اخبار داغ

رؤسای اطلاعاتی سه کشور غربی در سوریه

رؤسای اطلاعاتی سه کشور غربی در سوریه
یک روزنامه عرب‌زبان از سفر رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، آلمان و جمهوری چک به دمشق خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه لبنانی الجمهوریه در گزارشی نوشت که چند روز پس از انجام عملیات تروریستی پاریس رؤسای سرویس‌های جاسوسی فرانسه ، آلمان و جمهوری چک به صورت اعلام نشده به دمشق سفر کردند. بنا بر اعلام منابع سوری انجام این سفر قبل از انفجارهای 13 نوامبر در پاریس برنامه‌ریزی شده بود، اما این اقدامات تروریستی نیاز فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها برای انجام این سفر را تقویت کرد تا به جای به تعویق انداختن آن به بهانه مشغول شدن تمامی مؤسسات جاسوسی اروپا به حالت فوق‌العاده‌ای که بیشتر دولت‌های دنیا جهت جلوگیری از اقدامات تروریستی در اروپا در پیش گرفتند، با عزم بیشتری این سفر را انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یک منبع سوری در این رابطه به الجمهوریه گفت که محتوای مذاکرات انجام شده سران اطلاعاتی سه کشور اروپایی در دمشق شامل سه خواسته بود که مسئولان سرویس جاسوسی فرانسه و آلمان به مقامات سوریه منتقل کردند. رئیس سرویس اطلاعاتی جمهوری چک نقش کاتالیزور برای رسیدن به راهکارهای انجام این نشست را داشت.

,

مطلب اول در مورد مطالبه پاریس از دمشق برای موافقت با تجهیز این کشور به اسامی موجود در نزد سرویس‌های امنیتی سوریه از افراطیونی است که با تابعیت فرانسوی در کنار گروه تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه مبارزه می‌کنند.

,

رئیس سرویس جاسوسی فرانسه در تحقق این هدف موفق بوده و توانست موافقت دمشق را به دست آورد. اطلاعات ارائه شده از سوی نیروهای امنیتی سوریه این رویکرد را ایجاد کرد که عناصر مسلح افراطی با تابعیت کشورهای اروپایی در نزد داعش و دیگر گروه‌های تکفیری به یک پدیده خطرناک تبدیل شده است. این اطلاعات همچنین نشان داد که داعش به تنهایی طی سال‌های اندک گذشته موفق شده 2500 عنصر مبارز با تابعیت کشورهای اروپایی جذب کند و این عناصر الان در میان نیروهای داعش در سوریه مبارزه می‌کنند. نسبت بالایی از این افراد فرانسوی هستند.

,

موضوع دوم که به ویژه آلمانی‌ها روی آن تأکید داشتند، درخواست از دولت سوریه برای هماهنگی با سرویس‌های جاسوسی آلمان در راستای دقت نظر در اسامی آوارگان سوری است که وارد خاک این کشور می‌شوند. آنها خواستار مطابقت اوراق هویتی ارائه شده از سوی این افراد با ماهیت ثبت شده آن ها در ادارات رسمی سوریه هستند.

,

آلمان در این زمینه با مشکل مواجه است. سرویس‌های امنیتی این کشور از این نکته شکایت می‌کنند که هیچ ابزار قابل توجهی برای اطمینان از اسنادی که آوارگان سوری در زمان ورود به آلمان ارائه می‌دهند، در اختیار ندارند. آلمانی‌ها نگران این موضوع هستند که داعش از ورود بی‌سابقه آوارگان سوری به اراضی این کشور سوءاستفاده کرده و خود را با عنوان آواره جا بزنند تا حملات تروریستی را در داخل این کشور سامان‌دهی کنند.

,

موضوع دیگری که انجام این دیدار را ضروری می کند، بروز پدیده ای است که شک و تردید نیروهای امنیتی را باعث شده است. علت آن هم این است که میزان بالایی از آوارگان سوریه وارد شده به آلمان جوانان و پیرمردانی هستند که زنان و فرزندان خود را در سوریه رها کردند. این در حالی است که سابقه تاریخی پناهنده شدن مردم جهت فرار از جنگ همواره شاهد فرار خانوادگی بوده و حتی سرپرستان خانوارها هم در بسیاری از موارد در کشور خود باقی می ماندند. از نظر سرویس‌های امنیتی آلمان این پدیده در باب رفتارهای اجتماعی و امنیتی مفهومی ندارد.

,

موضوع سوم که مسئولان سرویس‌های امنیتی فرانسه و آلمان مطرح کردند، در رابطه با همکاری امنیتی فرانسه و آلمان و به صورت کلی اروپا با سوریه در خصوص اقدامات تروریستی خارجی است. این منبع سوری گفت که مسئول سرویس جاسوسی جمهوری چک از سه ماه پیش نقش آماده سازی برای انجام این دیدار را برعهده گرفته و موفق شده تناقض‌های موجود به ویژه  بین دولت سوریه و فرانسه برای انجام این دیدار را برطرف کند. مقامات سیاسی سوریه در گذشته شرط کرده بود که همکاری اطلاعاتی با سرویس جاسوسی فرانسه در زمینه عناصر مسلح فرانسوی باید در چارچوب سیاسی و از طریق کانال‌های دیپلماتیک صورت گیرد ، نه از کانالهای صرفاً امنیتی.

,

در دیداری که اوایل سال جاری بین میانگین‌های فرانسوی و علی مملوک رئیس شورای امنیت ملی سوریه برگزار شد، مملوک تأکید کرد که دمشق تا زمانی که سیاست‌های خصمانه پاریس ادامه داشته و این کشور مناسبات خود را با دولت سوریه کاملاً قطع کرده است، در ابعاد  امنیتی با فرانسه همکاری نخواهد کرد. وی در این رابطه یک راه‌حل میانه مطرح کرد و آن این بود که پاریس سفارت خود در سوریه را ولو در سطح کنسولگری بازگشایی کند و از طریق موقعیت دیپلماتیک خود در دمشق مسائل مربوط به تروریسم را با مقامات رسمی سوریه دنبال کند. وی همچنین موضوع تعیین کنسول یا کاردار امنیتی برای پیگیری این پرونده از طریق یکی از سفارتخانه‌های مفتوح در دمشق مانند سفارت جمهوری چک را مطرح کرد.

,

پاریس در آن زمان این درخواست را رد کرد، چرا که اصرار داشت هر نوع به رسمیت شناختن دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را رد کند. اما به نظر می‌رسد دولت جمهوری چک در نهایت موفق شد مشکل را حل کند.

,

یکی از راه‌حل‌هایی که در این رابطه مطرح شد انجام هماهنگی‌های اطلاعاتی بین پاریس و دمشق در سه پرونده مطرح شده از طرق سفر مسئولان اطلاعاتی فرانسه ، جمهوری چک و آلمان به دمشق بود. ویژگی این طرح در این بود که ملاحظات سیاسی و امنیتی را با هم در نظر می گرفت. همچنین این راه حل مطرح شد که فرانسه از سفارت جمهوری چک در دمشق به عنوان مرکزی برای پیگیری و هماهنگی‌های امنیتی با سرویس‌های اطلاعاتی سوریه استفاده کند.

,

از دیدگاه منابع سوری تنش در اطمینان امنیتی بین دمشق و آلمان به اندازه فرانسه نیست. در ابعاد تاریخی نیز آلمان همواره ارتباطات اطلاعاتی خود با دولت‌های مشرق عربی و احزاب بزرگ آن را حفظ کرده است. طبیعتاً این کشور مناسبات خود در مبارزه با تروریسم تکفیری یا حل بحران‌های ناشی از ربایش و اسارت مردم و عملیات تبادل اسرا بین دولت ها و احزاب - دولت ها نیز دنبال کرده است.

,

سفر امنیتی مقامات عالی‌رتبه فرانسوی به سوریه با تحقق اهدافی در سطوح هماهنگی‌های اطلاعاتی بر ضد داعش همراه شد. در همین راستا بود که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه از پذیرش پاریس در کمک به ارتش سوریه در مبارزه با داعش خبر داد ، چرا که می‌خواست حمایت سیاسی خود از نتایج دیدار رئیس سرویس‌های جاسوسی فرانسه در دمشق را نشان دهد. اما عقب‌نشینی وی از این اظهارات با ذکر این مطلب که همکاری‌ها تنها در مرحله بعد از روند انتقالی صورت می‌گیرد، ممکن است روند اجرایی شدن تعهدات نشست مذکور را دچار اختلال کند.

,

مبارزه با داعش و جبهه النصره تنها هدف مطلوب فرانسه در پرونده همکاری‌های امنیتی بین پاریس و سوریه است، اما سوریه معتقد است که دمشق آمادگی همکاری‌های امنیتی کامل و شفاف در صورت مسدود بودن کامل افق سیاسی بین دو کشور را ندارد و اجازه نمی دهد در صورت عدم تغییرات مثبت در گفتمان رسمی فرانسویها در مورد دولت سوریه این هماهنگی ها باقی بماند.

,

انتهای پیام/بخ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه