اخبار داغ

کاهش نرخ باروری در کشور به 1.8 درصد

کاهش نرخ باروری در کشور به 1.8 درصد
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: نرخ باروری در ایران از سال ۸۵ تا ۹۰ کمتر از ۲.۱ درصد بوده و هم اکنون نیز به ۱.۸ درصد رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مهر، محمد اسماعیل مطلق بعدازظهر دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در یاسوج افزود: در دهه ۶۰ میزان نرخ باروری در کشور حدود ۶.۴ درصد بود که با سیاست های کنترل جمعیتی این میزان باید تا سال ۹۰ به حدود چهار می رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


وی بیان کرد: این در حالی است که از سال ۷۱نرخ باروری در کشور به رقم کمتر از ۳.۶ درصد رسید و از آن زمان تاکنون نیز میزان کاهش نرخ جمعیت و باروری با شتاب چشمگیری اتفاق افتاده که در صورت ادامه این روند نرخ رشد جمعیت در کشور به صفر و حتی منفی خواهد شد.

مطلق با اشاره به افزایش شش ساله میانگین سن ازدواج در کشور طی یک دوره ۴۵ ساله در کشور، گفت: در برخی استان ها همچون گیلان، مازندران، تهران و اصفهان سن ازدواج بیش از ۱۰سال افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند شتاب افزایش سن ازدواج در کشور تا سال ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید و کشور نیز با بحران کمبود جمعیت مواجه می شود.

مطلق کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری دانست و گفت: افزایش آسیب های اجتماعی، اعتیاد و گرایش روزافزون به مواد مخدر، ایدز و تمایل به تک فرزندی از جمله عوامل دخیل در کاهش میزان باروری در کشور است.

معاون سیاسی امنیتی کهگیلویه و بویراحمد در این همایش با اشاره به ارتباط و نقش جمعیت در حوزه قدرت ملی، گفت: امروزه جمعیت به عنوان اصلی ترین عامل تولید قدرت محسوب می شود.

فتاح محمدی با بیان اینکه مبحث جمعیت، یک مبحث استراتژیک است، افزود: قدرت نظامی، علمی، تکنولوژیک یک کشور همگی در گرو داشتن قدرت و منابع نیروی انسانی آن کشور است.

وی اظهار داشت: تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، بیانگر یک آسیب و تهدید جدی در جامعه خودش را نشان می دهد، لذا به جهت این ارتباط که نقش اساسی در سیاست، قدرت ملی و تولید کشوری در ابعاد مختلف ایفا می کند، جمعیت به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار محسوب می شود.

محمدی بیان کرد: قدرت یک کشور چه در سطح داخلی و بین المللی مدیون و مرهون عنصر جمعیت خواهد بود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه