اخبار داغ

در پی کاهش قیمت جهانی سنگ آهن:

افت قیمت سنگ آهن به دنبال نبود بازار برای مصنوعات فولادی

افت قیمت سنگ آهن به دنبال نبود بازار برای مصنوعات فولادی
محموله های سنگ آهن چاه گز در بازار بورس بدون مشتری هستند و اگرخریداری هم پیدا می کند به دلیل فروش نرفتن مصنوعات فولادی این خریداران توان پرداخت به فروشندگان را تا چندماه بعد نیز ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان "سنگ آهن عنصری فلزی است و 5 درصد از پوسته زمین را در بر گرفته است، با استخراج سنگ آهن خام از زمین و جداسازی ناخالصی ها، پودر تیره رنگ نقره ای - قهوه ای آهن به دست می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان, پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان,

5

این عنصر به راحتی اکسیده می شود و به تنهایی خیلی محکم نیست و برای افزایش استحکام آن جهت استفاده در بخش هایی چون ساختمان سازی، آلیاژ آن با استفاده از عناصر بسیاری تهیه می شود،  این عناصر متفاوتند و متداول ترین آن ها نیکل و کروم است.

,

5

, 5, 5,

این عنصر به راحتی اکسیده می شود و به تنهایی خیلی محکم نیست و برای افزایش استحکام آن جهت استفاده در بخش هایی چون ساختمان سازی، آلیاژ آن با استفاده از عناصر بسیاری تهیه می شود،  این عناصر متفاوتند و متداول ترین آن ها نیکل و کروم است.

,

 سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و 98 درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می رود. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز، بخش های اصلی مصرف کننده فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد این بخش ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تاثیر گذار است .

,  , .,

 برای تولید یک تن آهن در یک کوره بلند نیاز به 75/1 تن سنگ آهن، 750 کیلو زغال سنگ و 250 کیلو سنگ آهک می باشد که 5/4 متریک تن هوا نیز مصرف می کند. دمای هوا در مرکز کوره به 1600 درجه سانتیگراد می رسد. در فرایند تولید روش های مختلفی از جمله کوره بلند وجود دارد .

,  ,

1

, 1, 1,

سنگ آهن جایگزین مستقیمی ندارد

, سنگ آهن جایگزین مستقیمی ندارد, سنگ آهن جایگزین مستقیمی ندارد,

  سنگ آهن جایگزین مستقیمی ندارد ولی مصرف کننده اصلی آن یعنی فولاد جایگزین هایی دارد. از جمله رقابت بالایی با فلزات دیگری چون آلومینیوم دارد که مصرف آن در صنایعی چون خودرو سازی رو به افزایش است.

,   ,

همچنین در تولید کانتینر، پلاستیک و شیشه جایگزین هایی برای فولاد هستند، از دید دیگر، فلزاتی چون آلومینیوم برای تولید نیازمند درصد زیادی مصرف برق هستند در نتیجه مصرف فولاد رایج تر است.

,

حجم محدودی از آهن قراضه مجددا باز یافت می شود ولی بازیافت فولاد از هر فلز دیگری بیشتر است. گرچه از بازیافت قراضه، فولاد نیز تولید می شود ولی حجم کلی آن در حال حاضر کافی نیست .

, .,

  در سال 2009 تولید سنگ آهن جهان معادل یک میلیارد و 691 میلیون و 150 هزار تن بوده که 2/3 درصد نسبت به سال 2008 افت داشته است. این کاهش در امریکا و اروپا رخ داده که تولید سنگ آهن امریکا 2/28 درصد و اروپا 4/11 درصد افت داشته است .

,   , .,

  تولید کننده اصلی سنگ آهن استرالیاست و پس از آن چین و برزیل قرار دارند. دیگر تولید کنندگان بزرگ روسیه و امریکا هستند. سال 2009 کل تولید سنگ آهن استرالیا 393 میلیون و 900 هزار تن بوده و پس از آن چین با 340 میلیون و 900 هزار تن در رتبه بعدی قرارداشته است.

,   ,

در هر حال تفاوت موجود میان استرالیا و چین در این است که تولید استرالیا صادر می شود در حالی که چین کل تولید خود را مصرف می کند. چرا که بزرگترین تولید کننده فولاد جهان است و یکی از بازار های اصلی مصرف سنگ آهن را داراست.

, .,

 چین بزرگترین تولید کننده فولاد دنیاست

,  چین بزرگترین تولید کننده فولاد دنیاست,

چین بزرگترین تولید کننده فولاد دنیاست و 44 درصد تولید جهان را در دست دارد و برای تامین نیاز سنگ آهن خود هم تولید دارد و هم واردات،میزان اهمیت تقاضای سنگ آهن چین بر بازار این ماده اولیه از آنجایی نمایان است که چین علاوه بر این که دومین تولید کننده سنگ آهن دنیاست، اولین وارد کننده این ماده اولیه مهم نیز به شمار می رود.

,

2

, 2, 2,

در سال 2010 کل واردات چین 619 میلیون تن بوده که 5/1 درصد نسبت به سال 2009 افت داشته است. البته باید در نظر داشت که سال 2009 میزان واردات سنگ آهن رشدی 5/41 درصدی داشته است.

,

چین با نیاز 800 میلیون تنی، بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن دنیا می باشد. حجم بالایی از نیاز چین را استرالیا و برزیل تامین می کنند و هند تنها 25 درصد واردات به چین را از آن خود کرده است .

, 800 , .,

صنعت فولاد بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن است چرا که 98 درصد تولید سنگ آهن جهان را استفاده می کند، در نتیجه میزان تولید فولاد نیاز به سنگ آهن را نمایان می سازد، همچنین در بخش هزینه تولید فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ 75 درصد هزینه ها را در بر دارند.

,

آسیا همچنان تولید کننده اصلی فولاد است و در آسیا کشور های چین و هند برترین های تولید فولاد هستند. چرا که حجم فعالیت های زیر ساختی در این دو کشور بالاست و نیاز فولاد آن ها بیشتر، گرچه کشور هایی چون هند رشد اقتصادی بالایی داشته اند ولی برای آن که این روند صعودی در درازمدت ماندگار باشد باید مسیر رشد اقتصادی خود را تغییر دهند و تقاضای بخش هایی چون خودرو سازی را قوی تر سازند .

, .,

در سال 2010 تولید فولاد جهان یک میلیارد و 414 میلیون تن بوده که رشدی 15 درصدی داشته و رکوردی جدید در حجم تولید است. تولید امریکا و اروپا رشد بالایی داشته چرا که از رکود 2009 تا حدی رهایی یافتند. نرخ بهره وری نیز با 1/1 درصد رشد به 8/73 درصد رسید.

, 414 ,

تولید فولاد چین 3/9 درصد بالا رفت ولی سهم این کشور در کل تولید دنیا را از 7/46 درصد به 3/44 درصد کاهش داد. هند همچنان پنجمین تولید کننده بزرگ فولاد دنیا باقی ماند و 8/66 میلیون تن تولید داشت .

, .,

 معمولا در گذشته قیمت سنگ آهن در نتیجه مذاکرت میان شرکت های معدنی بزرگ و فولاسازان تعیین می شده و قیمت تعیین شده در این مذاکرات به نوعی شاخص قیمتی برای کل صنعت فولاد بود.

,  ,

ولی اخیرا این مکانیزم سالانه جای خود را به سیستم قیمت گذاری کوتاه مدت داده و سه شرکت معدنی بزرگ دنیا دیگر قرارداد سالانه منعقد نمی کنند.

,

بسیاری از شرکت های معدنی استرالیا و برزیل به قراردادهای کوتاه مدت روی آورده اند، در هند قیمت ها بیشتر نقدی است و برخی عرضه کنندگان بزرگ به استفاده از شاخص قیمت های متال بولتین و یا پلاتس تمایل نشان داده اند.

,

نوسانات قیمت: از ژانویه 2009 تاکنون قیمت سنگ آهن صعودی بوده و شاخص قیمت استیل ایندکس برای سنگ آهن خلوص 62 درصد از 70 دلار هر تن خشک سی اف آر چین به 190 دلار رسیده، کاهش عرضه در کنار افزایش تقاضا عوامل تاثیر گذار بر این روند صعودی بوده اند.

,

از آنجایی که قیمت سنگ آهن بر پایه شاخص قیمت های بین المللی است در نتیجه به دلار امریکا تعیین می گردد از این رو تغییرات نرخ دلار امریکا نیز بر قیمت سنگ آهن تاثیر می گذارد، اگر نرخ روپیه هند نسبت به دلار امریکا بالا برود قیمت سنگ آهن به روپیه کاهش می یابد و بر عکس اگر ارزش روپیه کاهش یابد در آن صورت قیمت سنگ آهن به روپیه بالا تر می رود .

, .,

چین در ماه دسامبر 58 میلیون و 80 هزار تن سنگ آهن وارد نمود که بالاترین آمار در 9 ماه قبل آن بود. از طرفی صادرات سنگ آهن هند از ایالت کارناتاکا ممنوع شده، در ایالت اوریسا فعالیت 23 معدن غیر قانونی متوقف شد و افزایش کرایه حمل نیز بر هزینه ها افزود. در کل انتظار می رود قیمت سنگ آهن بالاتر برود چرا که در بخش های عرضه و تقاضا نشانه های مثبتی دیده شده است.

, چین در ماه دسامبر 58 میلیون و 80 هزار تن سنگ آهن وارد نمود که بالاترین آمار در 9 ماه قبل آن بود. از طرفی صادرات سنگ آهن هند از ایالت کارناتاکا ممنوع شده، در ایالت اوریسا فعالیت 23 معدن غیر قانونی متوقف شد و افزایش کرایه حمل نیز بر هزینه ها افزود. در کل انتظار می رود قیمت سنگ آهن بالاتر برود چرا که در بخش های عرضه و تقاضا نشانه های مثبتی دیده شده است. ,

در بخش عرضه، عوامل جوی و در بخش تقاضا نیز چین تاثیر گذار است. البته افزایش قیمت ریسک هایی نیز در پی دارد. اگر افزایش قیمت محصولات فولادی تقاضا را کاهش دهد، آن زمان بر قیمت سنگ آهن نیز تاثیرگذار خواهد بود.

, در بخش عرضه، عوامل جوی و در بخش تقاضا نیز چین تاثیر گذار است. البته افزایش قیمت ریسک هایی نیز در پی دارد. اگر افزایش قیمت محصولات فولادی تقاضا را کاهش دهد، آن زمان بر قیمت سنگ آهن نیز تاثیرگذار خواهد بود.,

DoProcess.aspx

, DoProcess.aspx, DoProcess.aspx,

نیمی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد چین با زیان مواجه شده‌اند

, نیمی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد چین با زیان مواجه شده‌اند, نیمی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد چین با زیان مواجه شده‌اند,

ایران سنگ آهن سایت تخصصی معادن نوشت : آمار به دست آمده از دفتر آمار چین نشان می‌دهد که میزان تولید فولاد در 9 ماه نخست سال 2015 با افت 2.1 درصدی به 608.94 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

, ایران سنگ آهن سایت تخصصی معادن نوشت : , آمار به دست آمده از دفتر آمار چین نشان می‌دهد که میزان تولید فولاد در 9 ماه نخست سال 2015 با افت 2.1 درصدی به 608.94 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.,

لیچوان‌جانگ معاون دبیرکل اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام کرد:‌ «میزان مصرف فولاد در حال کاهش بوده و این موضوع در حال تاثیر گذاری شدید روی این بخش است.»

,

لی افزود: در حدود نیمی از شرکت‌های تولیدکننده فولاد چین با زیان مواجه شده‌اند؛ در حالی که نسبت بدهی در این بخش در حدود 70 درصد گزارش شده است.

,

شرکت سینواستیل که با بدهی سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند، وی اعلام کرد که مهلت سرمایه‌گذاری خود را برای جبران بدهی‌هایش به مدت یک ماه (تا 16 نوامبر) افزایش می‌دهد.

,

در حالی‌که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح 30 سال اخیر خود نزدیک شده‌اند، تولیدکنندگان فولاد در پی کاهش محصولات خود در ماه‌های آینده هستند.

,

مشکلات موجود در صنایعی نظیر فولاد بر روی تولیدکنندگان انرژی نیز تاثیر گذاشته است؛ به طوری که میزان تولید زغال‌سنگ با افت 2.2 درصدی و تولید برق نیز با کاهش 3.1 درصدی در ماه سپتامبر مواجه شده است.

,

رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال جاری  به 6.9 درصد کاهش پیدا کرد و فشار مضاعفی روی قانون‌گذاران برای اقدامات حمایتی بیشتر وارد کرد.

,

بر اساس محاسبات رویترز،‌ متوسط تولید روزانه فولاد در ماه سپتامبر 2.204 میلیون تن بوده که 2.3 درصد بیش از میزان تولیدی در ماه آگوست بوده است.

,

مصرف فولاد خام ظاهری چین در سال گذشته به بیشترین میزان خود رسیده بود ولی در هشت ماه نخست سال جاری 5.5 درصد کاهش داشته است. بخشی از این کاهش به واسطه کاهش میزان صادرات بوده است.

,

لی اعلام کرد تولید داخلی تا سال 2030 بیش از 100 میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد.

,

3

, 3, 3,

پیش لرزه های برجام در بازار فولاد

, پیش لرزه های برجام در بازار فولاد,

در بازار فولاد شاهد کاهش قیمت ها هستیم گویی این بازار از افزایش عرضه های پس از برجام نگران شده است ،قیمت های اغلب مصنوعات فولادی در بازار داخلی در مسیر کاهش قرار گرفته تا جایی که این افت به اغلب مصنوعات و سایزها تسری پیدا کرده است.

, در بازار فولاد شاهد کاهش قیمت ها هستیم گویی این بازار از افزایش عرضه های پس از برجام نگران شده است ،قیمت های اغلب مصنوعات فولادی در بازار داخلی در مسیر کاهش قرار گرفته تا جایی که این افت به اغلب مصنوعات و سایزها تسری پیدا کرده است.,

کاهش قیمت تیرآهن از بازار و کارخانه ، افزایش عرضه های میلگرد ، کاهش 30 تومانی قیمت میلگرد نیشابور از کارخانه و عرضه میلگردهای زرد این تولیدکننده در بازار تهران ، ثبات نسبی قیمت ورق ، اعلام آمارهای افزایشی حجم صادرات فولاد ، تحویل مجدد حواله میلگرد ذوب آهن از کارخانه و ترس بازار از کاهش بیشتر قیمت ها با افت محسوس تقاضا برخی از واقعیت های این بازار به شمار می رود.

,

به نظر می رسد با از سر گرفتن تحویل میلگرد از کارخانه ذوب آهن اصفهان مدیریت این بازار با محدودشدن عرضه ها به شدت تحت الشعاع قرار گرفته که در کنار این رخداد عرضه های میلگرد نیشابور هم افزایش یافته که کاهش جدی قیمت این کالا را باعث شده است.

,

با توجه به کاهش قیمت شمش و عقب نشینی قیمتی بسیاری از تولیدکنندگان نوردی و همچنین بروز برخی مشکلات در حمل و نقل جاده ای و آغاز روزهای سرد سال حجم تقاضا به شدت کاهش یافته که می تواند سیگنال منفی بزرگی به بازار باشد.

,

این موارد در حالی است که بازار با اجرایی شدن برجام و احتمال لغو واقعی تحریم ها قیمت دلار کاهش یافته و همچنین احتمال پرداخت ارز مبادله ای حتی به بانک های اروپایی ، بازار از افزایش جدی عرضه ها نگران شده که می تواند سیگنال مضاعفی برای کاهش قیمت ها به شمار بیاید.

,

این موارد یک جو تردید جدی را در بازار ایجاد خواهد کرد که از هم اکنون پیش لرزه های آن آغاز شده است،کاهش 2.3 درصدی قیمت میلگرد نیشابور و عقب نشینی جدی در بازار تیرآهن اولین خروجی های آن به شمار می آید.

,

images

, images, images,

رونق بازار فولاد تا پایان سال/ دپوی فولادسازان در انبارها رسوب نکرده است

, رونق بازار فولاد تا پایان سال/ دپوی فولادسازان در انبارها رسوب نکرده است,

محمد ابکاء در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه در مقطع فعلی تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را زیر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: اغلب فولادسازان از درصد تعرفه واردات فولاد که در ابتدای سال به 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرد رضایت ندارند و انتظار دارند دولت تعرفه را به 40 درصد برساند.

, محمد ابکاء در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه در مقطع فعلی تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را زیر قیمت واقعی به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: اغلب فولادسازان از درصد تعرفه واردات فولاد که در ابتدای سال به 15 تا 20 درصد افزایش پیدا کرد رضایت ندارند و انتظار دارند دولت تعرفه را به 40 درصد برساند.,

مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک با بیان اینکه تعرفه 20 درصدی واردات میلگرد و تیرآهن باعث شده عمق نفوذ محصولات چینی در بازار بیشتر شود، گفت: درخواست آنها مبنی بر بالا بردن درصد تعرفه به این معنا نیست که توان رقابت با محصولات خارجی در بازار داخلی را ندارند، بلکه از آنجایی که اصلا تقاضایی برای خرید فولاد وجود ندارد، توقع دارند با ابزار جلوگیری از واردات دولت ورود پیدا کند.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق منابع مالی به طرح‌های عمرانی بازار فولاد را تکان خواهد داد یا خیر، گفت: هنوز مشخص نیست که این منابع در اختیار کدام پروژه‌های فولادی قرار خواهد گرفت و ممکن است هدف دولت پروژه‌های ساخت و ساز نباشد و عمرانی و راه‌سازی یا حتی صنعتی باشد که مصرف اولیه و عمده آنها محصولات فولادی است.

,

مشاور طرح جامع فولاد با اشاره به بسته خروج از رکود دولت گفت: سیاستگذاری دولت در بسته خروج از رکود به صورت مقطعی بازار فولاد را تکان می‌دهد اما رونق بازار در گروی این است که برای مصرف فولاد در صنایع مختلف به چه میزان تقاضا ایجاد شود.

,

ابکاء با بیان اینکه تا پایان سال به لحاظ روانی بازار فولاد تکان می‌خورد، گفت: تقاضا از ناحیه مصرف‌کنندگان نهایی به زودی در بازار پدیدار می‌شود،زیرا افرادی که مصرف‌کننده نهایی فولاد نیستند اما در بازار حضور دارند، ارتباطی بین تولیدکننده و حلقه نهایی ایجاد می‌کنند که همین دسته از فعالان بازار به لحاظ روانی فضای معاملات در بازار را عوض می‌کنند و حجمی از تقاضا را روانه بازار می‌کنند و خرید فولاد رونق می‌گیرد.

,

index

, index, index,

سنگ آهن چاه گز خریدار نداشت

, سنگ آهن چاه گز خریدار نداشت,

این محموله که از نوع مگنتیتی و با دانه بندی 50 درصد ریزدانه و 50 درصد درشت دانه بود دارای عیار 60 درصد است.

, این محموله که از نوع مگنتیتی و با دانه بندی 50 درصد ریزدانه و 50 درصد درشت دانه بود دارای عیار 60 درصد است.,

هر تن از این محموله از سوی فروشنده 24.4 دلار (نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی) قیمت گذاری شده بود که مورد قبول دو متقاضی خرید نبود.

,

متقاضایان خرید این محموله ها کارگزاری بانک صنعت و معدن و کارگزاری کالای خاورمیانه بودند که هیچ یک بر روی قیمت پایه با فروشنده به توافق نرسیدند.

,

گفتنی است، محموله عرضه شده در روز جاری بعد از وقفه ای 20 روزه از سوی سنگ آهنی ها به بورس آمده است که البته به دلیل چشم انداز های منفی درخصوص وضعیت بازار سنگ آهن و شروع ریزش قیمت ها بعد از تعطیلات یک هفته ای چین، بدون خریدار باقی ماند.

,

آخرین محموله سنگ آهنی در تالار صادراتی بورس نیز که از سوی میشدوان صورت گرفت بدون مشتری بود.

,

محموله مذکور 110 هزار تنی و از نوع درشت دانه بود که عیار آن 55 درصد اعلام شده و قیمت هر تن آن از سوی فروشنده 14 دلار تعیین شده بود.

,

4

, 4, 4,

نتیجه گیری:

, نتیجه گیری:,

با این اوصافی که از بازار سنگ آهن مشاهده می شود می توان پی برد که استان کرمان بیشترین ضرر را از سوی شرکت های فولادی متحمل می شود .

,

با توجه به اینکه آهن اسفنجی به شرکت های فولاد  سازی عرضه می شود و با مصنوعاتی چون نورد و...به بازار عرضه می شوند لذا با عدم فروش این محصولات در بازار ،این کرمانی ها هستند که چوب کم کاری این شرکت های فولادی رامی خورند.

,

این متضرر شدن به دلیل عدم قیمت گذاری مناسب است لذا باید آهن اسفنجی استان کرمان نیز به بورس عرضه شود تا قیمت گذاری شفافی نسبت به آن صورت گیرد ،معدن کاران تاوان سیاست گذاری اشتباه فولادی ها را نباید بدهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه