اخبار داغ

بیانیه مشترک روسای جمهور ایران و بولیوی

بیانیه مشترک روسای جمهور ایران و بولیوی
روسای جمهوری اسلامی ایران و بولیوی بیانیه مشترک صادر کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در بیانیه مشترک روسای جمهوری اسلامی ایران و بولیوی که در پایان سفر "اوو مورالس آیما " رئیس‌‌جمهور بولیوی به تهران منتشر شد، بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مورد علاقه تاکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

بسمه تعالی

به مناسبت سفر رسمی عالی‌جناب اوو مورالس آیما، رئیس‌جمهور دولت چند ملیتی بولیوی در روزهای 2 و 3 آذر 1394 برابر با 23 و 24 نوامبر 2015 و براساس مذاکراتی که با عالیجناب دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور تداوم تقویت روابط دوجانبه انجام پذیرفت.

طرفین با اعتقاد به همگرایی، مکمل یکدیگر بودن، یکپارچگی و همکاری میان ایران و بولیوی و در چارچوب منافع مشترک و نیز مودتی که دولت‌ها و ملت‌های یکدیگر را به هم متحد می‌کند، موضوعات مختلف روابط دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه را مورد بررسی قرار دادند و به توافقات زیر نائل آمدند:

1- طرفین از روابط بسیار خوب سیاسی موجود میان دو کشور ابراز خرسندی کرده و بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی تأکید نمودند.

2- در همین راستا، طرفین خشنودی خود را نسبت به پیشرفت‌های به دست آمده در پروژه‌های همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه سلامت ابراز داشته و خواستار تداوم و توسعه این گونه همکاری‌ها شدند.

3- دو کشور علاقه‌مندی متقابل خود را در زمینه پیشرفت همکاری‌هایی که منجر به انتقال فناوری و استقرار ظرفیت‌ها در زمینه انرژی‌های جایگزین، مدیریت پایدار آب، پزشکی، کشاورزی، هیدروکربن‌ها، فناوری نانو و... می‌شود، ابراز نمودند.

4- طرفین برقراری سریع همکاری‌های بانکی و امضای موافقت‌نامه‌های پایه اقتصادی شامل تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و همکاری‌های گمرکی که بسترساز توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط فی‌مابین خواهد بود را به ویژه با توجه به لغو تحریم‌های ناعادلانه بانکی و مالی با اجرای برجام، مورد تأکید قرار دادند.

5- دو کشور با ابراز خرسندی نسبت به برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک مبارزه با مواد مخدر که در تاریخ 26 فوریه 2013 در تهران برگزار شد،تعهد متقابل خود برای همکاری در این زمینه جهت مبارزه با این معضل جهانی را مورد تأکید مجدد قرار داده و توافق کردند دومین نشست این کمیسیون در آینده‌ای نزدیک در بولیوی برگزار گردد. در همین راستا، آخرین گزارش سازمان ملل در این زمینه که در آن بر تلاش‌های انجام گرفته توسط دولت بولیوی در کاهش قابل توجه کشت مازاد برگ کوکا مورد تأکید قرار گرفته است را مورد توجه قرار دادند.

6- طرفین بر تعهد کشورهای متبوع خود در قبال اصول و اهداف جنبش عدم تعهد تأکید و این موضوع که این جنبش محل مناسبی برای انعکاس منافع و اولویت‌هایشان می‌باشد را مورد توجه قرار دادند.

7- هیئت ایرانی گزارش رئیس جمهور بولیوی، مبنی بر اهمیت سازمان‌های همگرایی منطقه‌ای آمریکای لاتین به ویژه آلبا، اوناسور، مرکوسور و سلاک را مورد توجه قرار داد و از ورود بولیوی به مرکوسور و نیز نامزدی این کشور برای ریاست موقت بر اتحادیه سلاک در سال 2017 استقبال نمود.

8- رئیس جمهوری بولیوی همچنین، تبریکات دولت و ملت بولیوی را به خاطر مذاکرات به عمل آمده و موافقت‌نامه برجسته ایران با گروه 1+5 که مبتنی بر اصول اساسی حقوق بین‌الملل، حاکمیت کشورها و خواست کشورها برای حل و فصل مناقشات و اختلافات از طرق صلح‌آمیز است، ابراز نمود.

9- طرفین با بیان اهمیت نتایج نشست گروه 77+ چین که در ماه ژوئن 2014 در بولیوی برگزار شد، بر نقشی که همکاری‌های جنوب – جنوب می‌تواند به عنوان یکی از ساز و کارهای برجسته برای دستیابی به توسعه ملل در این زمینه ایفا می‌نماید، تأکید ورزیدند.

10- طرفین جنایت‌های تروریستی در سوریه، عراق، لبنان و کشتار مردم بی‌گناه یمن و همچنین حمایت برخی کشورها از گروه‌های تروریستی را محکوم کردند. دو رییس‌جمهور تأکید کردند تروریسم و افراط‌گرایی صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد و خواستار پایان اعمال استانداردهای دوگانه در مبارزه با تروریسم از سوی برخی کشورها شدند.

11- طرفین حمایت متقابل خود را از نامزدی یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی به ویژه نامزدی ایران در «کمیسیون جلوگیری از جرائم سازمان ملل متحد» و نامزدی بولیوی در «کمیسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد»، اعلام نمودند.

12- هیئت بولیویایی با بیان اینکه این کشور، بیانیه سازمان ملل، موافقت‌نامه 169 آُ. ای.تی (OIT) (سازمان بین‌المللی کار) و دیگر اسناد بین‌المللی مربوط به حقوق بشر و حقوق گروه‌های جمعی را در قانون اساسی خود درج و تا سطح یک قانون ارتقاء داده است، پیشرفت‌های حاصله در زمینه حمایت از حقوق مردم بومی را برشمرد.

13- به همین ترتیب، هیئت بولیویایی گزارشی را در خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در جلسات «گروه کاری بین‌الدولی در خصوص بیانیه سازمان ملل درباره حقوق روستائیان و دیگر کارگران روستایی» ارائه داد.

14- در ارتباط با درخواست بولیوی برای دسترسی به دریا، دو رییس جمهور ابراز امیدواری نمودند که دو کشور (بولیوی و شیلی) از طریق گفت‌وگو به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز دست یابند.

در پایان سفر،آقای اوو مورالس آیما رئیس جمهور دولت چندملیتی بولیوی سپاسگزاری خود را از مقامات و مردم ایران به خاطر مهمان‌نوازی که از وی به عمل آوردند ابراز داشته و از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیداری رسمی از بولیوی دعوت نمود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه