اخبار داغ

گفتگو با مدیر رسانه ای نمایشگاه فرانکفورت آلمان؛

سخنرانی رشدی تا ساعاتی دیگر در فرانکفورت/ اندونزی انصراف نداد/ نشست خبری سلمان رشدی لغو شد

سخنرانی رشدی تا ساعاتی دیگر در فرانکفورت/ اندونزی انصراف نداد/ نشست خبری سلمان رشدی لغو شد
کاترین گروئن مدیر رسانه ای نمایشگاه فرانکفورت گفت: سلمان رشدی از کنفرانس خبری ما به علت حواشی موجود حذف شد. این تنها کاری بود که میتوان انجام داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، امروز 13 اکتبر سال 2015 مصادف با 21 مهر سال 1394، روز افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان است. بزرگترین نمایشگاه کتاب در سرتا سر دنیا که امسال با حواشی متعددی دست و پنجه نرم می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, روز 13 اکتبر سال 2015 مصادف با 21 مهر سال 1394، روز افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان است. بزرگترین نمایشگاه کتاب در سرتا سر دنیا که امسال با حواشی متعددی دست و پنجه نرم می کند. , روز 13 اکتبر سال 2015 مصادف با 21 مهر سال 1394، روز افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان است. بزرگترین نمایشگاه کتاب در سرتا سر دنیا که امسال با حواشی متعددی دست و پنجه نرم می کند. ,
خبرنگار بین المللی تیتر1 با مدیر بخش رسانه ای این نمایشگاه خانوم "کاترین گروئن" روز گذشته 20 مهر، مصاحبه ای داشته است که می خوانید:
 
, خبرنگار بین المللی تیتر1 با مدیر بخش رسانه ای این نمایشگاه خانوم "کاترین گروئن" روز گذشته 20 مهر، مصاحبه ای داشته است که می خوانید:, خبرنگار بین المللی تیتر1 با مدیر بخش رسانه ای این نمایشگاه خانوم "کاترین گروئن" روز گذشته 20 مهر، مصاحبه ای داشته است که می خوانید:,
,
کاترین گروئن
,
کاترین گروئن
, کاترین گروئن, کاترین گروئن, کاترین گروئن,


- خاونم گروئن تشکر فراوان از وقتی که به بنده دادین. مطلع هستم به دلیل اینکه این روزها مخصوصا فردا که روز افتتاحیه این نمایشگاه هست، بایستی سوالاتم را کوتاه و سریع بپرسم.
خانوم گروئن در ابتدا اطلاعاتی کوتاه در مورد خودتون و زمینه فعالیت شما رو در نمایشگاه برای خوانندگان عزیز می خواستم.

- بله حتما. من مدیر بخش رسانه و خبرنگاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان و فارغ التحصیل از دانشگاه "بن" هستم. تمامی کارهای رسانه ای این نمایشگاه از جمله تبلیغات، مصاحبه ها، خبرنگاری و ... بر عهده بنده خواهد بود.

- مطمئنا این نمایشگاه تاثیر بسیار زیادی را بر عرصه کتاب و نشر داشته و خواهد داشت. نکته اصلی یا برجسته نمایشگاه امسال چه هست؟

- نمایشگاه بین المللی فرانکفورت دارای تاریخچه بسیار قدیمی است. تاریخ این نمایشگاه به زمان پیدایش صنعت چاپ و کتاب در زمان "یوهانز گوتنبرگ" در محله ای به نام  "مینز" نزدیک به شهر فرانکفورت حدود 500 سال پیش برمیگرده. تا اواخر قرن 17 نمایشگاه فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه در سرتاسر دنیا محسوب میشد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که آلمان نیز تا جنگ جهانی دوم درگیر آن بود، این نماشگاه دچار افول شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم مجددا قدرت خود را بدست آورد. تا جایی که امروز حرف اول را در دنیای کتاب و چاپ می زند.
امسال نیز این نمایشگاه میزبان انتشارات، نویسندگان و مولفان مختلف خواهد بود.

- خانوم گوئن همونطور که مطلع هستین، امسال نمایشگاه فرانکفورت درگیر حواشی خاصی شده است. همونطور که قبلا نیز خدمت شما عرض کردم، امسال فردی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت سخنرانی خواهد کرد که چهره محبوبی حداقل در بین مسلمانان دنیا نیست."سلمان رشدی" نویسنده ای است که با نوشتن کتاب "آیات شیطانی" دین اسلام و پیامبر این دین را مورد تمسخر و اهانت قرار داده است. سوال اصلی بنده از شما و نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان 2015 این خواهد بود که، چرا؟

- بله کاملا درست است. تا جایی که بنده اطلاع دارم حکم اعدام ایشان نیز از طرف رهبر ایران سالها پیش صادر شده بود.
ببینید نمایشگاه کتاب محلی برای رشد و توسعه افکار و طرز فکرهای مختلف به واسطه کتاب برای مخاطبین و خواننده هاست. سلمان رشدی نیز مولفی قوی و نویسنده ای معروف با کتاب های بسیار است. یکی از کتاب های ایشان نیز که مربوط به سالهای بسیار پیش است در مورد اسلام است. زمانی که اسم ایشان به عنوان سخنگوی جلسه افتتاحیه اعلام شد، بازخوردهای بسیاری از کشورهای مختلف داشتیم.

اکثر این بازخوردهای منفی نیز از طرف ناشران، مولفان و کشورهای مسلمان از جمله ایران بود. تا جایی که مسئولین را به گزینه لغو سخنرانی و یا حتی عدم دعوت سلمان رشدی به این نمایشگاه منجر کرد. اما نهایتا بعد از پیگیری های متعدد مسئولین به این نتیجه رسیدند که ایشان سخنرانی خود را داشته باشند. اما با یک تفاوت. در روز افتتاحیه که سه شنبه 13 اکتبر یعنی فردا خواهد بود ما سه سخنران خواهیم داشت.

"یورگن بوز" مدیر نمایشگاه
"هنریک رتمولر" مدیر صنف صنعت چاپ و کتاب آلمان
و نهایتا "سلمان رشدی"

تا این لحظه که با هم در حال مکالمه هستیم قرار بر این شده است که بعد از سخنرانی این سه نفر، یورگن باس و هنریک رتمولر، مصاحبه و کنفرانس خبری داشته باشند . یعنی سیاست روز افتتاحیه اینگونه خواهد بود که تنها این دو نفر مصاحبه و کنفرانس خبری خواهند داشت و سلمان رشدی از کنفرانس خبری ما به علت حواشی موجود حذف شد. این تنها کاری بود که میتوان انجام داد.

تا جایی که اطلاع دارم یورگن بوز، مدیر نمایشگاه نیز از عدم حضور ایران در این نمایشگاه به علت حضور سلمان رشدی  ابراز ناراحتی کرده است.ایشان در مصاحبه های متعدد خود ابراز امیدواری کرده اند که این عدم حضور ایران بسیار کوتاه باشد چرا که ایران در زمینه کتاب، فرهنگ و تاریخ پیشینه ای قوی و پر دارد.

اما نکته بعدی که می خواهم به آن اشاره کنم بحث "آزادی بیان" است. حالا فردی به نام سلمان رشدی در کتابی شروع به نوشتن افکار و عقیده خویش کرده است که در تضاد با یک دین یا مذهب بوده است. در سرتاسر دنیا انتقاد آزاد است و مطمئنا آزادی بیان.

- ممنون از توضیحات کامل شما در مورد سخنرانی در روز افتتاحیه. اما با تمام احترام عرض می کنم که خانوم گوئن آیا در پوشش آزادی بیان می توان به دین یا مذهبی بی احترامی کرد؟ دموکراسی یعنی آزادی بیان. اما معنی آزادی بیان اهانت به دیگری خواهد بود؟ آزادی بیان یعنی تبعیض نژادی یا قومی یا مذهبی؟

- نه. مطمئنا اینگونه نیست. با شما موافق هستم.

- ایشان صراحتا به دین اسلام و میلیونها مسلمان در سرتاسر دنیا بی احترامی کرده اند. مثالی برای شما می آورم. بعد از گذشت سالها از جنگ جهانی دوم و کشتارهای بی حد و حصر رهبر آن زمان آلمان یعنی هیتلر، این روزها شاهد رواج اندک گروهک هایی که مدافع حزب نازی و نژادپرستی در آلمان هستند می باشیم.
آیا دولت آلمان به اسم دموکراسی یا آزادی افکار به این گروهک ها اجازه سخنرانی علنی یا رسمی داده است؟ یا تا جایی که بنده اطلاع دارم در برابر آنها ایستادگی نیز کرده است. چندی پیش شاهد ظهور گروهی ضد اسلامی در شهر "درسدن" آلمان با نام "پگیدا" بودیم. دولت آلمان و حتی صدراعظم کشور خانوم "آنگلا مرکل" دستور سرکوبی و دستگیری رهبران و اعضاء این گروهک نژادپرست و آشوبگر را صادر کردند.
آیا اگر هیتلر یا افسران نازی با همان افکار گذشته زنده بودند، دنیا و دولت آلمان اجازه سخنرانی یا چاپ کتاب با هدف اغتشاش و نژادپرستی را به آنها می داد؟
پس همیشه آزادی بیان مطلوب نیست.

- اگر بخواهم به مساله منطقی نگاه بکنم حق با شماست. بنده هم با شما موافق هستم که آزادی بیان تا جایی مطلوب و مناسب است که به هیچ فرقه یا نژادی اهانت نشود. ما هم در حد توان در مورد سلمان رشدی اقدام کردیم. به عنوان یک مولف وی را دعوت به سخنرانی در این نمایشگاه کردیم. اما با وجود حواشی پیرامون ایشان، اجازه مصاحبه و کنفرانس خبری به ایشان داده نشد.

- سوال بعدی و آخر بنده در مورد "مهمان ویژه" این نمایشگاه است. امسال کشور اندونزی مهمان ویژه شماست. کشوری با 90% جمعیت مسلمان. این مهمان ویژه با حضور سلمان رشدی؟

- در مورد مهمان ویژه بایستی به تاریخچه این موضوع اشاره کنم. فعالیت اصلی به طور رسمی در مورد نمایشگاه فرانکفورت از سال 1949 آغاز شد. بر اساس سیاست گذاری های نمایشگاه، از سال 1976 هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه معرفی و ناشران اصلی این کشور به سخنرانی و ارائه کارهای خود می پرداختند. این مهمانان ویژه نیز چند سال جلوتر از نمایشگاه انتخاب میشوند. یعنی کشور اندونزی در چند روز اخیر به عنوان مهمان ویژه برگزیده نشده است. این انتخاب مربوط به سالیان گذشته است.
برای مثال فهرست مهمانان ویژه در سالهای آتی به قرار زیر است:

2016 - هلند
2017- فرانسه
2018-گرجستان

- پس اینطور که بنده متوجه شدم انتخاب سلمان رشدی به عنوان سخنران نمایشگاه و همزمانی آن با کشور مسلمان اندونزی به عنوان مهمان ویژه کاملا تصادفی بوده است.

- بله. حتما.

- بسیار تشکر از زمانی که برای مصاحبه با بنده صرف کردین. امیدوارم که روند برگزاری نمایشگاه در چند روز آتی، مطلوب و کارآمد باشد.

- بله. تشکر از شما و ممنون. و آخرین نکته. در سال 2007 نیز مناقشه ای بین دو کشور آلمان و اسپانیا بر سر مسائلی پیش آمد که خب بالاخره حل شد. منظور اینکه برای چنین نمایشگاهی با این حجم کار مطمئنا حواشی و چالش هایی نیز وجود دارد که تمام دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه سعی در برطرف کردن آنها داشته و خواهند داشت.

مصاحبه : احسان امتی - تیتر یک

,
, - خاونم گروئن تشکر فراوان از وقتی که به بنده دادین. مطلع هستم به دلیل اینکه این روزها مخصوصا فردا که روز افتتاحیه این نمایشگاه هست، بایستی سوالاتم را کوتاه و سریع بپرسم. , - خاونم گروئن تشکر فراوان از وقتی که به بنده دادین. مطلع هستم به دلیل اینکه این روزها مخصوصا فردا که روز افتتاحیه این نمایشگاه هست، بایستی سوالاتم را کوتاه و سریع بپرسم. ,
, خانوم گروئن در ابتدا اطلاعاتی کوتاه در مورد خودتون و زمینه فعالیت شما رو در نمایشگاه برای خوانندگان عزیز می خواستم., خانوم گروئن در ابتدا اطلاعاتی کوتاه در مورد خودتون و زمینه فعالیت شما رو در نمایشگاه برای خوانندگان عزیز می خواستم.,
,
, - بله حتما. من مدیر بخش رسانه و خبرنگاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان و فارغ التحصیل از دانشگاه "بن" هستم. تمامی کارهای رسانه ای این نمایشگاه از جمله تبلیغات، مصاحبه ها، خبرنگاری و ... بر عهده بنده خواهد بود. , - بله حتما. من مدیر بخش رسانه و خبرنگاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان و فارغ التحصیل از دانشگاه "بن" هستم. تمامی کارهای رسانه ای این نمایشگاه از جمله تبلیغات، مصاحبه ها، خبرنگاری و ... بر عهده بنده خواهد بود. ,
,
, - مطمئنا این نمایشگاه تاثیر بسیار زیادی را بر عرصه کتاب و نشر داشته و خواهد داشت. نکته اصلی یا برجسته نمایشگاه امسال چه هست؟, - مطمئنا این نمایشگاه تاثیر بسیار زیادی را بر عرصه کتاب و نشر داشته و خواهد داشت. نکته اصلی یا برجسته نمایشگاه امسال چه هست؟,
,
, - نمایشگاه بین المللی فرانکفورت دارای تاریخچه بسیار قدیمی است. تاریخ این نمایشگاه به زمان پیدایش صنعت چاپ و کتاب در زمان "یوهانز گوتنبرگ" در محله ای به نام  "مینز" نزدیک به شهر فرانکفورت حدود 500 سال پیش برمیگرده. تا اواخر قرن 17 نمایشگاه فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه در سرتاسر دنیا محسوب میشد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که آلمان نیز تا جنگ جهانی دوم درگیر آن بود، این نماشگاه دچار افول شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم مجددا قدرت خود را بدست آورد. تا جایی که امروز حرف اول را در دنیای کتاب و چاپ می زند., - نمایشگاه بین المللی فرانکفورت دارای تاریخچه بسیار قدیمی است. تاریخ این نمایشگاه به زمان پیدایش صنعت چاپ و کتاب در زمان "یوهانز گوتنبرگ" در محله ای به نام  "مینز" نزدیک به شهر فرانکفورت حدود 500 سال پیش برمیگرده. تا اواخر قرن 17 نمایشگاه فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه در سرتاسر دنیا محسوب میشد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی که آلمان نیز تا جنگ جهانی دوم درگیر آن بود، این نماشگاه دچار افول شد. اما بعد از جنگ جهانی دوم مجددا قدرت خود را بدست آورد. تا جایی که امروز حرف اول را در دنیای کتاب و چاپ می زند.,
, امسال نیز این نمایشگاه میزبان انتشارات، نویسندگان و مولفان مختلف خواهد بود., امسال نیز این نمایشگاه میزبان انتشارات، نویسندگان و مولفان مختلف خواهد بود.,
,
, - خانوم گوئن همونطور که مطلع هستین، امسال نمایشگاه فرانکفورت درگیر حواشی خاصی شده است. همونطور که قبلا نیز خدمت شما عرض کردم، امسال فردی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت سخنرانی خواهد کرد که چهره محبوبی حداقل در بین مسلمانان دنیا نیست."سلمان رشدی" نویسنده ای است که با نوشتن کتاب "آیات شیطانی" دین اسلام و پیامبر این دین را مورد تمسخر و اهانت قرار داده است. سوال اصلی بنده از شما و نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان 2015 این خواهد بود که، چرا؟, - خانوم گوئن همونطور که مطلع هستین، امسال نمایشگاه فرانکفورت درگیر حواشی خاصی شده است. همونطور که قبلا نیز خدمت شما عرض کردم، امسال فردی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت سخنرانی خواهد کرد که چهره محبوبی حداقل در بین مسلمانان دنیا نیست."سلمان رشدی" نویسنده ای است که با نوشتن کتاب "آیات شیطانی" دین اسلام و پیامبر این دین را مورد تمسخر و اهانت قرار داده است. سوال اصلی بنده از شما و نمایشگاه بین المللی فرانکفورت آلمان 2015 این خواهد بود که، چرا؟,
,
, - بله کاملا درست است. تا جایی که بنده اطلاع دارم حکم اعدام ایشان نیز از طرف رهبر ایران سالها پیش صادر شده بود. , - بله کاملا درست است. تا جایی که بنده اطلاع دارم حکم اعدام ایشان نیز از طرف رهبر ایران سالها پیش صادر شده بود. ,
, ببینید نمایشگاه کتاب محلی برای رشد و توسعه افکار و طرز فکرهای مختلف به واسطه کتاب برای مخاطبین و خواننده هاست. سلمان رشدی نیز مولفی قوی و نویسنده ای معروف با کتاب های بسیار است. یکی از کتاب های ایشان نیز که مربوط به سالهای بسیار پیش است در مورد اسلام است. زمانی که اسم ایشان به عنوان سخنگوی جلسه افتتاحیه اعلام شد، بازخوردهای بسیاری از کشورهای مختلف داشتیم. , ببینید نمایشگاه کتاب محلی برای رشد و توسعه افکار و طرز فکرهای مختلف به واسطه کتاب برای مخاطبین و خواننده هاست. سلمان رشدی نیز مولفی قوی و نویسنده ای معروف با کتاب های بسیار است. یکی از کتاب های ایشان نیز که مربوط به سالهای بسیار پیش است در مورد اسلام است. زمانی که اسم ایشان به عنوان سخنگوی جلسه افتتاحیه اعلام شد، بازخوردهای بسیاری از کشورهای مختلف داشتیم. ,
,
, اکثر این بازخوردهای منفی نیز از طرف ناشران، مولفان و کشورهای مسلمان از جمله ایران بود. تا جایی که مسئولین را به گزینه لغو سخنرانی و یا حتی عدم دعوت سلمان رشدی به این نمایشگاه منجر کرد. اما نهایتا بعد از پیگیری های متعدد مسئولین به این نتیجه رسیدند که ایشان سخنرانی خود را داشته باشند. اما با یک تفاوت. در روز افتتاحیه که سه شنبه 13 اکتبر یعنی فردا خواهد بود ما سه سخنران خواهیم داشت., اکثر این بازخوردهای منفی نیز از طرف ناشران، مولفان و کشورهای مسلمان از جمله ایران بود. تا جایی که مسئولین را به گزینه لغو سخنرانی و یا حتی عدم دعوت سلمان رشدی به این نمایشگاه منجر کرد. اما نهایتا بعد از پیگیری های متعدد مسئولین به این نتیجه رسیدند که ایشان سخنرانی خود را داشته باشند. اما با یک تفاوت. در روز افتتاحیه که سه شنبه 13 اکتبر یعنی فردا خواهد بود ما سه سخنران خواهیم داشت.,
,
, "یورگن بوز" مدیر نمایشگاه, "یورگن بوز" مدیر نمایشگاه,
, "هنریک رتمولر" مدیر صنف صنعت چاپ و کتاب آلمان, "هنریک رتمولر" مدیر صنف صنعت چاپ و کتاب آلمان,
, و نهایتا "سلمان رشدی", و نهایتا "سلمان رشدی",
,
, تا این لحظه که با هم در حال مکالمه هستیم قرار بر این شده است که بعد از سخنرانی این سه نفر، یورگن باس و هنریک رتمولر، مصاحبه و کنفرانس خبری داشته باشند . یعنی سیاست روز افتتاحیه اینگونه خواهد بود که تنها این دو نفر مصاحبه و کنفرانس خبری خواهند داشت و سلمان رشدی از کنفرانس خبری ما به علت حواشی موجود حذف شد. این تنها کاری بود که میتوان انجام داد. , تا این لحظه که با هم در حال مکالمه هستیم قرار بر این شده است که بعد از سخنرانی این سه نفر، یورگن باس و هنریک رتمولر، مصاحبه و کنفرانس خبری داشته باشند . یعنی سیاست روز افتتاحیه اینگونه خواهد بود که تنها این دو نفر مصاحبه و کنفرانس خبری خواهند داشت و سلمان رشدی از کنفرانس خبری ما به علت حواشی موجود حذف شد. این تنها کاری بود که میتوان انجام داد. ,
,
, تا جایی که اطلاع دارم یورگن بوز، مدیر نمایشگاه نیز از عدم حضور ایران در این نمایشگاه به علت حضور سلمان رشدی  ابراز ناراحتی کرده است.ایشان در مصاحبه های متعدد خود ابراز امیدواری کرده اند که این عدم حضور ایران بسیار کوتاه باشد چرا که ایران در زمینه کتاب، فرهنگ و تاریخ پیشینه ای قوی و پر دارد., تا جایی که اطلاع دارم یورگن بوز، مدیر نمایشگاه نیز از عدم حضور ایران در این نمایشگاه به علت حضور سلمان رشدی  ابراز ناراحتی کرده است.ایشان در مصاحبه های متعدد خود ابراز امیدواری کرده اند که این عدم حضور ایران بسیار کوتاه باشد چرا که ایران در زمینه کتاب، فرهنگ و تاریخ پیشینه ای قوی و پر دارد.,
,
, اما نکته بعدی که می خواهم به آن اشاره کنم بحث "آزادی بیان" است. حالا فردی به نام سلمان رشدی در کتابی شروع به نوشتن افکار و عقیده خویش کرده است که در تضاد با یک دین یا مذهب بوده است. در سرتاسر دنیا انتقاد آزاد است و مطمئنا آزادی بیان., اما نکته بعدی که می خواهم به آن اشاره کنم بحث "آزادی بیان" است. حالا فردی به نام سلمان رشدی در کتابی شروع به نوشتن افکار و عقیده خویش کرده است که در تضاد با یک دین یا مذهب بوده است. در سرتاسر دنیا انتقاد آزاد است و مطمئنا آزادی بیان.,
,
, - ممنون از توضیحات کامل شما در مورد سخنرانی در روز افتتاحیه. اما با تمام احترام عرض می کنم که خانوم گوئن آیا در پوشش آزادی بیان می توان به دین یا مذهبی بی احترامی کرد؟ دموکراسی یعنی آزادی بیان. اما معنی آزادی بیان اهانت به دیگری خواهد بود؟ آزادی بیان یعنی تبعیض نژادی یا قومی یا مذهبی؟, - ممنون از توضیحات کامل شما در مورد سخنرانی در روز افتتاحیه. اما با تمام احترام عرض می کنم که خانوم گوئن آیا در پوشش آزادی بیان می توان به دین یا مذهبی بی احترامی کرد؟ دموکراسی یعنی آزادی بیان. اما معنی آزادی بیان اهانت به دیگری خواهد بود؟ آزادی بیان یعنی تبعیض نژادی یا قومی یا مذهبی؟,
,
, - نه. مطمئنا اینگونه نیست. با شما موافق هستم., - نه. مطمئنا اینگونه نیست. با شما موافق هستم.,
,
, - ایشان صراحتا به دین اسلام و میلیونها مسلمان در سرتاسر دنیا بی احترامی کرده اند. مثالی برای شما می آورم. بعد از گذشت سالها از جنگ جهانی دوم و کشتارهای بی حد و حصر رهبر آن زمان آلمان یعنی هیتلر، این روزها شاهد رواج اندک گروهک هایی که مدافع حزب نازی و نژادپرستی در آلمان هستند می باشیم., - ایشان صراحتا به دین اسلام و میلیونها مسلمان در سرتاسر دنیا بی احترامی کرده اند. مثالی برای شما می آورم. بعد از گذشت سالها از جنگ جهانی دوم و کشتارهای بی حد و حصر رهبر آن زمان آلمان یعنی هیتلر، این روزها شاهد رواج اندک گروهک هایی که مدافع حزب نازی و نژادپرستی در آلمان هستند می باشیم.,
, آیا دولت آلمان به اسم دموکراسی یا آزادی افکار به این گروهک ها اجازه سخنرانی علنی یا رسمی داده است؟ یا تا جایی که بنده اطلاع دارم در برابر آنها ایستادگی نیز کرده است. چندی پیش شاهد ظهور گروهی ضد اسلامی در شهر "درسدن" آلمان با نام "پگیدا" بودیم. دولت آلمان و حتی صدراعظم کشور خانوم "آنگلا مرکل" دستور سرکوبی و دستگیری رهبران و اعضاء این گروهک نژادپرست و آشوبگر را صادر کردند. , آیا دولت آلمان به اسم دموکراسی یا آزادی افکار به این گروهک ها اجازه سخنرانی علنی یا رسمی داده است؟ یا تا جایی که بنده اطلاع دارم در برابر آنها ایستادگی نیز کرده است. چندی پیش شاهد ظهور گروهی ضد اسلامی در شهر "درسدن" آلمان با نام "پگیدا" بودیم. دولت آلمان و حتی صدراعظم کشور خانوم "آنگلا مرکل" دستور سرکوبی و دستگیری رهبران و اعضاء این گروهک نژادپرست و آشوبگر را صادر کردند. ,
, آیا اگر هیتلر یا افسران نازی با همان افکار گذشته زنده بودند، دنیا و دولت آلمان اجازه سخنرانی یا چاپ کتاب با هدف اغتشاش و نژادپرستی را به آنها می داد؟, آیا اگر هیتلر یا افسران نازی با همان افکار گذشته زنده بودند، دنیا و دولت آلمان اجازه سخنرانی یا چاپ کتاب با هدف اغتشاش و نژادپرستی را به آنها می داد؟,
, پس همیشه آزادی بیان مطلوب نیست., پس همیشه آزادی بیان مطلوب نیست.,
,
, - اگر بخواهم به مساله منطقی نگاه بکنم حق با شماست. بنده هم با شما موافق هستم که آزادی بیان تا جایی مطلوب و مناسب است که به هیچ فرقه یا نژادی اهانت نشود. ما هم در حد توان در مورد سلمان رشدی اقدام کردیم. به عنوان یک مولف وی را دعوت به سخنرانی در این نمایشگاه کردیم. اما با وجود حواشی پیرامون ایشان، اجازه مصاحبه و کنفرانس خبری به ایشان داده نشد., - اگر بخواهم به مساله منطقی نگاه بکنم حق با شماست. بنده هم با شما موافق هستم که آزادی بیان تا جایی مطلوب و مناسب است که به هیچ فرقه یا نژادی اهانت نشود. ما هم در حد توان در مورد سلمان رشدی اقدام کردیم. به عنوان یک مولف وی را دعوت به سخنرانی در این نمایشگاه کردیم. اما با وجود حواشی پیرامون ایشان، اجازه مصاحبه و کنفرانس خبری به ایشان داده نشد.,
,
, - سوال بعدی و آخر بنده در مورد "مهمان ویژه" این نمایشگاه است. امسال کشور اندونزی مهمان ویژه شماست. کشوری با 90% جمعیت مسلمان. این مهمان ویژه با حضور سلمان رشدی؟, - سوال بعدی و آخر بنده در مورد "مهمان ویژه" این نمایشگاه است. امسال کشور اندونزی مهمان ویژه شماست. کشوری با 90% جمعیت مسلمان. این مهمان ویژه با حضور سلمان رشدی؟,
,
, - در مورد مهمان ویژه بایستی به تاریخچه این موضوع اشاره کنم. فعالیت اصلی به طور رسمی در مورد نمایشگاه فرانکفورت از سال 1949 آغاز شد. بر اساس سیاست گذاری های نمایشگاه، از سال 1976 هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه معرفی و ناشران اصلی این کشور به سخنرانی و ارائه کارهای خود می پرداختند. این مهمانان ویژه نیز چند سال جلوتر از نمایشگاه انتخاب میشوند. یعنی کشور اندونزی در چند روز اخیر به عنوان مهمان ویژه برگزیده نشده است. این انتخاب مربوط به سالیان گذشته است., - در مورد مهمان ویژه بایستی به تاریخچه این موضوع اشاره کنم. فعالیت اصلی به طور رسمی در مورد نمایشگاه فرانکفورت از سال 1949 آغاز شد. بر اساس سیاست گذاری های نمایشگاه، از سال 1976 هر ساله یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه معرفی و ناشران اصلی این کشور به سخنرانی و ارائه کارهای خود می پرداختند. این مهمانان ویژه نیز چند سال جلوتر از نمایشگاه انتخاب میشوند. یعنی کشور اندونزی در چند روز اخیر به عنوان مهمان ویژه برگزیده نشده است. این انتخاب مربوط به سالیان گذشته است.,
, برای مثال فهرست مهمانان ویژه در سالهای آتی به قرار زیر است:, برای مثال فهرست مهمانان ویژه در سالهای آتی به قرار زیر است:,
,
, 2016 - هلند, 2016 - هلند,
, 2017- فرانسه, 2017- فرانسه,
, 2018-گرجستان, 2018-گرجستان,
,
, - پس اینطور که بنده متوجه شدم انتخاب سلمان رشدی به عنوان سخنران نمایشگاه و همزمانی آن با کشور مسلمان اندونزی به عنوان مهمان ویژه کاملا تصادفی بوده است., - پس اینطور که بنده متوجه شدم انتخاب سلمان رشدی به عنوان سخنران نمایشگاه و همزمانی آن با کشور مسلمان اندونزی به عنوان مهمان ویژه کاملا تصادفی بوده است.,
,
, - بله. حتما., - بله. حتما.,
,
, - بسیار تشکر از زمانی که برای مصاحبه با بنده صرف کردین. امیدوارم که روند برگزاری نمایشگاه در چند روز آتی، مطلوب و کارآمد باشد., - بسیار تشکر از زمانی که برای مصاحبه با بنده صرف کردین. امیدوارم که روند برگزاری نمایشگاه در چند روز آتی، مطلوب و کارآمد باشد.,
,
, - بله. تشکر از شما و ممنون. و آخرین نکته. در سال 2007 نیز مناقشه ای بین دو کشور آلمان و اسپانیا بر سر مسائلی پیش آمد که خب بالاخره حل شد. منظور اینکه برای چنین نمایشگاهی با این حجم کار مطمئنا حواشی و چالش هایی نیز وجود دارد که تمام دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه سعی در برطرف کردن آنها داشته و خواهند داشت., - بله. تشکر از شما و ممنون. و آخرین نکته. در سال 2007 نیز مناقشه ای بین دو کشور آلمان و اسپانیا بر سر مسائلی پیش آمد که خب بالاخره حل شد. منظور اینکه برای چنین نمایشگاهی با این حجم کار مطمئنا حواشی و چالش هایی نیز وجود دارد که تمام دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه سعی در برطرف کردن آنها داشته و خواهند داشت.,
,
, مصاحبه : احسان امتی - تیتر یک, مصاحبه : احسان امتی - تیتر یک, مصاحبه : احسان امتی - تیتر یک,

انتهای پیام/ج

, انتهای پیام/ج, انتهای پیام/ج, انتهای پیام/ج]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه