اخبار داغ

صنعتی اصیل اما فراموش شده؛

نفس‌های آخر «پالان‌گری» در استهبان

نفس‌های آخر «پالان‌گری» در استهبان
همچون بسیاری دیگر از مشاغل، رمقش را از دست داده و در عصر آهن و ماشین‌های خودکار و نیمه خودکار جایگاهی برای عرض ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همچون بسیاری دیگر از مشاغل، رمغش را از دست داده و در عصر آهن و ماشین‌های خودکار و نیمه خودکار جایگاهی برای عرض ندارد، چه اینکه دیگر خر، استر و اسبی در زندگی شهری وجود ندارد که اسبابی برای استفاده و در نتیجه صنعتگری برای تولیدش طلب کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«پالان‌گری» از صنایع قدیمی است که اگرچه در مقایسه با صنایع های تک جایی رمقی برایش نمانده است اما روزگاری بازاری برای خود داشت و صنعتگرانی که زحمت تولید ابزاری چون "پالان" را به جان می‌خریدند.

,

از زمانی که بشر توانست الاغ، استر و اسب را رام کند و به کنترل خود درآورد، به‌فکر ابزاری بود تا در بهره برداری از چارپایان زحمتی کمتر را متحمل شود. "پالان" پا به عرصه وجود نهاد تا هم حیوان بارکش در حمل بار اسوده تر باشد و هم انسان سواریش بر چارپایان لذت بخش تر.

,

اگرچه شغل "پالان دوزی" و محصول منحصر به فردش، "پالان" تقریبا دیگر جایگاهی در بازار فروش قطعات یدکی ندارد اما هنوز هم افرادی یافت می شود که بدین حرفه مشغولند.

,

در استهبان قدیم به دلیل استفاده زیاد مردم از چاروا این حرفه از رونق خوبی برخوردار بوده است و در گشت و گذاری که در شهر داشتیم صنعتگر کمر خمیده ای را دیدیم که به این حرفه مشغول است و سال ها عمر خود را صرف "پالان گری" کرده است.

,

نعمت الله ریاحی اصطهباناتی که 45 سال است در حرفه "پالان دوزی" مشغول است و از ابتدا استاد خود بوده و هیچ زمانی شاگردی نکرده است و در گفت‌وگویی با سراج استهبان؛ به تشریح وضعیت "پالان دوزی" در این شهرستان می‌پردازد.

, سراج استهبان,
سراج استهبان: از پالان دوز های قدیمی استهبان کسی را بخاط دارید؟
,

ریاحی: البته، مرتضی کر، پسر شمشیرخان، محمدخان، موسی کاکای محمدخان، درویش، حاجی محمد، من‌باقر (محمدباقر) و ....

,

 آیا بجز شما کس دیگر هم در این حرفه کار میکند؟

,

ریاحی: خیر؛ تقریبا 20 سال یا بیشتر است که این شغل از رونق افتاده و اکنون تنها مغازه‌ای که باقی مانده است، مغازه‌ی بنده می باشد.

,

 آیا در این شغل شاگردی هم پرورش داده اید؟

,

 چند تا شاگرد پرورش دادم ولی کار را دنبال نکردند و رفتند پی کارِ دیگری. این کار دقیق و پر زحمت است. عین ساعت باید دقیق کار شود زیرا اگر همه چیزِ پالان به‌طور دقیق پیش نرود، پالان از روی چاروا می‌لغزد و سرنشین‌اش را به‌زمین می‌زند.

,

 اولین مزدی که در این شغل گرفتید یادتان هست؟

,

 دقیقا خاطم نیست اما 45 سال پیش که نشستم پای کار، قیمت یک پالان 50 تا یک تومانی بود. آن زمان بیشتر مردم از چاروا استفاده می‌کردند و تعداد پالان دوزها زیاد بود.

,

 قیمت فعلی یک پالان چقدر است؟

,

قیمت یک پالان در حال حاضر حدود 600 هزار تومان است که با توجه به اینکه 8 روز دوخت آن طول میکشد و تعداد پایین آن اصلاً پاسخگو نیست.

,

 و حرف آخر ...

,

 با گذشت زمان بسیاری از شغل هایی که در استهبان وجود داشتند که در بعضی حرفه ها هم فقط یک نفر کار می کند که با فوتش، دیگر هیچ کس نیست که آن حرفه را ادامه بدهد و از بین خواهد رفت.

,

امیدوارم که این حرفه ها به صورت صنایع دستی آموزش داده شود تا فقط نامی از آنان باقی نماند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه