اخبار داغ

تشکیل کارگروه بررسی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

تشکیل کارگروه بررسی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تشکیل کارگروهی در سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما خبر داد و گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صرفا به منزله افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست و همزمان با اجرای این طرح، نرخ بلیت هواپیما در برخی زمان‌ها، روزها و مناسبت‌ها نسبت به روزها و زمان‌های عادی متفاوت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال اظهار کرد: آزادسازی بلیت هواپیما از ۳۰ سال پیش در بسیاری از کشورها اجرا می‌شد و با توجه به بررسی‌هایی که در این کشورها صورت گرفت در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین راهکار برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته در کشور ما مطرح شد به طوریکه مجلس شورای اسلامی هنگام تدوین برنامه پنجم توسعه به این موضوع توجه داشت تا در نهایت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قانون برنامه پنجم توسعه و در قالب بند ب ماده ۱۶۱ این قانون گنجانده شد.

,

سامانی افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف بود تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه یعنی سال ۱۳۹۰ نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل‌و‌نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم یعنی سال ۱۳۹۲ نیز نسبت به واقعی کردن نرخ بلیت هواپیما اقدام کند اما بنا به دلایلی هنوز نرخ بلیت آزاد نشده است.

,

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: در نهایت بعد از گذشت بیش از دو سال از زمان اصلی اجرایی کردن آزادسازی قیمت بلیت هواپیما خوشبختانه این موضوع در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت و کارگروهی برای بررسی جوانب مختلف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در این سازمان ایجاد شده است.

,

وی با یادآوری اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صرفا به منزله افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست، گفت: همزمان با اجرای این طرح، نرخ بلیت هواپیما در برخی زمان‌ها، روزها و مناسبت‌ها نسبت به روزها و زمان‌های عادی متفاوت است.

,

برای نوسازی ناوگان هوایی ناگزیر به آزادسازی نرخ بلیت هستیم

,

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تاثیر مستقیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر ارتقای اقتصاد ایرلاین‌ها به پایگاه خبری وزارت راه گفت: برای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور با سن پایین ناگزیر به آزادسازی نرخ بلیت خواهیم بود. ضمن اینکه آزادسازی موجب ارتقای کیفیت و ایجاد رقابت می‌شود و قطعا تاثیر مثبتی در اقتصاد حمل و نقل هوایی کشور خواهد گذشت و بخش عمده‌ای از بدهی انباشت شرکت‌های هواپیمایی بابت سوخت و عوارض فرودگاهی وصول می‌شود.

,

وی تاکید کرد: تدبیر سازمان هواپیمایی برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در راستای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه مورد استقبال شرکت‌های هواپیمایی است که امیدواریم به گونه‌ای اجرا شود که هم مسافران از خدمات رضایت داشته باشند هم با تقویت شرکت‌های هواپیمایی به لحاظ اقتصادی ادامه حیات آنها نیز میسر باشد.

,

عدم تعادل بین درآمد و هزینه ایرلاین‌ها در شرایط فعلی

,

سامانی با بیان اینکه عمده درآمد ایرلاین‌ها ریالی است در حالی که بیش از ۶۰ درصد هزینه‌ ایرلاین‌ها به صورت ارزی است گفت: با توجه به تکلیفی بودن نرخ‌ها و نوسانات نرخ ارز در حال حاضر این تعادل بین درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد و تاثیر منفی در اقتصاد ایرلاین‌ها گذاشته است، بنابراین آزادسازی می‌تواند کمک کند بخشی از مشکلات ایرلاین‌ها در حوزه درآمد-هزینه‌ای برطرف شود.

,

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقتصادی شدن ایرلاین‌ها آیا تضمینی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات وجود دارد؟ گفت: قطعا با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مسافر حق انتخاب خواهد داشت و از ایرلاینی بلیت خریداری می‌کند که خدمات بهتر را با هزینه کمتر نسبت به سایر ایرلاین‌ها ارائه می‌دهد، اما در شرایط فعلی که همه شرکت‌ها با نرخ‌های یکسان خدمات ارائه می‌دهند هیچ انگیزه و رغبتی برای ارتقای کیفیت وجود ندارد، ضمن اینکه شرایط مالی برای افزایش این کیفیت وجود ندارد.

,

سامانی ادامه داد: زمانی که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرا شود قطعا شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند متناسب با زمان و شرایط خاص نرخ‌های بهینه و اقتصادی خود را تعیین کنند. علاوه بر این با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، شاهد رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی خواهیم بود.

,

سامانی یادآور شد: در حال حاضر اگر نرخ بلیت در مسیری بیش از نرخ مصوب به مسافر به فروش برسد سود حاصل از آن عاید ایرلاین‌ها نمی‌شود بلکه این سود در جیب دلالان و سودجویان می‌رود. با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بخش عمده‌ای از گردش مالی که در دست دلالان فروش بلیت وجود دارد در اقتصاد ایرلاین‌ها گردش می‌کند و می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شرکت های هواپیمایی شود.

,

بر اساس این گزارش، در حالی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان امسال قرار گرفته که فاز نخست این طرح با عنوان «متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما» از سال گذشته اجرا شد که بر اساس آن ایرلاین‌ها تنها مجاز به افزایش قیمت بلیت تا سقف ۳۰ درصد نرخ های مصوب مشروط بر ارتقای کیفیت بودند.

,

در همین راستا و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما که قرار بود از ابتدای سال ۹۲ به اجرا درآید قرار است تا پایان امسال اجرایی شود.

,

پیش از این علی عابدازده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود:« به منظور اقتصادی‌کردن فعالیت ایرلاین‌ها، نرخ بلیت هواپیما از سال گذشته در قالب متنوع‌سازی قیمت‌ها اجرا شد که در ادامه آن تا پایان امسال قیمت بلیت به طور کامل آزادسازی می‌شود.»

,

عابدزاده همچنین با اشاره تاثیر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر عملکرد ایرلاین‌ها افزود: «آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بین شرکت‌های هواپیمایی رقابت ایجاد می‌کند که این رقابت منتج به ارتقای کیفیت خواهد شد.»

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه