، آوازه خوانی زنان درصورتی که میان زنان و مردان اختلاط نباشد و مردان صدای زنان را نشنوند، جایز است. چنان که در برخی روایات خرید وفروش کنیزان آوازه خوان که درمراسم عروسی آواز می خوانند یا پرداخت فرد در ازای آواز خوانی به آنان مجاز اعلام شده است.

,
,

در برخی از روایات آمده است که شب عروسی حضرت فاطمه(ع)، اسماء بنت عمیس دف می زد و پیامبر (ع) او را به این کار تشویق می کرد و درحق اواین چنین دعا کرد: خدایا اسماء بنت عمیس را شاد کن که دخترم را شاد کرده است.
بر اساس برخی روایات برگزاری مراسم عروسی با چنین حال وهوایی شاد وفرح بخشی که البته با حرام آمیخته نیست، باعث تشویق جوانان به ازدواج می شود.
پی نوشت :
مجله دین و اندیشه

,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه