اخبار داغ

به بهانه قرار گرفتن قم به عنوان 5 استان برتر اینترنتی؛

فرصتی تهدید زا!

فرصتی تهدید زا!
ضریب نفوذ اینترنت در ایران در حالی به ۸۲ درصد رسیده که بر اساس آخرین ارزیابی ها که مربوط به فصل بهار امسال می باشد، استان قم در کنار استان های تهران، مازندران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایران روشن ، البته از این حیث جای بسی خرسندی است که دست کم زیرساخت های ارتباطی در استان به نسبت دیگر مناطق کشور از استحکام و قوت مناسبی برخوردار شده، هر چند که گاه اختلال هایی در این باره، کام کاربران دنیای مجازی را دست کم برای مدت کوتاهی تلخ می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن, ایران روشن,

به هر روی، قرار گرفتن استان قم جزو 5 استان برتر اینترنتی روی خوش سکه این ماجراست اما از آن سو بنابر آمار، استان قم ما همچنین جزو 5 استان اول کشور در اضافه وزن و چاقی است که طبیعتاً یکی از عوامل اصلی آن کم تحرکی است .

,

ملاحظه این دو خبر در کنار هم شاید این انگاره را بر اذهان حک کند که چاقی و اضافه وزن قمی به خاطر استفاده بیش از حد از اینترنت است که در جای خود قابل بررسی است اما باید توجه داشت که فقط همین نیست!

,

از سویی این که بنابر آمار، حدود یک سوم مردم کشور ما دچار اضافه وزن و چاق هستند ، خود زنگ خطری است که سال به سال نیز شدیدتر از قبل شنیده می شود؛ با این حال ، رشد استفاده از اینترنت به خصوص در رابطه با استفاده از شبکه های اجتماعی تلفن همراه اگر با بی توجهی و کم توجهی نسبت به آفات و آسیب های آن همراه باشد، خود زنگ خطری مهیب تر به شمار می رود که این روزها بیش از هر زمان دیگری، ذهن کارشناسان و مسئولان و خانواده ها را به خود متوجه ساخته است.

,

استان قم البته در بررسی های سال 90 نیز جزو پنج استانی قرار گرفته بود که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را داشتند و از این حیث به نظر می رسد روند رو به رشد بهره گیری از اینترنت در استان همچنان حفظ و بلکه تقویت شده است.

,

همچون بسیاری از نقاط دیگر، بیشترین اتصالات کاربران قمی، مربوط به اینترنت موبایل است و پس از آن اینترنت ADSL در رده دوم قرار دارد.

,

نکته جالب دیگر این که بنا بر آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور ، ضریب نفوذ اینترنت در قم به سان تهران و مازندران حتی از مرز ۱۰۰ درصد نیز گذشته است و به رقم قابل توجه یک میلیون و ۱۵۶ هزار کاربر رسیده است.

,

پیش ورود به بحث آسیب ها و مخاطرات ، توجه به این نکته لازم است که علی القاعده ضریب نفوذ اینترنت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی جوامع ، قلمداد می شود و از این رو جایگاه قم در این مقوله آن هم با توجه به بافت علمی و فرهنگی آن و همچنین نیاز عموم مردم به ارتباطات مجازی می تواند یک فرصت به شمار آید.

,

در این مجال کوتاه البته فرصت بررسی دقیق تاثیر نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی بر زندگی فردی و اجتماعی اهالی قم نیست اما به هر حال توجه به چند نکته می تواند مفید باشد.

,

نخست آن که در وضع کنونی یکی از دغدغه های بسیار جدی خانواده های قمی ناظر به میزان استفاده فرزندانشان که عموماً دانش آموز هم هستند ، از اینترنت است ، خاصه آن که هم اکنون به راحتی افراد در معرض انواع گروه ها و کانال های اجتماعی با عکس ها و مطالب گوناگون و جذاب قرار می گیرند و این ارتباط راحت و آسان می تواند به یک خطر بالقوه مبدل شود.

,

البته در عصری که به دوران تاخت و تاز وسایل ارتباط جمعی به ویژه بهره گیری از فضای مجازی شُهره شده نمی توان فرزندان را به طور کلی از حضور در این فضا محروم و منع کرد ، منتهای مراتب کنترل و نظارت مناسب بهترین راهکار است.

,

در واقع در این جا کیفیت آگاه سازی دانش آموزان در سایه تعامل آموزش و پرورش و خانواده ها و دیگر نهادهای تربیتی اهمیت می یابد که امید است به طور ویژه در سطح استان مورد توجه تصمیم سازان و تصمیم گیران عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

,

نکته دوم هم این که؛ این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی به ویژه قشر جوان و نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی دقیق توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی و نیز والدین، امری کاملاً ضروری است.

,

به خصوص آن که بنابر اعلام کارشناسان، استفاده‌ی کنترل نشده از اینترنت به‌ویژه وقتی با دیگر فناوری‌ها از قبیل تلفن همراه باشد افراد را در معرض خطر اثرات مضر بر تکامل فیزیکی، اجتماعی و روانی قرار می‌دهد که از آن‌ جمله می‌توان به مشکلات بینایی، صدمات سیستم اسکلتی، چاقی، اثر بر مهارت‌های اجتماعی، مشکلات ارتباطی در خانواده و اعتیاد الکترونیکی اشاره کرد.

,

در این میان اگر قبول داریم که تهدید بنیان خانواده ، تغییر نقش ها و هویت های اجتماعی، ایجاد محرکه هاى قوى براى تبادلات فرهنگى غیرقابل کنترل ، انتقال هنجارها ی ارزشى و اخلاقى غربى و بیگانه با فرهنگ ایرانی که در نهایت به تغییر قابل توجه در سبک زندگی ایرانی اسلامی می انجامد، از جمله عوارض استفاده بیش از حد و نادرست از فضای مجازی است ، می بایست با نگاهی دیگربار قرار گرفتن قم جزو 5 استان برتر اینترنتی را مورد مداقه قرار دهیم.

,

گمانم این است که این دقت و تامل می تواند مانع از تبدیل یک فرصت خوب به تهدیدی تلخ و فراگیر شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه