اخبار داغ

گزارشی از رویاهای جوانانی که در بیکاری هزم می شود؛

وقتی مجلس به بهانه های مختلف راه اشتغال بازنشسته ها را باز می گذارد/ پتک بیکاری کماکان بر سر جوانان

وقتی مجلس به بهانه های مختلف راه اشتغال بازنشسته ها را باز می گذارد/ پتک بیکاری کماکان بر سر جوانان
بهارستانی ها با موافقت اشتغال دوباره بازنشسته ها فاصله جوانان برای دست یافتن به رویاهای ازدواج و فرزند آوری آنها را بیشتر کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اوشیدا: در روزهای اخیر، مجلس در مصوبه ای شرایط جدیدی را برای اشتغال سالمندان و بازنشسته ها اعلام کرد که در نهایت با وجود برخی ممنوعیت‌ها، اما راه برای تفاسیر گوناگون دستگاه ها و روزنه هایی که بتوان ادامه اشتغال بازنشسته ها را در بخش‌های مختلف تضمین کرد، وجود دارد.
اشتغال بازنشسته ها و سالمندان در ایران دارای آمار بسیار بالا و میلیونی است؛ بنابراین ساماندهی اشتغال این گروه از جامعه و خروج آنها از بازار کار می تواند زمینه هایی را برای اشتغال بخش قابل توجهی از متقاضیان کار را فراهم کند. دولت باید زمینه های خروج سالمندان از بازار کار به نفع جوانان متقاضی کار تحصیل کرده را فراهم کند.
نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره اشتغال بازنشستگان نشان می دهد براساس آخرین سرشماری رسمی کشور که در سال ۹۰ انجام شد، ۹۰۰ هزار نفر بازنشسته پس از طی دوران اشتغال ۳۰ ساله خود و بازنشستگی، دوباره برای کار به فعالیت های اقتصادی برگشته‌اند که ۷۸۸ هزارنفر از آنها مرد و ۱۱۱ هزار نفر نیز زن بوده اند.
هم اکنون بازنشستگان در یک رقابت تنگاتنگ با جوانان برای کسب برخی فرصت های شغلی هستند، در صورتی که خروج آنها از بازار کار می تواند زمینه هایی را برای اشتغال جوانان فراهم آورد.
ورود بی رویه جوانان به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی رقابت برای یافتن بازار کار را برای این قشر بسیار سخت و نگران کننده کرده است و با وجود چنین شرایطی بیکاری در بین جوانان تبدیل به یک معضل شده است و این در حالی است که مجلس در مصوبه اخیر خود فرصت اندک از اشتغال این قشر را نیز ربود و پتک دیگری بر سر بیکاری جوانان زده شد.
در وضعیت کنونی که آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور به شدت نزول پیدا کرده است، بهارستانی ها با موافقت اشتغال دوباره بازنشسته ها فاصله جوانان برای دست یافتن به رویاهای ازدواج و فرزند آوری آنها را بیشتر کردند، رویاهای که با وجود شرایط اقتصادی و تورم بالا دست نیافتنی شدند.

وقتی مجلس به بهانه های مختلف راه اشتغال بازنشسته ها را باز می گذارد
حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار درباره شروط جدید مجلس برای بازگشت دوباره سالمندان به بازار کار و صدور اجازه قانونی برای بخشی از بازنشسته ها گفت: متاسفانه برخی مجوزها با برداشت های متفاوتی همراه است.

این کارشناس بازار کار اظهار داشت: وقتی مجلس به دولت اجازه می دهد تحت شرایطی از نیروی کار بازنشسته استفاده کند در واقع شرایط فعالیت مشاوران و گروه های شاغل در بدنه دستگاه ها فراهم می شود. اگر قرار است قانونی برای حمایت از اشتغال جوانان به تصویب برسد؛ بنابراین دیگر تبصره و استثناء لازم نیست.

حاج اسماعیلی ادامه داد: چه معنایی دارد که فکر کنیم به برخی افراد و تخصص ها تا ابد نیاز داریم و نمی توان آن مشاغل را به جوانان داد. حالا مجلس به بهانه های مختلف پاره وقت و ساعتی و غیره، راه اشتغال بازنشسته ها را باز می گذارد.

وی تاکید کرد: اتفاقا وقتی بازار کار در بحران قرار دارد و اشتغال جوانان دچار مسائل متعددی شده، دولت و مجلس باید قوانین شفافی را در حمایت از آنها تصویب کنند. اینکه دولت بگوید مهمترین مسئله داخلی کشور اشتغال است و سپس مجلس مصوبه ای بدهد که راه اشتغال بازنشسته ها باز بماند، ناشی از بی برنامگی در سیاست گذاری های کلان بین دولت و مجلس است.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
,
,
, وقتی مجلس به بهانه های مختلف راه اشتغال بازنشسته ها را باز می گذارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه