اخبار داغ

وقتی فرهنگ مطالعه تغییر می کند

فضای مجازی بلای جان فرهنگ مطالعه/سرانه 93 دقیقه ای زنجانی های در کتابخوانی

فضای مجازی بلای جان فرهنگ مطالعه/سرانه 93 دقیقه ای زنجانی های در کتابخوانی
حضور گسترده مردم در فضای مجازی موجب شده تا از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته و نیازهای خود را از طریق این فضا برطرف کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  موج رسا، با افزایش تعداد اپیلیکیشن های موبایلی و رشد سریع فضاهای مجازی و حضور گسترده مردم در این فضا، میزان مطالعه مردم در این فضا افزایش یافته اما میزان مطالعه کتاب با کاهش محسوسی مواجه شده است به گونه ای که حتی در فضای مجازی نیز مطالب و عکس هایی در خصوص مظلومیت کتاب و کتابخوانی و عدم شناخت کافی مردم از کتاب به سرعت در حال گسترش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

تعداد کتابخانه‌ ها و سرانه مطالعه، مهم ‌ترین شاخص توسعه فرهنگی استان به شمار می‌ رود. در این خصوص استان زنجان  از حیث تعداد کتابخانه ها غنی است اما سرانه مطالعه شهروندان زنجانی اگر چه نسبت به میانگین کشوری مطلوب است اما هنوز کار در این فضا بسیار است.

,

متاسفانه‌ در کشور ما برای‌ ایجاد شوق‌ و رغبت‌ به‌ کتاب‌ و مطالعه‌ در سیستم آموزشی به ویژه مدارس اقدامی انجام نشده است، مدارس نقش تعیین ‌کننده‌ ای در افزایش سرانه مطالعه دانش‌ آموزان دارند این در حالی است که نسل جدید به جای روی آوردن به کتاب و کتابخوانی، بیشتر به ارتباط در فضاهای مجازی گرایش یافته است.

,

افزایش سرانه مطالعه در خانواده ‌ها و مدرسه باید با جدیت دنبال شود و معلمان و والدین باید با خرید کتاب‌ های مناسب برای فرزندانشان، آنها را به مطالعه ترغیب کنند، دستگاه ‌های فرهنگی هم باید برای تشویق مردم به مطالعه اقدامات اساسی انجام دهند.

, .,

 اگر چه استان زنجان در بحث مطالعه رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است و سرانه مطالعه در استان زنجان ۹۲ دقیقه است اما این استان نیز از فرهنگ مطالعه پایین رنجور است.

,

از دیدگاه مدیرکل امور کتابخانه های استان زنجان ضروری است در بحث سرانه مطالعه در استان زنجان تأکید جدی شود و موانع و چالش های موجود در روند توسعه  فرهنگ مطالعه و کتاب ‌خوانی در استان مورد بررسی  دقیق و کارشناسی قرار گیرد

, ,

امیر علی نیک بخش بر تعمیق و ترویج فرهنگ مطالعه  و کتاب‌ خوانی در جامعه تاکید کرد و گفت: مطبوعات و رسانه‌ ها نقش مهم و اساسی در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه دارند که باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

,

وی ورود افراد به فضای مجازی را موجب کاهش فرهنگ مطالعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه فضای مجازی فرهنگ مطالعه را پایین آورده است.

, .,

مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌ های استان زنجان با بیان اینکه  تغییر فرهنگ مطالعه امروز باعث کاهش سرانه مطالعه شده است، تصریح کرد:  در استان زنجان نهاد عمومی کتابخانه ‌ها هرماه ۱۰ جلد کتاب را معرفی می ‌کند.

,

نیک بخش از فعالیت 86 باب کتابخانه عمومی در استان خبر داد و گفت: استان زنجان 11 باب کتابخانه در دست احداث هم دارد که هفت باب آن تا پایان سال جاری به بهره ‌برداری می ‌رسد.

, .,

وی سهم استان از مجموع 3 هزار و 200 کتابخانه عمومی کشور را 86 باب کتابخانه اعلام و کرد و افزود: این آمار بیانگر عملکرد موفق استان در کتابخانه سازی است.

, .,

مدیر کل کتابخانه‌ های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه 17 باب از مجموع 86 کتابخانه موجود در استان زنجان را مشارکتی است، اضافه کرد: 69 باب کتابخانه دیگر متعلق به نهاد است که شش باب آن توسط خیرین کتابخانه ساز احداث شده است.

, .,

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه استان زنجان به طور دقیق اندازه گیری نشده است، ادامه داد: آخرین آمار بیانگر مطالعه 93 دقیقه ‌ای مطالعه در سطح استان است.

, .,

مدیر کل کتابخانه‌ های عمومی استان زنجان بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین در احداث کتابخانه تاکید کرد و گفت: فرهنگ ورود خیرین به عرصه کتابخانه سازی در حال توسعه است.

, .,

نیک‌ بخش ترویج فرهنگ معرفی کتاب را از برنامه‌ های پیش رو اعلام و تاکید کرد: معرفی و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به مانند کتابخوانی مورد توجه قرار گیرد.

, .,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه