اخبار داغ

قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در زیر یک مدرسه

قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در زیر یک مدرسه
قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در حالی در منطقه تپه جی و زیر یک مدرسه مدفون است که به دلیل پرتردد بودن و کمبود بودجه امکان کاوش‌ آن وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، قدیمی‌ترین مسجد اصفهان در حالی در محله «تپه جی» اصفهان در زیر یک مدرسه از چشم‌ها مخفی شده است که به گفته مسئولان به دلیل هزینه بسیار بالا و اینکه در یک مکان پرتردد واقع شده، امکان حفاری و کاوش‌های باستان شناسی برای استخراج این مسجد وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فریدون الهیاری، با بیان این مطلب اظهار داشت: این مسجد در زیر تپه موسوم به جی قرار دارد اما هم اکنون در این مکان یک دبیرستان دایر است و محلی پر رفت و آمد محسوب می‌شود.

,

وی با بیان اینکه حفظ حرائم مهم‌ترین برنامه و اولویت میراث فرهنگی در دوره جدید است، تاکید کرد: پیش از این سخت‌گیری‌ها و ضوابط امروزی میراث برای حفظ حرائم رعایت نشده و در ارتباط با این تپه اقداماتی صورت گرفته که صحیح نبوده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه ممکن است کاوش این تپه با لحاظ بودجه مناسب در آینده در دستور کار قرار گیرد، بیان داشت: در این ارتباط لازم است با توجه به قرار داشتن این مسجد تاریخی در یک مکان پرتردد ضوابط لازم به شکل دقیق و قانونی مشخص شود و اجازه نمی دهیم اتفاقات گذشته تکرار شود.

,

علمدار علیان مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز در این رابطه اظهار داشت: برای کاوش این مسجد قدیمی لازم است در ابتدا مدرسه مذکور از این محل جابه جا و تپه جی آزاد سازی شود، آنگاه با تامین بودجه لازم حفاری انجام و این مکان به شکل سایت موزه به نمایش گذاشته می شود و بودجه لازم برای حفاری و حفاظت از سایت موزه جی ۵۰۰ میلیون تومان است.

,

وی افزود: البته در شرایط فعلی این امر تا حدودی غیرممکن است چراکه علاوه بر مشکلات در ارتباط با جابه جایی این مدرسه که مالک آن آموزش و پرورش است حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای حفاری و حفاظت از این سایت موزه موردنیاز است.

,

مسئول باستان‌شناسی میراث فرهنگی اصفهان تدارک برنامه حفاظتی شامل نگهبان، خدمات نگهداری از بنا و غیره را برای این سایت موزه را ضروری برشمرد و گفت: بر این اساس در شرایط فعلی دولت توان اجرایی کردن این امر را ندارد اما به دولتمردان در سطح استانی پیشنهاد می کنیم که در این زمینه فکر و برنامه ریزی کنند.  

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه