اخبار داغ

18 بهمن 57 در کمیجان چه گذشت؟

اولین شهید فراهان که در انقلاب 57 خونش جاری شد/ مروری بر اعتراضات مردم استان مرکزی به رژیم پهلوی

اولین شهید فراهان که در انقلاب 57 خونش جاری شد/ مروری بر اعتراضات مردم استان مرکزی به رژیم پهلوی
شهید صفرعلی دستجانی در سالهای 57 در مبارزات با رژیم شاهنشاهی حضور فعال داشت و سرانجام در 18 بهمن سال 57 در درگیری با ماموران رژیم در شهر کمیجان بر اثر اصابت گلوله به دست و قلبش به فیض شهادت رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر، شهید صفرعلی دستجانی اولین شهید انقلاب شهرستان فراهان است که در 18 بهمن ماه سال 57 در شهر کمیجان به دست ماموران رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید.

شهید صفر علی دستجانی در سال 1330 در روستای دستجان از توابع فراهان به دنیا آمد، او در یک خانواده مذهبی بزرگ شد، سواد خواندن و نوشتن را در مکتب روستا آموخت و در کنار پدر به کشاورزی مشغول شد.

شهید صفرعلی دستجانی بعد از ازدواج صاحب سه فرزند شد و به شغل کشاورزی در روستا مشغول بود.

شهید صفرعلی دستجانی در سالهای 57 در مبارزات با رژیم شاهنشاهی حضور فعال داشت و سرانجام در 18 بهمن سال 57 در درگیری با ماموران رژیم در شهر کمیجان بر اثر اصابت گلوله به دست و قلبش به فیض شهادت رسید.

علی امیرآبادی فراهانی یکی از اهالی روستای امیرآباد فراهان راجع به نحوه شهادت شهید صفرعلی دستجانی گفت:

در روز 16 بهمن سال 1357 در تظاهرات مردم کمیجان یکی از ماموران رژیم توسط مردم خلع سلاح می شود که این واقعه در روزنامه 21 بهمن 1357 به صورت مختصر و کوتاه به لحاظ ملاحظات سیاسی از طرف خبرنگار اعزامی اطلاعات از اراک درج شده است.

بعد از خلع سلاح ماموران در روز 16 بهمن، پاسگاه از ناحیه انتظامی تقاضای نیروی کمکی برای مبارزه با مردم می کند و یک ستون نیروی نظامی با چند کامیون سرباز، نفربر و تانک و زره پوش راهی کمیجان می شوند و کمیجان را از 17 تا 19 بهمن به محاصره می کنند.

مردم بدون اعتنا اقدام به برگزاری چهلم برای شهدای مشهد نموده و از اهالی روستاهای اطراف از جمله امیرآباد، سلیم آباد و دستجان نیز برای شرکت در مراسم دعوت می کنند.

 شهید صفرعلی دستجانی هم برای شرکت در این مراسم که از طرف اهالی شهر کمیجان دعوت شده بود، شرکت داشت.

مراسم باشکوهی با حضور بیش از 10000 نفر در محله ی سرآب برگزار شد در حالی که کلیه خیابان های منتهی به این مسجد تحت مراقبت نیروهای انقلابی بوده و تمهیداتی از قبیل سد معبر نیز انجام شده بود.

ماموران نظامی کمیجان را محاصره کرده بودند، چون هر لحظه احتمال حمله ماموران بود، عده ای از بزرگان از میهمانان غیر مسلح و پیرمردان خواستند که پس از صرف ناهار کمیجان را ترک کنند و تنها افراد  جوانان بمانند.

پس از صرف ناهار خبر رسید که ماموران به طرف مسجد سرآب در حرکت هستند، ماموران از پاسگاه قبلی(روبروی بانک ملی) شروع به تیراندازی کردند تا خانه ی معلم فعلی رسیدند، ماموران در آن محل با تعداد زیادی گاوآهن تراکتور سد معبر و با توده ای از لاستیک های آتش زده، روبرو شدند.

از آنجا که تمهیدات لازم از قبیل بازگذاشتن درب خانه های اطراف برای سنگر گرفتن اندیشیده شده بود مردم حاضر در مسجد به سرعت متفرق و در پشت بامهای اطراف سنگر گرفتند.

پس از گذشتن از سد معبر، ماموران دیوانه وار به هر سمت و هر کسی که می دیدند شلیک می کردند به طوری که تا رسیدن به مسجد 16000 تیر خالی کرده بودند تا این که محل اهل قبور سرآب یکی از مبارزان به نام صفرعلی دستجانی به شهادت رسید.


پس از آن یکی از جوانان مبارز سه کامیون از ماموران رژیم را با کوکتل مولوتف به آتش کشید و تلفات سنگینی را ستون نیروهای نظامی متحمل شد و سپس مجروحین خود را به خارج از کمیجان جهت پانسمان انتقال دادند.

پس از این درگیری چون موفق به گرفتن سلاح هایی که به دست مردم افتاده بود نشدند مجددا اطراف کمیجان را به محاصره درآوردند که متعاقب رسیدن خبر محاصره ی کمیجان حدود 2000 نفر از مردم انقلابی اراک در میدان ارک متحصن و خواستار پایان یافتن محاصره ی کمیجان شدند.


با کمک گروه روحانیون مبارز اراک حجت الاسلام میرجعفری به همراه دکتر لقمانی مسئول پزشکی قانونی استان و سه پزشک و پنج کمک پزشک و چهار دستگاه آمبولانس برای مردم کمکهای دارویی و غذایی ارسال می شود.

متعاقب آن محاصره پایان یافته ستون ماموران نظامی با تجهیزات و ادوات سنگین خود راهی اراک می شوند و بدین صورت اولین پاسگاه رژیم در کمیجان پس از خلع سلاح برچیده شد.

این خبر از طریق رادیوهای بیگانه ( بی بی سی و رادیو مسکو ) و در روزنامه اطلاعات مورخ 19 بهمن اعلام شد و توسط دولت موقت در محضر حضرت امام (ره) همراه با تقدیر از بینش سیاسی مردم کمیجان مطرح می شود.

شهید صفرعلی دستجانی در روستای دستجان به خاک سپارده شد.

 راهش پاینده و پر رهرو باد.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه