اخبار داغ

یادداشت

اربعین،عظیم ترین برنامه فرهنگی وحدت آفرین جهان اسلام

اربعین،عظیم ترین برنامه فرهنگی وحدت آفرین جهان اسلام
در این زنجیره ی نظام الهی، ماجرای اربعین برای توجه تمام عالم و آدم به حقیقت وجود امام(ع) رقم زده می شود و آن کسی که با نور خود عظیم ترین برنامه های فرهنگی را در عالم به پا می کند، کسی نیست جز امام حسین (ع).
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل فردا ؛وحدت به عنوان مقوله ای عوالمی همواره مورد توجه نوع انسان بوده است که با توجه به میزان شناخت و نیاز و منظرهای متفاوت جوامع مورد بررسی و جستجو قرار گرفته است، عوالمی یعنی اینکه وحدت را ما در وهله ی اول در اسامی خداوند مثل أحد و واحد و صفت وحدانیت خداوند شاهد هستیم و او که نظام خود را بر اساس وحدت بنا نهاده است، پس باید برای مدیریت متقن و دقیق  مقوله ای را به عنوان نرم افزار آفرینش خود قرار دهد که حاکمیت «سبک زندگی حقیقی» در همه ی مظاهر زندگی انسان را بر عهده داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از نسل فردا ؛وحدت به عنوان مقوله ای عوالمی همواره مورد توجه نوع انسان بوده است که با توجه به میزان شناخت و نیاز و منظرهای متفاوت جوامع مورد بررسی و جستجو قرار گرفته است، عوالمی یعنی اینکه وحدت را ما در وهله ی اول در اسامی خداوند مثل أحد و واحد و صفت وحدانیت خداوند شاهد هستیم و او که نظام خود را بر اساس وحدت بنا نهاده است، پس باید برای مدیریت متقن و دقیق  مقوله ای را به عنوان نرم افزار آفرینش خود قرار دهد که حاکمیت «سبک زندگی حقیقی» در همه ی مظاهر زندگی انسان را بر عهده داشته باشد., نسل فردا,

 

,

در وهله ی دوم خداوند در نور فطرت انسان، وحدت را نهادینه کرد تا از تفرّق و تشتّت دوری کند و مزیّن و مدرّج به کمال انقطاع الهی گردد. اللّه، نه تنها در نماز و أذان(أشهد أن لا إله الّا اللّه وحده لاشریک له) بلکه در خود قرآن نیز وحدت خود را به رخ می کشد و برای اینکه این مهم را در عالم نیز جلوه گر باشد، طبق آیات سوره بقره ماجرای "جعل خلیفه۱" را مطرح می کند.

, ۱, ۱,

 

,

خلیفه ای که در روی زمین قرار داده می شود تا اینکه وحدت بر حول محور او جستجو شود؛ حتی ملایک و جنّیان باید به خلیفه و برنامه ی خداوند تن دهند، خلیفه شریک خدا نیست بلکه وحدانیّت الله در قالب خلیفه رخ می نماید. بنابراین خداوند ماجرای سجده بر آدم علیه السلام را پیش می آورد تا ملایک و جنیان(ابلیس) را در صحنه ی آزمایش قرار دهد. در این صحنه ملایک با سجده بر خلیفه ی خداوندی به وحدانیت خداوند لبیک می گویند و ابلیس لعین سر باز میزند و از همان دوران و در همان فضا به عنوان اولین و بزرگترین دشمن در مسیر وحدت و منادیان وحدت در برنامه ی الهی شناخته می شود۲.

, ۲, ۲,

 

,

آدم (ع) اولین کسی بود که مجرای خلافت الله قرار گرفت که طبق روایات، ولایت اهل بیت (ع) و به طور خاص ولایت امیرالمؤمنین را بر ملایک عرضه کرد۳.

, ۳, ۳,

 

,

سجده بر آدم (ع) در عمق این عالم در ماجرای غدیر خم نمود پیدا کرد و قرار شد تمامی همراهان و کاروانیان رسول الله صلوات الله علیه، ولایت علیّ بن أبی طالب (ع) را پذیرفته و بر عهد خود پایبند باشند و ندای وحی که " الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی۴" طنین انداز شد که با کامل شدن دین و اتمام نعمت، حجت را بر شما تمام کردم که بر مدار ولایت بچرخید و تغذیه شوید و رشد کنید و خلافت و وراثت زمین را بدست آورید۵.

, ۴, ۴, ۵, ۵,

 

,

ولی انگار باید این عهد و پایبندی به قیمتی ترین نعمت الهی، باز هم در ماجرای سقیفه ی بنی ساعده زیر پا گذاشته شود که نه تنها مسلمانان بلکه جهانیان طعم تلخ تفرقه را بچشند و دشمنی و نزاع بر جان آدمی حکم فرما باشد و این در حالی است که خداوند میفرماید: " و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید ، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید! و شما بر لب حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‌سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید۶.

, ۶, ۶,

 

,

بعد از رسول الله (ص) خود اهل بیت (ع) دست به تغییراتی در عالم زدند؛ حضرت زهرا (س) با دریغ کردن وجود نازنین خود از امت اسلام و امیرالمؤمنین با قبول ۲۵ سال خانه نشینی و امام حسن مجتبی (ع) با تن دادن به صلح و امام حسین (ع) با نثار خون خود و دیگر اهل بیت علیهم السلام با افعال خود در دوران خود همگی برای تحقق امر وحدت برنامه ای منسجم را ترتیب دادند و به دنبال دمیدن روح وحدت به کالبد بی جان جهان اسلام برآمدند و هر یک از این انوار مقدسه شرایط این عالم را برای برپایی حکومتی جهانی که در آن امت اسلام وحدت را به معنای واقعی کلمه دریابد، هموار کردند؛ در دولت مربوط به این حکومت اثری از شیطان نیست و ایمان افراد به اوج خود می رسد۷ و اطاعت و امامت اهل بیت (ع) در این حکومت مورد پذیرش همه ی مردم حاضر در این حکومت است۸.

, ۷, ۷, ۸, ۸,

 

,

این حکومت عظیم بر محور خلیفة اللّهی خلیفه ی الهی یعنی مهدی موعود سلام الله علیه در محدوده ی أرض اعمال می شود و این افتخار انقلاب اسلامی ایران است که ولیّ فقیه منصوب از جانب امام مهدی (ع) یعنی امام خمینی(ره) درباره آن می فرمایند: " انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنافداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد"۹.

, ۹, ۹,

 

,

در این زنجیره ی نظام الهی، ماجرای اربعین برای توجه تمام عالم و آدم به حقیقت وجود امام(ع) رقم زده می شود و آن کسی که با نور خود عظیم ترین برنامه های فرهنگی را در عالم به پا می کند، أبا عبدالله علیه السلام بودند و هستند؛ تقریباً از تمامی نقاط عالم، مردمی به سوی امام علیه السلام در ماجرایی به نام اربعین به سوی کربلا گسیل می شوند و شما وحدت بین شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی و یهودیان پاک طینت را نظاره می کنید؛مقصدی که وحدت را برای جهان اسلام تعریف میکند!

, مقصدی که وحدت را برای جهان اسلام تعریف میکند!,

 

,

ایرانی سنی با عزاداری در قرن چهارم محبّ اهل بیت علیهم السلام شد و سپس در قرن دهم حاکمیت شیعی را پذیرفت و بعد در قرن چهاردهم شیعه ی انقلابی شد و امروز نیز به سمت یک ماجرای بسیار عظیم تر حرکت میکند و همین طور خداوند برای اهل سنّت هم دراین چند ساله صحنه هایی را رقم زد که آنها هم از برکت ماجرای امام حسین (ع) سمت و سویی پیدا کنند.

, ایرانی سنی با عزاداری,

 

,

قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران زمانی که امام راحل(ره) حرف از حکومت دینی زدند، خیلی ها با امام(ره) مخالفت کردند؛ اخوان المسلمین سالها پیش از تحقق انقلاب در ایران مدل انقلاب داشتند و ادعای انقلابی گری، ولی نتوانسته بودند به منصه ی ظهور برسانند.

,

 

,

بعد از انقلاب اسلامی هم در جریان بیداری اسلامی منطقه در سال ۸۹ که ماجرای انقلاب مصر شکل گرفت۱۰، جمعیت سنی مذهب این کشور این فرصت را پیدا کرد که در یک ساختار قدرتمند، حاکمیت را بدست بگیرد و مدل اسلام انقلابی سنّی را در معرض دید قرار دهد؛ ولی این اسلام انقلابی سنی یک سال هم دوام نیاورد، یعنی پایه های خود را مستحکم ندیده بود.

, ۱۰, ۱۰,

 

,

با اینکه ظرفیت انقلاب شیعی، ظرفیت انقلاب ایران قصد داشت تمام قد به انقلاب آنها کمک کند و چه زیبا می شد وحدت بین انقلاب اسلامی شیعی و انقلاب اسلامی سنّی. آن خطبه ای که رهبر معظم انقلاب بعد از پیروزی مصریها در نماز جمعه خواندند، بارها در میدان التحریر مصر به زبان عربی پخش شد۱۱. نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در این خطبه و در سفر رییس جمهور مصر آقای مُرسی به ایران، به نماینده ی ایشان متذکر شدند، نوید بخش آینده ای درخشان برای انقلاب مردم مصر بود که متأسفانه این انقلاب، ظرفیت پذیرش زبان ناصح و وحدت زای برادر شیعی خود را نداشت و یک سال هم دوام نیاورد.

, ۱۱, ۱۱,

 

,

اسلام مدّ نظر انقلاب مردم ایران مسیر دارد، هدف دارد و مقصدش هم امام علیه السلام است، اما متأسفانه از ابتدای انقلاب تمامی ساختار جامعه بر اساس منطق اصولی انقلاب ایران یعنی "امام و امّت"(یک امام، یک امّت) طراحی نشد و کسانی بودند که نمی گذاشتند جریان بین امام(ولیّ فقیه)و امّت در قانون اساسی و در بدنه ی اجتماع نهادینه شود و ایشان باید پاسخگوی امام عصر(عج) باشند.

,

 

,

در جریان اربعین مقصد به سوی یک امام است و بقیه یک امّت هستند؛ بدون هیچ حزب و سلیقه ای. همه خودشان را خادم الحسین (ع) می دانند و این فضایی است که اسلام دارای هدف پیاده کرده است؛ هدفی که به امام (ع) ختم می شود. خوب در این مسیر تمام توجه شما به قافله سالاری است که کاروانی عظیم را به راه انداخته است و مسیر کاروان و هدف کاروان کاملاً مشخص است. حجمی از نور است که به سوی تاریکی ها هجوم می برد و تمام حجاب ها را برطرف کرده و به سوی خورشید آخرالزمان امام مهدی سلام الله علیه سبقت می گیرد.

,

 

,

خداوند در این ۲، ۳ سال اخیر دو جریان و در واقع ۲ آیه ی بسیار مهم را در نظام خود واقع کرده است و با توجه به تأثیرات و تغییرات این ۲ آیه، مسلمانان پیکره ی امّت اسلام را یکپارچه و مستحکم می بینند؛ یکی همین آیه ی اربعین و دیگری آیه ی "تنفّر و انزجار جهانیان نسبت به اسراییل و یهود صهیونیست" که جریان به وجود آمده ی داعش نیز زاییده ی روح پلید و دسیسه های شیطانی یهودیان مخالف اسلام است.

,

 

,

در این ۲ آیه ی بسیار قیمتی، بدنه ی امت اسلام به سوی اتّحادی پیش میرود که " الإسلام یعلوا و لا یعلی علیه۱۲ " به زیبایی دیده می شود و چنان قدرتی بر امت اسلام حاکم می شود که به تعبیر مقام معظم رهبری ماجرای "قسورة ۱۳" در امت اسلام در حال شکل گیری است و امیدواریم بتوانیم سربازانی قوی برای ولیّ جامعه باشیم و در مسیر فرهنگ سازی برای حضور و ظهور اصحاب آخرالزمانی ولیّ عصر (عج) درپهنه ی عالم، بهترین باشیم.

, ۱۲ , ۱۲ , ۱۳, ۱۳,

وحدتی که مقصد برای اسلام تعریف می کند

, وحدتی که مقصد برای اسلام تعریف می کند, وحدتی که مقصد برای اسلام تعریف می کند,

پی نوشت ها:

,

۱-آیه ۳۰ سوره ی بقره

,

۲- آیه ی ۳۴ سوره ی بقره

,

۳-علل‏الشرائع ج ۱ص ۵/ عیون‏أخباررضا(ع)ج ۱ ص ۲۶۲/ منتخب‏الأنوارالمضیئه ص ۱۱/ تأویل‏الآیات‏الظاهره ص ۸۳۵/ بحارالأنوار ج۱۸ ص ۳۴۵

,

۴-سوره مایده-آیه۳

,

۵-امام‌ علی(ص)‌در این‌ مورد می‌فرماید: «امت‌های‌ پیشین‌ مادامی‌ که‌ باهم‌ اتحاد و وحدت‌ داشتند، در حال‌ پیشرفت‌ و شکوفایی‌ بودند، و به‌ عزت‌ و اقتدار دسته‌ یافتند، خلافت‌ و وراثت‌ در زمین‌ را به‌ دست‌ آوردند و رهبر و زمامدار جهان‌ شدند»(نهج‌ البلاغه‌، خطبه‌ ۵)

,

۶-سوره آل عمران-آیه ۱۰۳

,

۷- )ابن‌ شعبه‌ حرّانی‌، ۱۴۰۸، بخش‌ سخنان‌ امام‌ رضا (

,

۸-دخت‌ گرامی‌ پیامبر اکرم‌ص در مقام‌ دفاع‌ از امامت‌ می‌فرماید: «پروردگار تعالی‌، اطاعت‌ ما خاندان‌ را سامان‌ بخش‌ امور اجتماعی‌ و امامت‌ ما را نگاه‌ دارنده امت‌ از اختلاف‌ قرار داد.» (پیشین‌، طبرسی‌ ۱۳۴)

,

۹-صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۳۲۷

,

۱۰-انقلاب ۲۰۱۱ مصر (انقلاب ۲۵ ژانویه) مجموعه‌ای از راهپیمایی‌ها، اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی است که در۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ (۵ بهمن۱۳۸۹ ) در کشور مصر آغاز شد و به استعفای حسنی مبارک در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ و ایجاد حکومتی نظامی در کشور منجر شد.

,

۱۱-خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۵/۱۱/۱۳۸۹

,

۱۲-شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۴، باب میراث اهل الملل، ص۳۳۴، ح۵۷۱۹.

,

۱۳-مقام معظم رهبری۲۱/۹/۹۱

,

 

,

یادداشت از سید یونس میرزایی

, سید یونس میرزایی,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه