اخبار داغ

فتحی پور در گفت‌وگوی تفصیلی با دانا:

اگر در انتخابات شرکت می کردم شاید رئیس جمهور بودم/احساس تکلیف کنم باز هم وارد عرصه می‌شوم

اگر در انتخابات شرکت می کردم شاید رئیس جمهور بودم/احساس تکلیف کنم باز هم وارد عرصه می‌شوم
رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص برنامه دولت یازدهم برای اجرای هدفمندی یارانه ها اذعان داشت: تا کنون سیاست مشخصی از سوی دولت برای هدفمندی یارانه ها اعمال و ابلاغ نشده است؛ درحالی‌که این موضوع اهمیت حیاتی و تعیین کننده در جهت گیری های آینده اقتصادی دولت و کشور دارد.
[

ارسلان فتحی­‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه اطلاع رسانی دانا با اشاره به توزیع سبد کالا از سوی دولت اظهار داشت: ارائه سبد کالایی به اقشار آسیب پذیر صورت می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی قبلاً با مبلغ 45 هزار تومان یارانه می توانست تا حدود زیادی از پس مخارج زندگی خود بر بیاید، با افزایش نرخ تورم دیگر نمی تواند با این مبلغ زندگی خود را اداره کند و قدرت خرید اقشار آسیب پذیر پایین آمده است.

,

 

,

**سبد کالا برای کمک به اقشار کم درآمد است/ باید به دنبال ایجاد توازن در جامعه باشیم

, **سبد کالا برای کمک به اقشار کم درآمد است/ باید به دنبال ایجاد توازن در جامعه باشیم,

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سبد کالایی تنها مربوط به این دولت نیست و در دولت های دیگر به شکل های مختلف توزیع می شده و وظیفه دولت این است که به دنبال ایجاد توازن در جامعه باشد.

,

فتحی پور تصریح کرد: جامعه امروز بیشتر به سمت واردات محوری حرکت کرده است و تولیدی ها با 30 الی 40 درصد ظرفیت خود کار می کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سوی تولید ملی از فرمابشات مقام معظم رهبری است؛ با این حال بیشتر سیاست گذاری های دولت ها در راستای واردات است و تعرفه های تولید را کم کرده اند.

,

 

,

**یکی از وظایف دولت برخورد با مافیای اقتصادی است/ سبد کالا و یارانه ها عوام فریبی نیستند

, **یکی از وظایف دولت برخورد با مافیای اقتصادی است/ سبد کالا و یارانه ها عوام فریبی نیستند,

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت ها باید سیاست های اقتصادی خود را اصلاح کنند و با شناسایی مافیاهای اقتصادی و برخورد با آنها به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

,

فتحی پور یادآور شد: برخی یارانه را عوام فریبی می دانند و برخی دیگر سبد کالایی را؛ اما هیچ کدام یک از این موارد عوام فریبی نیست و رضایت مردم کشور یک شرط اساسی است.

,

وی افزود: یارانه دادن به همه اقشار در جامعه کار خطایی است و باید این یارانه به دهک های پایین و کم درآمد تعلق گیرد؛ برخی از افراد در کشور هستند یارانه می گیرند ولی سیستم یارانه را هم مسخره می کنند.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی بیان داشت: روح قانون هدفمندی یارانه ها در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و همچنین برای کم کردن فاصله طبقاتی بود؛ باید این تبعیض برداشته شود و افراد بی نیاز را تشویق کنیم تا از دریافت یارانه ها انصراف بدهند.

,

فتحی پور اذعان داشت: بی توجهی به مردم کم درآمد باعث شد تا دیگر این افراد نتوانند به زندگی خود ادامه بدهند؛ سبد کالایی در راستای توجه به این افراد در نظر گرفته شد.

,

 

,

**روش های حذف دهک های پردرآمد در دستور کار مجلس و دولت است

, **روش های حذف دهک های پردرآمد در دستور کار مجلس و دولت است,

وی افزود: جلسات متعددی با رئیس جمهور گرفته شده است و مجلس نیز در همین راستا به دنبال روش هایی برای حذف دهک های بالا و پر درآمد از لیست یارانه بگیران است.

,

نماینده مردم کلیبر تأکید کرد: قطعاً یارانه ها ادامه پیدا می کند ولی افرادی باید از این لیست حذف شوند و به زودی این کار انجام میگیرد.

,

فتچی پور در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد صد روزه اول دولت گفت: باید عملکرد صد روزه را در بخش های مختلفی بررسی کرد که یکی از آنها سیاست خارجه دولت است.

,

وی بیان داشت: در بخش سیاست خارجه، دولت توانست گام های خوب و موثری بردارد؛ یکی از این عملکرد ها بحث هسته ای کشور بود که دولت توانست طی مذاکرات پیچیده و متعدد به توافقات اولیه دست پیدا کند.

,

 

,

**عملکرد دولت در زمینه سیاست خارجه در 100روز خوب بود

, **عملکرد دولت در زمینه سیاست خارجه در 100روز خوب بود,

این نماینده مجلس یادآور شد: دولت توانست چندین دوره از مذاکرات را انجام دهد و به توافقات اولیه دست یابد؛ رئیس جمهور نیز توانست در اجلاس سازمان ملل شرکت کند و با رهنمودهای رهبری موضع نظام را با عزت و اقتدار از تریبون سازمان ملل بیان کند.

,

فتحی پور خاطرنشان کرد: به طور کلی تحرکات دیپلماتیک فعال و اثرگذار با رعایت خطوط قرمز از سوی دولت در عرصه بین المللی انجام گرفته و رهبری باررها با تایید خود نمره قابل قبولی را  در صد روز اول به عملکرد سیاست خارجی دولت داده است.

,

وی اظهار داشت: به نظر من در بحث گزارش عملکرد صد روزه اشتباه برداشت وجود دارد؛ به نظر می رسد بهتر بود به جای گزارش صد روزه این طور بیان می شد که پس از پایان هر صد روز در دولت وضعیت موجود کشور را به مردم گزارش می دهند؛ این گزارش می تواند خوب یابد باشد.

,

 

,

برداشت ها از گزارش 100 روزه درست نبود/ دولت نمی تواند در 100روز عملکرد زیادی داشته باشد

, برداشت ها از گزارش 100 روزه درست نبود/ دولت نمی تواند در 100روز عملکرد زیادی داشته باشد,

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: به عبارت دیگر باید رئیس جمهور بیان می کرد که در پایان هر صد روز با مردم سخن می گوید؛ قطعا گزارش عملکرد در بازه زمانی صد روز منطقی نیست .

,

فتحی پور تأکید کرد: دولت تنها می تواند در صد روز اول به درک و شناخت بهتر و بیشتر مشکلات، معضلات و چالش های موجود اقتصادی در کشور برسد.

,

وی بیان داشت: دولت می تواند با این شناخت وعده های خود را عملیاتی کرده و نقشه راه صحیحی را در دست بگیرد؛ تا زمانی که دولت امورات اجرایی را به طور کامل به دست نگیرد نمی تواند عملکرد صحیحی را از خود نشان دهد.

,

نماینده مردم کلیبر اذعان داشت: زمانی که یک دولت از تعداد پروژه های عمرانی در دست اقدام اطلاعی نداشته باشد و از منابع و اعتبارات مورد نیاز برای آنها بی خیر باشد، چگونه می تواند برنامه جدیدی پیاده کند یا عملکردی صحیح از خود ارائه دهد؟

,

 

,

**ارائه به موقع لایحه بودجه93 قابل تقدیر است/ هنوز وارد فاز کاه قیمت ها نشده ایم

, **ارائه به موقع لایحه بودجه93 قابل تقدیر است/ هنوز وارد فاز کاه قیمت ها نشده ایم,

فتحی پور افزود: با توجه به توضیحات بالا، دولت در بدو شروع کار خود برنامه اصلاح بودجه 92 را در دستور کار خود قرار داد و در ادامه سعی کرد لایحه بودجه 93 را به موقع تحویل دهد؛ که این اقدام قابل تقدیر است.

,

وی گفت: به طور کلی مجموعه اقدامات دولت در صد روز اول باعث شد تا روند افزایشی نرخ تورم کنترل و مهار گردد؛ هر چند به دلایل مختلف هنوز به مرحله کاهش قیمت ها نرسیده ایم.

,

این نماینده مجلس تصریح کرد: سیاست های دولت در قالب 35 بند در زمینه حمایت از تولیدو تسهیل آن و همچنین مقررات زدایی به ویژه در زمینه ترخیص کالا و کاهش وجه نقدی انجام شده است؛ اما همچنان منتظر برداشتن گام های تکمیلی از سوی دولت هستیم.

,

فتحی پور یادآور شد: خوشبختانه در سایه تدابیر رهبری و برگزاری انتخابات سالم و باشکوه که منجر به برآمدن دولت مردمی از این انتخابات شد، آرامش روانی به جامعه تزریق شد و نوسانات کاذب را از عرصه اقتصاد کشور به ویژه بازار دور کرد.

,

 

,

**هدفمندی یارانه ها جهت گیری اقتصادی آینده را مشخص می کند/ دولت برای هدفمندی یارانه ها سیاست مشخصی ندارد

, **هدفمندی یارانه ها جهت گیری اقتصادی آینده را مشخص می کند/ دولت برای هدفمندی یارانه ها سیاست مشخصی ندارد,

وی در خصوص برنامه دولت یازدهم برای اجرای هدفمندی یارانه ها اذعان داشت: تا کنون سیاست مشخصی از سوی دولت برای هدفمندی یارانه ها اعمال و ابلاغ نشده است؛ درحالی‌که این موضوع اهمیت حیاتی و تعیین کننده در جهت گیری های آینده اقتصادی دولت و کشور دارد.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: اصولا سه موضوع مهم نرخ تورم، ایجاد اشتغال و رونق تولید به شیوه ی سیاستگذاری دولت در قبال هدفمندی یارانه ها بستگی دارد.

,

فتحی پور اذعان داشت: اگر دولت بدون افزایش قیمت حامل های انرژی بخواهد میزان یارانه ها را افزایش دهد یا حتی در همین سطح نگه دارد تصور این است که این دولت به بلای خانمان سوز استقراض از بانک مرکزی یا فروش دارایی های دولت یاکسری بودجه و جابجایی منابع دچار می شود.

,

وی تأکید کرد: قطعا موارد ذکر شده اقتصاد کشور را ویران تر از قبل می کند؛ اگر قیمت حامل های انرژی افزایش یابد باید به تاثیر آن بر تورم و افزایش قیمت تمام شده ی کالای واحدهای تولیدی فکر کرد.

,

نماینده مردم کلیبر اذعان داشت: نمی توان بحث هدفمندی یارانه ها را تک نسخه ای حل کرد؛ این مشکل باید به صورت تلفیقی و ترکیبی حل شود؛ به این معنا که باید به صورت نسبی، تدریجی و تعادلی قیمت حامل های انرژی اصلاح شده همچنین دهک های بالا از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند.

,

فتحی پور در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: این موضوع علیرغم تصویب مجلس هنوز عملی نشده و مردم و مجلس منتظر عملیاتی شدن اینچنین طرح ها هستند.

,

وی با اشاره به کنترل و مهار نقدینگی موجود در جامعه یادآور شد: مهار نقدینگی اگر چه در حال انجام است؛ ولی هنوز هدایت آن به کانال تولید انجام نشده.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: به عنوان مثال هنوز بنگاه های تولیدی از کسری سرمایه در گردش رنج می برند  و نبود نقدینگی را عمده ترین دلیل کارکرد با پایین ترین درصد ظرفیت واحدهای تولیدی می دانند.

,

**مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مهم ترین وعده های دولت بود/تاکنون ساختار خاصی برای مبارزه با فساد اقتصادی شکل نگرفته

, **مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مهم ترین وعده های دولت بود, تاکنون ساختار خاصی برای مبارزه با فساد اقتصادی شکل نگرفته,

فتحی پور تأکید کرد: قطعا مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مهم ترین وعده های دولت بوده که هنوز در مراحل ابتدایی به سر می برد و تاکنون ساختار خاصی برای مبارزه با فساد اقتصادی شکل نگرفته است.

,

وی خاطرنشان کرد: هر چند در این مورد بیشتر وظایف بر عهده قوه قضاییه است؛ ولی مبارزه با فساد درون دولتی و از بین بردن زمینه ها و بسترهای فساد جزء وظایف دولت است.

,

این نماینده مجلس بیان داشت: در مساله افزایش نرخ وام ازدواج و مسکن باید  به چند نکته اساسی توجه کرد؛ باید شرایط دریافت وام ازدواج تسهیل شده و این وام عادلانه توزیع شود.

,

فتحی پور افزود: همچنین رقم وام باید به نحوی باشد که حداقل استانداردهای یک زندگی نوپا را تامین کند.

,

وی یادآور شد: در بحث وام مسکن دغدغه های زیادی وجود دارد؛ هرگونه افزایش نرخ وام مسکن باید هدفمند باشد یعنی این افزایش وام بتواند یک شخص خانه را صاحب خانه کند نه اینکه موجب دلالی و دست به دست شدن شود و در نهایت به افزایش حبابی قیمت مسکن بینجامد.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: نکته بعدی تامین منابع افزایش وام ها است؛ اگر منابع افزایش این وام از محل جذب سپرده های مردمی باشد هم به نفع اقتصاد کشور است و هم می تواند تورم را کنترل کند؛ در این میان دلالی و سوداگری نیز کاهش می یابد.

,

فتحی پور بیان داشت: یک راه دیگر تامین این منابع، منابع اختصاصی وزارت راه و شهرسازی مانند بازپرداخت اقساط وام های مسکن پرداخت شده از سال های قبل است که در این مورد نیز مشکلی به وجود نمی آید.

,

وی اظهار داشت: رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی و به طور کلی همه دولتمردان در زمینه اقتصاد بارها اعلام کردند که علت تورم سال های اخیر و همچنین حجم زیاد نقدینگی موجود در کشور ناشی از مسکن مهر است.

,

این نماینده مجلس افزود: آنها در توضیح این مساله می گویند این تورم بخاطر آن است که دولت دستور داد به اندازه اعتبارات مورد نیاز پروژه های مسکن مهر، بانک مرکزی موظف است حساب بانک مسکن را شارژ کند؛ یعنی این پول زیاد بدون پشتوانه به متن اقتصاد کشور می آید و حاصل آن نیز نرخ بالای تورم می شود.

,

فتحی پور در پایان تأکید کرد: با توجه به این استدلال اگر دولت در خصوص علت افزایش نرخ وام ها به پول بانک مرکزی تکیه شود و یا از اعتبارات بخش درمان و سلامت استفاده شود دوباره نرخ تورم در کشور بالا رفته و فاجعه بزرگی به وجود می آید.

,

وی در خصوص فعالیت خود در کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: بیشترین وقتم را برای فعالیت در کمیسیون اقتصادی می گذارنم.

,

**در طول 10 سال نمایندگی مجلس فقط یک‌هفته برای زیارت خانه خدا مرخصی گرفتم

, **در طول 10 سال نمایندگی مجلس فقط یک‌هفته برای زیارت خانه خدا مرخصی گرفتم,

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: در طول ده سال گذشته که افتخار نمایندگی مردم را داشتم تنها یک هفته برای زیارت خانه خدا مرخصی گرفتم و تمام جلسات کمیسیون را از ابتدا تا انتها مدیریت می کنم.

,

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: معمولا بدون غرض با همه صحبت می کنم و در ده سال گذشته از حوزه انتخاباتی خود رای بالای 60 درصد را کسب کردم؛ به جرأت می توانم بگویم هردوره رای من بالاتر از دوره قبلی می شود.

,

**اگر وارد در انتخابات شرکت می‌کردم رأی هم داشتم و شاید در انتخابات پیروز می شدم

, **اگر وارد در انتخابات شرکت می‌کردم رأی هم داشتم و شاید در انتخابات پیروز می شدم,

فتحی پور تصریح کرد: برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیز برنامه هایی داشتم که در دقایق آخر پشیمان شدم؛ قطعا اگر می آمدم رأی هم داشتم و شاید در انتخابات نیز پیروز می شدم.

,

وی افزود: پس از انصراف بسیاری از من انتقاد کردند که چرا وارد عرصه نشدم؛ این درحالی است که ستادهای من پیش از ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری فعال شده بودند.

,

**اگر احساس تکلیف کنم قطعا باز هم وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شوم

, **اگر احساس تکلیف کنم قطعا باز هم وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شوم,

نماینده مردم کلیبر در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات بعدی شرکت می کنید گفت: اگر ضرورت ایجاب کند و احساس تکلیف کنم قطعا وارد عرصه انتخابات می شوم.

,

فتحی پور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار دانا در خصوص چشم‌انداز دو فراکسیون اصلی در مجلس بیان داشت: هدف اصلی همه نمایندگان در ابتدا کمک به دولت است؛ احساس می شود در آینده دو فراکسیون ادغام شوند و همه برای اتحاد بیشتر در یک صف بایستند.

,

وی تصریح کرد: مجلس جای حساسی است و ارزش زیادی برای نظام دارد؛ همه باید مجلس را حفظ کنند حتی در زمان بنی صدر که نگرانی ها افزایش پیدا کرده بود امام خمینی (ره) فرمود تا مجلس را داریم شما نگرانی نداشته باشید.

,

**بحث انحلال مجلس از سوی افراد مشخصی مطرح می شود که گذشته آنها برای همه معلوم است

, **بحث انحلال مجلس از سوی افراد مشخصی مطرح می شود که گذشته آنها برای همه معلوم است,

رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص تلاش برخی جریان‌هابرای تضعیف جایگاه مجلس هم یادآور شد: بحث انحلال مجلس از سوی افراد مشخصی مطرح می شود که گذشته آنها برای همه معلوم است. این نظام آب زلالی است که چیزهای ناپاک را در خود نگه نمی دارد؛ هر کس از خط رهبری و ولایت کنار رود از نظام خارج شده و نظام آنرا کنار می زند.

,

فتحی پور خاطرنشان کرد: تا زمانیکه رهبری در رأس این کشور و نظام قرار دارد و هر کس در هرجایگاهی و با هر منصبی که باشد، از رهنمودهای ایشان پیروی کند، قطعاً این افراد در مسیر نظام حرکت می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه