اخبار داغ

در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

برای اولین بار وزیر اقتصاد کشور رکود را به شبه بحران تشبیه می کند

برای اولین بار وزیر اقتصاد کشور رکود را به شبه بحران تشبیه می کند
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر اقتصاد ایران در نامه ای به ریاست جمهوری اعلام کرد عدم توجه به سیاستهای رکودی برای اقتصاد ایران بحران به وجود اورده است به شکلی که سالیان دراز طول می کشد تا ایران دوباره به وضعیت اقتصادی پایداری برسد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  "آرمان کرمان" ، چهارمین نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی با محوریت صادرات پسته به منظور مرتفع ساختن مشکلات تولید کننده گان و صادر کنندگان این محصول با حضور محمد رضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و تولید کنندگان و صادر کنندگان بزرگ پسته ایران و نماینده اتاق بازرگانی ایران و مسئول بسیج سازندگی استان کرمان در مجموعه باغ فتح آباد کرمان به همت مجتمع رسانه ای کویر برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, "آرمان کرمان", "آرمان کرمان",

رضا دادالهی تولید کننده پسته درخصوص مشکلات خود در زمینه تولید پسته ابراز کرد: در فصل برداشت پسته افت قیمت وجود دارد و این آسیب برای تولید کننده و کشاورز است و ادامه سیاست های فعلی اقتصادی تیر خلاص به پسته کشور است.

,

کاهش 15 درصددی ارز آوری پسته 

, کاهش 15 درصددی ارز آوری پسته ,

جلیل کاربخش راوری که 14 سال در بخش های صادرات ، فراوری پسته و تولید کننده نقش آفرینی کرده است تصریح کرد: در یک ماه گذشته با افت 7 درصدی قیمت مواجه بودیم و حدود 15 % کاهش ارز آوری داشتیم و این در حالی است که دلار 5 درصد افزایش قیمت داشته است .

,

photo_2015-10-11_12-41-27

, photo_2015-10-11_12-41-27, photo_2015-10-11_12-41-27,

وی در خصوص مهمترین مشکلات در حوزه پسته گفت: مهمترین مشکل تامین مالی است ولی متاسفانه عدم تامین مالی مناسب در موقعیت بجای خود موجب تزریق نقدینگی و افزایش رکود کشور می شود.

,

کاربخش راوری ادامه داد: از دیگر مشکلات این است که گواهی صادرات در 30 سال گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی با تعیین کیفیت توسط کشاورز ، صادر می شده است اما از مرداد ماه امسال سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده است بازرسی و تعیین کیفیت محصول توسط بازرسان آن سازمان باید انجا شود.

,

وی بیان کرد: در این خصوص اقدامات و پیگیری های لازم را انجام داده ایم که طبق ماده 104 قانون اساسی در جهت تسهیل امر صادرات صورت بگیرد ولی تاکنون اقدامی انجام نگرفته است .

,

عرضه پسته در بورس

, عرضه پسته در بورس,

این صادر کننده پسته با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور مدیران بورس کالای کل کشور و تولید کنندگان و صادرکنندگان پسته ابراز داشت:  متاسفانه در آن جلسه با عرضه پسته در بورس مخالفت شد این در حالی است که با عرضه این کالا در بورس برای همه دارای منفعت است.

,

photo_2015-10-11_12-42-17

, photo_2015-10-11_12-42-17, photo_2015-10-11_12-42-17,

وی در خصوص حمایت دولت آمریکا از پسته این کشور گفت: در آمریکا تنها دو درصد هزینه صادرات بر عهده صادر کننده می باشد و مابقی را خود دولت می پردازد اما در ایران کف این هزینه 24 درصد می باشد و عملا صادر کننده باید با چنگ و دندان اصل مال خود را حفظ کند چه برسد به سود.

,

کاربخش ادامه داد: این درحالی است که قیمت واقعی پسته در کالیفرنیا 12 دلار می باشد اما در ایران 9 دلار می باشد این یعنی اینکه 200 میلیون دلار ایران به خریدار خارجی تخفیف می دهد.

,

بدون نقدینگی صادر کننده نمی تواند محصول تولید کننده را بخرد

, بدون نقدینگی صادر کننده نمی تواند محصول تولید کننده را بخرد,

مظفر محمدی مدیر عامل شرکت سبز زرند نیز در ادامه بیان کرد: مهمترین مشکل در صادرات پسته تأمین نقدینگی می باشد که تا به الان دولت نتوانسته است کاری را انجام دهد.

,

وی تشریح کرد: اگر نقدینگی جود نداشته باشد  صادر کننده نمی تواند پسته را از کشاورز بخرد.

,

فقدان برنامه ریزی در خرید محصولات

, فقدان برنامه ریزی در خرید محصولات,

محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تاکید کرد: در خصوص محصولات فصلی فقدان برنامه ریزی جامع وجود دارد .

,

photo_2015-10-11_12-41-04

, photo_2015-10-11_12-41-04, photo_2015-10-11_12-41-04,

وی اولین مشکل را فقدان قیمت شفاف دانست و خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که تولید کننده از کار روی زمین شروع کند و تا فروش و صادرات بر عهده خودش باشد، لذا چه در جنوب و چه در  شمال استان کرمان رویکرد به بازاریابی و فروش باید منسجم باشد.

,

این عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: گاهی اوقات صادرکنندگان خرده پا  بازار خارجی را با ارائه محصول خراب و بی کیفیت از بین می رود و خریداران خارجی به دلیل نبود کیفیت قیمت پسته را کاهش داده اند.

,

دادالهی تولید کننده پسته در این خصوص گفت: این که تاجر و صادر کننده محصول پسته را با کیفیت عالی از ما می خرد اما بی کیفیت و بدون توجه به موارد استاندارد به کشورهای دیگر صادر می کند نباید تولید کننده متهم شود.

,

photo_2015-10-11_12-41-38

, photo_2015-10-11_12-41-38, photo_2015-10-11_12-41-38,

پور ابراهیمی در جواب به این تولید کننده گفت: یکی از محورهای اصلی در این بحث برند سازی می باشد که صادر کننده در قبال آن باید تعهدات سنگینی را متحمل شود یعنی محصول با کیفیت را از تولید کننده خریداری و با بسته بندی به خارج صادر کند.

,

وی اعلام کرد: ارزش افزوده باید در بخش بسته بندی لحاظ گردد که باعث ایجاد استاندارد سازی و کیفی سازی محصولات مهم فصلی(خرما و پسته) باشد .

,

ادامه سیاست های فعلی به معنی خارج شدن تولید از عرصه اقتصاد است

, ادامه سیاست های فعلی به معنی خارج شدن تولید از عرصه اقتصاد است,

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیاستهای کلان در حوزه اقتصادی رکودی است نه ضد تورمی ، لذا با سیاستهای انقباضی روبرو هستیم و دولت برای رفع تورم از این سیاستها استفاده می کند که عملا اقتصاد کشور را قفل کرده است .

,

وی تشریح کرد: این عدم سیاست گذاری باعث سرکوب قیمت و عملا خارج کردن تولید از عرصه اقتصاد شده است.

,

 برای اولین بار وزیر اقتصاد کشور رکود را به شبه بحران تشبیه  کرد

,  برای اولین بار وزیر اقتصاد کشور رکود را به شبه بحران تشبیه  کرد,

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاستهای ضد تورمی دولت صدای چهار وزیر کابینه را نیز در آورده است ، اعلام کرد: این برای اولین بار است که وزیر اقتصاد کشور نسبت به این مسئله واکنش نشان می دهد به حدی که این وزیر رکود را به شبه بحران تشبیه می کند.

,

photo_2015-10-11_12-41-52

, photo_2015-10-11_12-41-52, photo_2015-10-11_12-41-52,

این استاد دانشگاه گفت: وزیر اقتصاد ایران در نامه ای به ریاست جمهوری اعلام کرد عدم توجه به سیاستهای رکودی برای اقتصاد ایران بحران به وجود اورده است به شکلی که سالیان دراز طول می کشد تا ایران دوباره به وضعیت اقتصادی پایداری برسد .

,

با سیاست های فعلی تیر خلاص به تولید زده می شود

, با سیاست های فعلی تیر خلاص به تولید زده می شود,

وی تاکید کرد: دولت اعلام کرده که اگر سیاستهای ضد تورمی را ادامه بدهیم  عملا تیر خلاص به تولید و تولید کننده زده می شود.

,

این استاد اقتصاد بیان کرد: برای اینکه یک اقتصاد رشد داشته باشد و تورم پایینی ایجاد کند باید همه مولفه های اقتصادی در کنار هم باشد نمی شود یک مولفه را ثابت نگه داشت ولی مولفهل های دیگر در رشد صعودی باشند.

,

photo_2015-10-11_12-41-47

, photo_2015-10-11_12-41-47, photo_2015-10-11_12-41-47,

وی بیان کرد: به فرض مثال نمی شود نرخ تامین مالی را در بانکها پایین بیاوریم اما نرخ سود سپرده مالی بالا باشد . این حرکت یعنی برای دریافت تسهیلات از سود 15 % استفاده شود اما برای ذخیره سازی پول سپرده 20% داده شود.

,

پورابراهیمی ادامه داد: این اتفاق در اردیبهشت سال جاری رخ داد ولی بانکهای غیر مجاز چون از جایی نظارت نمی شدند سود سپرده را پایین نیاوردند به این طریق پول سپرده از بخش دولتی بانکهای مجاز به حجم انبوهی به سوی بانکهای غیر مجاز روانه شد به این شکل بانکهای مجاز دچار رکود شدید در جهت تامین منابع مالی خود شدند.

,

وی تاکید کرد: ما باید بازار غیر متشکل را سازماندهی کنیم یعنی بانکهای غیر مجاز یا تعطیل یا به سیستم نظارتی وارد کنند و اطلاعات شفافی از بانکها بدست آوریم تا بتوانیم در جهت کاهش سود سپرده اقدام کنیم .

,

اگر بانک ها به تولید کنندگان وام می دادند کشور از رکود خارج می شد

, اگر بانک ها به تولید کنندگان وام می دادند کشور از رکود خارج می شد,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دیگر مشکلات تولید عنوان داشت: بانکها عملاً پول به تولید کننده نمی دهند بلکه بانکها به خود وام می دهند و تحت نظارت بانک مرکزی هم نیستند.

,

وی اعلام کرد: از این سو وقتی که از بانک ها می پرسیم چقدر تسهیلات پرداخت کردید رقم بالا میدهند ولی عملاً 75 % این وام به بانکها داده شده است و تنها 30% وام به دست تولید کننده داده می شود که اگر این 120 میلیارد تومان در بخش تولید و به تولید کننده پرداخت شده بود  کشور از رکود اقتصادی خارج می شد .

,

photo_2015-10-11_12-42-00

, photo_2015-10-11_12-42-00, photo_2015-10-11_12-42-00,

پورابراهیمی ابراز کرد: بعضی از بانکها به جای پرداخت تسهیلات به تولید کننده بدهی تولید کننده را صفر می کنند به این صورت که درخواست کننده تسهیلات که چند سال گذشته وامی دریافت کرده اما نتوانسته پرداخت کند با دیرکرد و جریمه ها روی هم حساب می شود و به همان بدهی به او وام می دهند و می گویند اقساط آن را بپردازید، لذا در حال حاضر تنها 20 % تسهیلات واقعاً در بخش تولید هزینه می شود.

,

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: ما در کشور نیاز مند اصلاح ساختار نظام مالی و بانکی هستیم و سیاستهای ضد تورمی دولت از پایه و اساس اشتباه است .

,

حجت الله پاداش مسئول طرح اجرای اقتصاد مقاومتی در کرمان در ادامه این نشست در رابطه با زمینه سازی های اشتغال بر اساس ابلاغیات اقتصاد مقاومتی ، گفت: رویکرد بسیج سازندگی در سال 94 محصول محوربودن برنامه ها و استفاده از ظرفیت های استان وشهرستان واقشار بسیج اما هدف اصلی برنامه های بسیج سازندگی براساس ابلاغیا ت معنویت افزایی ، تربیت وتعالی وغنی سازی اوقات فراغت بسیجیان ،جوانان واشتغال توسط ایجاد صنایع کوچک است.

,

حجت الله پاداش با اشاره به این که در برنامه ها سال 94 باید در زمینه اقتصاد مقاومتی وایجاد اشتغال فعالیت کنیم ،گفت: 1700 واحد در اقتصاد مقاومتی ، 400 واحد برنامه های صنایع کوچک تبدیلی ، تکمیلی و 400 واحد مشاغل خانگی است که در این موضوعات برنامه ریزی صورت گرفته است . در برنامه های اقتصاد مقاومتی در 11 عرصه و در صنایع تبدلی کوچک 12عرصه باید فعالیت مستمر صورت گیرد .

,

افزایش دو برابری اعتبار اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی

, افزایش دو برابری اعتبار اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی,

وی در ادامه با اشاره به اینکه بودجه سال گذشته در 1800واحد در اقتصاد مقاومتی 16میلیارد تومان بوده است ، گفت : اعتباری که امسال برای برنامه ها در نظر گرفته شده است افزایش 70 تا 80 درصدی داشته که بالغ بر 25 میلیارد تومان می باشد که تقریبا دوبرابرسال گذشته است.

,

مسئول سازندگی استان در رابطه با بودجه مشاغل خانگی ، گفت: ازظرفیت برنامه های اشتغال شرکت نگار نصراستفاده می شود در جهت اعطای وام و ریال که توسط مسئولین سازندگی با نمایندگان این شرکت درسطح استان هماهنگ شده است تا در برنامه اشتغال پوشش دهی کنند.

,

پاداش در رابطه با اجرای طرح های سال گذشته، گفت : در سال 93 ،1800 واحد اقتصاد مقاومتی عملیاتی شد که با پرداخت وام حدود 13عرصه کاری در طرح های پرورش آبزی ماهی ، تولید قارچ، دام سبک وسنگین ،پرورش شتر، مرغ وماکیان ، کبک وبلدرچین ،مرغ بومی، کاشت گیاهان دارویی کود ورمی کمپوست، پرورش زنبور عسل به ثمر رسید.

,

وی در ادامه افزود: در سال جاری علاوه بر، برنامه های سال گذشته طرح های جدیدی با عنوان تولید علوفه های هیدروکنک ، پرورش شتر، دام های سبک چند قلو زا ،ودر صنایع تبدیلی نیز12 عرصه اعطای ریال برای خرید دستگاه های خشک کن ، پودر کن ، بسته بندی ،روغن گیری ،اسانس گیری، رب وعصاره ، ترشی جات وشوری جات ، فرآوری لبنیات ، شربت ومربا ،تولید خورا ک دام از ضایعات کشاورزی ، ریسندگی ،بافندگی وگوهر تراشی دربرنامه است در سال گذشته طرح ها را به صورت سنتی داشتیم اما امسال به صورت صنعتی وتولید انبوه اجرایی خواهد شد.

,

مسئول سازندگی استان هدف از اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی را این گونه عنوان کرد : از این طرح ها به دنبال خروجی هستیم که در پایان سال منجر به بحث مهاجرت معکوس به روستاها ، اشتغال زایی نیروهای کمیته امداد و ازدواج آسان خواهد شد.

,

تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با تهیه داروی ضد سرطان از پوست پسته

, تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با تهیه داروی ضد سرطان از پوست پسته,

حجت الله پاداش در پایان با بیان اینکه طرح ریشه کنی بی سوادی را داریم ،خاطر نشان کرد: که رایزنی های با استاندار ومسئول نهضت سواد آموزی در سطح استان داشته ایم که قرار شده است تا از ظرفیت اقشار و مسئولین سازندگی در شهرستان ها استفاده شود ، اجرای طرح سواد آموزی حدود 2000 نفر با الویت کشاورزان وافراد فعال در طرح های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

,

پاداش با اشاره به اینکه در سال جاری حدود 70 درصد اعتبارات اقتصاد مقاومتی برای ما رسیده است گفت: تا پایان سال 94، 30 درصد اعتبارات نیز دریافت خواهد لذا در پاسخ همکاری سپاه با صادرات کنندگان پسته گفت برای کمک به اقتصاد مقاومتی در زمینه پسته قول مساعد داد.
وی در پایان به جوان نخبه رفسنجانی اشاره و خاطر نشان کرد: با تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی از پوست پسته دارویی برای ضد سرطان وبیماری های دهان ودندان اختراع کرده است.

,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه