اخبار داغ

اندر حکایت دل بستن مربیان به ستاره‌های پا به سن گذاشته

فقر بازیساز در لیگ‌ برتر ایران

فقر بازیساز در لیگ‌ برتر ایران
؛ - «پلی‌میکر»؛ پستی است که این روزها ذهن اکثر مربیان لیگ‌ برتری را به خود مشغول کرده چون بازیکنی پیدا نمی‌کنند که این نقش را به خوبی برای آن‌ها بازی کند. البته این مشکل به امروز و دیروز فوتبال ایران برنمی‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ - «پلی‌میکر»؛ پستی است که این روزها ذهن اکثر مربیان لیگ‌ برتری را به خود مشغول کرده چون بازیکنی پیدا نمی‌کنند که این نقش را به خوبی برای آن‌ها بازی کند. البته این مشکل به امروز و دیروز فوتبال ایران برنمی‌گردد و سال‌‌هاست همه فوتبالی‌ها و مربیان دغدغه داشتن چنین بازیکنی را در ترکیب خود دارند چون کسی را ندارند که بتواند در میانه زمین کار را برای آن‌ها دربیاورد. جدا از چند تیم که در این پست همچنان دلخوش به بازیکنان باتجربه و پا به سن گذاشته هستند مابقی تیم‌ها برای پر کردن پست پلی‌میکر با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده و در این بین نیم‌نگاهی به جذب بازیکنان خارجی دارند که در این راه هم پیدا کردن پلی‌میکر خوب خارجی مستلزم پرداخت پول‌های آنچنانی است که از عهده هیچ کدام از باشگاه‌های ایرانی برنمی‌‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

jabbar0916 8fe70

, jabbar0916 8fe70,

استقلال به عنوان صدرنشین لیگ‌ برتر از روزی که مجتبی جباری را از دست داد با معضل بزرگی به نام پلی‌میکر دست ‌و پنجه نرم می‌کند گرچه در مقطعی دو بازیکن خارجی تا حدودی توانستند انتظارات را برآورده کنند. فابیو جان‌واریو و جاسم کرار دو بازیکنی بودند که در مقاطعی توانستند ضعف‌های تیم را در پست پلی‌میکر برطرف کنند اما حضور آن‌ها هم مقطعی بود و باز هم جای خالی بازیکنی مثل جباری پر نشد به خصوص در فصل جاری که حاشیه‌های جاسم کرار لطمات جبران‌ناپذیری به تیم وارد کرد و در آخر هم حکم اخراج این بازیکن صادر شد تا پرویز مظلومی برای پر کردن جای خالی این عراقی حسابی فکرش مشغول باشد. یکی از مربیان استقلال در همین ارتباط گفت: «فکرش را نمی‌کردیم جاسم کرار با چنین وضعیتی روبه‌رو شود و دست ما را در نیمه‌های راه در پوست گردو بگذارد به همین خاطر سخت در تلاش هستیم تا یک پلی‌میکر خوب جذب کنیم اما حقیقت این است که این‌گونه بازیکنان در حال حاضر در فوتبال ما نادر هستند و پیدا کردن یکی از آن‌ها مثل کشف گنج می‌ماند».

,

mohammad-noori-41014 33fee

, mohammad-noori-41014 33fee,

پرسپولیس هم تقریباً وضعیتی شبیه رقیب دیرینه‌‌اش دارد تا جایی که الان در صدد بازگرداندن محمد نوری کاپیتان سابق خود است که پا به سن گذاشته و سال‌های پایانی فوتبالش را می‌گذراند. بازیکنی که در قطر هم روزهای خوبی را با مسیمیر سپری نمی‌کند و هر لحظه احتمال بازگشتش به جمع سرخپوشان بیشتر از قبل می‌شود تا بلکه نگرانی‌های برانکو را در میانه میدان به حداقل برساند. پروفسور امیدوار بود بازیکنان جوانی همچون احمدزاده، محسن مسلمان و... بتوانند در پست پلی‌میکر خواسته‌های او را برآورده کنند اما این اتفاق رخ نداد تا او هم دست به دامن نسل قدیمی پلی‌میکرهای ایران شود بلکه تیمش را از وضعیت فعلی بیرون ببرد. خود برانکو در تشریح ضعف‌های میانه میدان تیمش گفت: «نبود یک بازیساز باتجربه که در لحظات حساس بتواند گره کار را باز کند خیلی اذیت‌مان کرد و باید هرچه سریع‌تر فکری اساسی برای این ضعف بیندیشیم اما در حال حاضر گزینه‌های معدودی در اختیار داریم و نمی‌توانیم روی جذب آن‌ها ریسک کنیم».

,

navidkia0916 b82d3

, navidkia0916 b82d3,

سپاهان هم هر وقت محرم نویدکیا را به عنوان یکی از بهترین پلی‌میکرهای دو دهه گذشته فوتبال ایران در ترکیب داشته، نمایشی که ارائه داده زمین تا آسمان متفاوت بوده با زمانی که محرم را در اختیار ندارد. شاید به همین خاطر هم هست که طرفداران نویدکیا تا این اندازه به بازگشت او به ترکیب تیم اصرار داشتند چون در مدتی که این بازیکن غایب بود سپاهان آن تیم همیشگی نبود. حتی برادر کوچک‌تر محرم یعنی رسول هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. در این بین ذوب‌آهن را می‌توان از جمله تیم‌هایی قلمداد کرد که در حال حاضر با داشتن بازیکنی به نام قاسم حدادی‌فر مشکلی از بابت پلی‌میکر ندارد ضمن اینکه در کنار این بازیکن ظهور بازیکنی جوان به نام احسان پهلوان هم دغدغه‌های گل‌محمدی را به حداقل رسانده است. تلفیق تجربه و جوانی این دو بازیکن در میانه میدان ذوب، طراوت خاصی به نوع فوتبال این تیم بخشیده و باعث شده فوتبالی‌ها از دیدن بازی‌های ذوب‌آهن در یکی، دو فصل گذشته نهایت لذت را ببرند. نمایشی که موفقیت‌های بیشماری را برای این تیم به ارمغان آورده است.

,

iman-mobali0916 8e8d1

, iman-mobali0916 8e8d1,

بی‌توجهی به استعدادهای ناب فوتبال ایران در دو دهه گذشته که بیشتر باشگاه‌ها به جای راه‌اندازی کارخانه بازیکن‌سازی دل به نتیجه‌‌گیری و قهرمانی بسته بودند باعث شد تا الان اکثر تیم‌های مدعی قهرمانی برای پر کردن خلأ بازیساز و پلی‌میکر دل به نسل قدیم فوتبال ایران ببندند و در صدد بازگرداندن این بازیکنان پا به سن گذاشته باشند. استقلال به سراغ مجتبی جباری می‌رود، پرسپولیس در صدد بازگرداندن محمد نوری است، سپاهان مانع خداحافظی محرم نویدکیا می‌شود، ملوان دلخوش به درخشش بازیکنی همچون پژمان نوری است، پدیده از بازیکنی همچون حسین بادامکی در این پست بهره می‌برد، نفت در کنار پیام صادقیان جوان بازیکنی همچون ایمان مبعلی را به میدان می‌فرستد تا توازن را برقرار کند و... همه و همه نشان می‌دهد استخراج پلی‌میکر از چاه در حال خشک شدن فوتبال ایران همان مصداق پیدا کردن طلا در معدن مس است!

,

در نسل فعلی فوتبال ایران هستند اندک بازیکنانی که بتوانند نقش پلی‌میکر را به خوبی بازی کنند به همین خاطر مشتریان زیادی هم پیدا کرده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به بختیار رحمانی، سروش رفیعی، داریوش شجاعیان، پیام صادقیان و... اشاره کرد اما فراز و نشیب‌های این بازیکنان جوان و حاشیه‌های کاذبی که آن‌ها را در محاصره خود قرار داد باعث شد زیاد روی نسل جدید پلی‌میکرهای ایرانی نتوان حساب باز کرد. شاید به همین خاطر بود علی دایی سرمربی موفق این روزهای صبا در یکی از جلسات تمرینی تیمش نزد دوستان خود به انتقاد از وضعیت موجود در پرورش استعدادهای جدید پرداخت و گفت: «مدت‌‌هاست دنبال پیدا کردن یک پلی‌میکر است اما گزینه‌ای پیدا نمی‌کند و بالاجبار باید به سراغ بازیکن درجه دو و سه خارجی برود چون بازیکنان درجه یک پول خوب می‌خواهند که از توان باشگاه‌های ایرانی خارج است». البته تنها علی دایی در بین مربیان داخلی این دغدغه را ندارد و سایر مربیان هم با این ضعف روبه‌رو هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه