اخبار داغ

از منحرف کردن افکار عمومی تا توسل به عربستان سعودی/

تدابیر الهام علی اف برای خروج آذربایجان از بحران اقتصادی

تدابیر الهام علی اف برای خروج آذربایجان از بحران اقتصادی
بایستی دید آیا دولت آذربایجان خواهد توانست از بحران اقتصادی خارج شود و از افزایش بیشتر قیمت کالاهای مصرفی مردم جلوگیری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از میانا : با کاهش قیمت جهانی نفت اقتصاد جمهوری آذربایجان که متاثر از صادرات نفت است دچار بحران شد و از سوی دیگر با تصمیم دولت جمهوری آذربایجان برای کاهش قیمت منات واحد پول این کشور در مقابل دلار آمریکا قیمت های اجناس مصرفی در این کشور افزایش یافت و مردم تعدادی از مناطق مختلف آذربایجان در اعتراض به گرانی های اخیر در این کشور تجمع برگزار کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  میانا,

علاوه بر این تعدادی از بانک های آذربایجان به دلیل عدم توانایی در انجام تعهدات خویش از سوی بانک مرکزی آذربایجان تعطیل شده اند و یا در آستانه تعطیل شدن هستند.تظاهرات مردم آذربایجان در اعتراض به گرانی های اخیر در این کشور در طول حاکمیت الهام علی اف بی سابقه بود چرا که مخالفان حاکمیت باکو با همه تبلیغات ضد دولتی نتوانسته بودند این حجم از مردم را به خیابانها بکشانند.

,

 حاکمیت الهام علی اف که خطر وقوع انقلاب در جمهوری آذربایجان را احساس کرده بود در وهله اول به منحرف کردن افکار عمومی این کشور پرداخت تا شاید موج اعتراضات مردمی را بخواباند که در این امر نیز به موفقیت رسید.

,

حاکمیت طوری به مظلوم نشان دادن الهام علی اف پرداخت که انگار وی در میان تعدادی از وزراء و مسئولان بی کفایت گیر کرده است. این برنامه را حافظ حاجی اف رئیس حزب مساوات معاصر آذربایجان به خوبی هدایت کرد و وی در مصاحبه های اخیر خویش با بی کفایت نشان دادن وزراء و مسئولان ارشد آذری بارها از مردم آذربایجان خواست تا در حمایت از الهام علی اف تجمع نمایند.از سوی دیگر برخی از رسانه های وابسته به حاکمیت بحران اقتصادی جمهوری آذربایجان را گردن فرماندارهای مناطق آذربایجان انداختند که با اختلاس و رشوه خواری باعث اعتراضات مردمیشده اند.

,

خود الهام علی اف هم در جریان نشست اخیر خویش با جوانان آذری موضوع وضعیت نامساعد سیاسی-اجتماعی آذربایجان در زمان حاکمیت احزاب مساوات و جبهه خلق آذربایجان در اوایل استقلال این کشور را مطرح ساخت تا اولا مردم آذربایجان را از هر گونه تغییر جهت به سوی مخالفان دولتی بترساند و ثانیا با ایجاد دعوای رسانه ای با مخالفان دولتی چند صباحی مردم را مشغول سازد.

,

 از سوی دیگر الهام علی اف که با کاهش قیمت جهانی نفت به چالش برخورده است تلاش دارد تا عربستان سعودی را ترغیب به تغییر سیاست های نفتی خویش بنماید.

,

عربستان سعودی با آمریکا معامله کرده است و هدف هر دوی آنها به سقوط کشاندن اقتصاد روسیه و ایران است.اما در کنار روسیه و ایران سایر تولید کنندگان نفت از جمله جمهوری آذربایجان نیز از این روند متضرر می شوند.الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز چند بار این مساله را اعلام کرده است.ریاض خواستار دچار شدن جمهوری آذربایجان به این وضعیت سخت نیست اما در بازی قدرتهای بزرگ منافع بازیگران کوچک لحاظنمی شود.

,

جمهوری آذربایجان شاید در برهه کنونی نتواند عربستان سعودی را به تغییر سیاست های نفتی خویش وادار سازد ولی می تواند از ریاض امتیاز بگیرد همان طوری که ریاض بعد از تنش در روابط ترکیه و روسیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به عربستان سعودی دعوت کرد و به وی صدها میلیارد دلار اعتبارات مالی و سفارش های ساختمانی وعده داد و درهای خود را به روی شرکت های ساختمانی ترکیه گشود.ریاض می تواند به باکو نیز امتیازات مشابهی بدهد.

,

درست است که جمهوری آذربایجان به اندازه ترکیه توانایی اقتصادی ندارد اما تعداد شرکت های جمهوری آذربایجان که در مناقصه ها شرکت می کنند نیز کم نیست.  

,

بایستی منتظر نشست و دید آیا دولت آذربایجان که با منحرف کردن افکار عمومی اعتراضات مردمی را فعلا خاموش کرده و در حال رایزنی با عربستان سعودی برای افزایش قیمت جهانی نفت است خواهد توانست از بحران اقتصادی خارج شود و از افزایش بیشتر قیمت کالاهای مصرفی مردم جلوگیری کند.

,

علی حیدری

,

 

,

انتهای پیام/م

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه