اخبار داغ

ثبت سیگارهای انگلیسی و آمریکایی در ایران

ثبت سیگارهای انگلیسی و آمریکایی در ایران
بررسی ها نشان می دهد عطش و برنامه شرکت های مشهور غربی برای حضور در کشورمان، بسیار قابل توجه بوده و این بار کمپانی "بریتیش آمریکن توباکو" که از غولهای بزرگ صنعت دخانیات در جهان محسوب می شود سراغ ثبت رسمی در ایران امده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همین چند هفته پیش یود که خبر ثبت رسمی "مک دونالد" در ایران، بازتاب ها و واکنش های فراوانی را به دنبال داشت چراکه این رستوران یکی از اصلی ‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌رود و دارای بیش از ۳۱ هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌ شود با صرف هزینه‌ های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.

اگرچه این اتفاق، رسما در سال 93 افتاده بود اما انتشار اسناد آن در پاییز امسال، نشان داد کمپانی های بزرگ امریکایی علاقمند به حضور در فضای کشورمان هستند و بررسی ها نشان می دهد، این موضوع صرفا به کمپانی های مواد غذایی نیز خلاصه نشده است و طبق اعلام روزنامه رسمی در تاریخ 20 آبان ماه امسال (یعنی چند روز قبل) تقاضای ثبت علامت تجاری توسط کمپانی «فیس بوک» در ایران مورد تایید قرار گرفته و این شرکت می تواند بر اساس نامه 22 مهرماه اداره ثبت، از این علامت در کشورمان استفاده کند.

بررسی ها نشان می دهد عطش و برنامه شرکت های مشهور غربی برای حضور در کشورمان، بسیار قابل توجه بوده و این بار کمپانی "بریتیش آمریکن توباکو" که از غولهای بزرگ صنعت دخانیات در جهان محسوب می شود سراغ ثبت رسمی در ایران امده است. 



شرکت بریتیش امریکن توباکو یا اصطلاحا BAT در سال 1902 پس از ادغام دو شرکت "امپریال توباکو” انگلستان و "آمریکن توباکو” ایالات متحد تشکیل شد و از نظر میزان فروش سالیانه٬ پس از فیلیپ موریس٬ دومین تولیدکننده توتون و تنباکوی جهان محسوب می‌ شود. پرفروش ترین برندهای سیگار متعلق به این شرکت٬ عبارتند از دانهیل٬ کنت٬ پال مال٬ کول و روتمنز.

نکته جالب درباره ثبت سریالی و سریع انواع برندها و علامت های تجاری این کمپانی غربی در ایران آن است که اگرچه شرکت BAT در سال 2002 مجوز سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران را کسب و فعالیت خود را آغاز کرده اما چند هفته ای است به یاد ثبت رسمی برندهای خود افتاده است، در حالی که ثبت برند و علامت، ربطی به تحریم ها نداشته و در عین حال، سابقه حضور این شرکت در کشورمان، بیش از 10 سال است.

اما در عین حال، بررسی های صبحانه نشان می دهد شرکت دیگری به نام "استاربوز توباکو" ثبت شده در کشور امریکا نیز که در زمینه دخانیات فعالیت می کند، اقدام به ثبت برند خود در ایران کرده است که اگرچه شرکت مشهوری در این بازار ایران محسوب نمی شود اما حتما برنامه و ایده ای برای حضور در کشورمان دارد که دست به چنین اقدامی زده است.



طبق قوانین مربوط به ثبت علامت تجاری، "مالک علامت ثبت شده می ‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یاخدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد."

به گزارش صبحانه، طبق رویه و قوانین موجود در کشورمان، اگر یک شرکت خارجی در کشور نمایندگی داشته باشد با همان علامت تجاری خود فعالیت می‌ کند (مانند اقدام اخیر فیس بوک) ولی اگر بخواهد شعبه ‌ای از آن شرکت باشد با علامت تجاری ثبت‌ شده متفاوتی از آن شرکت فعالیت می‌ کند مانند اقدام مک دونالد در ایران.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه