اخبار داغ

بررسی وعده های اقتصادی روحانی؛

وعده های سرخرمن یک رئیس جمهور

وعده های سرخرمن یک رئیس جمهور
روحانی نیز در بیست و سومین سفراستانی خود تحقق وعده های اقتصادی خود را به ارائه بسته تحرک اقتصادی حواله داد. گویا رشته وعده های سرخرمن دولت سر دراز دارد. شاید هم سررشته این وعده ها در کلاف انتخابات مجلس گیر کرده باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از تبریز بیدار، نامه چهار وزیر دولت یازدهم به روحانی، تصویب برجام در مجلس و ارتباط دادن برجام به رونق اقتصادی توسط روحانی درسفر استانی به مازندران، مطرح کردن بسته جدید تحرک اقتصادی و بسیاری از عوامل دیگر در طی روزهای اخیر نشان داد که اقتصاد همچنان یکی از مهم ترین و رسانه ای ترین موضوعاتی است که دولتمردان به آن می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

 

,
بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که در سال ۹۲ یکی از مهم ترین دلایل رای آوری حسن روحانی وعده های مشخص و جذاب اقتصادی بود که بارها از زبان وی تکرار شد. در آن ایام که مردم تحت فشار تحریم های جدید غرب متحمل سختی های فراوانی شده بودند با وعده های شیرین اقتصادی به روحانی اعتماد کردند و روحانی برای چهار سال رئیس جمهور ایران شد.
,

 

,
در ۱۴ خرداد ۹۲ رهبر انقلاب در سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی به همه نامزدهای ریاست جمهوری تذکر دادند که وعده هایی بدهند که بتوانند به آنها عمل کنند. رهبر انقلاب در آن سخنرانی فرمودند: ((من به نامزدهای گوناگون عرض میکنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که میتوانید انجام دهید، وعده بدهید.))
,

 

,
اکنون که بیش از دوسال از عمر دولت یازدهم میگذرد بد نیست به چند مورد از وعده های اقتصادی حسن روحانی بپردازیم و نتایج اقدامات اقتصادی دولت یازدهم را بررسی کنیم.
,

 

,
حسن روحانی در یکی سخنرانی های انتخاباتی های خود گفت: برای کوتاه ‌مدت نیز ما در دولت تدبیر و امید، بسته‌های تشویقی ویژه خواهیم داشت که با اجرای آن می‌توان حرکت اقتصادی در جامعه ایجاد کرد. در برنامه من علاوه بر وجود برنامه، برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامه یک ماهه و ۱۰۰ روزه نیز وجود دارد.
,

 

,
حال سوال این است که این برنامه ۱۰۰ روزه و بسته تشویقی کجاست؟ چرا بسته خروج از  رکود اقتصادی به جای ارائه در ۱۰۰ روز اول، در سال ۹۳ و پس از یک سال ارائه شد که نتیجه آن بسته اقتصادی هم در نامه چهار وزیر اقتصادی بدین گونه تشریح می شود که: (( در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.))
,

 

,
روحانی در یکی دیگر از سخنرانی های انتخاباتی خود در سال ۹۲ گفته بود: اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما جزء برنامه های دولت تدبیر و امید است. در دولت آینده باید اشکالات مسکن مهر مرتفع شود. 
,

 

,
با روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مسکن مهر عملا توسط وزیر مسکن دولت یازدهم به عنوان طرحی مزخرف خطاب شد و طرح مسکن اجتماعی که ایده جایگزین آخوندی برای مسکن مهر بود هنوز اندر خم هیچ کوچه است و هیچ اقدامی در راستای طرح ریزی و عملیاتی کردن آن صورت نگرفته است.
,

 

,
یکی دیگر از وعده های روحانی یارانه کالایی بود که وی در یکی از برنامه های انتخاباتی خود گفته بود: من معتقدم در کنار یارانه نقدی باید یارانه کالایی نیز به دهک‌های پایین جامعه داده شود.
,

 

,
شاید طرح سبد کالا اقدامی بود که دولت با اجرایی کردن آن در صدد پایبندی به این وعده خود بوده اما عدم توانمندی در اجرای درست این طرح سبب شد تا این طرح نیز کاملا از صحنه خارج شود و دیگر هیچ اقدامی در خصوص تحقق این وعده روحانی از دولت مشاهده نشود.
,

 

,
نکته قابل تامل در اظهارات دولتمردان اقتصادی مصیبت عظمی خواندن شب پرداخت یارانه نقدی بود که اگر یک حساب سرانگشتی بکنیم هزینه هر دوره پرداخت یارانه کشور حدود سه هزار میلیارد تومان است که با این حساب پرداخت سه هزار میلیارد تومان برای دولت به مثابه یک مصیبت عظمی است این در حالی است که روحانی در ایام انتخابات گفته بود: ما در کشور سه و نیم میلیون بیکار داریم که اگر سه میلیون آنها مشغول به کار شوند وهر کدام به اندازه یک میلیون نیز هر ماه درآمد داشته باشند، این میزان در مجموع به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد. حال باید پرسید جناب رئیس جمهور شما که درمان بسیاری از مصیبت های عظمی را وعده داده بودید چگونه است که امروز پس از شروع دوره ریاستتان نمی توانید این مشکلات را حل کنید؟
,

 

,
روحانی دیروز نیز در بیست و سومین سفراستانی خود تحقق وعده های اقتصادی خود را به ارائه بسته تحرک اقتصادی حواله داد. گویا رشته وعده های سرخرمن دولت سر دراز دارد. شاید هم سررشته این وعده ها در کلاف انتخابات مجلس گیر کرده باشد.
,


انتهای پیام/پ

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه