اخبار داغ

گفت و گوی خواندنی صبح زاگرس با مسئولان پاتوق کتاب یاسوج:

از نگاه ناقص مسئولان به فرهنگ کتابخوانی تا کلاهبرداری شرکت های پخش کتاب درکهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

از نگاه ناقص مسئولان به فرهنگ کتابخوانی تا کلاهبرداری شرکت های پخش کتاب درکهگیلویه و بویراحمد + تصاویر
راه اندازی پاتوق کتاب در شهر یاسوج و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین آحاد مردم از اقدامات ارزشمندی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز گر یک حرکت جدید برای توجه به مقوله آگاهی بخشی و دانایی به شمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالیترین تحصیلات دانشگاهی ادامه پیدا می‌کند، پدران و مادران باید عادت کتابخوانی را در فرزندان خود بوجود بیاورند و همچنین مربیان تربیتی که نقش مهمی در تربیت دارند به خردسالان و کودکان آموزشی که لازم و کافی می‌باشد بدهند تا آنها را به کتاب خواندن راغب کند و اگر این آموزش توسط رسانه‌های همگانی باشد تاثیر بیشتری دربرخواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, صبح زاگرس, صبح زاگرس,

 

,

عادت نمودن به کتابخوانی لازم و کافی نبوده و میبایست نسبت به تحکیم و تداوم آن عادت نمود تا هدف و مقصود مطالعه را تحقق ببخشد و برای تداوم عادت خواندن باید نظام‌ های دیگر هم به یاری و همکاری نظام آموزش بیایند خصوصا رسانه‌های همگانی و امکانات و ابرازهای ارتباطی فراگیر نقش پیگیر و هماهنگ‌ کننده را در رشد کتابخوانی در جامعه بر عهده بگیرند.

,

 

,

اسلام که دینی عالم‌گیر می‌باشد به کتاب و کتابت عجین شده است، و معجزه‌ی آن کتاب (قرآن کریم) بوده که به اندازه لازم در تشویق و ترغیب به امر کتابخوانی و گسترش و توسعه کتابخانه سفارش نموده است.

,

 

,

دنیای بزرگ و شگفت‌انگیز کتاب و کتابخوانی به گروه خاصی و ویژه‌ای تعلق نداشته و هر فرد باید با کتاب زندگی کند و مطالعه و کتابخوانی باید بعنوان یک نیاز و احساس دایمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب و کتابخوانی رواج یابد.

,

 

,

, ,

 

,

اگر چه  در حال حاضر 68 باب کتابخانه درکهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 37 باب آن شهری ، 25 باب روستایی و 6 باب آن مشارکتی است و تا حدودی نیز در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاثیر گذار بوده اند اما ضعف فرهنگ مطالعه و توجه به  مقوله کتاب و کتابخوانی موضوعی است که همواره در این داستان دغدغه مردم و مسئولان است.

,

 

,

یکی از مراکز فرهنگی که امسال در شهری یاسوج مزکز کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد پاتوق کتاب یاسوج است که تاکنون در کنار عرضه محصولات فرهنگی به دلیل ارایه برنامه های جانبی نظیر برگزاری نشست های مختلف فرهنگی  و دعوت از شاعران و نویسندگان مطرح کشور رویکرد جدیدی را برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کهگیلویه و بویراحمد در پیش گرفته است.

,

 

,

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت و گوی خواندنی با سید مسعود پرهیزگاری و سید علی محمدی مسئولان پاتوق کتاب یاسوج به فعالیت های این مرکز فرهنگی پرداخته ایم که در زیر تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

سید علی محمدی گفت: پاتوق کتاب موسسه ای فرهنگی است که در تمام استان ها شعبه دارد و از اردیبهشت امسال در خیابان پزشک جنب کفش ملی شهریاسوج راه اندازی شده است.

,

 

,

 وی هدف از راه اندازی این پاتوق را نه تهیه کتاب های کنکوری و کمک آموزشی است بلکه تهیه و توزیع کتاب های مورد نیاز قشر تحصیل کرده و اهل مطالعه عنوان کرد و افزود: در پاتوف کتاب یاسوج کتاب هایی شامل شعر، رمان، داستان، ادبیات دفاع مقدس، تاریخ و فلسفه و روانشناسی خانواده عرضه می شود.

,

 

,

این فعال فرهنگی اظهار کرد: این پاتوق به عنوان تنها مرکز تخصصی عرضه کتاب های کودک و نوجوان در استان به شمار می رود و کتاب هایی که در این مرکز عرضه می شوند به دلیل حساسیت کودک و نوجوان از مشاوران در عرصه این کتاب ها استفاده می شود تا کتاب هایی که به رشد این قشر کمک می کند در اختیار آنها قرار گیرد.

,

 

,

حدود هفت هزار عنوان کتاب در پاتوق کتاب یاسوج موجود است

, حدود هفت هزار عنوان کتاب در پاتوق کتاب یاسوج موجود است, حدود هفت هزار عنوان کتاب در پاتوق کتاب یاسوج موجود است,

 

,

محمدی ابراز داشت: حدود هفت هزار عنوان کتاب در پاتوق کتاب یاسوج موجود است و کتاب هایی در حوزه رمان، داستان و ادبیات دفاع مقدس جزو پرفروش ترین کتاب های این مجموعه است.

, , ,

 

,

, ,

 

,

وی بیان کرد: مردم استان تا قبل از راه اندازی پاتوق کتاب یاسوج مجبور بودند کتاب های مورد نیاز خود را از استان های همجوار مانند قم، تهران و شیراز تهیه کنند که هم اینک این امکان فراهم شده است تا در کمترین زمان ممکن کتاب مورد دلخواه خود را در پاتوق کتاب یاسوج تهیه کنند.

,

 

,

 در این پاتوق سفارش کتاب های مختلف در حوزه مراکز انتشاراتی که پاتوق با آنها در ارتباط است پذیرفته می شود

,  در این پاتوق سفارش کتاب های مختلف در حوزه مراکز انتشاراتی که پاتوق با آنها در ارتباط است پذیرفته می شود,  در این پاتوق سفارش کتاب های مختلف در حوزه مراکز انتشاراتی که پاتوق با آنها در ارتباط است پذیرفته می شود,

 

,

سید مسعود پرهیزگاری از دیگر مسئولان پاتوق کتاب یاسوج نیز گفت: برای اطلاع رسانی از فعالیت های پاتوق کتاب یاسوج از طریق پوستر، نصب بنر و بیلبوردهای شهری این برنامه ها به آگاهی شهروندان و علاقه مندان به عرصه فرهنگ رسانده می شود.

,

وی افزود: فرهنگ مطالعه در استان پایین است و نیاز است که قشرهای مختلف مردم، مسئولان و رسانه های ارتباط جمعی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

نگاه مسئولان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نگاه ناقصی است

, نگاه مسئولان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نگاه ناقصی است , نگاه مسئولان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نگاه ناقصی است ,

 

,

پرهیزگاری بیان کرد: نگاه مسئولان به فرهنگ کتاب و کتابخوانی نگاه ناقصی است و باید به این عرصه توجه بیشتری صورت گیرد.

,

 

,

وی اظهار کرد: ایجاد نمایشگاه ها و حذف کتابفروشی ها در کهگیلویه و بویراحمد به بهانه کار فرهنگی مشکلاتی را بوجود آورده است زیرا اغلب این نمایشگاه ها از طرف شرکت های پخش کتاب با سابقه تهران و قم برگزار می شوند که کتاب های بنجل و ضعیف را که در این استان ها به کتاب های 60 درصدی مشهورند در کهگیلویه وبویراحمد توزیع می کنند که بعضا کار آنها منجر به کلاهبرداری  شده است.

,

 

,

, ,

 

,

پرهیزگاری ادامه داد: به دلیل ناآگاهی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در برخی مواقع نیزشرکت های پخش کتاب در استان توزیع کتاب های ضعیف، حذف کتابفروشی ها و کلاهبرداری از مردم استان را دستور کار قرار می دهند.

,

 

,

این فعال رسانه ای و فرهنگی ابراز داشت:  پس از چند ماه نمایشگاه شرکت های پخش، کتاب های خود را جمع آوری می کنند و از استان خارج می شوند و کتابفروشی هم استانی نیز به دلیل حمایت ها و یارانه هایی که به شرکت های پخش داده شده است توان رقابت را از دست داده و ورشکسته می شوند.

,

 

,

وی ادامه داد:بسیاری از افراد و کتابفروشی ها نیز تاکنون در استان قربانی این سیاست های غلط شده اند و در استان بیش از 700  هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد هیچ کتابفروشی غیر درسی  بیش از چند ماه دوام نیاورده است.

,

 

,

کتاب های نامیرا و دختر شینا جزو پرفروش ترین کتاب های پاتوق کتاب یاسوج است

, کتاب های نامیرا و دختر شینا جزو پرفروش ترین کتاب های پاتوق کتاب یاسوج است, کتاب های نامیرا و دختر شینا جزو پرفروش ترین کتاب های پاتوق کتاب یاسوج است,

 

,

پرهیزگاری عنوان کرد: کتاب های نامیرا اثر صادق کرمیار جزو پرفروش ترین کتاب های پاتوق کتاب یاسوج است و پس ازآن نیز دختر شینا اثر بهناز ضرابی زاده در رده دوم پرفروش ترین های پاتوق یاسوج قرار دارد.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: پاتوق کتاب یاسوج در گروه شبکه های اجتماعی و کانال پاتوق به آدرسtelegram.me/patogheketab در فضای مجازی نیز فعالیت دارد.

,

 

,

پرهیزگاری بیان کرد: بیشتر مراجعه کنندگان به پاتوق کتاب یاسوج را جوانان، دانشجویان، کودکان و نوجوانان و قشرهای مختلف مردم تشکیل می دهند.

,

 

,

وی در مورد ضرورت توجه به کتاب به این سخن ویکتور هوگو شاعر فرانسوی که می گوید اگر می خواهید ملت و فرهنگی را از بین ببرید اصلا کتابخانه هایش را نسوزانید بلکه سعی کنید مردم آن کشور کتابخوان نشوند، اشاره کرد و گفت: بقای هر فرهنگ و تمدنی مرهون کتابخوان بودن مردم آن جامعه است و در غیر این صورت به سوی اضمحلال پیش می رود.

,

 

,

 بازدید چند مدیر و مسئول استان از پاتوق کتاب یاسوج

,  بازدید چند مدیر و مسئول استان از پاتوق کتاب یاسوج,  بازدید چند مدیر و مسئول استان از پاتوق کتاب یاسوج,

 

,

پرهیزگاری ابراز داشت: تاکنون چندین مسئول استان از پاتوق کتاب یاسوج دیدن کرده اند و از برخی نیز دعوت شد که به دلیل مشغله کاری قادر به حضور در این مرکز فرهنگی نشدند.

,

 

,

وی گفت: نشست های هفتگی مختلف شامل رمان خوانی  و بررسی رمان های شاخص ایران و جهان در این پاتوق انجام می شود و تاکنون نیز 11 جلسه برگزار شده است.

,

, ,

 

,

پرهیزگاری با اشاره به اینکه  نشست هفتگی فلسفه خوانی عده ای از جوانان علاقه مند نیز در پاتوق کتاب یاسوج راه اندازی شده و تاکنون 3 جلسه انجام شده ات، اظهار کرد: در پاتوق کتاب یاسوج فضایی آرام  برای برگزاری نشست های فرهنگی، علمی و ادبی مختلف برای علاقه مندان اختصاص یافته است.

,

 

,

وی دعوت از نویسندگان و شاعران مطرح کشور ،برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی با همکاری نهادهای فرهنگی کشوری و معرفی هفتگی کتاب در هفته نامه جوان و شبکه های اجتماعی از دیگر برنامه های جانبی پاتوق کتاب یاسوج است.

,

 

,
24 تا 30 آبان به نام هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است
,

 

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه