اخبار داغ

تاثیر افت بهای اونس بر معاملات آتی سکه؟

تاثیر افت بهای اونس بر معاملات آتی سکه؟
یک کارشناس بازار آتی سکه گفت: هر چه نوسان بهای اونس طلا و دلار بیشتر باشد، جذابیت و رونق معاملات آتی سکه نیز بیشتر می شود، در این بین روند نزولی بهای طلای جهانی به هیچ عنوان نمی تواند ملاکی برای راکد شدن معاملات آتی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، مدیر معاملات کارگزاری نهایت نگر با بیان اینکه روند نزولی بهای طلای جهانی تاثیر منفی در معاملات آتی سکه نمی گذارد گفت: شاید روند نزولی طلای جهانی بتواند باعث صبر خریداران و کاهش حجم معاملات بازار نقدی سکه و طلا شود، اما این روند نمی تواند اثر منفی بر بازار آتی سکه بگذارد؛ به عبارت بهتر در معاملات قراردادهای آتی، بازیگران براساس پیش بینی هایشان اقدام به خرید و فروش سکه در سررسیدهای مختلف می کنند و همیشه یک طرف قرارداد سود و طرف دیگر زیان می کند. به این ترتیب رشد حجم معاملات آتی سکه هم در زمانی که تحلیل ها از آینده قیمت طلا مثبت و هم زمانی که تحلیل ها منفی است، اتفاق می افتد و تاکید می کنم در بازار آتی سکه «نوسان» حرف اول را می زند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


 احمد بیات با تاکید بر اینکه به طور کلی حجم معاملات آتی در زمان هایی که نوسان قیمت فاکتورهای تعیین کننده بهای طلا بیشتر باشد، بالا می رود، گفت:  اونس و دلار به عنوان دو عامل تاثیر گذار بر نرخ سکه، همیشه در نوسان بوده اند و تغییر قیمت هر یک از این دو عامل، محرکی برای معاملات آتی سکه است.

این کارشناس بازار آتی سکه تصریح کرد: معاملات آتی سکه تنها زمانی با یکنواختی و رکود مواجه می شود که بهای دلار و اونس طلا از نوسان بیفتد که این اتفاق هیچ گاه رخ نمی دهد.

بیات در ادامه کاهش وجه تضمین اولیه معاملات آتی سکه به ۹۵۰ هزار تومان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کاهش وجه تضمین اولیه به ۹۵۰ هزار تومان، امکان کسب بازده بالاتر در معاملات را همراه با ریسک بیشتر افزایش داده است که در مجموع کاهش وجه تضمین، عاملی مثبت در جهت افزایش حجم معاملات و رونق بازار به شمار می رود.

رشد ۸۸ درصدی حجم معاملات آتی سکه

براساس این گزارش، در این روزها که بهای طلای جهانی در سراشیبی قرار گرفته و سرمایه گذاران بین المللی با پیش بینی افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بازار طلا ندارند، حجم معاملات آتی سکه طی روز دوشنبه در بورس کالای ایران با رشد قابل توجهی روبه رو شد.

حجم معاملاتی آتی سکه در مبادلات دیروز با سه هزار و ۵۲۹ قرارداد به ارزش ۳۲۵ هزار میلیارد رو به رو شد، این در شرایطی است که حجم معاملات روز یکشنبه یک هزار و ۸۶۸ قرارداد بود که این نشان از رشد ۸۸ درصدی حجم معاملات دارد.

بر این اساس دیروز همزمان با افت بهای اونس جهانی، قیمت سکه در معاملات آتی با کاهش روبه رو شد، به طوری که قیمت سکه برای تحویل دی ماه با کاهش ۰/۲۲ درصدی به ۹۱۰ هزار تومان رسید. سکه تحویل اسفند با قیمت ۹۱۳ هزار تومان به فروش رسید که افت۰/۲۵ درصدی را به ثبت رساند. سکه تحویل اردیبهشت نیز با قیمت ۹۱۷ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۲۳ درصدی را تجربه کرد. در آخر نیز سکه تیر ماه با نرخ ۹۲۳ هزار تومان و افت۰/۳۵ درصدی به فروش رسید.

در بازار نقدی نیز سکه بهار آزادی طی روز گذشته به ۹۰۲ هزار تومان رسید. همچنین نیم‌سکه نیز با قیمت ۴۵۴ هزار تومان، ربع سکه با قیمت ۲۴۴ و سکه یک گرمی با نرخ ۱۶۵ هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه