اخبار داغ

آیت‌الله خسروشاهی:

جان‌باختگان منا نیازی به نائب ندارند/ سیاسیون حقوق حاجیان را مطالبه کنند

جان‌باختگان منا نیازی به نائب ندارند/ سیاسیون حقوق حاجیان را مطالبه کنند
تولیت حوزهٔ علمیهٔ شیخ عبد‌الحسین تهران با تاکید بر اینکه گذر زمان نباید باعث فراموشی حادثه منا شود، گفت: کسی که پس از مُحرم شدن بنا به شرایط موجود نتواند حج خود را به اتمام برساند و به هر علتی فوت شود حج‌اش قبول است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله سیدباقر خسروشاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، دربارهٔ حکم شرعیِ جان‌باختگانِ فاجعهٔ منا که اعمال حجشان ناتمام مانده، اظهار داشت: کسی که بعد از مُحرم شدن نتواند حج خود را به اتمام برساند و به هر علتی فوت شود حج‌اش قبول است و نیازی به نیابت از جانب‌اش وجود ندارد در نتیجه جان‌باختگان فاجعهٔ منا حجشان تمام و قبول است.

شرطِ دفن کشته‌شدگان در مکه
وی دربارهٔ تکلیف شرعی حاجیانی که بدون اذن خانواده‌هایشان در مکه دفن شده‌اند، گفت: نبش قبر مسلمان به دلیل حفظ حرمت آن حرام است اما از آن‌جایی که قربانیان منا طبق موازین شرعی دفن نشده‌اند، چنان‌چه دولت ایران توانایی و قدرت سیاسی را در این زمینه داشته باشد واجب است که اجساد را به کشور منتقل کنند و اگر بنا بر مصلجتی این امکان وجود نداشته باشد تکلیف دیگری نیست.

تبلیغات علیه آل سعود
آیت‌الله خسروشاهی، دربارهٔ تکلیف مراجع دینی برای جلوگیری از گسترش بحران عرب‌ستیزی در رسانه‌ها و فضای جامعه تصریح کرد: باید هوشیار باشیم که مقولهٔ عرب‌ستیزی یکی از شگردهای استعمار است، دولت ‌سعودی نه در لباس عرب بلکه در قالب حکومتی مستکبر فاجعهٔ منا را رقم زد، تبلیغات علیه آل‌سعود که دست در دستان مستکبران جهانی دارد، بدون مانع و درست است.

وی با تاکید بر اینکه گذر زمان نباید باعث فراموشی حادثه منا شود، افزود: بسیاری از اعراب جهان این جنایت آل ‌سعود را محکوم کرده‌اند در نتیجه این فاجعه از ناحیهٔ اعراب نبوده است، علما باید مردم را نسبت به این شگرد دشمنان اسلام آگاه و هوشیار کرده و از نفاق بین مسلمانان جلوگیری کنند.

ضرورت حضور در حج
تولیت حوزهٔ علمیه شیخ عبد‌الحسین تهران دربارهٔ اقامهٔ فریضهٔ حج در سال‌های آتی اذعان داشت: اقامهٔ حج یکی از فرایض مهم اسلامی است که نباید قطع شود، فریضهٔ حج یک کنفرانس جهانی اسلامی است که مسلمانان در آن جمع می‌شوند؛ حال اگر ما بخواهیم از حضور در این جمع اجتناب کنیم، مطابق با خواست ابرقدرت‌ها گام برداشته‌ایم.

ارتباط با عربستان به تصمیم دولت ارتباط دارد
آیت‌الله خسروشاهی، دربارهٔ ادامه ارتباط با دولت عربستان گفت: تصمیم‌گیری برای ادامهٔ ارتباط با عربستان بر عهدهٔ مسؤولان نظام است، آن‌ها با توجه به کلیه مصالح و مفاسدی که در ارتباط داشتن یا نداشتن با عربستان وجود دارد تصمیمات لازم را به عمل می‌آورند.

وی از کشورهای اسلامی دیگر خواست تا در برخورد با دولت ‌سعودی موضعی قاطع داشته باشند زیرا این فاجعه در اثر سهل‌انگاری سعودی و ارزش قائل نشدن برای انسانیت به وقوع پیوست، پس باید هم‌صدا و هم‌گام با ایران، حقوق قربانیان این فاجعه را مطالبه کنند.

آیت‌الله خسروشاهی، تاکید کرد: برای احیای حقوق جان‌باختگان و مجروحان این حادثه باید سازمان حج و زیارت یا وزارت امور خارجه به عنوان متصدی امر، پیگیری بین‌المللی را شروع کرده و حقوقدانان به عنوان بازوی حقوقی آن‌ها را یاری دهند، پیگیری حقوقی به تنهایی موثر واقع نخواهد شد و لازم است که سیاسیون حامی این پرونده باشند.

انتهای پیام/خ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
, شرطِ دفن کشته‌شدگان در مکه,
,
,
, تبلیغات علیه آل سعود,
,
,
,
,
, ضرورت حضور در حج,
,
,
, ارتباط با عربستان به تصمیم دولت ارتباط دارد,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه