اخبار داغ

در پسابرجام بازار مسکن طلا می شود؟

وام هم مسکن را از رکود خارج نکرد/بهار بعد از برجام چگونه کنترل بازار مسکن را به دست می گیرد

وام هم مسکن را از رکود خارج نکرد/بهار بعد از برجام چگونه کنترل بازار مسکن را به دست می گیرد
نزدیک به دو سال است که بخش مسکن در ایران دچار رکود شدید شده است. بخشی از این رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل تورم و دیگری نبود اطمینان سرمایه گذاران از آینده کشور بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، با توجه به تمام شرایط کنونی و وضعیت مسکن در سال های اخیر کاملا رونق از کاسه این بازار در کشور افتاده است و تقریبا تمام شرایط و وعده وعیدهای بانکی و دولتی تاثیری در حفظ تعادل بازار مسکن ایفا نکرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

وزیر راه و شهرسازی درباره رکود بخش مسکن با تاکید بر اینکه نباید اقدام‌هایی انجام دهیم که مردم پسند باشد و مسکن را دوباره دچار حباب تورم کند، گفت: حوزه ساخت و ساز به طور مستقیم با برجام مرتبط نیست اما با اجرای برجام و افزایش قدرت خرید مردم این بخش رونق می‌گیرد.

,

 

,

عباس آخوندی در برنامه زنده تلویزیونی «متن حاشیه» چند وقت پیش اظهار داشت: اگر بخواهیم سرمایه گذاری در کشور انجام شود، باید همه نظام‌ های قیمت ‌گذاری برچیده شوند.

,

 

,

وی همچنین مداخله بیش از حد دولت در بخش مسکن را نادرست دانست و عنوان کرد: تنها راهکار رونق بخش مسکن پس انداز مردم و تعهد بانک‌ ها به پرداخت تسهیلات خرید مسکن است.

,

 

,

در ماه‌های اخیر نظرات و راهکارهای مختلفی در خصوص رکود بازار مسکن مطرح شده است تا شرایط بازار را تغییر دهد و صنعت ساختمان را رونق بخشد اما هیچ یک از این دیدگاه‌ها و راهکارها تاکنون نتوانسته است مشکلات این بخش را حل کند و همچنان فعالان بازار مسکن درگیر رکود خرید و فروش و ساخت و ساز مسکن هستند.

,

 

,

و حتی در حالی هنوز نسخه تحریک تقاضا از سوی دولتمردان برای بازار مسکن نوشته می‌شود که وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن هم که مهر ماه تصویب شده بود، نتوانست بازار مسکن را از رکود خارج کند.

,

 

,

اما چیزی که حائز اهمیت است این است که فعالان بازار معتقدند به محض اینکه دولت سیاست‌های انقباضی خود را در این بخش اجرا نکند، بازار مسکن با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه خواهد شد که عدم تولید مسکن در چند سال اخیر هم به این افزایش قیمت مسکن کمک می کند.

,

 

,

مسکن یکی از هزاران نمونه از دغدغه های اصلی زندگی جوانان امروز است که خیلی از آنها بعد از تشکیل خانواده و بعد از چندین سال دوندگی هنوز هم به یک سقف و چهار دیواری منحصرانه برای خود و سرپناهی برای خانواده شان نرسیده اند.

,

 

,

در سال های اخیر وام مسکن و اجرای طرح مسکن مهر در سراسر کشور تعداد زیادی از افرادی که نتوانسته بودند برای خود سرپناهی ایجاد کنند را با وعده مسکن با مزایای وافر و با تشویق دادن تمام پس اندازهای سالیانه خود در نهادی با نام مسکن مهر شریک و سهام دار کرد.

,

 

,

با وجود تمام کم کاری های که در پروژه مسکن مهر و دیرکرد در اتمام و تحویل آن انجام شد، اما در نهایت تعدادی از این پروژه تحویل متقاضیان شد و با مشاهده نواقصی که در این طرح وجود داشت، اکثر متقاضیان واحدهای خود را برای فروش به امید بازپس گیری پس انداز اولیه و مقداری ناچیز سود برای فروش گذاشتند.

,

 

,

اما در کمال ناباوری با رکود در بازار مسکن مواجه شدند و پس انداز آنها بدون هیچ سودی به خواب بدون سود فرورفت.

,

 

,

بعد از اجرای برجام و رسیدن روز موعد در اجرای مفاد این قرارداد در خاک ایران، در نهایت چشم و دل همه به امید این است که رونق بازار مسکن سکه مسی مردم را جلا دهد و دوباره طلا کند.

,

 

,

که البته با توجه به کساد بودن بازار مسکن در چند سال اخیر بساز و بفروش مسکن هم در دوره رکود و خاموشی به سر می برد و اکنون حمایت دولت در این بازار هم از بنگاه های ملک و املاک و هم از مردم الزامی است، تا طعم شیرینی سالهای بعد از تحریم به معنی واقعی خود تجلی یابد.

,

 

,

در تمام دنیا هر زمان که بخواهند اقتصاد را از رکود خارج کنند، بخش مسکن را فعال می‌کنند، به این دلیل که بخش مسکن، با صنایع و خدمات زیادی مرتبط است، در حقیقت حرکت بخش مسکن، صنایع و خدمات دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این عامل باعث می‌شود که اقتصاد رونق یابد.

,

 

,

نزدیک به دو سال است که بخش مسکن در ایران دچار رکود شدید شده است. بخشی از این رکود ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت برای کنترل تورم و دیگری نبود اطمینان سرمایه گذاران از آینده کشور است، که هم مردم و هم بنگاه داران را در امید بهار پسابرجام قرار داده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه